Алгоритм дій перед переходом молодшого школяра в середню ланку школи: знати хто буде класним керівником; які однокласники оточуватимуть, яким буде спілкування з однолітками; як відбуватиметься перехід від однієї вчительки до багатьох викладачів та кабінетної системи; бути поінформованим з якими вчителями -предметниками прийдеться працювати школяреві; які нові предмети буде введено; чи всі підручники будуть з 1 вересня, а бажано, із червня; в який освітній простір порине школяр.
Навчання п’ятикласника треба розглядати як продовження формування та закріплення основних академічних компетентностей учня, отриманих в початковій школі. А ще перспективність – це визначення пріоритетних ліній підготовки четвертокласників до навчання і сам НВП в школі ІІ ступеня, які б максимально враховували потреби навчального процесу цього періоду, готовність дитини до оволодіння новою навчальною діяльністю за участю не одного, а цілої групи вчителів.
Проблема наступності має кілька наукових аспектів:педагогічний - спрямований на з'ясування специфіки прояву феномена наступності у різних педагогічних категоріях; психологічний - пов'язаний з вивченням природного логічного зв'язку в розвитку дітей, визначенням специфіки переходу від однієї провідної діяльності до іншої, виокремленням закономірностей психічного розвитку учнів на перехідному етапі; методичний - стосується визначення послідовних логічних зв'язків у меті, завданнях, змісті, методах, організаційних формах і засобах навчально-виховного процесу;медичний – спрямований на встановлення рівня фізичного розвитку
Актуальною проблемою наступності початкової і середньої освіти є особливості та відмінності організації навчально-виховного процесу в початковій та середній школі. Головним завданням початкової школи було - навчити учнів вчитися за допомогою вчителя. Завдання п’ятого класу - допомогти учням роботи перехід від одних способів роботи до інших, але при цьому не втратити принцип наступності між початковою та основною, основною та старшою школами, на якому зроблено акценти в Державному стандарті базової та повної загальної середньої освіти.
Перші кроки в реалізації забезпечення успіху адаптаційного періоду майбутнього п’ятикласника:провести знайомство з школою ІІ ступеня;познайомити дитину з майбутнім класним керівником;визначити склад вчителів-предметників п’ятикласника;провести консультування учнів, батьків, вчителів щодо майбутнього навчального періоду;визначити можливий мікроклімат між вчителем-предметником та учнівським колективом; вивчити індивідуальні особливості характеру кожної дитини, її інтелектуальні і творчі здібності, можливості, інтереси та захоплення;спроектувати шляхи їх розвитку кожного п’ятикласника;скласти навчальний план, визначити його варіативну складову;визначити гурткову роботу в п’ятих класах;спроектувати перспективи зайнятості школярів в позаурочний період;визначити рівень забезпечення підручниками; майбутньому класному керівнику долучатися до справ свого майбутнього класу ще з періоду початкової ланки;обов’язково бути поінформованим про: стан здоров’я майбутніх п’ятикласників, матеріально- побутові умови проживання, стосунки з батьками, віросповідання.
просвітницький напрямок - спрямований на інформування педагогів, батьків та учнів з висвітлення проблем наступності навчання, адаптації та перспективності розвитку п’ятикласників в основній школі. Форми взаємодії педагогів: огляд новинок літератури та публікацій в фахових виданнях, «круглі столи» вчителів початкової та основної шкіл з обговоренням діючих програм, шляхів їх реалізації, самоосвітня діяльність педагогів;
Що ж забезпечить перспективність розвитку п’ятикласника?Це:– подальша реалізації основних положень нового Державного стандарту початкової, базової та повної загальної середньої освіти;– приведення змісту освіти та форм навчання у відповідність до вікових особливостей школярів; – особистісна орієнтація змісту освіти, яка передбачає розвиток творчих здібностей учнів, індивідуалізацію їх навчання з урахуванням інтересів і нахилів; – збереження життя і здоров’я учнів; – створення належних умов для поступової адаптації учнів 5-х класів до навчання у школі ІІ ступеню.
Головна фігура у реформуванні освіти, її осучасненні, є педагог. Головний інструмент вчителя в реалізації всіх освітніх завдань є - методика. Головна мета методичної роботи – формування предметно-методичної компетентності вчителя, який має бути не тільки вчителем, а і вихователем, і дидактом, і управлінцем, і психотерапевтом, і методистом.