Презентація "Музична культура України ХVІІ – ХVІІІ ст." спрямована на допомогу вчителю для супроводу пояснення нової теми уроку. Може бути використана також на уроці мистецтва.
Тема уроку: Музична культура України ХVІІ – ХVІІІ ст.
Номер слайду 2
Музично-поетичний літопис народу
Номер слайду 3
Епічні пісні, які український народ складав упродовж тривалої боротьби за національне й соціальне визволення, за козацько-гетьманської доби досягли вершин свого розвитку. В думах та історичних піснях народ опоетизував героїчні сторінки вітчизняної історії, образи реальних історичних осіб – гетьманів, козацьких ватажків, народних месників
Номер слайду 4
Найпоширенішим жанром української музичної епіки були історичні пісні. З-поміж кращих зразків історичних пісень особливої популярності набула “ Ой на горі та женці жнуть ”, в якій оспівуються реальні історичні герої Петро Дорошенко та Петро Сагайдачний
Номер слайду 5
Авторство пісні “ Засвіт встали козаченьки “, ймовірно, належить Марусі Чурай – напівлегендарній співачці-полтавчанці, чиї твори здобули всенародну любов завдяки глибині почуттів, щирості, чарівності мелодій
Номер слайду 6
В іншому епічному пісенному жанрі – баладі – поєдналися особливості західноєвропейської фольклорної традиції й типові національні риси
Номер слайду 7
Соціально-побутові пісні – козацькі, кріпацькі, чумацькі, бурлацькі тощо – відображували професійну спрямованість діяльності українців. У піснях цієї групи переважала тематика соціальної нерівності, тяжкої людської долі
Номер слайду 8
Родинно-побутові пісні Є віддзеркаленням морально-етичних ідеалів українського народу. В них усебічно відображено родинні взаємини, підневільне становище жінки, тяжку сирітську долю, лунають мотиви співчуття до кохання, на шляху якого постали різні перепони
Номер слайду 9
Музична мова українських танців, з-поміж яких найпопулярнішими були метелиця, гопак, козачок, коломийка, вирізняються простими мелодичними зворотами, чіткою ритмічною структурою
Номер слайду 10
Умовно родинно-побутові пісні можна поділити на такі жанрові різновиди, як ліричні, жартівливі та танцювальні
Номер слайду 11
Нотні записи українських ліричних і жартівливих пісень уперше було надруковано в збірках, виданих у Петербурзі наприкінці ХVІІІ ст.
Номер слайду 12
Професійна музична культура
Номер слайду 13
В історії української культури другу половину ХVІІ ст. називають “ золотим віком української музики ”. Класичних вершин досягає хорова творчість блискучого тріо українських композиторів Максима Березовського, Артемія Веделя і Дмитра Бортнянського
Номер слайду 14
Максим Березовський – основоположник жанру духовного хорового концерту. Твори М. Березовського поєднують традиції західноєвропейської музики з українською мелодикою. Вони вирізняються високою емоційністю і виразністю, художньою досконалістю
Номер слайду 15
Артемій Ведель –композитор, співак, хоровий диригент і педагога. Писав виключно сакральні хорові твори. Він не мав тісних зв'язків з західноєвропейською музикою і розвивав традиції української хорової культури, народної творчості
Номер слайду 16
Дмитро Бортнянський –класик української хорової музики. В історію музичної культури він увійшов як реформатор церковного співу. Нині хорові твори Д. Бортнянського звучать у багатьох країнах світу, набули популярності у США
Номер слайду 17
Водночас було зроблено важливий прорив у галузі світських музичних жанрів симфоніїсонатиконцертуоперитощо
Номер слайду 18
Поступово під впливом західноєвропейської професійної музики одночастинний партесний концерт доби бароко змінюється циклічним духовним концертом періоду класицизму
Номер слайду 19
У творчості М. Березовського, А. Веделя і Д. Бортнянського жанр концерту за глибиною образів та їхнього розвитку набуває рис своєрідної хорової симфонії
Номер слайду 20
В Україні в міському побуті виник і набув поширення кант – світський вокальний жанр. Канти виконували вокальні ансамблі найчастіше на три голоси без інструментального супроводу. За змістом поетичного тексту і характером музики канти розподіляли наліричніурочистігумористичнісатиричнікант
Лірник співав зазвичай канти з хлопчиком-поводирем або з іншим лірником, акомпануючи на лірі
Номер слайду 24
Разом з кантом у міському середовищі побутували пісні-романси, які виконували у супроводі клавікорда, бандури, торбана (різновид бандури), згодом – фортепіано, гітари.Імена авторів українських кантів та старовинних пісень-романсів за великим винятком до нас не дійшли
Номер слайду 25
Григорій Сковорода. Одне з провідних місць у царині створення кантів належить Григорію Сковороді – видатному українському філософу, просвітителю, поету, митцю, педагогу
Номер слайду 26
Він був різнобічним музикантом, грав на багатьох тогочасних інструментах, укладав своєрідні пісні-роздуми про навколишнє життя людей, сатиричні твори, що викривали соціальну несправедливість тогочасного суспільства
Номер слайду 27
Збереглися канти філософа “ Пастирі милі ” та “ Ангели, знижайтеся ”, збірка “ Сад божественних пісень ”
Номер слайду 28
Його мелодії дійшли до нашого часу в різноманітних усних версіях бандуристів і лірників як “ сковородинські пісні “. Чимало його творів, яким притаманні прості мелодичні звороти, поступово стали народними, тобто фольклоризувалися
Номер слайду 29
Наприклад, “ Ой ти, птичко жовтобоко “, “ Стоїть явір над водою “, “ Про правду і кривду “
Номер слайду 30
Одним з перших в Україні Г. Сковорода створив сольну пісню філософсько-сатиричного змісту з інструментальним супроводом. Прикладом є пісня “ Всякому городу нрав і права “, яка увійшла до численних пісенних збірок
Номер слайду 31
Її використав у своїй творчості І. Котляревський в опері “ Наталка-Полтавка “
Номер слайду 32
Наприкінці ХVІІІ ст. пісні-романси витісняють з виконавської практики канти