Кроссенс (від англ. cross – перехрестя, sens – смисл, тож кроссенс – перехрестя значень, понять) – це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається з 9 зображень, кожен з яких пов’язаний з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття, явище або факт. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд». Кроссенс – асоціативна головоломка нового покоління
Ідея кроссенса проста. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною. Центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс - знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими.Ідея кроссенса
1. З’ясуйте, що зображено на кожному із малюнків кроссенсу.2. Установіть асоціації, які виникають у вас з кожним із зображень. Подумайте, що може об’єднувати ці різні зображення.3. Розкрийте зв’язки між центральним зображенням кросенсу, що міститься під номером 5 та сусідними за схемою: 5-2; 5-8; 5-6; 5-4. Ці зв’язки між зображеннями утворюють своєрідний візуальний хрест: 2 4 5 6 84. Простежте зв’язки між зображеннями по периметру кроссенсу, що є його «основою», за схемою: 1-2; 2-3; 3-6; 6-9; 9-8; 8-7; 7-4; 4-1. 1 2 3 4 6 7 8 95. Зверніть увагу, що розпочинати розв’язувати кроссенс можна з будь-якого зображення і з різною послідовністю:спочатку по «хресту», а потім за його «основою» і навпаки. Як розв’язати кроссенс?
- навчальну (сприяє засвоєнню навчального матеріалу);- мотиваційну (забезпечує інтерес до навчальної теми);- комунікативну (створює мікро і макродіалогів між різними учасниками навчального процесу – учителем, учнями, підручником тощо);- соціальну (пояснює причини і закономірності певного явища, його елементи, протиріччя тощо). Кроссенс – це сучасний методичний прийомвізуалізації навчального матеріалу, який виконує такі функції:
1. Продумайте, на яку тему ви хочете створити кроссенс.2. Встановіть асоціації, що розкриватимуть обрану тему.3. Доберіть взаємопов’язані між собою словесні символи і образи, які будуть створювати своєрідний «перетин смислів» у кроссенсу.4. Запишіть обрані символи і образи, встановлюючи послідовність за типом зв’язку «по хресту» (за схемою: 5-2; 5-8; 5-6; 5-4) і «за основою» (за схемою: 1-2; 2-3; 3-6; 6-9; 9-8; 8-7, 7-4, 4-5).5. Пам’ятайте, що центральний символ чи образ розміщується під номером 5. Він може бути пов’язаний зі змістом не тільки с сусідніми, а й, при бажанні, з усіма іншими образами/символами.6. Замініть словесні образи і символи зображеннями, які їх ілюструють.7. Перевірте, чи правильно розташовані зображення,наскільки легко встановлюються взаємозв’язки між ними. Як створити кроссенс?
1. Дає завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;2. Підбирає для уроку або заняття такий матеріал, який би давав учням «ключ» до освоєння теми;3. Дає учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись» виконали його;4. На одному занятті використовує одну (максимум — дві) вправи, а не їх калейдоскоп;5. Проводить спокійне глибоке обговорення за підсумками завдання, зокрема акцентуючи увагу й на іншому матеріалі теми, прямо не порушеному в кроссенсі;6. Проводить швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, які не були пов'язані із завданням. Для ефективного застосування методу «кроссенс» вчитель планує свою роботу:
При формулюванні теми і мети уроку При вивченні нового матеріалу, в якості постановки проблемної ситуації При закріпленні і узагальненні вивченого матеріалу При підведенні підсумку роботи на уроці, включити рефлексію Повністю урок побудувати в формі кроссенса, тобто дев’ять елементів кроссенса можуть представляти собою структуру уроку Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання. Застосування кроссенса на уроці різноманітне. Його можна використати:
. Кроссенс - елемент диференціаціїта індивідуалізації навчанняспосіб поглибити розуміння вже вивченого шкільного поняття (явища, теми); можливість показати неординарне практичне застосування знань і зв'язок вивченого з життям можливість встановити міжпредметні зв’язки з іншими шкільними дисциплінами
Кроссенс – головоломка нового покоління, яка поєднує в собі найкращі якості відразразу декількох інтелектуальних розваг: загадок, ребусів, головоломок. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів, який потрібно використовувати в навчанні, періодично чергуючи з іншими.
Кроссенс до новели Проспера Меріме «Кармен»1. Проспер Меріме – француз, досліджує особливості іспанського характеру, природу, національний колорит.2. Іспанія у творі виступає тим екзотичним місцем, де є всі умови для розвитку фатального романтичного конфлікту.3. Іспанська циганка Кармен – багатогранна натура, непередбачуваність її поведінки, експресія почуттів.4. Історія Хосе і Кармен.5. Динаміка розвитку подій – пристрасть і ревнощі.6. Конфлікт характерів, непримиримість різних типів поведінки.7. Паралелізм у творі - іспанська корида і трагедія взаємин Кармен і Хосе.8. Внутрішня свобода, непокора, бунт проти будь-якого насилля, в тому числі і кохання.9. Смерть героя як один із способів вирішення конфлікту у романтичному творі. Проспер Меріме «Кармен». Кроссенс «Фатальні герої-фатальні обставини»
відбувається у формі схвалювання будь-яких, навіть щонайменших успіхів та зусиль учнів коментарі щодо учнівських дій, навіть такі, що містять критику, мають починатися з позитивних зауважень коригування неточних, неправильних відповідей та дій можливе лише у формі пропозицій діяти інакше: «Можлива інша відповідь»... , «Існує інша точка зору»..., «Можна сказати (написати, зробити) інакше».... передусім необхідно дати право самому учневі переглянути свій початковий варіант дій. Оцінювання навчальних досягнень учнів за умов застосування цього методу