Мистецтво Баха експресивне, маштабне, сповнене неспокоюі динаміки.
Бах має в течії музичного бароко свою особливу лірико - філософську тему, у втіленні якої він сягнув глибин, ніким після нього не перевершених.
Пізніше саме цей психологізмпривабив романтиків ХІХ ст., які побачили у Баховві споріднену душу, подібного до них індивідуаліста.
Однак між Бахом і романтичними музикантами є істотна різниця: особиста віра і особиста тема Баха - це розповідь, або навіть проповідь, не протиставулення іншим людям, а звернення до них.
Одним із факторів впорядкованності у Баха стало застосування законів музичної риторики.
Бах добре знав теоретично і широко використовував практично правила і прийоми музичної риторики, що стосувалися відбору
важливих мелодійних формул, їхнього
розміщення і розробки.
На початку нашого століття Андре Пірро та
Альберт Швейцер наново розкрили і
проаналізували на матеріалі кантат поетичну
символіку бахівських мотивів
Вони конкретно вказали найпоширеніші бахівські мотиви: кроку ( впевнені кроки відбивали силу духу, а непевні, з ваганням - втому і слабкість), спокою ( плавний, хвилевий рух), смутку ( зліговані по дві ноти мелодійні ходи зітхання),радості ( жвавий, гамоподібний рух), скорботи (спадні хроматизми).
З музично-зображальними уявленнями і образами пов'язані також певні ритми.
- крапковий ритм асоціюється з настроєм урочистості;
- ритм восьма , дві шістнадцяті - з настроєм радості.
А.Швейцар
Для бахівської цілісноїкомпозиції не типовим є контраст тематичного матеріалу, а прийняте тільки співставлення тематичного зерна з
поліфонічним розгортанням.
Контрасти звичайно знаходяться вже поза межами однієї цілісноїкомпозиції і характерні
для будови циклу ( прелюдії і фуги, сюїти,
концерти чи токати).
Тема Баха буває неоднозначною, психолохічноскладною, що виявляється поєднанням у ній су перечливих елементів,як наприклад, танцюваль ного ритму зі скорботною інтонацією,розмірен ого руху, з гострою, дисонуючою гармонією, д екламаційного складу мелодії з інструменталь ним способом її розгортання.
Сила цієї музики - в передачі певних загальних станів, думок, почуттів, але без драматичного дієвого розвитку.
Почуття в ній зовнішнє, статичне, стримане, зато дуже глибоке, повне внутрінньої напруженності, прихованої енергії.
Артикуляція була для музики Баха виконавським засобом першорядної важливості.
Найголовнішим завданням клавериста , за висловом Баха, було виховання співучої, в'язаної гри кантабіле.
" Це було мистецтво фразування і виділення голосів " - писала В.Ландовська.
" В'язана гра, що є найхарактернішою прикметою бахівської школи, не передбачає однорідності у виконанні, а вимагає безконечної різноманітності у поєднанні та групуванні нот різних вартостей" конкретизував А.Швейцар
Дуже категорично висловився П. БадураСкада: " Не питання, що вважати найбільшою і найпоширенішоюпомилкою у сучасній інтерпретаціїБаха, я відповів би без вагань: відсутністьабо помилковість артикуляції. Неартикульована гра означає голе відігравання нот, що не дає побачити їхніх внутрішніх взаємозвязків, Про відсутність артикуляції можна говорити також, коли одноманітнограють або тільки legato, або тільки staccato".
Артикуляція клавірних творів Баха |
Для сьогоднішньогопіаніста відчуття стилю у виконанні значною мірою залежить якраз від характеру фразування. Важливо підкреслити, що бахівська фразувальна одиниця не буває довгою. Типовий маштаб тем у фугах - не довший ніж півтори такти.
Підмінаприроднього чергування невеликих " говорячих" фразувальних одиниць в музиці Баха плавною і випуклою хвилеподібноюширокою фразою неминуче призводить до порушення норм бароко і романтизації.
Особливості фразування в мелодиці Баха зумовлені її поліфонічною природою.
Мелодійналінія у Баха розгортається вільно, незалежно від рівномірногометричного поділу.
Опорні звуки в мелодійній лінії часто не співпадають з сильними частитами такту.
Прикмети мелодійних вершин у фразах Швейцар схематично визначив так:
а)найважчим стає звук при кінці мелодійної лінії, яка рухається спрямовано в одному напрямку - вгору чи вниз;
б) підкреслюються ті синкоповані чи несинкоповані звуки, що несподіваною зупинкою переривають рух.
З клавірних творів більш детальні артикуляційні вказівки мають Італійський концерт, Гольберг-варіації та Клавірна книжечка вільгельма Фрідемана.
Ліги, що прийшли в клавірну музику зі скрипкової, зберегли у Баха типову будову
скрипкових штрихів. Зрідка Бах проставляв і знаки стакато,
Бахівські ліги служили для виділення важливих мелодійних побудов і вказували на легатне їхнє виконання, , проте закінчення дужки не обов'язково означало розрив легатної гри.