Ізотерапія є одним з найбільш популярних і ефективних методів арт-терапії. Вона полягає в використанні образотворчого мистецтва (найчастіше це малювання, але до нього ставляться і ліплення з глини, фотографування, декорування) в якості лікування психічних розладів різного ступеня . Дана методика отримала широке поширення при роботі з дітьми, також вона не менш ефективна і у дорослих людей. Заняття можуть бути як індивідуальними, так і груповими. Метод широко використовуються в практиці психокорекції, психіатрії, терапії, медичної психології та соціальної психології.
Що таке ізотерапія?У першій половині ХХ століття Адріан Хілл ввів такий напрямок в психологію, як арт-терапія, що включає в себе образотворче мистецтво. Ця терапія покликана впливати на поведінку дітей і дорослих людей, які не можуть повноцінно адаптуватися в суспільстві, у яких є ті чи інші відхилення.
Що таке ізотерапія?Ізотерапія – заняття дуже просто і захоплююче. Щоб провести його зі своєю дитиною або з близькою людиною, яка потребує допомоги, не обов’язково для цього бути фахівцем. Вся справа в тому, що коли людина малює щось, він не думає ні про що, а просто вихлюпує всі свої проблеми на папір. Ваше завдання – просто правильно інтерпретувати те, що малює людина.
Що таке ізотерапія?Людині, що потрапила в скрутне становище, так само, як і дитині, важко описати ситуацію, себе. Йому набагато простіше уявити її в образах і перенести ці образи на папір, причому людина при цьому навіть може не усвідомлювати своєї проблеми. Найчастіше в таких складних ситуаціях виявляються дітки, чиї батьки приймають для себе авторитарний стиль виховання. У дитини формуються проблеми з комунікабельністю, він починає себе асоціально вести. Щоб цього уникнути, дитині потрібно давати малювати, тому що в малюнку він виплесне свої негативні емоції
Історія виникнення ізотерапіїІзотерапія (арт-терапія) виникла на перетині 3 наук – психології, психіатрії, мистецтвознавства. Все почалося в 1872 році з спостереження за душевнохворими, які починали малювати при погіршенні свого стану. Але як тільки воно стабілізувався, хворі відразу припиняли малювати. Засновниками методики вважають психіатра М. Сімона і судового медика А. Ардье.
Сам термін арт-терапія був введений у вжиток художником Адріаном Хіллом в 1938 році. Трохи пізніше, після закінчення Другої світової війни методи арт-терапії були застосовані в роботі з дітьми, які пережили нацистські концтабори. З тих пір методика отримала широке поширення і стала повністю самостійною. Надалі цю ідею підхопили психологи Р. Мей, К. Роджерс, А. Маслоу. За їхніми твердженнями кожна людина має безліч непроявлених здібностей, які можна і потрібно звільнити для полегшення самореалізації.
Цілі і завдання. Основна мета ізотерапії – витягти з підсвідомості людини то, в чому він не зізнається навіть самому собі, не кажучи вже про те, щоб з кимось цим ділитися. Іноді він не підозрює про ті проблеми, що зберігаються в підкірку і заважають йому вільно насолоджуватися життям.
Приклад. Батьки привели на прийом дівчинку, яка страждає заниженою самооцінкою, безліччю комплексів, соціально неадаптовану. При цьому когнітивні здібності (мислення, пам’ять, уява) були на відповідному її віку рівні. Коли на заняттях з неї було застосовано ізотерапія, психолог помітив на всіх малюнках одну і ту ж деталь – кішку. Причому вона завжди зображувалася чорної, страшної, великий і злий. При розмові з батьками з’ясувалося, що в будинку тварин ніколи не було. У процесі подальшої роботи з дитиною розкрилося, що проблема – що не склалися стосунки з першою вчителькою, що володіла авторитарним стилем викладання і тим самим придушувала дівчинку. Її прізвище було – Кошкіна.
Ось лише деякі завдання ізотерапії:допомогти виплеснути назовні все приховане і неусвідомлене;виразити емоції, почуття безпечним для себе і оточуючих способом – зняти цензуру «сверхконтроля»;звільнити від агресії, нервозності, психологічної скутості, ревнощів, фобій, неврівноваженості – стабілізувати психічний і емоційний стан;розвинути комунікативні навички для соціальної адаптації, заповнити дефіцит спілкування;підняти самооцінку, позбавити від комплексів;сприяти самореалізації;допомогти вирішити сімейні проблеми;розкрити творчий потенціал, відкрити нові можливості.
