Презентація. "Художня культура України ХVІІ – ХVІІІ ст."

Про матеріал

Презентаці. "Художня культура України ХVІІ – ХVІІІ ст." - на допомогу вчителю при поясненні нової теми уроку. Може бути використана на уроці мистецтва.

Бажаю успіхів!

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Художня культура України ХVІІ – ХVІІІ ст.

Номер слайду 2

Образотворче мистецтво

Номер слайду 3

ХVІІ – ХVІІІ ст. - доба розквіту та піднесення української національної культури. Саме на цьому етапі Україна здійснила потужний якісний прорив у всіх напрямах художньої творчості, небачений від часів Київської держави. Культурний поступ був тісно пов’язаний з посиленням національно-визвольної боротьби українського народу за свою державність, необхідністю обстоювання власних традицій, посиленням ролі козацтва в житті суспільства

Номер слайду 4

На початку ХVІІ ст. провідним культурним центром України знову стає Київ. Величезну роль у цьому відігравав видатний релігійний і культурний діяч митрополит Петро Могила

Номер слайду 5

Це був час становлення та утвердження стилю українського бароко, який поширився на всі види мистецтва: архітектуру, скульптуру, живопис, графіку, а також музику. В Україну стиль бароко прийшов із Заходу, де він з'явився на сто років раніше

Номер слайду 6

Для українського бароко характерні ті самі зовнішні ознаки, що й для західноєвропейського: динамічність форм, тяжіння до драматизму, широке застосування декоративних оздоблень, символічних та алегоричних образів

Номер слайду 7

Проте водночас воно має власні духовні витоки. Вирішальний вплив на його формування мали народне мистецтво, народні естетичні смаки і ідеали. Чи не найяскравіше стиль українського бароко виявився в архітектурі

Номер слайду 8

Архітектура

Номер слайду 9

Характерні ознаки українського бароко: багатство на пластичність форм, світлі потиньковані стіни, застосування декоративних деталей, ліпних орнаментів

Номер слайду 10

Під керівництвом Петра Могили у 30-х роках ХVІІ ст. у стилі бароко було відновлено архітектурні перлини часів Київської держави: Софійський собор, споруди Києво-Печерської Лаври, церкву Спаса на Берестові та ін. У такому вигляді архітектурні шедеври збереглися до наших днів

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

За стильовими особливостями українське зодчество того періоду можна поділити на дві архітектурні школи: західну (Львівщина, Рівненщина. Тернопільщина, Івано-Франківщина); східну (Київщина, Чернігівщина, Полтавщина та Слобожанщина)

Номер слайду 15

Визначте які архітектурні пам'ятки належать до східної, а які до західної школи ?

Номер слайду 16

На західноукраїнських землях, де був відчутним вплив католицької Польщі, він майже не відрізнявся від латинського першоджерела. Водночас у центральних і східних регіонах під впливом місцевих традицій набув національних самобутніх рис і називався козацьке бароко

Номер слайду 17

Західна школа була зорієнтована на застосування художніх прийомів західноєвропейського мистецтва. Для західноукраїнської архітектури того часу характерними елементами є стіни, багато прикрашені різьбленими карнизами, пілястрами, вишуканою ліпниною та скульптурними фігурами. Головний вхід зазвичай прикрашався фронтоном і колонами по боках

Номер слайду 18

Першою спорудою в стилі бароко на території Правобережної України є Львівський єзуїтський костел Петра і Павла (арх. Дж. Бріано), зведений за зразком Римської церкви Іль Джезу

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Серед кращих зразків західного українського бароко варто насамперед згадати Домініканський костелу Львовіарх. Я. де Вітт, К. Фесинджер

Номер слайду 21

Номер слайду 22

На теренах України в західноєвропейських традиціях споруджено Андріївську церкву і Маріїнський палац у Києві (архітектор В. Растреллі)

Номер слайду 23

Андріївська церква

Номер слайду 24

Маріїнський палац

Номер слайду 25

У кам'яних спорудах Правобережжя переважало “ загальноєвропейське “ бароко. Однак і тут найвидатніші пам'ятки не позбавлені національної своєрідності, як, наприклад, собор Святого Юра у Львові, Успенський собор Почаївської Лаври

