Презентація складається з двох частин. Перша частина дає огляд поезії початку XX століття, її особливостей. Друга - творчості Г.Аполлінера (біографічні дані, каліграми, аналіз віршів "Зарізана голубка й водограй", "Міст Мірабо").
Поезія ХХ ст., її особливості Зміст поезії- її інтелектуальність, мудрість, емоційність, суб,єктивність. Головне питання- де місце особистості, індивідуальної свідомості в світі, що втратив сенс. Світосприйняття- глибоко індивідуалізоване, суб,єктивно витончене. Образна система- ускладнюється, стає місткішою. Прийоми і форми- верлібр, епатаж, вірш римований і неримований, Білий вірш, гекзаметр(ода, елегія, пісня): жанрова свобода і новаторство. Цінність поезії- особлива значущість, насиченість СЛОВА.
Поети-”володарі дум”. цілісність світу; нерозривність у ньому особистого і вселюдського; не замикаються у власних переживаннях, а виходять на простори життя людства; вміють індивідуальне вивести на рівень загального; розуміють,що людська доля- важлива частка долі людства; високе розуміння ролі людини у світі, її відповідальності і неповторності; поети несхожі один на одного, самобутні, унікальні.
Г. Аполлінер Вільгельм-Альберт- Володимир- Олександр- Аполлінарій Костровицький. Псевдонім- Г. Аполлінер. 26.08.1880 р. Рим. 1898-1902- початок творчості. 1903- початок дружби з П. Пікассо. 1911- судова справа проти Аполлінера і Пікассо ( викрадення “Джоконди”) 1911- збірка “ Бестіарій”. 1913- “ Алкоголі. Вірші 1898-1913 рр.” 1914- участь у Першій світовій війні. 1916- тяжке поранення в голову. 1918- “ Каліграми. Вірші миру та війни”. 09.11. 1918- помер у Парижі.
Художній світ Г. Аполлінера Поет-новатор, експериментатор. Оновив реалізм, сформував нову художню систему. Поетичний реалізм-інтенсивний розвиток умовно- метафоричних форм. Рання творчість- символічність. Поет-урбаніст (змалювання почуттів особистості в урбанізованому динамічному світі- одна із основних тем творів). Верлібр- складна асоціативна образність. Відмовляється від розділових знаків. Погранична естетика. Ввів поняття сюрреалізм. Епос поета- чисельні фрагменти життя. Політемність творів. Ствердження активної життєвої позиції. Відчуття плинності часу в тріаді: минуле- теперішнє- майбутнє. Зближення поезії з іншими видами мистецтва. КАЛІГРАМИ.
“Міст Мірабо” Під мостом Мірабо струмує Сена Так і любов Біжить у тебе в мене Журба і втіха крутнява шалена Хай б,є годинник ніч настає Минають дні а я ще є Рука в руці постіймо очі в очі Під мостом рук Вода тече хлюпоче Од вічних поглядів спочити хоче Хай б,є годинник ніч настає Минають дні а я ще є Любов сплива як та вода бігуча Любов сплива Життя хода тягуча Надія ж невгамовано жагуча Хай б,є годинник ніч настає Минають дні а я ще є Минають дні години і хвилини Мине любов і знову не прилине Під мостом Мірабо хай Сена плине Хай б,є годинник ніч настає Минають дні а я ще є ( переклад Лукаша)
“Мост Мирабо” Под мостом Мирабо тихо катится Сена И уносит любовь Лишь одно неизменно Вслед за горем веселье идет непременно Пробил час наступает ночь Я стою дни уходят прочь И в ладони ладонь мы замрем над волнами И под мост наших рук Будут плыть перед нами Равнодушные волны мерцая огнями Пробил час наступает ночь Я стою дни уходят прочь Уплывает любовь как текучие воды Уплывает любовь Как медлительны годы Как пылает надежда в минуту невзгоды Пробил час наступает ночь Я стою дни уходят прочь Вновь часов и недель повторяется смена Не вернется любовь Лишь одно неизменно Под мостом Мирабо тихо катится Сена Пробил час наступает ночь Я стою дни уходят прочь ( перевод Кудинова)
Висновки 1.Новаторське змалювання почуттів особистості в урбанізованому динамічному світі. 2.Людина є невід,ємною часткою буття завжди: і сьогодні, і завтра, і вчора, і у далекому майбутньому... 3. Міст Мірабо-це символ кохання,місце зізнань,місце побачень закоханих, це міст між вічністю і сьогоденням. 4.“Міст Мірабо”- взірець інтимно-філософської лірики авангардистської поезії.
Осмислення трагедії Першої світової війни у поезії Г. Аполлінера “Зарізана голубка й водограй” “У поезії Аполлінера кожний рядок являє собою самостійну тему серед ширших тематичних комплексів, які, в свою чергу, породжують нові теми й підпорядковуються головній, ледь позначеній темі”. В. Незвал
Аполлінер- син збурень і потрясінь, очікує від життя загального оновлення. Жага життя, невгамовнв і ненаситна, стає апофеозом його збірки “Алкоголі”. Творчість поета- новаторський внесок у світову поетику: ліричне та епічне начало; верлібр; каліграми. Каліграма- “фігурний вірш”, який практикувався в поезії бароко. Це мальовані поезії: текст будується так, що утворює малюнок предмета( його контур), про який йдеться у тексті (“ідеограма”). “Алкоголі”- багатоголосся великого міста, соло ліричного героя. “Каліграми. Вірші війни і миру”-виступ проти безглуздої руйнації та озвіріння, лірична хроніка трагедії війни.
“Зарізана голубка й водограй” О постаті убиті любі О дорогі розквітлі губи Міє Мареє Єтто Лорі Анні і ти Маріє Де ви дівчата Я вас питаю Та біля водограю Що плаче й кличе Голубка маревіє Душа моя в тремкій напрузі Де ви солдати мої друзі Де ви Бійї Даліз Реналь Печальні ваші імена Як у церквах ходи луна Б,ють відгомоном до небес Ви в сонну воду глядитесь погляд ваш вмирає десь Де Брак де Макс Жакоб Дерен Що в нього очі як той Рейн Де милий Кремніц волонтер Вже може їх нема тепер Душа ятриться з непокою І водограй рида зі мною А як вони іще живі Десь б,ються на Північнім фронті Тим олеандри всі в крові І сонце ранене в траві На багрянистім горизонті ( переклад М. Лукаша )
Світи зображені у вірші Людина- природа Життя- смерть Символи поезії Водограй- туга, жаль, біль, сльози за передчасно забраними дорогими ліричному героєві молодими життями. Голубка- ніби душа героя, що втілює вічний плач, біль, розтоптану молодість, вбиті сподівання, майбутнє, кохання, мир.
Багатозначні образи вірша Голубка- біль, туга, надія. Сонце ранене- трагедія, абсурд, війна не тільки вбиває все живе, а перевертає основи будови Всесвіту. Ранене, а не вбите. Є ще надія, є ще іскра життя. Водограй- вічна пам,ять, сльози, але ж він здатний омити і сльози, і кров.Зрошуючи спалену землю, вона дає можливість відродити життя.