Урок за казкою Оскара Уайльда «Хлопчик-Зірка»
Тема. Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Фальшиві та справжні цінності у казці. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня
Мета:
Теорія літератури: літературна казка, конфлікт, художні засоби: антитеза, порівняння.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки, слайди, фрагменти кінофільму «Хлопчик-Зірка».
Очікувані результати: учні характеризують героя літературного твору, узагальнюють та роблять висновки, формулюють головну думку твору, розуміють значення любові в житті людини.
Тип уроку: урок поглибленої роботи над твором.
Хід уроку
Діти, один до одного, будь ласка, поверніться,
Доброзичливо та щиро посміхніться,
У світ казковий і прекрасний час нам вирушати.
До уроку всі готові? Можемо розпочинати.
Вчитель.
Шукай краси, добра шукай!
Вони є все, вони є всюди.
Не йди в чужий за ними край,
Найперш найди їх в свої груди.
І. Франко.
- Як ви розумієте слова українського поета І. Франка?
- Якої краси треба шукати?
- Як можна пов’язати слова епіграфа з літературними казками, які ми вивчаємо?
2. Звернення вчителя до учнів.
- Казки відомого англійського, а точніше, ірландського письменника Оскара Уайльда особливі. Їхні герої не вирушають у далекі мандрівки, не борються із чудовиськами. Здебільшого боротьба у них відбувається із… самими собою! Вони намагаються побороти зло, яке є в них самих, жорстокість, гордість. Казки Уайльда здебільшого закінчуються щасливо, але дають навіть і сучасним людям привід глибоко замислитися над своїми вчинками, наслідками своїх дій. Це й стане предметом нашого розгляду на уроці.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Мозковий штурм.
- Що таке казка?
- Які бувають казки?
- Народні казки яких країн ви знаєте?
- Чим відрізняється літературна казка від народної казки?
- Які літературні казки ви знаєте?
- Визначте головну думку казки Андерсена «Соловей». (Краса, поєднана з добром, - це велика сила).
2. Компаративний аналіз китайської народної казки «Пензлик Маляна» та казки Андерсена «Соловей».
- Яка спільна думка цих казок? (Мистецтво, яке служить добрим справам, має велику силу, воно робить людину гарною.)
3. Слово вчителя.
На жаль, якщо ви помічали, добро і краса не завжди поєднуються, буває важко знайти красиву і водночас добру серцем людину. В житті не все так просто. В своїх казках, призначених «для дорослих дітей віком 18 до 80 років», письменник намагався пояснити важливі істини: життя кожної людини має сенс; краса має бути не тільки зовнішньою, а й внутрішньою; люди повинні любити і поважати одне одного.
4. Проблемні питання
5. Робота над змістом І умовної частини казки. Бесіда з учнями
- Назвіть найстрашніший вчинок Хлопчика-Зірки, його найтяжчий гріх.
- Як він був покараний?
- Що вирішив зробити головний герой?
6. Перегляд фрагмента кінофільму «Зустріч Хлопчика-Зірки з матір’ю» на початку казки («Казка про зоряного хлопчика», 1983 рік, режисер Л. Нечаєв)
7. Обмін враженнями
- Як повівся Хлопчик-Зірка, коли дізнався, що жебрачка – його матір?
- Які думки та почуття викликає у вас образ цього героя?
8. Робота у групах
Завдання 1-й групі. Дайте відповідь на запитання: чи сподобався вам Хлопчик-Зірка? Знайдіть опис його зовнішності.
Завдання 2-й групі. Які художні прийоми використовує автор, щоб показати красу хлопчика? (Порівняння). З чим порівнює вроду хлопчика автор? Чому саме з квіткою порівнюється хлопчик?
Завдання 3-й групі. Розкажіть про поведінку хлопчика, наведіть приклади його ганебних вчинків та зробіть висновки про його вдачу.
Хлопчик «золоті кучері – як пелюстки нарциса»
«немов квітка «губи–як пелюстки червоної троянди"
в полі» «очі – як фіалки»
Квітка – символ краси
троянда – любов
фіалка – ніжність, доброта
нарцис – гордість, себелюбство (записується після читання вчителем легенди)
Поведінка Хлопчика-Зірки |
Риси вдачі |
|
1.Невдячний, пихатий 2.Зверхній і зарозумілий 3.Жорстокий, агресивний 4.Нечуйний 5.Самозакоханий |
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Наймит – той, хто наймається до когось на службу; на чатах – на сторожі; брама – великі міські ворота; алебарда – старовинна холодна зброя, довгий спис із сокирою на кінці; взяти на глузи – посміятися; каптур – накидка, капюшон; канчуки – батоги, знаряддя для биття; червоне золото – найдорожче золото; обладунок – військовий одяг; скіпетр – палиця, прикрашена дорогоцінним камінням, знак влади монарха; шати – одяг; вельможі – пани, наближені до короля особи.
Зразок
10)Чарівне перетворення хлопчика.
Зверніть увагу на тлумачення цього поняття у словнику (записати у зошити).
Конфлікт – зіткнення в художньому творі протилежних явищ, подій, вчинків, персонажів, поглядів.
Визначте, які є конфлікти у казці «Хлопчик-Зірка». (Зовнішня краса Хлопчика-Зірки та потворність його внутрішнього світу; добро, яке розкривається через милосердя, любов до людей, безкорисливість, та зло, що демонструється жорстокістю, себелюбством, зверхністю).
Протиставлення зовнішності та внутрішнього світу
головного героя
Зовнішня краса_______________Внутрішня потворність
Протиставлення вчинків та вияву рис характеру
головного героя
ДОБРО__________________________ЗЛО
(Учні висловлюють свої думки)
(Учні зачитують окремі епізоди із казки)
Висновок. Любов до матері допомогла Хлопчику-Зірці змінитися, з жорстокого і злого він перетворився на милосердного і справедливого, пройшов шлях до справжньої краси – зовнішньої і внутрішньої – через страждання.
V. Рефлексія.
Інтерактивна гра «Кошик побажань».
Чи часто ви говорите своїм матусям про свої почуття до них? Пропоную приготувати невеличкий сюрприз: на цих квіточках, що лежать у вас на партах, напишіть свої побажання мамі. Ми покладемо їх у цей кошик і на найближчому сімейному святі вручимо матусям. Бо ж любов до матері – одне з найважливіших почуттів. Воно возвеличує людей. Нехай і вас зігріває материнська ласка і любов! (Лунає пісня про матір, учні пишуть свої побажання).
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжте речення.
- Читаючи казку, я замислився (-лася) над тим, що …
VІІ. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру на тему «Що таке справжня краса?»