Номер слайду 26

Собор Святого Юра у Львові

Номер слайду 27

До барокових пам'яток західноукраїнської архітектурної школи належить Успенський собор Почаївської лаври. Але собор дещо відрізняється від попередніх зразків. Головний фасад храму виконаний у традиціях католицького зодчества, а загальна композиція дуже подібна до архітектурних пам'яток козацького бароко

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Найбільше споруд у стилі козацького бароко збудовано за правління гетьмана Івана Мазепи, десяток храмів споруджено його коштом

Номер слайду 30

Видатні пам'ятки козацького бароко:

Номер слайду 31

Троїцька церква Густинського монастиря

Номер слайду 32

Спасо-Преображенський собор в Ізюмі

Номер слайду 33

Георгіївська церква Видубицького монастиря в Києві

Номер слайду 34

Церква Св. Катерини в Чернігові

Номер слайду 35

Хрестовоздвиженський собор у Полтаві

Номер слайду 36

Покровський собор у Харкові

Номер слайду 37

Спасо-Преображенська церква у Великих Сорочинцях

Номер слайду 38

Муровані храми відтворювали в цеглі традиції народного дерев'яного будівництва. Вони позбавлені надмірної декоративності західноєвропейського бароко, у всьому панує міра і смак. Скульптура

Номер слайду 39

Риси бароко яскраво виявилися у пластичному мистецтві, яке набуло найбільшого розвитку на західноукраїнських землях. Скульптурам і рельєфам притаманні декоративно-театральні композиції, а також ефекти освітлення

Номер слайду 40

До найвидатніших митців барокової доби належить Іоан Георгій Пінзель, автор скульптур львівського собору Св. Юра, ратуші в Бучачі

Номер слайду 41

Пінзель

Номер слайду 42

Пінзель

Номер слайду 43

Пінзель

Номер слайду 44

Живопис

Номер слайду 45

Національна самобутність стилю яскраво виявилася в українському живописі

Номер слайду 46

Як і в попередні епохи, в Україні розвивався монументальний і станковий живопис. Монументальний живопис переважно пов’язаний із розписами культових споруд не лише мурованих, а й дерев'яних церков

Номер слайду 47

Номер слайду 48

У станковому живопису, як і за попередньої доби, провідну роль продовжував відігравати іконопис. Видатними іконописцями свого часу були західноукраїнські художники Іван Руткович та Йов Кондзелевич. Їхні життя і творчість пов'язані з містом Жовква, яке було на той час значним культурним осередком

Номер слайду 49

Іконопис Івана Рутковича

Номер слайду 50

Іконопис Йова Кондзелевича

Номер слайду 51

У часи великих випробувань особливо шанованими в Україні були ікони Покрова Божої Матері. В основу сюжету ікони Покрова Божої Матері покладено таку легенду. Місто Константинополь було взято в облогу сарацинами (арабами). Мешканці міста разом з імператором та імператрицею молилися в церкві. Раптом над ними з'явилася Богоматір. Вона зняла із себе широкий пояс – омофор – і накрила ним молільників. У цей час в морі знялася буря й розтрощила ворожі судна. Місто було врятовано

Номер слайду 52

У цьому святому образі український народ вбачав свою покровительку та заступницю. Чому ці ікони дістали назву “ козацьких Покров ” ?

Номер слайду 53

Відповідь на це запитання досить проста: тому що їх дуже шанувало козацтво. Так, на одній з “ козацьких Покров ” із с. Дашки на Київщині зображено Богдана Хмельницького

Номер слайду 54

У тяжкі часи неспокою і боротьби культ Богородиці в Україні набув особливого змісту. У козаччину Божа Матір перестає бути абстрактною покровителькою. Вона набуває вигляду земної української жінки в багато гаптованому національному вбранні

Номер слайду 55

Козацькі перекази розповідають: явилася їм з неба ікона Божої Матері і сказала “ Як будете цю ікону знати, то не буде ніякий огонь брати ”. Відтоді, мовляв, свято Покрови на Січі стало храмовим, а покровителькою громади вважалася Діва Марія. “ Їй довіряли себе й долю “, оповідає єпископ Феодосій

