БЛІЦКРОС « ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ» 1.Підлітковий вік називають … 2.Основними ознаками кризи підліткового віку є … 3.Пошук власного «Я» в підлітковому віці зумовлює як позитивні явища,так і певні … 4. Ризики підліткового віку можуть стосуватися як фізичної,так і …, …, …, складових здоров’я Психічної,соціальної, духовної складним,проблемним непорозуміння з батьками, проблеми у спілкуванні з однолітками,пошук власного «Я» ризики
ЕКСКУРСІЯ В МИНУЛЕ Протягом століть у грецьких, римських, іспанських та китайських джерелах згадували проміжний період між дитинством і дорослістю. Система лицарського виховання. Сини феодалів до 7 років виховувалися у сім'ях. З 14 років після урочистого вручення меча до 21 року юнак був зброєносцем сюзерена, удосконалюючи вміння їзди верхи і володіння зброєю. Супроводжував сюзерена в походах, на полюванні, брав участь у лицарських турнірах. Після досягнення 21 року відбувалася посвята в лицарі.
На Запорізькій Січі існувала специфічна система відбору в школу молодих людей, так званих молодиків. «Хто хотів би стати козаком - мусив наперед служити три роки в старого козака за джуру. Джура виконував роботу різного типу: носити за козаком другу рушницю й потрібні клунки. Одразу, коли навчався від того козака володіти зброєю і набирав вправності в битвах, ставав правдивим козаком і діставав зброю: рушницю, шаблю, спис, лук і стріли.» До школи приймалися хлопчики з 9 років.
Французький етнограф і історик Ф. Ариєс припустив, що підлітковий вік виник в XIX столітті, коли контроль батьків за розвитком дитини продовжився аж до шлюбу. У XVІІI, XIX і на початку XX століття був величезний попит на некваліфіковану робочу силу і значна частина молоді вливалася у доросле життя. Період дитинства був дуже коротким. Після Першої світової війни технологічний розвиток спричинив необхідність довше вчитися у школі та проходити іншу підготовку,таким чином примушуючи молодих людей лишатися залежними від батьків. Нині у розвинутих країнах світу цей період життя має тенденцію до поступового збільшення. За сучасними даними, він охоплює майже десятиліття - від 11 до 20 років.
Підлітковий вік — це один з найважливіших етапів життя людини. В ньому багато джерел і починань всього подальшого становлення особистості. Вік цей нестабільний, ранимий, важкий і виявляється, що він більше, ніж інші періоди життя, залежить від реальностей довкілля. Підлітковий вік - це період багатьох змін: фізіологічних, що відбуваються у тілі, психологічних - у думках, почуттях і потребах, а також у стосунках з іншими людьми (батьками, вчителями, друзями, протилежною статтю). Щоб стати дорослим, треба «вирости» не лише фізично, а й психологічно і соціально.
Фізіологічнічні особливості підліткового віку: посилений ріст і розвиток усіх органів і систем; надмірне навантаження на скелет у період його формування(може призвести до розвитку плоскостопості, викривлення хребта); збільшення маси тіла в порівнянні з нормою; навантаження на скелет; навантаження на серце; зменшення маси тіла в порівнянні з нормою; порушення обміну речовин; складні процеси в центральній нервовій системі; нестійкість організму до температурних коливань.
Фізичний розвиток є суто індивідуальним. Не хвилюйтеся, коли ви маєте невеликий зріст або маленьку вагу. Усе індивідуально і залежить від багатьох причин. На темпи зростання і розвитку, крім спадковості, впливають інші чинники. Відомо, що у другій половині XX ст. був помічений процес прискорення темпів зростання і розвитку. Це явище здобуло назву «акселерація».
Криза 13-ти років - глибока, якісна зміна всього процесу психічного розвитку людини. Це криза розвитку, що нагадує кризу 3 років (”Я сам”), тільки тепер це “Я сам” в соціальному сенсі. Характеризується падінням успішності, зниженням працездатності, дисгармонією у внутрішній будові особи.
Наркоманія Наркоманія є величезною проблемою для сучасного людства. Якщо технології ведуть нас вперед, то наркотична залежність відкидає людину на тисячі років назад. Підліток наважується вперше вжити наркотик у 14—16 років. Шість відсотків «новонавернених» наркоманів отримали першу «дозу» в компанії друзів, котрі часто балансують на грані протиправної поведінки.
Притча « Про двох вовків» Колись один мудрець відкрив своєму внукові життєву істину. У кожній людині відбувається боротьба , дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк символізує зло: заздрість, егоїзм, амбіційність, брехливість, жадібність. Другий вовк символізує добро: миролюбність, любов, доброту, відданість. Онук , який перейнявся словами дідуся до глибини душі, замислився й запитав: -А який же вовк усе ж перемагає? Старий усміхнувся й відповів: Завжди перемагає той вовк , якого ти годуєш!
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література: 1. Воронцова Т.В. Основи здоров’я: 7 кл.: Посібник для вчителя. – Алатон, 2007. – 118 с. 2. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Основи здоров’я: 7 клас.: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Алатон, 2007. – С. 65- 69. 3. Жадан О.М. Основи здоров’я: 7 кл.: Посібник для вчителя. – Х.: Основа, 2015. – С. 87 - 92. Інтернет-ресурси: 1.http://31.131.24.128/data/sb/07/7_klas_osnovi_zdorovja_bojchenko_2015.pdf 2.http://31.131.24.128/data/sb/07/7_klas_osnovi_zdorovja_bekh_2015.pdf 3. http://osvita.ua/school/lessons_summary/healt 4. https://www.youtube.com/watch?v=tB8aqflIRkw 5. http://uchitelska.at.ua/publ/serednja_shkola/osnovi_zdorov_ja_7_klas/44 6. http://uk.wikipedia.org/wiki