Урок "Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Фальшиві та справжні цінності у казці. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня"

Про матеріал
Розроблені методичні матеріали відповідають вимогам модельної навчальної програми «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О. М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., та інші). Види навчальної діяльності сприяють розвитку естетичних почуттів та емоцій учнів, допомагають отримувати естетичне задоволення від прочитаного. Представлені у розробці інформаційно-комунікаційні технології значно підсилюють інтерес до навчання та активізують творче сприйняття учнями твору.
Перегляд файлу

 Урок за казкою Оскара Уайльда «Хлопчик-Зірка»

Тема.  Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Фальшиві та справжні цінності у казці. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня

Мета:

  • навчальна: допомогти  учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки, основний конфлікт і роль казкових персонажів;
  • розвивальна: формувати навички виразного читання, виділення ключових епізодів, коментування їх, висловлення власних суджень; розвивати вміння характеризувати персонажів, узагальнювати прочитане, робити висновки;
  • виховна: виховувати милосердя, почуття любові й пошани до матері, несприйняття себелюбства, жорстокості та зверхності.

Теорія літератури: літературна казка, конфлікт, художні засоби: антитеза, порівняння.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки, слайди, фрагменти кінофільму «Хлопчик-Зірка».

Очікувані результати: учні характеризують героя літературного твору, узагальнюють та роблять висновки, формулюють головну думку твору, розуміють значення любові в житті людини.

Тип уроку: урок поглибленої роботи над твором.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Діти, один до одного, будь ласка, поверніться,

Доброзичливо та щиро посміхніться,

У світ казковий і прекрасний час нам вирушати.

До уроку всі готові? Можемо розпочинати.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
  1. Робота з епіграфом.

Вчитель.

Шукай краси, добра шукай!

Вони є все, вони є всюди.

Не йди в чужий за ними край,

Найперш найди їх в свої груди.

І. Франко.

- Як ви розумієте слова українського поета І. Франка?

- Якої краси треба шукати?

- Як можна пов’язати слова епіграфа з літературними казками, які ми вивчаємо?

2. Звернення вчителя до учнів.

 - Казки відомого англійського, а точніше, ірландського письменника Оскара Уайльда особливі. Їхні герої не вирушають у далекі мандрівки, не борються із чудовиськами. Здебільшого боротьба у них відбувається із… самими собою! Вони намагаються побороти зло, яке є в них самих, жорстокість, гордість.  Казки Уайльда здебільшого закінчуються щасливо, але дають навіть і сучасним людям привід глибоко замислитися над своїми вчинками, наслідками своїх дій. Це й стане предметом нашого розгляду на уроці.

III. Актуалізація опорних знань.

1. Мозковий штурм.

- Що таке казка?

- Які бувають казки?

- Народні казки яких країн ви знаєте?

- Чим відрізняється літературна казка від народної казки?

- Які літературні казки ви знаєте?

- Визначте головну думку казки Андерсена «Соловей». (Краса, поєднана з добром, - це велика сила).

2. Компаративний аналіз китайської народної казки «Пензлик Маляна» та казки Андерсена «Соловей».

- Яка спільна думка цих казок? (Мистецтво, яке служить добрим справам, має велику силу, воно робить людину гарною.)

3. Слово вчителя.

На жаль, якщо ви помічали, добро і краса не завжди поєднуються, буває важко знайти красиву і водночас добру серцем людину. В житті не все так просто. В своїх казках, призначених «для дорослих дітей віком 18 до 80 років», письменник намагався пояснити важливі істини: життя кожної людини має сенс; краса має бути не тільки зовнішньою, а й внутрішньою; люди повинні любити і поважати одне одного.

4. Проблемні питання

  • Як ви гадаєте, чи можна вважати красивою людину зовні прекрасну, а вчинками – потворну?
  • Як ви розумієте, що таке духовна краса? Наведіть приклади.

5. Робота над змістом І умовної частини казки. Бесіда з учнями

- Назвіть найстрашніший вчинок Хлопчика-Зірки, його найтяжчий гріх.

- Як він був покараний?

- Що вирішив зробити головний герой?

6. Перегляд фрагмента кінофільму «Зустріч Хлопчика-Зірки з матір’ю» на початку казки («Казка про зоряного хлопчика», 1983 рік, режисер Л. Нечаєв)

7. Обмін враженнями

- Як повівся Хлопчик-Зірка, коли дізнався, що жебрачка – його матір?

- Які думки та почуття викликає у вас образ цього героя?

8. Робота у групах

Завдання 1-й групі. Дайте відповідь на запитання: чи сподобався вам Хлопчик-Зірка? Знайдіть опис його зовнішності.

Завдання 2-й групі. Які художні прийоми використовує автор, щоб показати красу хлопчика? (Порівняння). З чим порівнює вроду хлопчика автор? Чому саме з квіткою порівнюється хлопчик?

Завдання 3-й групі. Розкажіть про поведінку хлопчика, наведіть приклади його ганебних вчинків та зробіть висновки про його вдачу.

