Презентація "Головні та другорядні члени речення. Підмет і присудок як головні члени речення. Способи вираження підмета. Простий і складений (іменний і дієслівний)"

Про матеріал
Презентація до уроку №1 "Головні та другорядні члени речення. Підмет і присудок як головні члени речення. Способи вираження підмета. Простий і складений (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Головні та другорядні члени речення. Підмет і присудок як головні члени речення. Способи вираження підмета. Простий і складений (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка

Номер слайду 2

поглибиш знання про підмет як головний член речення; навчишся виділяти підмети в двоскладному реченні, визначати способи їх вираження; дізнаєшся більше про присудок як головний член речення, способи його вираження; навчишся виділяти присудки в двоскладному реченні, визначати способи їх вираження; удосконалиш вміння конструювати речення з різними за способом вираження присудками. Мета уроку

Номер слайду 3

1. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

Номер слайду 4

Завдання. Прочитайте речення й назвіть головні члени.1. Яскрава палітра української фразеології. 2. Вона вражає своїм багатством. 3. Пригадайте два-три фразеологізми та поясніть їх значення.

Номер слайду 5

Опитування. Пригадайте, якими бувають речення за складом граматичної основи ?

Номер слайду 6

Завдання. Надішліть у чат номер речення, яке, на вашу думку, є двоскладним.1. Яскрава палітра української фразеології. 2. Вона вражає своїм багатством. 3. Пригадайте два-три фразеологізми та поясніть їх значення.

Номер слайду 7

Пояснення. Двоскладним є речення під номером 2.1. Яскрава палітра української фразеології. 2. Вона вражає своїм багатством. 3. Пригадайте два-три фразеологізми та поясніть їх значення.

Номер слайду 8

2. Вивчення нового матеріалу

Номер слайду 9

Теорія. Підмет — головний член речення, який означає особу, предмет, опредмечену дію та відповідає на питання хто? що?Садок ріс на волі в глибокій долині. Багаті на печі сиділи та калачі їли. Спинитися — вмерти з одчаю й знемоги.

Номер слайду 10

Теорія. На звільнені полиці я поставлю (кого? що?) книги. ≠ ВОНИНа столі лежали (хто? що?) книги. = ВОНИ

Номер слайду 11

Теоріянеозначеною формою дієслова. Кохати - нові землі відкривати.кількісним числівником. У класі лишилося двоє.прикметник, дієприкметник, прислівник в значенні іменникаіменник у називному відмінку. У моїх стінах мальви зацвітуть.вигук«Будь ласка» не кланяється, «спасибі» спини не гне.займенник у називному відмінку. А я в Київ помандрую. Способи вираження простого підмета

Номер слайду 12

Завдання{E269 D01 E-BC32-4049-B463-5 C60 D7 B0 CCD2}Розподіліть речення між п’ятьма категоріями за способом вираження підмета. Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pjt3y7bwt20 ), щоб відкрити вправу.

Номер слайду 13

Теоріяфразеологізм. Як свиня на коня - означає бути не схожим на когось.сполучення двох займенників. Кожен із нас здатен досягти успіху.складна власна назва«Кайдашева сім’я» - це соціально-побутова повість.словосполучення з кількісним значенням. Три зорі грають в грі семибарвистій.сполучення двох іменників. Брат з сестрою поспішали до школи. Способи вираження складеного підмета

Номер слайду 14

Завдання{E269 D01 E-BC32-4049-B463-5 C60 D7 B0 CCD2}Розподіліть речення між п’ятьма категоріями за способом вираження підмета. Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=p2vth91sn20), щоб відкрити вправу.

Номер слайду 15

Теорія. Присудком називається головний член речення, який означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? ким він є?Присудки бувають прості та складені. Простий дієслівний присудок виражається дієсловом дійсного, умовного (б), наказового способів, а також інколи інфінітивом: Чи не пішли б ми додому?

Номер слайду 16

Теорія{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}починаюзайматисязавершуюготуватисяхочупрочитатипрагну+отриматиможусказатиздатнийосилитине можузавершити. Перша частина складеного дієслівного присудка - це допоміжне дієслова, яке має значення тривалості дії або можливості дії; друга частина - неозначена форма дієслова.

Номер слайду 17

Теорія!!! Зважай на те, що присудок, виражений складеною формою майбутнього часу, визначаємо як простий дієслівний (буду писати).!!! Пам’ятай про те, що складені дієслівні присудки не потрібно плутати з простими, які мають при собі додатки або обставини мети, виражені інфінітивом: Моїй сестрі (що робити?) подобається (що?) малювати. Брат (що зробив?) прийшов (з якою метою?) допомогти.

Номер слайду 18

Теорія{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}єдругомбули+впевненібудесхожимставуспішнимстанеактрисоювиявивсясмачним. Перша частина складеного іменного присудка - це дієслово-зв’язка є (у різних часових та особових формах: є, був, будеш…); друга частина - іменна частина мови або дієприкметник.

Номер слайду 19

Завдання{E269 D01 E-BC32-4049-B463-5 C60 D7 B0 CCD2}Розмісти сполучення слів у три колонки. Скористайтеся QR-кодом або натисніть на посилання в чаті (https://learningapps.org/watch?v=pjy3y1tya20), щоб відкрити вправу.

Номер слайду 20

3. Узагальнення знань

Номер слайду 21

Тести. Простий підмет вжито в реченніА. На підлозі бавилося двоє діток. Б. О, скільки спогадів дарує цей клаптик рідної землі!В. Там над водою купка людей лагодилась сідати в човен. Г. Усі ми дужі дружбою своєю. Д. Чумацький Шлях розлігся чорним небом.

