Характеристика персонажів. Співставимо ідилічні та темні картини буття в повісті та долю головних героїв. Яких саме? Ось вам загадки. Він завжди шука пригоди. Жартівливий і кмітливий. Дуже хитрий та сміливий Хоч брудний, як та земля. Але все ж не любить вчиться. Завжди друзям допоможе. Має подругу він Беккі, Розбишака без Тітку Поллі замість мами. житла. Гека- друга в нагороду, Брата Сіда - в покарання. Здогадайся, хто цей хлопчик, Що завжди шука пригоди?(Гекльберрі Фінн)(Том Сойєр)
Стратегія “ Кола Вена”Тема. Сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства в повісті М. Твена “Пригоди Тома Сойєра”. Завдання. Порівняйте між собою образи Тома і Гека за спільними та відмінними ознаками. Том Сойєр – сирота, має тітку, брата. Має все необхідне для життя. Кмітливий, веселий, винахідливий. Великий фантазер. Лицар. Спільне: добрі, щирі, люблять пригоди, відважні, сповнені життєвої енергії, бешкетники,вірні друзі. Гек Фінн – син пияка, злидар. Негативно ставиться до будь-яких правил, усього зразкового. Цінує свободу понад усе. Лінивий бешкетник.
Незважаючи на різницю в умовах життя, Том і Гек дуже схожі між собою. їх єднають не тільки небезпечні пригоди, весела і щира вдача, сміливість, нев'янучий оптимізм, доброта, а й сприйняття світу дорослих.(Можна запропонувати дітям зробити ілюстрацію на відповідну тему. У дітей таким чином розвивається почуття до прекрасного)В и с н о в о кr
Розгадай кросворд(Застосування знань, умінь, навичок.)1. Ім’я головного героя. 2. Ім’я вдови, яку врятував Гек.3. Прізвище чоловіка, якого індіанець Джо звинуватив у вбивстві.4. Ім’я дівчинки, яка подобалася Томові. 5. Містечко, у якому відбувались події повісті. 6. Той, хто разом із синами допоміг Гекові врятувати вдову. 7. Справжнє прізвище автора повісті «Пригоди. Тома Сойєра». 8. Прізвище найкращого друга Тома.
Ключ до кросворда1. Ім’я головного героя. (Том)2. Ім’я вдови, яку врятував Гек. (Дуглас)3. Прізвище чоловіка, якого індіанець Джо звинуватив у вбивстві. (Поттер)4. Ім’я дівчинки, яка подобалася Томові. (Беккі)5. Містечко, у якому відбувались події повісті. (Сент-Пітерсберг)6. Той, хто разом із синами допоміг Гекові врятувати вдову. (Валлієць)7. Справжнє прізвище автора повісті «Пригоди. Тома Сойєра». (Клеменс)8. Прізвище найкращого друга Тома. (Фінн)Ключове слово: Марк Твен. Ключ
Гра „Скринька ерудита”Учитель пропонує учням відповісти на запитання, які знаходяться у скриньці або капелюсі. Учень витягає собі запитання. Як проявила свою увагу до Тома Бенні під час першої зустрічі? (Вона кинула йому квітку)Як відомстив Том Сідові за те, що той видав його за зашиту сорочку? (закидав камінням)Яка пригода сталася з Томом, коли він стояв під вікном Бенні Течер? (На нього вилили воду)Як у недільній школі нагороджували дітей за найкращі результати? (білетами, а потім Біблією)Як Том мало не став першим учнем недільної школи? (Наміняв білетів, хотів отримати Біблію)Як Том зумів зробити веселішою недільну проповідь? (приніс Жука) Чим харчувалися хлопці на острові? (ловили рибу)Як Тома покарав учитель за те, що він розмовляв з Гекльберрі Фіном і запізнився до школи? (відшмагав і посадив до дівчини)Кого Том називав найславетнішою людиною Англії? (Робін Гуда) За одне запитання учні отримують 1 бал.(для учнів ,які не дуже активні на уроці або тих,хто хоче покращити оцінку)
Прийом « Коло ідей»Тема. Марк Твен « Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радісно - бешкетливий світ дитинства. Завдання. Обговоріть дані запитання в групах і представте свій варіант відповіді. Доведіть, що Том Сойєр має справжніх друзів. Що найцінніше для вас у друзях?Тема. Одухотворення природи – характерна ознака японської культури.- Над чим замислюється людина, споглядаючи природу?- Що об’єднує вірші поетів з різних країн?(Учні вчаться дискутувати,розвивати власну думку, лідерські навички та мовні якості)
Замініть синонімами (близькими за значеннями словами) вирази, ужиті в повісті. Нечисте сумління Відпустити язика з припони – Забігти світ за очі Очі прикипіли – Затамувати подих – Ловити кожне слово безсовісністьзаговорити сховатися, опинитися далеко уважно, із здивуванням подивилися замовкнути, чекаючи чогось несподіваного слухати уважно
Робота з таблицею. Домашня робота. Смішне та сумне в повісті «Пригоди Тома Сойєра». Смішне Уміння Тома перетворити фарбування паркану на захопливе заняття та ще й збагатитися на цьому;Перелік «трофеїв», «багатств» Тома;Забобони хлопців та повір’я;Намагання знайти скарб;Заздрість «свободі» Гека Фінна, його одягу тощо. Сумне. Неслухняність хлопців, ризик життям і здоров’ям;Злочини дорослих, їхнє боягузтво;Неуважне ставлення до потреб дітей, до їхнього життя тощо
Інтерактивна вправа «Мікрофон»Учням пропонується закінчити одне із речень:-Я думаю, що мріяти про скарб … .-Мені здається, що скарб … .-Виступати в суді – це … . Це різновид великого кола. Учні швидко по черзі висловлюються з приводу проблеми, передаючи один одному уявний “мікрофон”. Тому інші учні не можуть говорити, кричати з місця, оскільки право говорити має тільки той, у кого "символічний" мікрофон.
Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Отож повернути учням інтерес до зарубіжної літератури, зробити навчання цікавим, посилити бажання читати, спонукає мене до пошуків. Тому провідною ідеєю досвіду є використання інтерактивних технологій на моїх уроках, що сприяє активізації навчально-пізнавальної діяльності та спонукає до творчої активності дітей , та розкриває їх творчий потенціал.