Дидактичні ігри наголошуються учбовими завданнями, які реалізуються в процесі гри, правилами ігрових дій, формою організації гри, часом проведення, оснащенням тощо. Цінність дидактичних ігор полягає в тому, що в процесі гри діти в значній мірі самостійно набувають нові знання, активно допомагають один одному.
Важливо чітко розрізняти дидактичні ігри та ігрові прийоми, які використовуються при навчанні дітей. Згодом значення дидактичних ігор як способа навчання дітей знижується, тоді як ігрові прийоми, як і раніше, використовуються вчителями. Вони потрібні для розвитку уваги школярів, зняття в них напруги, вони під силу навіть слабким учням.
Умови проведення дидактичних ігор на уроках Організувати та провести дидактичну гру - завдання достатньо складне для педагога, тому при її організації необхідно дотримуватися наступних положень:1) наявність у педагога певних знань і вмінь щодо проведення дидактичних ігор;2) виразність проведення гри - що забезпечує інтерес дітей, бажання слухати, брати участь у грі;3) правила гри повинні бути простими, точно сформульованими, а математичний зміст наочного матеріалу - доступний розумінню школярів. Інакше гра не викличе інтересу та проводитиметься формально;4) дидактичний матеріал для гри повинен бути зручний у використанні, інакше гра не дасть належного ефекту; 5) у дидактичній грі пізнавальний елемент повинен поєднуватися з цікавістю; 6) при проведенні гри, пов'язаної зі змаганнями команд, повинен бути забезпечений контроль за її результатом з боку всього колективу учнів або вибраних осіб. Облік результатів змагання повинен бути відкритим, ясним і справедливим. Помилки в обліку, неясність у самій організації обліку приводить до несправедливих висновків про переможців, а отже, і до незадоволення учасників гри.
Дидактичні ігри на вивчення властивостей та відношень предметів Гра «День-ніч»Учитель виставляє на дошці 6 предметів. Наприклад: груша, яблуко, слива, морква, капуста, помідор. Назвіть, які предмети ви бачите на дошці. Скільки їх? Запам’ятайте ці предмети.«Ніч» - діти заплющують очі, а вчитель прибирає один предмет.«День» - діти розплющують очі. Який предмет зник?
Дидактичні ігри на вивчення чисел першого десятка Гра називається «Скільки?»Учитель плескає в долоні кілька разів, а учні, полічивши кількість оплесків, мовчки піднімають картку з відповідною цифрою. Гра «Домалюй квітку»На дошці намальовані серединки квітів із цифрами всередині: 3; 4; 5. Намалюйте стільки пелюсток скільки вказано в серединці.
Дидактичні ігри на вивчення практичних дій в межах 10 Гра «Допоможи звірятам» На дошці – малюнки звірят, під ними приклади. Учитель. Білочка, зайчик і їжачок на уроці математики у лісовій школі розв’язували приклади. Підкралася хитра лисичка і вкрала цифри. Допоможіть звірятам відновити приклади. Клас поділено на три команди. Одна команда допомагає білочці, друга – зайчику, а третя – їжачкові. Перемагає команда, яка правильно виконала завдання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}5 + = 74 + = 6 + 2 = 5 + 4 = 7 + 1 = 64 + = 5 6 + = 73 + = 62 + = 4
Дидактичні ігри на вивчення нумерації чисел другого десятка Гра «Продовжи лічбу» Вчитель пояснює учням зміст гри, продемонструвавши її для прикладу з одним з учнів. Вчитель починає лічбу (11, 12), учень продовжує (13, 14…). Далі називає будь-яке число (в межах вивченого матеріалу) і пропонує учням (то одному, то другому) продовжити лічбу. Перемагає той учень (ряд учнів), який не помилився або ж допустив найменше помилок. Можна пропонувати і в зворотному порядку. Важливо підняти учнів і дати їм можливість показати класу, вміють чи не вміють вони лічити.