Заняття можуть проводиться як досвідченим педагогом, так і близькими друзями або батьками. Дитина повинна довіряти цій людині і не боятися його. Вправи можуть бути найрізноманітнішими, їх можна придумувати в ході заняття. Можна використовувати такі вправи: Монотипія – вона полягає в малюванні образів на склі (фарбами), а потім прикладанням до нього паперу і домальовування отриманого відбитка. Після того, як малюнок буде готовий діти дають йому назву і придумують історію, пов’язану з ним. Пластилінова композиція – дітям видається лист картону і пластилін. Вони розминають його (пластилін) поки він не стане м’яким, потім наносять його на картон, як би розмазуючи. Після цього їм видається крупа або макарони з допомогою яких вони створюють малюнок, вдавлюючи їх в шар пластиліну. Малювання історій – дитина малює малюнок на тему будь-якої історії, а потім розповідає про неї. Терапія малюнка використовує безліч методик, що стабілізують психічний і емоційний стан людини
Як проходять заняття?Приміщення повинно бути зручним, світлим і затишним. Ніщо не повинно тиснути на пацієнта. Йому потрібно освоїтися, познайомитися з творчим процесом. Від терапевта вимагається уважність, вміння відповісти на питання про матеріали та хід заняття. При цьому він не повинен тиснути на пацієнта і втручатися в роботу з позиції авторитету. Що можна використовувати: Фарби. Олівці. Фломастери. Нитки. Макарони. Пластилін. Стрічки. Кольоровий папір. Природні матеріали.
Вся ізотерапія ділитися на два основних види: Пасивний – він полягає в роботі з уже створеними творами мистецтва (срісовка, створення зменшених копій і т.д.);Активний – створення чогось нового, свого власного бачення якихось речей і предметів і відображення їх в малюванні або ліплення. Цей вид дозволяє виплеснути накопичений негатив чи трагедії, що сталася в житті і відобразити її, так як бачить або відчуває людина. За кількістю учасників виділяють:Індивідуальні заняття;парні;Групові. Для кожного пацієнта вид занять підбирається індивідуально, залежно від його контактності або готовності до контакту з іншою людиною. Такі методи є неймовірно ефективними і допомагають в найважчих випадках. Адже творча риса присутня в кожній людині, необхідно тільки правильно розкрити її.
Залежно від того, в роботі з ким використовується ізотерапія, її завдання можуть злегка коректуватися. Наприклад, дошкільнятам вона допомагає адаптуватися в навколишньому світі, дітям з ОВЗ – висловити свої емоції, аутистам – зізнатися у власних страхах, дорослим – стабілізувати свій стан.
Які дитячі проблеми допоможе вирішити техніка ізотерапії?Ізотерапія допомагає дітям вирішити багато внутрішніх проблем і проблеми, які у них виникають: Завдяки цьому психологічному прийому у дитини з’являється можливість висловитися, розповісти про свою проблему, показати, про що він мріє. Через створюваний малюнок дитина пізнає свій внутрішній світ і починає усвідомлено ставитися до проблем, які у нього є і шукає самостійно шляхи їх вирішення. Завдяки ізотерапії дитина знімає стрес, позбувається від гнітючої його депресії і страхів. Діткам, яким діагностовано розумова відсталість, аутизм, інші патології, пов’язані з психоемоційної системою, теж корисна ізотерапія.
Основні принципи. Заняття по ізотерапії організовуються з урахуванням основних принципів, на яких базується даний напрямок: Не можна ставити завдання намалювати красиво або правильно. Чим довільно буде зображення – тим точніше воно передасть те, що відбувається всередині людини. Не давати можливості самооцінювання і критики ( «я не вмію малювати», «художник з мене ніякий»). Надати широкий асортимент образотворчих інструментів. Їх вибір може багато про що розповісти: олівець візьме педант або перфекціоніст, фарби – волелюбна натура, фломастери – схильний до нещирості і брехні. Ніяких лінійок, циркулем і інших креслярських приладь. Все – виключно від руки. Створити відповідну обстановку, щоб не було відволікаючих чинників. Психолог (психотерапевт) не повинен втручатися в процес малювання: не можна нічого коментувати, уточнювати, пояснювати. Обов’язково, щоб малює після закінчення роботи сам прокоментував те, що він зобразив. Іноді навіть фахівець може неправильно інтерпретувати зображене. У групових заняттях не можна давати іншим учасникам коментувати малюнки інших без їх згоди. Щоб відстежувати відбуваються з людиною зміни, фахівець збирає малюнки в окреме портфоліо, на підставі якого регулярно робить висновки і поправляє курс корекції або лікування. При порушенні одного або кількох принципів заняття по ізотерапії можуть виявитися абсолютно марними і неефективними.
Для дошкільнят. У житті дитини дошкільний вік – найважливіший етап. Саме в цей період у нього формується характер, він починає свідомо сприймати навколишній світ і відображати його на папері у вигляді малюнка.Є кілька технік, які можна використовувати в рамках ізотерапії для дошкільнят: Якщо дитина в дошкільному віці гіперактивний, не може координувати самостійно рухатися, то можна провести вправу, яке називається «Різнобарвні листи»:дитині видаються листи альбому і різнокольорові фарби;він все листочки розмальовує – робить їх однотонними;потім йому потрібно розвісити на стелі листочки в тій послідовності, в якій він їх розмальовував.
Щоб зняти дитині напругу в дошкільному віці, допомогти розвинутися уяві, можна провести вправу «Малюнок глиною». Вам потрібно просто поставити йому тему, занурити його пальчики в глину, щоб ними він щось намалював на папері. Якщо у дитини є проблеми з комунікацією, ви можете провести з ним таку вправу «Вільний малюнок в колі». Дитина повинна на аркуші паперу намалювати коло, а потім всередині цього кола намалювати все, що хоче його мама, сестра, бабуся, тато – будь-які люди з його оточення.
Якщо дитина досить агресивно поводиться з іншими дітьми, допоможіть йому цю агресію спрямувати в інше русло. Пограйте з ним в гру «Крейди-наввипередки». Завдання: на час зробити кілька штрихів крейдою на папері. У кого вийде їх зробити більше, той і переміг. Якщо дитина чимось наляканий, запропонуйте йому намалювати на папері те, чого він сильно боїться. Ви тоді зрозумієте, на що звернути увагу і допоможете тим самим зняти дитині напругу і усунути страх.
Для молодших школярів. Молодші школярі – це, по суті, ті ж самі дошкільнята, які переживають кризовий період в житті, вони йдуть в школу, де вже перед ними висуваються певні вимоги. Щоб допомогти дітям швидше адаптуватися до нових умов в житті, використовуйте такі вправи з ізотерапії: Кожен день пропонується дитині протягом декількох хвилин малювати на аркуші паперу різні каракулі, які приходять йому в голову. Це потрібно для того, щоб малюк знімав напругу, розслаблявся. Якщо вашій дитині складно адаптуватися в новому колективі запропонуйте йому помалювати на вологому папері в компанії своїх звичних друзів. Тільки попередьте дитину, що в процесі малювання, фарба буде розтікатися по паперу, і це нормально. Коли будете малювати, дуже важливо, щоб всі, хто дитини оточує, спілкувалися між собою. Якщо ви боїтеся, що дитина захворіє через те, що йому потрібно працювати в вологим папером, тоді використовуйте просто зім’ятий. Молодшому школяреві може сподобатися ліплення з пластиліну. Запропонуйте йому зліпити те, що йому турбує в якійсь формі. В процесі дитині потрібно постійно міняти форму свого страху, щоб він вчився на неї дивитися з різних сторін.
Для дорослих. У дорослих людей частіше, ніж у дітей, виникають в житті кризові ситуації. Щоб агресія вихлюпувалася в правильній формі, нікому не завдавала шкоди, її можна направити в творче русло. Психологи радять застосовувати такі техніки: Можна ліпити щось із тіста. Створюючи таким чином щось корисне і для своєї сім’ї. Дуже корисна ліплення при сильних стресах, депресивному розладі. Можна робити колажі з малюнків або фотографій, що теж розслабляє, відволікає від повсякденних проблем і турбот. Можна малювати мазками за допомогою фарб на полотні. Причому мазки при цьому повинні бути різної форми, різного кольору. Так можна зрозуміти, яка енергетика у людини в даний момент його життя. Важливо! Малюнок повинен бути індивідуальним, чи не шаблонним. Бажано, щоб в процесі малювання людина не користувалася лінійками і іншими спеціальними засобами.
Для підлітків. Підлітки переживають вікову кризу, в них починають відбуватися зміни, які вимагає коригування, втручання фахівця. Що можна застосувати при роботі з підлітками: Підлітку можна малювати на всьому, що він захоче, щоб він таким чином заспокоювався, притупляє свою нервозність. Можна дати підлітку вже готовий малюнок і попросити його, щоб він цей малюнок доповнив якимось елементом. Це важливо в тому випадку, якщо у дитини занижена самооцінка, якщо у нього накопичилося багато внутрішніх проблем, які заважають йому нормально розвиватися. Якщо підліток агресивно налаштований по відношенню до навколишнього світу, то можна запропонувати йому попрацювати з пластичним матеріалом, щоб він навчився приймати себе таким, яким він є.
Для літніх людей. Люди похилого віку – це дорослі, за плечима яких великий життєвий досвід, але вони недовірливо ставляться до різних психологічних технік. Ізотерапія відноситься до числа таких технік. Психологи рекомендують людям похилого віку займатися казкотерапією. Можна придумати казку і намалювати її на папері. Людина просто малює все, що йому хочеться, самостійно підбираючи при цьому кольору, а психолог повинен за всім цим спостерігати, розмовляти і коригувати думки літньої людини, робити так, щоб вони були позитивними, щоб всі герої і персонажі, яких придумав собі літня людина, були успішними.