Номер слайду 22

Пояснення. Правильна відповідь Б. Проаналізуймо запропоновані речення. На підлозі бавилося двоє діток (числівник + іменник). О, скільки спогадів дарує цей клаптик (іменник у Н.в.) рідної землі!Там над водою купка людей (іменником з числовим значенням + іменник в Р.в.) лагодилась сідати в човен. Усі ми (два займенники) дужі дружбою своєю. Чумацький Шлях (складна власна назва) розлігся чорним небом.

Номер слайду 23

Тести. Підмет виражено неозначеною формою дієслова в реченніА. Пане Попель, розмовляти з вами — велика приємність. Б. Оті два дні швидко пройшли. В. З дитинства моя донечка обожнює танцювати. Г. Залізняк і Гонта відмовилися відповідати на запитання. Д. Бити байдики — означає ледарювати.

Номер слайду 24

Пояснення. Правильна відповідь у варіанті А. Проаналізуємо запропоновані речення. Пане Попель, (хто? що?) розмовляти з вами — велика приємність. Підмет виражено неозначеною формою дієслова або інфінітивом. Оті (хто? що?) два дні швидко пройшли. Підмет виражено словосполученням з кількісним значенням. З дитинства моя (хто? що?) донечка обожнює танцювати. Підмет виражено іменником у Н.в.(Хто? що?)Залізняк і (хто? що?) Гонта відмовилися відповідати на запитання. Підмети виражено іменниками у Н.в.(Хто? що?) Бити байдики — означає ледарювати. Підмет виражено фразеологізмом.

Номер слайду 25

Тести. Простий дієслівний присудок вжито в реченніА. Ранок був холодним та безбарвним. Б. Суха морська трава може шелестіти під ногами. В. Еней був парубок моторний. Г. Цілий хутір обведений частоколом по високім рові. Д. Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені.

Номер слайду 26

Пояснення. Проаналізуємо запропоновані речення. Ранок (яким був підмет?) був холодним та безбарвним. Суха морська трава (що робить?) може шелестіти під ногами. Еней (ким був підмет?) був парубок моторний. Цілий хутір (який є підмет?) обведений частоколом по високім рові.(Що робитимуть?) Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво-наречені. Не забуваймо, що присудки виражені складеною формою майбутнього відносимо до простих дієслівних. Отже, правильна відповідь Д.

Номер слайду 27

Тести. Складений дієслівний присудок вжито в реченніА. Тютюн був високий і густий-прегустий. Б. Весна, весна. Сади мов п'яні. В. Почав жевріти схід сонця. Г. «Кайдашева сім’я» - соціально-побутова повість. Д. Ми будемо снідати разом.

Номер слайду 28

Пояснення. Правильна відповідь В. Проаналізуємо запропоновані речення. Тютюн (який був підмет?) був високий і густий-прегустий. Весна, весна. Сади (який є підмет?) мов п'яні. Почав жевріти (що зробив?) схід сонця.«Кайдашева сім’я» - (що є підмет?) соціально-побутова повість. Ми (що робитимемо?) будемо снідати разом. Складений дієслівний присудок є в реченні під варіантом В. Перша частина - допоміжне дієслово зі значенням дії (почав), друга - інфінітив (жевріти).

Номер слайду 29

Тести. Складений іменний присудок вжито в реченніА. До чистої мети треба йти чистою дорогою. Б. Хотів би я злетіти в небеса. В. У будь-якій ситуації залишатися Людиною — ось єдина умова життя. Г. Буду словом і хлібом ділитись. Д. Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю!

Номер слайду 30

Пояснення. Проаналізуємо запропоновані речення. До чистої мети (що робити?) треба йти чистою дорогою.(Що робив би?) Хотів би я злетіти в небеса. У будь-якій ситуації залишатися Людиною — (що є підмет?) ось єдина умова життя.(Що робитиму?) Буду словом і хлібом ділитись.(Що роблять?) Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою (що роблю?) говорю!Складений іменний присудок є в реченні під варіантом В. Перша частина - допоміжне дієслово зі значенням дії (пропущена дієслово-зв’язка є), друга - іменник (умова).

Номер слайду 31

ТестиІменну частину складеного присудка виражено прикметником у реченніА. Дід Захарко був коваль. Б. Добре діло – правду говорити сміло. В. У містах земля одягнена в камінь і залізо. Г. Життя здавалося тоді вічно щасливим. Д. А церква й довкола церкви – мов великий живий квітник.

Номер слайду 32

Пояснення. Проаналізуємо запропоновані речення. Дід Захарко був коваль.Іменна частина виражена іменником у Н.в. (коваль). Добре (що є підмет?) діло – правду говорити сміло. Іменна частина виражена іменником у Н.в. (діло). У містах земля (який є підмет?) одягнена в камінь і залізо.Іменна частина виражена дієприкметником (одягнена). Життя (яким здавався підмет?) здавалося тоді вічно асливим.Іменна частина виражена прикметником (щасливим). А церква й довкола церкви – мов великий живий (що є підмет?) квітник. Іменна частина виражена іменником у Н.в. (квітник).Іменну частину складеного присудка виражено прикметником у рядку Г.

Номер слайду 33

Домашнє завдання. Виконати тестову роботу за посиланням https://www.classtime.com/code/Q9 K62 E

Номер слайду 34

Номер слайду 35

Дякую за співпрацю!До наступної зустрічі!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 8
Оцінки та відгуки
  1. Тхорова Тетяна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Леоненко Оксана Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Бурамбаєва Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Федоріна Лілія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Демченко Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Василенко Лілія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Vlasyk Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 5 відгуків
pptx
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
27252
Оцінка розробки
5.0 (8 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку