Розвиток музичного мистецтва України XVII - XVIII ст.; музичні форми та жанри, що склалися за тих часів. Формування цілісного художньо-естетичного світогляду.
11 к 38 мист Хорові концерти Березовського Веделя Бортнянського Становлення нац комп школи 19 02 2022
Номер слайду 2
«Золотий вік» української музики→ друга половина ХVІІІ ст. → яскраво виявився стиль бароко, а пізніше — класицизм→ досягає вершин хорова творчість блискучого тріо українських композиторів Максима Березовського, Артемія Веделя і Дмитра Бортнянського→ прорив у галузі світських жанрів: опери, симфонії, концерту, сонати.
Номер слайду 3
Під впливом західноєвропейської професійної музики у творчості М. Березовського, А. Веделя і Д. Бортнянського одночастинний партесний концерт доби бароко змінюється циклічним концертом епохи класицизму→ на контрастному зіставленні частин і набув рис своєрідної класичної хорової симфонії.
Номер слайду 4
У творчості найвидатніших вітчизняних композиторів того часу — М. Березовського, А. Веделя і Д. Бортнянського — хоровий концерт досяг вершини свого розвитку. → у досить специфічній формі звучить протест людини проти насильства, зла, несправедливості→ зуміли поєднати досягнення вітчизняної й західноєвропейської музичної культури і сказати своє оригінальне слово в мистецтві.
Номер слайду 5
Хоровий концерт — феномен музичної культури України→ органічне поєднання новітніх досягнень композиторської техніки з глибинними національними рисами традиційного українського хорового співу.
Номер слайду 6
Рукописи М. Березовського: а) «Обідня»; б) концерт «Не отвержи мене во время старости»
Номер слайду 7
— композитор, диригент, співак — засновник циклічного хорового концерту→ створив новий тип класичного хорового концерту→ поєднує італійську вишукану майстерність з візантійською поміркованістю та суто українською сердечною мелодійністю, щедрою красою й духовністю. Максим Березовський (1745—1777) Пам'ятник Максимові Березовському в Глухові
Номер слайду 8
Хоровий концерт «Не отвержи мене во время старости» є одним із кращих творів світової духовної музики. → великий циклічний концерт для чотириголосого хору з використанням поліфонічних форм, зокрема фуги.→ опера «Демофонт», духовні концерти, сонати для клавесина, соната для скрипки і чембало*— різновид клавішного музичного інструмента, попередник фортепіано.
Номер слайду 9
→ композитор, хоровий диригент, співак (тенор), скрипаль, педагог— писав виключно сакральну музику. → відомі 31 хоровий концерт, «Доколе, Господи...», окремі твори для хору, зокрема «Херувимська», 6 тріо, серед яких «Покаянія отверзи ми двери», 2 літургії Іоанна Златоустого, «Всеношна» та один світський кант** → (латин. cantus — спів) — старовинний урочистий, головним чином релігійний, спів.Ігор Гречаник. Меморіальна дошка А. Веделю. Артемій Ведель (1767—1808)
Номер слайду 10
— відомий український співак, композитор і диригент.→ 6 опер на італійські лібрето, 100 хорових творів, літургійні співи Церковно-вокальний стиль Бортнянського→ вершина музичного мистецтва доби бароко.→ спирався на традиції української духовної музики, хорового літургійного співу українських православних церков. → інтонації народних пісень, церковних кантів, мелодіями багатоголосого українського церковного співу та кобзарського мистецтва→ поєднане із західноєвропейськими традиціями, зокрема італійськими, витворило неповторний стиль творів Бортнянського. Дмитро Бортнянський (171—1825)
Номер слайду 11
Семен Гулак-Артемовський (1813—1873). — український композитор, співак, актор, драматург — увійшов в історію української музичної культури як автор першої опери з українського життя
Номер слайду 12
«Запорожець за Дунаєм» — лірико-комічна опера, у якій яскраво розвиваються комедійна (Карась — Одарка) та лірико-романтична (Оксана — Андрій) сюжетні лінії.
Номер слайду 13
Сюжет опери взято з української минувшини. Після ліквідації Запорозької Січі частина запорожців утекла за Дунай, у Туреччину. Туга українців за рідним краєм, їхні патріотичні почуття і палке бажання повернутися на Батьківщину становлять основний зміст опери.
Номер слайду 14
Найяскравішими в опері є образи Карася та його дружини Одарки. У мелодії арії Карася риси багатьох жартівливих і танцювальних українських народних пісень, близькість до мелодій пісень «Гречаники» та «Ой під вишнею, під черешнею». Романс Оксани «Місяцю ясний...» нагадує українські міські романси першої половини XIX ст.
Номер слайду 15
Яскраві моменти → запальні народні танці — «Гопак» і «Козачок».
Номер слайду 16
Перша вистава опери→ на сцені Маріїнського театру в Петербурзі 1863 року. Першим виконавцем партії Карася був сам композитор.
Номер слайду 17
→ романси, водевілі→ пісня «Стоїть явір над водою», присвячену Т. Шевченку, з яким композитор дружив упродовж усього життя. У 1851 р. поставив власну інтермедію «Українське весілля», складену з різних українських танців, хорових і сольних пісень, і виконав у ній роль запорожця-бандуриста.
Номер слайду 18
— український композитор, піаніст, один із видатних представників української музичної культури другої половини XIX ст., автор «Української симфонії», що стала помітним явищем у галузі симфонічної музики. Михайло Колачевський (1851 — 1907)
Номер слайду 19
Перша частина найвідомішого твору М. Колачевського — «Української симфонії» Симфонічний стиль→ з традиціями західноєвропейської музики під впливом творчості німецьких композиторів-романтиків Р. Шумана і Ф. Мендельсона→ створення першої української симфонії→ в основу мелодії народних пісень
Номер слайду 20
Микола Аркас (1853—1909)український культурно-освітній діяч, письменник, композитор, історик.
Номер слайду 21
Суттєвий внесок у становлення жанру опери→ написав оперу «Катерина» на текст поеми Т. Шевченка.