Все, що знаходиться у взаємному зв'язку, має викладатися в такому ж зв'язку. Ян Амос КоменськийІнтеграція в навчанні - процес встановлення зв'язків між структурними компонентами змісту в рамках певної системи освіти з метою формування цілісного уявлення про світ, орієнтований на розвиток і саморозвиток особистості дитиниІнтеграція - це природний взаємозв'язок наук, навчальних дисциплін, розділів і тем різних навчальних предметів на основі провідної ідеї і провідних положень з глибоким, послідовним, багатогранним розкриттям досліджуваних процесів і явищ
АСПЕКТИ ІНТЕГРАЦІЇ Інтеграція на рівні діяльності (ігрова, пізнавально-дослідницька, трудова, читацька тощо).Інтеграція, пов'язана з методами і формами (наукова концепція розглядається і вирішується різними навчальними предметами в сукупності всіх засобів і методів).Інтеграція на організаційному рівніІнтеграція на рівні змісту
Рівні інтеграції змісту навчального матеріалу:внутрішньо предметна – інтеграція понять, знань, вмінь в межах окремих (суміжних) предметів міжпредметна – синтез фактів, понять, принципів двох або більше дисциплінтранспредметна – синтез компонентів основного і додаткового змісту освіти
Переваги інтегрованого навчанняучень має можливість отримати нові знання, які не передбачені програмою;набувається досвід спільної діяльності учнів і педагогів;це гарний спосіб мотивації для розвитку пізнавального інтересу дитина отримує навички усвідомленого вибору, партнерських відносин, міжособистісних комунікацій;дитина вчиться самовираженню, самовизначенню, самореалізації та рефлексії;кожна дитина включена в діяльність.
Ризики при інтегрованому навчанні порушується логіка і системність вивчення матеріалу непропорційність розподілу матеріалу між предметами перевантаження змісту уроку змістом одного предмету і відсутність інших наявність позапрограмового змісту складність контролю щодо виконання програми збільшення щільності уроку відсутність деталізації великі часові витрати при підготовці до уроку розподіл навчальних годин між предметами що інтегруються та фіксування їх у журналі
Інтеграція навичок. Діяльнісний підхід• критичне мислення і вирішення проблем:прогнозування; висування гіпотез; порівняння і зіставлення; узагальнення; оцінка суперечливих ідей; вибір альтернативи; прийняття обґрунтованих рішень;• соціальні / комунікативні навички: уважне слухання; повага до точки зору інших; розуміння думок інших; коректне донесення власної думки; співпраця з іншими в ході спільної роботи або ігор;• організаційні навички: логічне вибудовування ідей; планування, як краще висловити розуміння (наприклад, у письмовій, усній, візуальній або драматичній формі); керування часом; створення гри в навчальних ситуаціях;• навички застосування: використання раніше засвоєної інформації або навичок у новій ситуації (наприклад, дослідницькі навички, розуміння прочитаного, навички вимірювання)Ці навички навчання є ключовими, які дозволяють учням опанувати навчальну програму. Вони також корисні в повсякденному житті і підсилюють підходи навчання двадцять першого століття.