Корекція порушень емоційно-вольової сфери у дітей із розладами аутистичного спектру. Практичний психолог комунального закладу «Інклюзивно-ресурсний центр» Вільнянської міської ради. Соколова А. С.
Номер слайду 2
Аутизм. Ранній дитячий аутизм - психічний розлад, що виникає через порушення в розвитку головного мозку, при якому дитина відмовляється спілкуватися з оточуючими людьми, для нього характерно обмеження інтересів і прояв однотипних дій. Аутизм зустрічається приблизно в 4-х випадках на 10000 населення, серед дітей з раннім дитячим аутизмом переважають хлопчики (приблизно в 4 рази більше, ніж дівчаток).
Номер слайду 3
Як діагностують розлади аутистичного спектра?Діагноз РАС – це клінічний діагноз. Діагноз дитині в Україні ставить психіатр. Направлення на обстеження може дати як педіатр, так і невролог
Номер слайду 4
Ознаки аутизму: Порушення соціальної взаємодії Проблеми комунікації Стереотипна поведінка Розлади настрою
Номер слайду 5
Порушення соціальної взаємодії Зовнішні стимули, які сприяють розвитку дитини, дитини з аутизмом викликають роздратування, втомленість та породжують негативне чергування агресії та самоагресії тоді, коли дитину постійно спонукають до виконання завдань, участі до спільних ігор, спілкуванні тощо.
Номер слайду 6
Проблеми комунікації Розвиток мовлення дитини не відповідає її вікові. Механічно повторює почуті слова, напр., висловлювання з телепрограм, мультфільмів. Повторює їх багаторазово. У спілкуванні не використовує ні жестів, ні міміки. Повторює у відповідь останні слова, з якими до неї звертаються.
Номер слайду 7
Стереотипна поведінка Протестує проти змін у середовищі довкола неї чи в способі. Надмірно захоплюється числами, датами, поодинокими предметами, якоюсь однією темою. Потребує точного дотримання встановлених ритуалів, різко реагує на будь-які зміни.
Номер слайду 8
Розлади настрою Розуміння емоційного стану іншої людини для дитини часто є недоступно або реакція його неадекватна.
Номер слайду 9
Ознаки аутизму: При контакті з дітьми у них зазвичай спостерігається пасивне ігнорування або активне відкидання спілкування, відсутність відгуку на ім'я. У своїх соціальних взаємодіях дитина украй вибіркова. Постійна зануреність у внутрішні переживання, відгородженість дитини з аутизмом від зовнішнього світу ускладнює розвиток її особистості. У такої дитини украй обмежений досвід емоційної взаємодії з іншими людьми, вона не уміє співпереживати, заражатися настроєм людей, що оточують його. Усе це не сприяє формуванню у дітей адекватних моральних орієнтирів, зокрема понять "добре" і "погано" стосовно ситуації спілкування.
Номер слайду 10
Спектр аутистичних порушень – це спектр багатоманітних різновидів, відмінностей, відхилень і порушень, ядерним і загальним для яких є порушення соціальної інтеграції і небажання (навіть страх) людей з аутизмом вступати в будь-який контакт із суспільством, зокрема зі своїм оточенням.
Номер слайду 11
Основні принципи структурованого навчання Заняття будуються, виходячи з інтересів дитини. Послідовність у своїх діях. Будь-яке завдання, прохання чи гра потребують завершення, що вимагає строгості в діях дорослого. Від простого до складного. Багаторазове повторення. Принцип наочності в навчанні з подальшим перенесенням зорового образу (сприйняття) в словесну форму (слухове сприйняття)
Номер слайду 12
Прийоми роботи з дітьми з аутизмом:1. Система заохочень.2. Максимальна візуалізація3. Моделювання . Чітка інструкція 4. Врахування особливостей сприйняття й сенсорної роботи
Номер слайду 13
Номер слайду 14
ЯК ПРАЦЮВАТИ ЗІ СПАЛАХАМИ АГРЕСІЇ З БОКУ УЧНЯСпонтанних спалахів агресії у дитини не може бути. Щось зовні або всередині цю агресію спричиняє. Не може людина, яка в цей момент задоволена життям, перебуває в комфортних для себе умовах, зненацька почати агресивні дії до людей поруч.
Номер слайду 15
ЯК ПРАЦЮВАТИ ЗІ СПАЛАХАМИ АГРЕСІЇ З БОКУ УЧНЯСеред чинників із середини можуть бути біль, голод, спрага, сенсорний дискомфорт. Для роботи з такою проблемою ми маємо знати, що дитина абсолютно здорова – запитати про це батьків.
Номер слайду 16
Діти з розладами аутистичного спектру сприймають наш світ інакше, ніж інші діти: вони граються не так, як це прийнято, не так реагують на оточуючих, не так сприймають рідних, вони радіють по іншому. Для них не існує норм і правил, їм не зрозуміло і нецікаво те, що роблять звичайні діти. У них свій, закритий для сторонніх світ, але їм необхідна допомога, підтримка і розуміння.