Номер слайду 56

Напевне, тому Богородиця постає в центрі композиції

Номер слайду 57

У розглядуваний період набуває розвитку український портретний живопис. Портрет, поруч з гербом, став однією з важливих ознак приналежності до суспільних верхів ще у Польсько-Литовській державі, до якої досить довго входили українські землі. В основі портретного образу, як і західноєвропейському бароко, була висока станова свідомість феодалів

Номер слайду 58

Номер слайду 59

У ХVІІ – ХVІІІ ст. в Україні набув поширення також жанр народної картини, героєм якої був так званий Козак Мамай (козак-бандурист). Козак Мамай став найпопулярнішим образом народного живопису, який можна було бачити і в багатих маєтках, і в бідних хатах. Малювали його не лише на полотнах, а й на дверях, скринях, віконницях, стінах і навіть на вуликах

Номер слайду 60

Цього козарлюгу ні куля, ні шабля не брали, бо він був заворожений, тобто - безсмертний

Номер слайду 61

І в огні він не горів, і в воді не тонув, бо виходив із вогню мокрим, а з води - сухим

Номер слайду 62

Саме цього козака на Запоріжжі ніколи не було, але були тисячі до нього подібних. Саме тому Мамай у народних піснях, легендах і переказах згадується набагато частіше, аніж будь-який гетьман, кошовий чи полковник

Номер слайду 63

Бо Мамай – не просто сам по собі Мамай, це – вся козацька Україна

Номер слайду 64

Часто бувало так, що на кожній новій картині зображено вже ніби й іншу людину. І все ж скрізь Мамай сам на себе схожий. Могло тільки здаватися, що він міняє обличчя, як маски. Тому на деяких ставав трохи подібним до Івана Сірка, Петра Сагайдачного, Богдана Хмельницького чи ще до когось іншого з народних героїв

Номер слайду 65

Сидить під крислатим молодим дубом посеред степу широкого, на бандурі грає, люлечку присмоктує і веселі слова промовляє

Номер слайду 66

Побіля козака наготові лежить бойове спорудження: мушкет, порохівниця і кварта, щоб мед-вино пити

Номер слайду 67

Позаду нього стримить увіткнутий у землю гострий спис, а на гілляці висить шабля, що ні втоми не знає і не щербиться ніколи, бо вона – теж заворожена

Номер слайду 68

Поблизу Мамая застиг вірний кінь вороний

Номер слайду 69

Графіка

Номер слайду 70

ХVІІ – ХVІІІ ст. стали часом розквіту української гравюри та книгодрукування. Найбільшим його центром стала друкарня Києво-Печерської лаври. Там друкували твори не лише релігійного, а й світського змісту

Номер слайду 71

Один із найбільш ранніх портретів в українській гравюрі – зображення гетьмана Сагайдачного

Номер слайду 72

Порівняйте технічні властивості двох гравюр

Номер слайду 73

З другої половини ХVІІ ст. провідною графічною технікою стає гравюра на міді та інших металах. Вона витісняє гравюру на дереві. Відповідно змінюється й художній стиль творів, адже гравюра на металі мала більше можливостей для передання світлотіньового моделювання форм, відтворення повітряного середовища, особливостей різноманітних фактур

Номер слайду 74

Кращими українськими граверами того часу були Олександр та Леонтій Тарасевичі. Обидва навчалися в Німеччині

Номер слайду 75

Номер слайду 76

Олександр. Тарасевич Добра звістка

Номер слайду 77

Портрет Юрія Землі. 1702 р. мідьорит. Леонтій Тарасевич. Портрет кн. Голіцина. Друкарня Києво-Печерського монастиря, 1680-тіНестор-літописець. Києво-Печерський Патерик

Номер слайду 78

В Україні не було навчальних художніх закладів, які б відповідали тогочасним вимогам. Обдарована українська молодь змушена була їхати на навчання до Санкт-Петербурга, де було відкрито Академію мистецтв. Після навчання українські митці часто залишалися в Росії. Наприклад, творчість таких видатних живописців, як Антон Лосенко, Дмитро Левицький, Володимир Боровиковський, вважається надбанням саме російського мистецтва

Номер слайду 79

Блискуча епоха українського бароко завершилася наприкінці ХVІІІ ст. водночас із знищенням російським самодержавством Запорозької Січі й української державності

Номер слайду 80

Дякую за увагу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ільяшенко Ганна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Єрмак Марина Миколаївна
    Насичена презентація. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
4231
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку