Ми – неокласики, потужна Революційна течія; Йдемо напружено і дружно... Леконт де Лілль, Ередіа... Ми виникаємо стихійно, Щороку сходячись на чай: Страшися, „Плуже” безнадійний, І статут свій переробляй... Тема: Київські “неокласики”. М. Зеров
Номер слайду 2
Павло Филипович Єдина воля володіє світом, Веде в майбутнє нас єдиний шлях, Ми умремо з єдиним заповітом В непереможних і міцних серцях.
Номер слайду 3
Михайло Опана́сович Драй-Хмара Минуть роки, і кров зашерхне, і висихне Збруч, мутна ріка - і тільки пісня не померкне, як гнів і ніж Кармелюка.
Номер слайду 4
О́свальд Бу́рґгардт (псевдонім – Юрій Клен) У вічності, де світла струм тече, повільно крутяться колеса часу, що на верстаті золотому тче свій килим різнобарвний.
Номер слайду 5
У 1923 році заявили про себе «неокласики» Неокла́сики — група українських поетів та письменників-модерністів початку 20 століття. Неокласицизм (з грецької новий і зразковий) — течія у літературі та мистецтві, що з'явилась значно пізніше занепаду класицизму як літературного напряму і знайшла свій вияв у використанні античних тем і сюжетів, міфологічних образів і мотивів, проголошенні гасел «чистого» мистецтва та культу позбавленої суспільного змісту художньої форми, в оспівуванні земних насолод.
Номер слайду 6
До групи українських неокласиків у 20-х роках XX ст. належали: М. Зеров; М. Драй-Хмара; М. Рильський; П. Филипович; Юрій Клен (О. Бургардт). Вони відмежовувались від так званої пролетарської культури, прагнули наслідувати мистецтво минулих епох, віддавали перевагу історико-культурній та морально-психологічній проблематиці.
Номер слайду 7
Неокласики позиціонували себе як естетів і жорстко протиставляли себе народництву, романтизму. Крім художньої творчості, члени групи були також активними літературними критиками та теоретиками українського модернізму.
Номер слайду 8
Те, що неокласики прагнули впроваджувати у своїй творчості форми та методи грецького й римського мистецтва, представникам влади здалось невизнанням радянської дійсності. Тому в 1935р. були заарештовані М. Зеров, Павло Филипович, М. Драй-Хмара, яких звинувачували в шпигунстві на користь чужоземної держави, у підготуванні й спробі вчинити терористичні замахи на представників уряду та партії і в приналежності до таємної контрреволюційної організації, очолюваної професором Миколою Зеровим.
Номер слайду 9
Проходив у цій справі і неокласик М. Рильський, але через деякий час був звільнений. Юрій Клен (О. Бургардт), скориставшись своїм німецьким походженням, виїхав до Німеччини на лікування і не повернувся. М. Зеров був розстріляний 1937 р., П. Филипович загинув на Соловках того ж 1937 р., М. Драй-Хмара помер у концтаборі на Колимі в 1939 р.
Народився 26 квітня 1890 року в повітовому місті Зінькові на Полтавщині в багатодітній сім'ї вчителя місцевої двокласної школи. «Батько вчитель, потім: завідуючий городською школою, інспектор народних шкіл; мати (Марія Яківна) — з дрібного землевласницького роду Яреськів — з-під Диканьки, роду козацького» — пише Зеров в автобіографії.
Номер слайду 12
Молодші брати: Михайло — став поетом і перекладачем, відомим під літературним псевдонімом Михайло Орест. Дмитро Зеров — став ботаніком, академіком АН УРСР.
Номер слайду 13
Навчався у: Зіньківській школі (однокласник О. Вишня); Охтирській та Першій Київській гімназіях (1903—1908) (де одночасно з ним навчався М. Булгаков); історико-літературний факультет Київського університету Святого Володимира.
Номер слайду 14
Наставники М. Зерова згадували про чудову пам'ять і великий потяг юнака до книг, знань, передусім до літератури та історії Стародавнього Риму. 1912 року з'явилися друком перші статті та рецензії Зерова в журналі «Світло», газеті «Рада».
Номер слайду 15
У гімназії М. Зеров звертається до поезії, зокрема до жанру сонета. Сонет ліричний твір твердої строфічної форми, який складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, тобто двох відкритих чи закритих катренів на початку сонета із перехресним римуванням, які розкривають тему сонета, і двох тривіршів (терцетів), що містять висновок твору. Решту правил написання сонета (кожен рядок завершується крапкою, жодне слово не повторюється) поети інколи не дотримуються.
Номер слайду 16
З 1914 року за наказом попечителя Київського навчального округу Зерова призначено викладачем історії до Златопільської чоловічої, а з жовтня 1916 року — ще й жіночої гімназії. З 1917 року Зеров учителює в Другій Київській гімназії імені Кирило - Мефодіївського братства та викладає латину. У 1918—1920 роках викладає українознавство в Архітектурному інституті, працює редактором бібліографічного журналу «Книгарь» (до початку 1920 року). З осені 1923 року — професор Київського інституту народної освіти.
Номер слайду 17
З 1914 р. М. Зеров робить перші поетичні переклади. «Закоханий у вроду слів» — так назвав свою книгу про нього дослідник С. Білокінь.
Номер слайду 18
У 1920 році одружився із Софією Лободою. Почав серйозно замислюватися про наукову працю. Вийшли підготовлені ним «Антологія римської поезії» та «Нова українська поезія», що стали помітним явищем у тогочасному літературному житті.
Номер слайду 19
Саме М. Рильський підмітив цю особливість уподобань М. Зерова, коли 1922 р. подарував йому власну книжку і написав на обкладинці: Закоханий у вроду слів. Усіх Венер єдину піну. Ти чародійно зрозумів І мідних римлян, і Тичину.
Номер слайду 20
1924 рік - надруковано «Камену» — першу збірку віршів Зерова, до якої було включено й перекладний розділ.
Номер слайду 21
Окремими виданнями в Україні вийшли книжки: «Антологія римської поезії» (1920); «Камена», «Леся Українка», «Нове українське письменство» (1924); «До джерел» (1926); «Від Куліша до Винниченка» (1929).
Номер слайду 22
КИЇВ — ТРАДИЦІЯ Ніхто твоїх не заперечить прав. Так, перший світ осяв твої висоти, До тебе тислись войовничі готи, І Данпарштадт із пущі виглядав. Тут бивсь норманн, і лядський Болеслав Щербив меча об Золоті ворота, Про тебе теревені плів Ляссота І Левассер Бонплан байки складав. І в наші дні зберіг ти чар-отруту: В тобі розбили табір аспанфути — Кують, і мелють, і дивують світ. Тут і Тичина, голосний і юний, Животворив душею давній міт І "Плуга" вів у сонячні комуни. 1923 Джерело: Надія Чорноморець.
Номер слайду 23
Червневий пленум ЦК КП(б)У 1927 року дав прямі директивні вказівки щодо політичної оцінки «неокласиків»; фактично ця постанова означала заборону літературної та критичної діяльності Зерова.
Номер слайду 24
Для нього лишалася тільки одна ділянка — історико-літературні студії. Саме на цьому Зеров і зосередився наприкінці 1920-х років. Він писав передмови до творів українських письменників-класиків, які видавалися у видавництвах «Книгоспілка» та «Сяйво».
Номер слайду 25
Лютий-березень 1930 - Зеров змушений виступити «свідком» на Процесі Спілки Визволення України. Наприкінці 1934 Зерова остаточно звільнено з університету. У туманній синяві грудня глухо прозвучали постріли — розстріляно Косинку й Влизька. Переживши ще одну трагедію, — смерть десятилітнього сина — М. Зеров переїжджає до Москви. У ніч із 27 на 28 квітня 1935 заарештований під Москвою на станції Пушкіне. 20 травня його відпроваджено до Києва для слідства.
Номер слайду 26
Військовий трибунал Київського військового округу на закритому судовому засіданні 1 лютого — 4 лютого 1936 року без участі звинувачених й захисту розглянув судову справу № 0019- 1936. ВИРОК: десять років позбавлення волі у виправно-трудових таборах з конфіскацією приналежного йому майна.
Номер слайду 27
Номер слайду 28
9 жовтня 1937 «справа Зерова та ін.» була переглянута особливою трійкою УНКВС по Ленінградській області. Засуджено до розстрілу. Убитий в ур. Сандармох 03 листопада 1937 року. Професора, поета-неокласика Миколу Зерова застрелив капітан держбезпеки М. Матвеєв.
Номер слайду 29
Свою долю Зеров передбачив у сонеті «Чистий четвер», написаному ще 1921 р. Там були такі рядки: Навколо нас – кати і кустодії, Синедріон, і кесар, і претор. Це долі нашої смутний узор, Це нам пересторогу півень піє, Для нас на дворищі багаття тліє І слуг гуде архієрейський хор. І темний круг євангельських історій Звучить як низка тонких алегорій Про наші підлі і скупі часи…