Презентація. "Музична культура України ХVІІ – ХVІІІ ст."

Про матеріал

Презентація "Музична культура України ХVІІ – ХVІІІ ст." спрямована на допомогу вчителю для супроводу пояснення нової теми уроку. Може бути використана також на уроці мистецтва.

Бажаю успіхів!

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Музична культура України ХVІІ – ХVІІІ ст.

Номер слайду 2

Музично-поетичний літопис народу

Номер слайду 3

Епічні пісні, які український народ складав упродовж тривалої боротьби за національне й соціальне визволення, за козацько-гетьманської доби досягли вершин свого розвитку. В думах та історичних піснях народ опоетизував героїчні сторінки вітчизняної історії, образи реальних історичних осіб – гетьманів, козацьких ватажків, народних месників

Номер слайду 4

Найпоширенішим жанром української музичної епіки були історичні пісні. З-поміж кращих зразків історичних пісень особливої популярності набула “ Ой на горі та женці жнуть ”, в якій оспівуються реальні історичні герої Петро Дорошенко та Петро Сагайдачний

Номер слайду 5

Авторство пісні “ Засвіт встали козаченьки “, ймовірно, належить Марусі Чурай – напівлегендарній співачці-полтавчанці, чиї твори здобули всенародну любов завдяки глибині почуттів, щирості, чарівності мелодій

Номер слайду 6

В іншому епічному пісенному жанрі – баладі – поєдналися особливості західноєвропейської фольклорної традиції й типові національні риси

Номер слайду 7

Соціально-побутові пісні – козацькі, кріпацькі, чумацькі, бурлацькі тощо – відображували професійну спрямованість діяльності українців. У піснях цієї групи переважала тематика соціальної нерівності, тяжкої людської долі

Номер слайду 8

Родинно-побутові пісні Є віддзеркаленням морально-етичних ідеалів українського народу. В них усебічно відображено родинні взаємини, підневільне становище жінки, тяжку сирітську долю, лунають мотиви співчуття до кохання, на шляху якого постали різні перепони

Номер слайду 9

Музична мова українських танців, з-поміж яких найпопулярнішими були метелиця, гопак, козачок, коломийка, вирізняються простими мелодичними зворотами, чіткою ритмічною структурою

Номер слайду 10

Умовно родинно-побутові пісні можна поділити на такі жанрові різновиди, як ліричні, жартівливі та танцювальні

Номер слайду 11

Нотні записи українських ліричних і жартівливих пісень уперше було надруковано в збірках, виданих у Петербурзі наприкінці ХVІІІ ст.

Номер слайду 12

Професійна музична культура

Номер слайду 13

В історії української культури другу половину ХVІІ ст. називають “ золотим віком української музики ”. Класичних вершин досягає хорова творчість блискучого тріо українських композиторів Максима Березовського, Артемія Веделя і Дмитра Бортнянського

Номер слайду 14

Максим Березовський – основоположник жанру духовного хорового концерту. Твори М. Березовського поєднують традиції західноєвропейської музики з українською мелодикою. Вони вирізняються високою емоційністю і виразністю, художньою досконалістю

Номер слайду 15

Артемій Ведель –композитор, співак, хоровий диригент і педагога. Писав виключно сакральні хорові твори. Він не мав тісних зв'язків з західноєвропейською музикою і розвивав традиції української хорової культури, народної творчості

Номер слайду 16

Дмитро Бортнянський –класик української хорової музики. В історію музичної культури він увійшов як реформатор церковного співу. Нині хорові твори Д. Бортнянського звучать у багатьох країнах світу, набули популярності у США

Номер слайду 17

Водночас було зроблено важливий прорив у галузі світських музичних жанрів симфоніїсонатиконцертуоперитощо

Номер слайду 18

Поступово під впливом західноєвропейської професійної музики одночастинний партесний концерт доби бароко змінюється циклічним духовним концертом періоду класицизму

Номер слайду 19

У творчості М. Березовського, А. Веделя і Д. Бортнянського жанр концерту за глибиною образів та їхнього розвитку набуває рис своєрідної хорової симфонії

Номер слайду 20

В Україні в міському побуті виник і набув поширення кант – світський вокальний жанр. Канти виконували вокальні ансамблі найчастіше на три голоси без інструментального супроводу. За змістом поетичного тексту і характером музики канти розподіляли наліричніурочистігумористичнісатиричнікант

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Канти включали до репертуару мандрівних дяків, виконували учні Києво-Могилянської академії, лірники

Номер слайду 23

Лірник співав зазвичай канти з хлопчиком-поводирем або з іншим лірником, акомпануючи на лірі

Номер слайду 24

Разом з кантом у міському середовищі побутували пісні-романси, які виконували у супроводі клавікорда, бандури, торбана (різновид бандури), згодом – фортепіано, гітари.Імена авторів українських кантів та старовинних пісень-романсів за великим винятком до нас не дійшли

Номер слайду 25

Григорій Сковорода. Одне з провідних місць у царині створення кантів належить Григорію Сковороді – видатному українському філософу, просвітителю, поету, митцю, педагогу

Номер слайду 26

Він був різнобічним музикантом, грав на багатьох тогочасних інструментах, укладав своєрідні пісні-роздуми про навколишнє життя людей, сатиричні твори, що викривали соціальну несправедливість тогочасного суспільства

Номер слайду 27

Збереглися канти філософа “ Пастирі милі ” та “ Ангели, знижайтеся ”, збірка “ Сад божественних пісень ”

Номер слайду 28

Його мелодії дійшли до нашого часу в різноманітних усних версіях бандуристів і лірників як “ сковородинські пісні “. Чимало його творів, яким притаманні прості мелодичні звороти, поступово стали народними, тобто фольклоризувалися

Номер слайду 29

Наприклад, “ Ой ти, птичко жовтобоко “, “ Стоїть явір над водою “, “ Про правду і кривду “

Номер слайду 30

Одним з перших в Україні Г. Сковорода створив сольну пісню філософсько-сатиричного змісту з інструментальним супроводом. Прикладом є пісня “ Всякому городу нрав і права “, яка увійшла до численних пісенних збірок

Номер слайду 31

Її використав у своїй творчості І. Котляревський в опері “ Наталка-Полтавка “

Номер слайду 32

Наприкінці ХVІІІ ст. пісні-романси витісняють з виконавської практики канти

Номер слайду 33

Дякую за увагу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. 1 влад
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Tretyak Alina
    Дякую за презентацію!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
13378
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку