Презентація " Класицизм"

Про матеріал
Класицизм (з ла­тин. classicus — зраз­ко­вий) — ху­дож­ній нап­рям у єв­ро­пей­сько­му мис­тец­тві та лі­те­ра­ту­рі. Упер­ше з’я­вив­ся в іта­лій­ській куль­ту­рі XVI ст. і роз­ви­вав­ся про­тя­гом XVI­I–­XVI­II ст. у Франції, Ро­сії та ін­ших кра­ї­нах. У де­я­ких ре­гі­о­нах збе­рі­гав свої по­зи­ції аж до по­чат­ку XIX ст
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. Класицизм як художній напрям у літературі XVII століття. Видатні представники класицизму у французькій літературі.

Номер слайду 2

Мета: дати теоретичне поняття про класицизм як художньо-стильову систему; визначити історичні умови виникнення класицизму, його основні етапи у французькій літературі; схарактеризувати принципи класицизму; розвивати навички дослідницької діяльності, логічне мислення учнів, уміння складати тези відповіді; виховувати інтерес до творів класицизму, формувати цілісне сприйняття світової літератури.

Номер слайду 3

Епіграф уроку. Я мислю, отже, я існую. Рене Декарт

Номер слайду 4

Заочна подорож до Франції

Номер слайду 5

Заочна подорож до Франції Париж

Номер слайду 6

Заочна подорож до ФранціїВерсаль

Номер слайду 7

Заочна подорож до ФранціїФонтенбло

Номер слайду 8

Історичні умови формування класицизму у ФранціїІсторичні умови у Франції XVII ст. сприяли виникненню класицизму. У той час у Франції відбувалося формування централізованої абсолютистської держави, що мало позитивний вплив на розвиток усіх галузей суспільства. Генріх IV відновив національну єдність країни, підкорив феодалів, зміцнив королівську владу, дав протестантам свободу віросповідання, знизив податки для селян, сприяв активізації торгівлі і промисловості. Генріх IV Марія Медічі

Номер слайду 9

Історичні умови формування класицизму у ФранціїУ 1610 році Генріх IV загинув від руки найманого вбивці. Його синові Людовіку ХІІІ тоді було всього 9 років, тому до влади приходить його мати – Марія Медічі. Вона не мала політичного хисту і за її правлінні в країні почалися чвари. У 1624 році Людовік ХІІІ досяг повноліття і міг керувати країною самостійно. Його дружиною стала Анна Австрійська. Людовік ХІІІАнна Австрійська

Номер слайду 10

Історичні умови формування класицизму у ФранціїЛюдовік ХІІІ любив воювати і розважатися, тому віддав усю повноту влади в руки кардинала Рішельє. Він став першим міністром короля і фактично правив державою. Кардинал був жорстоким і підступним політиком і створив сильну монархічну державу. Після смерті Людовіка ХІІІ його синові Людовіку XIV було тільки 5 років. Королева-мати Анна Австрійська стала регентшею. Правління взяв у свої руки кардинал Мазаріні. Кардинал РішельєКардинал Мазаріні

Номер слайду 11

Історичні умови формування класицизму у ФранціїМазаріні не мав політичного хисту і в країні почалися суперечки, чвари між різними класами, що обумовило численні повстання. У 1661 році Мазаріні помер і Людовік XIV сказав, що сам буде “своїм першим міністром”. До 1715 року він керував країною самостійно. За часів його правління абсолютизм набув небувалого розквіту. Людовік XIV

Номер слайду 12

Етапи класицизму. В історичному розвитку класицизм пройшов два етапи. 1-й етап пов’язаний з розквітом монархії, коли абсолютизм сприяв розвитку всіх сфер суспільства. Головним завданням класицистів на цьому етапі було прославлення монархії, національної єдності держави під владою короля.2-й етап почався в кінці XVIIст., коли монархія виявила вади правління. Глибока економічна криза стала невідворотною. Селянство зубожіло. Посилилася церковна та політична реакція. Монархія вже не могла врятувати країну від катастрофи. Це обумовило зміну спрямованості творів класицизму. Письменники вже не тільки прославляють монархів, але й критикують соціальні пороки, викривають людські вади, хоча й не заперечують абсолютизм загалом.

Номер слайду 13

Словникова робота. Раціоналізм (лат. rationalis – розумний) – учення в теорії пізнання, згідно з яким достовірні знання можуть бути отримані лише з допомогою розуму або за допомогою понять, притаманних розуму з народження (теорія природжених ідей); досвід, практика, почуття е мають ніякого значення, головне – діяльність розуму, який є критерієм оцінки всього. Раціоналізм – філософська основа класицизму. Представники раціоналізму – Декарт, Спіноза, Лейбниць та ін.

Номер слайду 14

Теоретичний трактат Н. Буало “Поетичне мистецтво”Нікола Буало (1636-1711) – французький поет, критик, теоретик класицизму. Народився у Парижі. Отримав блискучу наукову освіту. Вивчав правознавство і богослів’я, але займався вишуканою словесністю. Людовік XIV призначив його придворним істориографом разом з Расіном. Самий знаменитий твір Буало – поема-трактат в чотирьох піснях “Поетичне мистецтво” – являє собою підбиття підсумків естетики класицизму. Буало був переконаний, що в поезії, як і в інших сферах життя, вище за все повинен бути поставлений розум, якому повинні підкорятися фантазія і почуття. Поезія повинна бути загальнозрозуміла, але доступність і легкість не повинні переходити у вульгарність і цинізм.

Номер слайду 15

Основні правила класицизму Класицисти утверджували вічність ідеалу прекрасного, що спонукало їх наслідувати традиції античних майстрів. Ієрархія жанрів: високі (ода, трагедія, епопея, героїчна поема), середні (наукові твори, елегії, сатири), низькі (комедії, пісні, листи в прозі, епіграми). Розум – головний критерій художньої правди і прекрасного. Класицисти утверджували незмінність людських характерів. Тому персонажі здебільшого схематичні, вони втілюють якусь одну рису. Чіткий розподіл характерів на позитивні і негативні. Драматичні твори підпорядковувалися правилу трьох єдностей – часу, місця, дії. Аристократизм, орієнтація на смаки вищих кіл суспільства.

Номер слайду 16

Ієрархія стилів класицизмуІєрархія стилів. Жанри. ТемиІдеїГероїМова. ВисокіОда, трагедія, епопея, героїчна поема. Події загально-державного та історичного значення. Прославлення монархії, громадське служіння. Царі, видатні діячі, придворніУрочиста. СередніНаукові твори, елегії, сатири. Наука, природа, людські вади. Пізнання світу, людської природи. Представники середніх класів. Загально-вживана. НизькіКомедія, пісні, листи в прозі, епіграми. Соціальні пороки, негативні риси характеру. Викриття соціальних і людських вад. Представники середніх і низьких класів, а також сатирично змальовані представники вищих класів. Наближає-ться до розмовного стилю

Номер слайду 17

Найвидатніші представники класицизму. Література Франція: Франсуа де Малерб (1555–1628)П'єр Корнель (1606–1684)Жан Расін (1639–1699)

Номер слайду 18

Найвидатніші представники класицизму. Література Франція: Жан де Лафонтен (1621–1695)Мольєр (1622–1673)

Номер слайду 19

Найвидатніші представники класицизму. Література Англія: Джон Драйден (1631–1700)Александр Поуп (1688–1744)

Номер слайду 20

Найвидатніші представники класицизму. Література Росія: Михайло Ломоносов (1711–1765)

Номер слайду 21

Життя і творчість П. Корнеля. П’єр Корнель (1606-1684) – знаменитий французький драматург, “батько французької трагедії”. Народився у Парижі. Отримав юридичну освіту, але мало цікавився службовою кар’єрою. Перші його п’єси наслідували Сенеку і були досить слабкі. Але в кінці 1636 року з’явилася трагедія “Сід”, яку відразу визнали шедевром. Навіть після того, як паризька академія засудила цей твір, вся Франція продовжувала “дивитися на Сіда очима Хімени”. В 1647 році Корнеля обрали членом французької академії. З 1651 року Корнель, піддавшись впливу єзуїтів, займається релігійною поезією. Створює віршований переклад “Наслідування Ісуса Христа”, що мав великий успіх. За 20 років переклад витримав 130 видань. Митець пише панегирики, псалми. Проте останні роки життя письменник провів самотньо у крайній бідності. Лише завдяки клопотанням Буало, Корнелю було призначено маленьку пенсію.

