Назва проекту: Бережіть хліб – бо він святий інтегрований урок – математика, позакласне читання Автори проекту: вчитель початкових класів Яремус П.І. та учні 3 класу Пасічнянського НВК Тема: Множення і ділення чисел на 10 і 100. Від зернини у землі - до хлібини на столі. Мета проекту : вчити застосовувати правила множення і ділення на 10 і 100 в усних і письмових обчисленнях ; формувати уявлення дітей про цінність хліба; виховувати бережливе ставлення до нього; навчати поважати працю і самим працювати старанно і сумлінно.
Прийшли жнива – іншої роботи нема. У господарстві «Злагода»три комбайни за 6 годинскосили 54 гектари пшениці. За скільки годин комбайни скосять 72 гектари пшениці ? З першого поля акціонерного господарства «Добро» зібрали 440 ц ячменю, а з другого - на 90 ц більше. Скільки центнерів ячменю зібрали всього з двох полів ? Фермер із господарства «Мрія» на cклад завіз 350 ц пшениці, 250 ц ячменю та 150 ц жита. Скільки всього зерна завіз фермер на склад ?
Рецепт приготування хліба. Колір хліба залежить від зерна. Позабавляємо малих діток. Фізкультхвилинка. Білий хліб: Дріжді – 2ст.л. Вода -1,5 склянки. Цукор – 1 ст.л. Сіль – 1 ч.л. Олія – ½ склянки. Пшенична мука – 3 склянки. Чорний хліб: Дріжді – 2ст.л. Вода -1,5 склянки. Цукор – 1 ст.л. Сіль – 1 ч.л. Олія – ½ склянки. Житня мука – 3 склянки
Значення хліба в житті людини. Виряджаючи сина в дорогу, мати давала йому хліб. У нову хату заходили із хлібом. Дорогих гостей зустрічали із хлібом – сіллю. Коли народжувалася дитина, ішли до неї із хлібом, щоб вона була щасливою і багатою. На хрестини теж ідуть із хлібом. Сватали дівчину із хлібом- сіллю. Перед весіллям пекли коровай, який оздоблювали калиною, барвінком і червоними стрічками. Молодих обсипали пшеницею на щасливе і довге життя.
Чи знаєте ви,що … Батьківщиною хліба вважають Єгипет. У Києві відкрили музей хліба в 1983 році. З одної зернини можна отримати 20 мг борошна. Для виготовлення 1 батона треба змолоти приблизно 10 тис. зернин. Самий великий буханець спекли в Акапулько, довжина – 9200м у 1996 році. В світі з’їдають більше 9 млн. буханців хліба щодня.
Приказки та прислів’я про хліб. На чорній землі білий хліб родить. Без солі й без хліба немає обіду. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Як окраєць на столі, то й життя веселіше. Хліб – батько, вода – мати. Люди мруть не від хліба, а від голоду. Без хліба суха бесіда. Без солі не смачно, без хліба – не ситно. Паляниця – хлібові сестриця. Зима із снігом – літо із хлібом. Яка пшениця, така й паляниця. Сій вчасно, вродить рясно. Де хліб і вода, там немає голоду. Хліб – всьому голова. Сила від хліба, хліб від землі.
Загадки В полі ріс я, колосився. На стеблині уродився. А тепер мене ви ріжте,На здоров’я смачно їжте. (хліб) Кину її в грядку, нехай моя загадочка лежить до весни. (Озимина)Ноги на полі, середина надворі, голова на столі. (Корінь, стебло, зерно)Що то за твір, що ні чоловік, ні звір, а має вуса. (Ячмінь)У хлів іде без шкіри, а виходить із шкірою. (Хліб у піч та з печі) Ріжуть мене ножакою, Б`ють мене ломакою, За те мене отак гублять, Бо всі мене дуже люблять. (Хліб) Без рук, без ніг, а підперезаний.(Сніп)Не золотий, а жовтий, не дід, а з вусами, не сам, а з друзями розмовляє. (Колос) Б`ють мене, топчуть, ріжуть, а я все терплю, усім добром плачу. (Хліб)Круглий, мов сонечко, щедрий, мов літечко, на черінь просунеться, стоїть – красується. З печі – на блюдо, їжте мене, люди, на здоров`ячко. (Коровай)
Народні прикмети. Не можна починати роботу, коли господар хворий - «буде мізерне зерно».2. Не можна лихословити та лаятись, «щоб чорт не ходив слідом та не розсівав бур’янів».3. Не можна губити крихт від їства, бо «миші трубитимуть збіжжя».4. Не можна в цей день позичати посівного зерна, «аби до нового врожаю не йти в позички».5. Не можна доїдати хліб після когось-забереш його силу та щастя.6. Якщо на дорозі лежить окраєць, не можна через нього переступати. Потрібно підняти, обтрусити і дати птахам.7. Люди, переломивши кусок хліба, на все життя стають друзями.
Хліб у піснях та віршах…В народі ж хліб, як матір поважай, Ця шана з плином часу не зника.І дорогих гостей завжди стрічають Із хлібом в барвистих рушниках. Та хай же щедро наливає сокомІ колоситься золотистий сніп!І хай же родить більше з кожним роком. Його величність - годувальник хліб!Не грайся хлібом, то ж бо гріх! —В суворості ласкавій,Бувало каже дід старий. Малечі кучерявій.— Не грайся хлібом, то ж бо гріх! —І ще до немовляти,Щасливий стримуючи сміх,Бувало каже мати. Бо красен труд, хоч рясен піт,Бо жита дух медовий. Життя несе у людський світІ людські родить мови.(Максим Рильський)
Література. Онопрієнко О. В. Управління проектною діяльністю молодших школярів. // Початкова школа, 2005. Проекти в початковій школі. Тематика та розробки занять, 2008. – 128с. Селевко Г. К. Сучасні освітні технології. М.: Народна освіта, 1998. с.58.4. Новікова Т. Проектні технології на уроках і в позакласній діяльності //Народна освіта, № 7, 2000.