СЛАЙД 1
Відповідно до світових стандартів освіти розробка державних стандартів освіти має базуватись на філософському підході до інтеграції різних знань, поглядів на людину і суспільство, гуманізації та гуманітаризації освіти.
СЛАЙД 2
Глобальне завдання інтеграції – не стільки поєднати окремо існуючі навчальні предмети або частини в ціле, як поширити принцип доцільності на весь зміст освіти. Інтеграція в освіті – це система, яка пропонує об’єднання, з’єднання, наближення навчального матеріалу окремих дисциплін в єдине ціле.
СЛАЙД 3
При цьому слід розрізняти три рівні інтеграції в організації навчання. Внутрішньопредметна - це інтеграція понять всередині окремих навчальних предметів. Міжпредметна - синтез фактів, понять, принципів двох і більше дисциплін. Транспредметна - синтез компонентів основного і додаткового змісту освіти.
СЛАЙД 4
Принципи інтегрованого навчання повинні в повній мірі працювати на досягнення головної мети інтегрованого навчання – розвиток мислення учнів. Цілісне сприйняття питань сприяє розвитку широти мислення. Більш глибоке проникнення в сутність проблеми сприяє розвитку глибини мислення. Реалізації проблеми в практичній ситуації розвиває критичність мислення. За рахунок прагнення здійснити розумний вибір розвивається раціональність мислення. Доказовість розв’язання проблеми сприяє розвитку доказовості мислення.
СЛАЙД 5
В основі інтегрованого навчання лежить система інтегрованих уроків. Інтегрованому уроку притаманні певні ознаки. Якщо урок спеціально не організований, то він може розпастися на окремі уроки, не об’єднані загальною метою. Специфічна, об’єднана мета зазвичай передбачає вказані на слайді цілі. Під час інтегрованого уроку широко застосовуються знання з різних дисциплін. Крім того, інтегрований урок мусить бути практично спрямованим.
СЛАЙД 6
Інтегрований урок дозволяє вирішувати цілий ряд завдань, які важко реалізувати в рамках традиційних підходів. Деякі з таких завдань наведено на слайді.
СЛАЙД 7
Подібно до традиційних уроків інтегровані уроки можна класифікувати за представленими на слайді ознаками. Вважають, що стосовно інтегрованих уроків друга класифікація є більш доречною.
СЛАЙД 8
Важливу роль у підвищенні ефективності інтегрованого уроку відіграє його навчально-матеріальне та технічне оснащення. А тому з особливою віддачею такі уроки проходять в кабінетах, де створені максимальні умови для сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
СЛАЙД 9
Змістовні та цілеспрямовані інтегровані уроки вносять в звичну структуру шкільного навчання новизну та оригінальність. Крім того, вони мають певні переваги як для учнів, так і для вчителів.
СЛАЙД 10
Обговорюючи проблеми інтеграції у навчанні, доцільно зосередити увагу на такому типі уроку, як бінарний урок. Бінарними називаємо заняття, на яких матеріал даної теми уроку подається блоками різних предметів двома вчителями.
СЛАЙД 11
В умовах діяльності нашої школи за методичною темою, зокрема, завдяки об’єднанню уроків в пари, реалізація міжпредметних зв’язків набуває більшої ефективності. Можливість так би мовити «маневрувати» в часі під час проведення уроку-пари дозволяє удосконалювати такі форми організації уроку, як бінарні уроки.
СЛАЙД 12
Проведенню таких уроків передують представлені на слайді етапи підготовки. На першому етапі відбираються теми, намічається тип і мета уроку. На другому етапі ставляться задачі по кожному з предметів, визначаються цілі. На третьому етапі визначаються функції кожного вчителя, коригуються домашні завдання по кожному з предметів. У семестрово-блочній заліковій системі на бінарний урок планується два уроки поспіль.
СЛАЙД 13
На поточному слайді наведено дисципліни, які легко інтегруються між собою. Оскільки іноземна мова інтегрується практично з будь-яким предметом, здійснення інтеграції буде продемонстровано на прикладі іноземної мови.
СЛАЙД 14
На слайді демонструються фрагменти презентацій, які супроводжували бінарні уроки з англійської мови та географії. До речі, під час проведення уроку за темою «Глобальна освіта» застосовувався не лише міжпредметний, але і багатопредметний підхід. Учнівські проекти про лауреатів Нобелевської премії містили інформацію з фізики, хімія, біології, літератури та економіки.
СЛАЙД 15
Інтеграційні процеси в освіті поширюються й на позаурочну діяльність вчителя з предмета. Прикладом такої інтеграції може служити виховний захід, присвячений творчості Роберта Бернса.
СЛАЙД 16
Під час проведення заходів на тижні іноземних умов учні демонструють навички, отримані на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання.
СЛАЙД 17
Інтеграція в освіті не оминає і таку важливу ділянку діяльності вчителя, як робота з обдарованими учнями. Прикладами реалізації міжпредметних зв’язків можуть служити роботи учнів-учасників Малої академії наук.
СЛАЙД 18
Оскільки усі згадані інтегровані уроки та заходи здійснювалися із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, тому можна стверджувати, що інформатика може легко інтегруватися з будь-яким предметом.
СЛАЙД 19
Інтеграція – це необхідна умова сучасного навчального процесу, її можлива реалізація в межах будь-якої школи сприяла б переходу цієї школи на новий якісний рівень освіти. Чого і бажаю усім колегам.