Номер слайду 22

Аналіз трагедії Корнеля “Сід” Назвіть риси класицизму, що виявилися у трагедії П. Корнеля “Сід”. Який ідеал монарха і людини свого часу утверджував П, Корнель? Який конфлікт лежить в основі трагедії? Доведіть на прикладі уривка з тексту, що у трагедії “Сід” П. Корнель використав високий стиль. Яка лексика характерна для високого стилю?

Номер слайду 23

Життя і творчість Ж. Расіна. Жан Расін (1639-1699) – французький драматург-трагік. Народився в м. Ферте-Мілон. Рано залишився сиротою, виховувався бабусею. Закінчив католицьку школу при монастирі Пор-Руайяль, але замість заняття теологією вирішив писати п’єси. Расін брав теми для своїх трагедій із старовини та міфології і створював драми, основані на сліпому, пристрасному коханні. Його п’єси належать до неокласицистичної трагічної форми: вони мали 5 дій, події відбувалися на протязі одного дня і в одному місці. Історико-літературне новаторство Расіна полягає в тому, що він змальовував людей не такими, якими вони повинні бути, а такими, якими вони є в дійсності. Цим твори Расіна відрізняються від п’єс Корнеля. Тому його трагедії були дуже популярними, а п’єси Корнеля глядачам швидко набридли. Крім драматичних творів Расін писав оди, епіграми, прозу.

Номер слайду 24

Аналіз трагедії Расіна “Федра” За словами критика Лансона, Расін “вдихнув у трагедію нову душу і суттєво змінив її зміст”. У чому це виявилося? Прочитайте освідчення Федри Іпполітові. Як розкривається характер Федри у її зізнанні? Як реагує на її почуття Іпполіт? Чому трагедії П. Корнеля швидко набридли публіці, а п’єси Ж. Расіна довго не сходили зі сцени? Як ви гадаєте, у чому актуальність цих творів у наші дні?

Номер слайду 25

Спільне і відмінне у творчості Корнеля і Расіна. Корнель. Расін. Герої, такі, якими вони повинні бути. Герої такі, які вони є насправдіСила героїв – у волі, розуміСила героїв – у пристрастіУ центрі уваги автора – громадянський обов’язок, честь. У центрі уваги автора – пристрасті, переживання. Переважають зовнішні конфлікти. Переважають зовнішні конфлікти. Сюжети з історії, міфології – приклад для наслідування. В давніх образах показані почуття сучасної людиниІдеалізація монарха. Король – така ж людина, як і усі“Повчальний”“Людяний”

Номер слайду 26

Життя і творчість Ф. Ларошфуко. Франсуа де Ларошфуко (1613-1680) – герцог, французький письменник-мораліст. Народився у Парижі. Брав участь у придворних інтригах проти кардинала Рішельє. У своїх мемуарах, написаних в 1662 році, виступив противником абсолютизму. Головний твір Ларошфуко – “Роздуми, або Моральні вислови і максими” (1665 р.) – філософський підсумок його спостережень над звичаями сучасного йому французького суспільства. Головними рушійними силами поведінки людини письменник вважав самолюбство і егоїстичний розрахунок. Ларошфуко – майстер афористичного стилю. Його афоризми на втратили актуальності і в наш час.

Номер слайду 27

Робота з афоризмами Ж. Ларошфуко. Як у афоризмах Ф. Ларошфуко характеризується світ і людство? Що викриває автор?Світом править доля і примха. Розум – опора в тому, щоб сміливо робить дурниці. Легше пізнати людство, ніж одну людину. Визначте художні прийоми, які використав Ларошфуко в таких афоризмах: В основі щирості лежить марнославство. Немає нічого дурнішого за бажання бути розумнішим за всіх. Які з афоризмів митця актуальні і в наш час?Кохання – одне, а підробок під нього – тисячі. У людських чеснот, як і у плодів, є своя пора. Усі доброчесності губляться в розрахунку.

Номер слайду 28

Класицизм у живописіНікола Пуссен (1594-1665) – знаменитий французький історичний живописець і пейзажист, засновник французького класицизму. Народився в Нормандії. Мистецтву живопису навчався в Парижі, потім поїхав до Італії. Завдяки серії чудових картин, в 1639 році він був запрошений кардиналом Рішельє для прикрашання Луврської галереї. Людовік XIV дав Пуссену звання свого першого живописця. Головним джерелом живопису Пуссена були твори класичної античності та італійського Відродження. Великий вплив на художника мала творчість Рафаеля і Тіціана. У митця було багато замовлень, але проти нього почала діяти партія супротивників, які раніше працювали над прикрашанням Лувру. Тому в 1642 році Пуссен залишив Париж і повернувся в Рим, де і жив до самої смерті.

Номер слайду 29

Класицизм у живописіН. Пуссен “Таємна вечеря”

Номер слайду 30

Класицизм у живописіН. Пуссен “Смерть Германіка”

Номер слайду 31

Класицизм у живописіН. Пуссен “Танкред та Ермінія”

Номер слайду 32

Класицизм у живописіКлод Лоррен (1600-1682) – видатний французький живописець і графік, представник класицизму. Народився в Лотарінгії у сім’ї селянина. Навчався в Італії. Працював у Неаполі, Римі. В 1625 році повертається в Лотарінгію. Пише чудові пейзажі, працює над фресками в Нансі. В 1627 році назавжди переїздить до Риму ─ Італія стає його новою батьківщиною. Лоррен – майстер пейзажу, рисунка і офорту. В урочисті по композиції “ідеальні” пейзажі він вносив ліризм, мрійливо-елегійний настрій, тонкі ефекти освітлення. Сфера його творчості – спостереження стану людини в природі. Щоб розгадати таємниці природи, художник годинами спостерігав за світанком чи сутінками, а потім розводив фарби, біг додому і відтворював побачене на полотні, досягаючи вищої правдивості, не баченої до нього.

Номер слайду 33

Класицизм у живописіК. Лоррен “Еней на острові Делос”

Номер слайду 34

Класицизм у живописіК. Лоррен “Прибуття Клеопатри в Тарсу”

Номер слайду 35

Класицизм у живописіК. Лоррен “Пейзаж з Аполлоном і Меркурієм”

Номер слайду 36

Найвидатніші представники класицизму Музика Франція: Жан Батіст Люллі (1632–1687)

Номер слайду 37

Найвидатніші представники класицизму Музика «Віденська класична школа»: Йозеф Гайдн (1732–1809)Вольфґанґ Амадей Моцарт (1756–1791)Людвіг ван Бетховен (1770–1827) Моцарт. Маленька нічна серенада (Серенада № 13 соль-мажор) (1787)

Номер слайду 38

Найвидатніші представники класицизму Скульптура Італія: Антоніо Канова (1757–1822) Наполеон Бонапарт

Номер слайду 39

Найвидатніші представники класицизму Скульптура Україна, Росія:Іван Мартос (1754–1835) Пам'ятник Мініну і Пожарському (1818)

Номер слайду 40

Найвидатніші представники класицизму Архітектура Франція: Клод Перро (1613–1688) Паризька обсерваторія (1667–1672)

Номер слайду 41

Найвидатніші представники класицизму Архітектура Франція: Анж Жак Ґабріель (1698–1782) Замок в Комп'єні (1750)

Номер слайду 42

Найвидатніші представники класицизму Архітектура Росія: Василь Баженов (1737–1799)Михайлівський замок в Петербурзі (1792–1796)

Номер слайду 43

Бесіда з учнями Яке враження справили на вас ці твори? У чому виявляється величність форм та образів, створених митцями? Як митці досягали гармонії в композиції? Які ідеї утверджуються в цих творах? Доведіть свою думку.

Номер слайду 44

Підсумки уроку Які історичні чинники вплинули на формування класицизму? Яке вчення стало філософською основою класицизму? Чому класицисти передусім орієнтувалися на розум? Розкрийте значення античної спадщини для класицизму. Які ідеали утверджувалися в класицистичному мистецтві? Назвіть представників класицизму в різних видах мистецтва. Доведіть, що класицизм – це мистецтво, яке наслідувало певні канони.

Номер слайду 45

Домашнє завдання. Прочитати п’єсу Мольєра “Міщанин-шляхтич”, визначити основні теми та проблеми твору. Учні- “біографи” готують повідомлення про життя і творчість Мольєра. Учні- “актори” готують інсценізацію фрагмента з книги М. Булгакова “Життя пана де Мольєра”.

pptx
Додано
9 жовтня 2023
Переглядів
1149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку