Спрямоване читання. Метод дозволяє спрямовувати учнів при самостійному читанні («про себе») за допомогою запитань вчителя зрозуміти текст. Читаючи твір по кілька абзаців, учні шукають відповіді на поставлені вчителем запитання. Читання відбувається із зупинками та обговоренням прочитаного.
Метод “Щоденник подвійних записів”Алгоритм дій: Учні ділять сторінку зошита навпіл. Під час читання заповнюють таблицю: зліва – що саме (персонаж, момент дії...) вразило, справа – чому вразило (які думки викликало, які запитання виникли...)Учні читають та занотовують свої міркування. Учні діляться своїми коментарями. Порівнюються результати роботи (що співпадає, що відрізняється...)
Читання з системою позначок «ПОМІЧ»прочитавши речення, треба поряд поставити відповідну позначку:+ — відома інформація;! — нова інформація;? — здивувала, зацікавила;— — заперечує тому, що знаю. Система позначок дає можливість учням активізувати розумові операції, співставити своє розуміння прочитаного порівняно з тим, що вже знає. Так виникає зв'язок між відомим та невідомим.
1 гр.2 гр.3 гр.4 гр.5 гр. Контрольна132132 Порушена послідовність 1. Учням пропонується кілька речень із тексту, записаних у порушеній послідовності.2. Учні об`єднуються в групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується на дошці або окремих аркушах паперу.3. Учні читають текст і перевіряють. 4. Обговорення результатів роботи.
«Ключові слова» Вчитель повідомляє тему уроку і пропонує учням скласти розповідь із запропонованих і визначити проблему і завдання уроку . «ПЕРЕПЛУТАНІ ЛОГІЧНІ ЛАНЦЮЖКИ» На дошці або на екрані комп’ютера написані правильні і неправильні цитати чи правила. Учні мають прочитати і поставити знак “+” там, де правило чи висловлювання правильне і знак “-” там, де, на їхню думку, воно неправильне .
Цей метод допомагає навчитися знаходити вагомі аргументи і формулювати свою думку відносно спірного питання. Етапи методу: Висловлюємо свою думку : “ Я вважаю…”Пояснюємо причину такої точки зору: “ Тому що …”Наводимо приклад аргументів на підтримку своєї позиції:“Наприклад, …”Формулюємо висновки: “ Таким чином..”, “ Отже…” Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі. Алгоритм написання есе: Збирання інформації за проблемою. Аналіз інформації. Виявлення власної точки зору. Викладення власної точки зору. Єдиної моделі зразку есе не існує: жанр постійно оновлюється та визначається індивідуальністю автора. Може бути вільним чи аргументованим. “ Метод прес ”“ Есе “