  • Запис схеми на дошці та в зошитах

Хлопчик       «золоті кучері – як пелюстки нарциса»

«немов квітка    «губи–як пелюстки червоної троянди"

в полі»    «очі – як фіалки»

  • Запис у зошитах

Квітка – символ краси

троянда – любов

фіалка – ніжність, доброта

нарцис – гордість, себелюбство (записується після читання вчителем легенди)

  • С л о в о   в ч и т е л я. Щоб зрозуміти, що означає квітка нарцис, послухайте давньогрецьку легенду і знайдіть у ній ключові слова.
  • Робота з таблицею

Поведінка Хлопчика-Зірки

Риси вдачі

  1.               Ставлення до дітей Лісоруба
  2.               Взаємини з іншими дітьми
  3.               Ставлення до бідних і калік
  4.               Ставлення до жалюгідних
  5.               Ставлення до себе

1.Невдячний, пихатий

2.Зверхній і зарозумілий

3.Жорстокий, агресивний

4.Нечуйний

5.Самозакоханий

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Виразне читання ІІ умовної частини казки (від миті перетворення хлопчика з красеня на потвору)
  2. Словникова робота

Наймит – той, хто наймається до когось на службу; на чатах – на сторожі; брама – великі міські ворота;  алебарда – старовинна холодна зброя, довгий спис із сокирою на кінці; взяти на глузи – посміятися; каптур – накидка, капюшон; канчуки – батоги, знаряддя для биття;  червоне золото – найдорожче золото; обладунок – військовий одяг; скіпетр – палиця, прикрашена дорогоцінним камінням, знак влади монарха; шати – одяг; вельможі – пани, наближені до короля особи.

  1. Колективне складання плану ІІ умовної частини

Зразок

  1. Рішення хлопчика спокутувати провину перед матір’ю.
  2. Блукання в лісі.
  3. Розмова із птахами та звірами.
  4. Біля міської брами
  5. Викуп хлопчика Чаклуном.
  6. Три завдання злого чарівника.
  7. Порятунок бідного Зайченяти.
  8. Зайченя віддячує Хлопчику-Зірці.
  9. Допомога героя жебракові собі на шкоду.

10)Чарівне перетворення хлопчика.

  1. Відмова від влади через свій гріх.
  2. Зустріч із матір’ю та батьком і прощення.
  3. Добрий та милосердний правитель.
  1. Словникова робота. Спробуйте за допомогою слів-синонімів пояснити значення слова «конфлікт». (Суперечка, протиставлення, протистояння, зіткнення, боротьба).

Зверніть увагу на тлумачення цього поняття у словнику (записати у зошити).

Конфлікт – зіткнення в художньому творі протилежних явищ, подій, вчинків, персонажів, поглядів.

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте, які є конфлікти у казці «Хлопчик-Зірка». (Зовнішня краса Хлопчика-Зірки та потворність його внутрішнього світу; добро, яке розкривається через милосердя, любов до людей, безкорисливість, та зло, що демонструється жорстокістю, себелюбством, зверхністю).

  • Складання схем

Протиставлення зовнішності та внутрішнього світу

головного героя

Зовнішня краса_______________Внутрішня потворність

 

Протиставлення вчинків та вияву рис характеру

головного героя

ДОБРО__________________________ЗЛО

  • То що ж важливіше: краса чи добро?

(Учні висловлюють свої думки)

  • Коли краса повернулася до Хлопчика-Зірки? Через що довелося йому пройти? Як про це сказано у творі?

(Учні зачитують окремі епізоди із казки)

  • Яких нових рис набуває герой? У яких епізодах ми можемо їх побачити? (Милосердя, безкорисливість, любов)
  1. Перегляд фрагмента кінофільму «Зустріч Хлопчика-Зірки з матір’ю» в кінці казки; висловлення своїх думок.
  • Чи хвилювалися ви, переглядаючи цей фрагмент фільму?
  • Як ви вважаєте, чия любов найбезкорисливіша? (Вірно, мамина).
  • Пригадайте вірші про маму.
  • Як треба ставитися до матері?

Висновок. Любов до матері допомогла Хлопчику-Зірці змінитися, з жорстокого і злого він перетворився на милосердного і справедливого, пройшов шлях до справжньої краси – зовнішньої і внутрішньої – через страждання.

V. Рефлексія.

  • Чому вчить нас ця казка?

Інтерактивна гра «Кошик побажань».

Чи часто ви говорите своїм матусям про свої почуття до них? Пропоную приготувати невеличкий сюрприз: на цих квіточках, що лежать у вас на партах, напишіть свої побажання мамі. Ми покладемо їх у цей кошик і на найближчому сімейному святі вручимо матусям. Бо ж любов до матері – одне з найважливіших почуттів. Воно возвеличує людей. Нехай і вас зігріває материнська ласка і любов! (Лунає пісня про матір, учні пишуть свої побажання).

VІ.   Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжте речення.

- Читаючи казку, я замислився (-лася) над тим, що …

VІІ.  Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру на тему «Що таке справжня краса?»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мирошниченко Інна Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
12884
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку