Компетентнісний підхід при вивченні загальноосвітніх предметів
Компетентція...... Компетентність......
Питання про ключові компетенції є сьогодні предметом обговорення в усьому світі. Особливо актуальна ця проблема звучить зараз у зв'язку з модернізацією української освіти.
Введення компетенцій в нормативну і практичну складову освіти дозволяє вирішувати проблему, типові українські НЗ, коли учні можуть добре опанувати набір теоретичних знань, але відчувають значні труднощі в діяльності, що вимагає використання цих знань для вирішення конкретних життєвих завдань або проблемних ситуацій
поняття "компетенція" і поняття "компетентність" Різниця між |
навичок, способів діяльності), які є заданими до відповідного кола предметів і процесів та необхідними для якісної продуктивної дії по відношенню до них. це володіння людиною відповідною компетенцією, що містить її особистісне ставлення до предмета діяльності |
У педагогічній це сукупність взаємопов'язаних
літературі вживаються іякостей особистості (знань, умінь,
поняттями???
тому в педагогічному сенсі доцільно користуватися саме другим терміном
Основні складові компетентності
мобільність знань |
гнучкість методу |
знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності. |
уміння використовувати це знання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який метод потрібний |
критичність мислення
адекватне оцінювання себе, світу,
свого місця в світі,
конкретного знання,
необхідності чи зайвості його
для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання
Але....
Компетенції слід відрізняти від освітніх компетенцій
тобто від тих, які моделюють діяльність учня для його повноцінного життя в майбутньому.
Наприклад, до певного віку громадянин ще не може реалізувати будь-яку компетенцію, але це не означає, що її не слід формувати у дитини.
Педагогічна наука виділяє такі компетентності учня:
вільне володіння державною мовою
здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної)
та іноземними мовами математична компетентність
компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій інноваційність
екологічна компетентність інформаційно-комунікаційна компетентність навчання впродовж життя громадянські та соціальні компетентності культурна компетентність підприємливість та фінансова грамотність це образ його майбутнього, орієнтир для освоєння
Освітні компетенції відносяться не до всіх видів діяльності, в яких бере участь людина, наприклад, дорослий фахівець, а тільки до тих, які включені до складу загальноосвітніх областей та навчальних предметів.
Можна навести такий приклад.
Учень освоює компетенцію громадянина, але в повній мірі використовує її компоненти вже після закінчення навчального закладу, тому під час його навчання ця компетенція фігурує в якості освітньої.
Тому при викладанні загальноосвітніх предметів треба розвивати такі компетенції у учнів, як:
Вивчати Співпрацювати |
Шукати Братися за справу |
Думати Адаптуватися |
Освіта, яка не вчить успішно жити в суспільстві, не має жодної цінності. Роберт Кійосакі