План Загальні відомості про ланцюгові передачі та типи ланцюгів. Переваги та недоліки ланцюгових передач. Основні характеристики ланцюгових передач. Зірочки. Конструкція втулково-роликового ланцюга. Матеріали деталей ланцюгових передач. Види та причини відмов ланцюгових передач. Критерії працездатності ланцюгових передач. Література. Аркуша А. И Техническая механика стр.392-398 Ердеді О. О. Технічна механіка стр.326-331 Бялер І. Я Технічна механіка стр. 299-302
Принцип дії ланцюгових передач грунтується на зачепленні ланцюга із зубцями зірочок. Навантажувальна здатність вища за пасові, але нижча за зубчасті. В приводах зі швидкісними двигунами ланцюгова передача встановлюється після редуктора. Найчастіше ланцюгові передачі використовують у приводах малої та середньої потужності (Р ≤ 50 к. Вт), де швидкість ланцюга досягає Vл = 10 – 15 м/с. Проте зустрічаються передачі з Vл до 30 – 35 м/с (з частотою обертання ведучої зірочки до 3000 хв-1 та більше) і передаваною потужністю у тисячі кіловат.
Класифікація. За типом ланцюга: роликовий. Найрозповсюдженіший тип ланцюгів на сьогодні. Простий, надійний та довговічний. Використовуються у різних приводах, в томі числі у мотоциклах та велосипедах, а також у машино будівництві, лісній промисловості, друкарному обладнанні. Багаторядні ланцюги цього типу мають дуже великий запас міцності і використовується у навантажених приводах.
Класифікація. За типом ланцюга: втулковий. Від роликового ланцюга відрізняється відсутністю ролика. Така конструкція дозволяє використовувати втулкові ланцюги в умовах забрудненості, пилу, вологості та інших негативних факторів навколишнього середовища. Втулкові ланцюги знайшли широке використання у фармацевтичній та харчовій промисловості, а також у двигунобудівництві, завдяки своїй зносостійкості та опору ударним навантаженням.
Класифікація. За типом ланцюга: зубчастий. Основною перевагою зубчастих ланцюгів є низький шум при роботі, а також можливість їх використання у швидкохідних приводах. Безшумність при роботі досягається завдяки профілю пластин, які забезпечують ідеальний кут зачеплення, надійність – внаслідок використання великої кількості пластин і відсутність роликів і втулок. Найчастіше використовують у автомобільних двигунах і в приводах швидкохідних токарних станків.
Класифікація1. За типом ланцюга: роликовий із зігнутими пластинами. Особливість цього типу ланцюгів є в тому, що вони мають високу стійкість до ударних навантажень. Завдяки спеціальній формі ланки навіть при дії сильних ударних навантажень ланцюг не руйнується, а лише розтягується. Застосовується в особливо навантажених ланцюгових приводах при несприятливих умов експлуатації: у будівельних машинах, бульдозерах, екскаваторах та іншій вантажній техніці.
Класифікація1. За типом ланцюга: тягові пластинчастіВикористовуються на виробництві для переміщення вантажів. Вантаж може транспортуватись як безпосередньо на ланцюзі, так і на приєднаних елементах, якими можуть бути оснащені вантажні ланцюги. Дані ланцюги поєднують в собі високу стійкість і невибагливість до умов роботи, використовуються у лісній, деревообробній та в гірничодобувній промисловості, а також в сільськогосподарських машинах та ескалаторах.
Класифікація1. За типом ланцюга: варіаційні ланцюги. Знайшли своє застосування у варіаторах різних типів. Часто застосовують у варіаторній коробці перемикання передач. Варіатори, для яких підбирається ланцюг, мають позначення ВЦ(ВЛ), а сам ланцюг маркується літерою Ц(Л). На сьогоднішній день, варіаторні ланцюги часто зустрічаються у автомобілях, мотороллерах, квадроциклах, снігоходах, конвейєрних приводах, металоріжучих станках, в приводах мішалок та іншому обладнанні із безступінчастою трансмісією.
Переваги1) сталість передаточного числа;2) можливість роботи при значних короткочасних перевантаженнях;3) принцип зачеплення не вимагає попереднього натягування ланцюга, у зв'язку з чим зменшується навантаження на вали та підшипники;4) можливість приведення одним ланцюгом декількох ведених зірочок;5) можливість використання у значному діапазоні міжосьових відстаней;6) менші, габарити ніж у пасових, ;7) високий ККД (η = 0,96 – 0,98).
Недоліки1) зношування шарнірів ланцюга і його витяжка, що призводить до збільшення кроку ланцюга і порушення зачеплення;2) нерівномірність руху ланцюга через зміну миттєвого радіуса зірочки, що призводить до підвищеної динаміки і шуму;3) необхідність змащування ланцюга, захисту його від пилу і забруднення;4) висока вартість ланцюгів.
Основні характеристики ланцюгових передач1. Потужність передачі P = Ft ∙Vл 2. Швидкість ланцюга. Vл = ni ∙Zi ∙pл / 60000 3. Число зубців ведучої зірочки Z1 = 29 – 2 u ,Для тихохідних передач (Vл < 2 м/с) Z1min =13 – 15; при Vл > 2 м/с Z1min = 19,для передач, що працюють з ударними навантаженнями Z1min = 23. 4. Число зубців більшої веденої зірочки Z2 = Z1 ∙u Для втулково-роликових ланцюгів Z2max = 100 – 120; для зубчастих ланцюгів Z2max = 120 – 130. Для рівномірного зношування ланцюга рекомендується брати Z1 непарним, а Z2 парним.
Основні характеристики ланцюгових передач5. Передаточне числоu = ω1 / ω2 = n1 / n2 = Z2 / Z1 < 7 u < 7 6. Крок ланцюга рл Зі збільшенням кроку ланцюга зменшується швидкохідність, збільшуються розміри та вага деталей ланцюга і його максимальне навантаження. Приводні ланцюги мають крок, кратний дюйму (25,4 мм).
Основні характеристики ланцюгових передач7. Міжосьова відстань аw суттєво впливає на працездатність ланцюга. При малих її значеннях ланцюг швидко зношується, при великих – ведена вітка сильно провисає, що призводить до її коливань. Нормальна робота передачі забезпечується при аw = (20 – 80) рл aопт = (30 – 50) рл8. Ділильний діаметр зірочкиd = рл / sin (π / Z)
Призначення роликів – зменшити спрацювання зубців зірочок – найдорожчих деталей передачі. Ланцюг без роликів називають втулковим. Переваги використовування ролика:рівномірне розподілення навантаження на втулку, а відповідно і на валик, що суттєво зменшує зношування шарнірів;заміна тертя сковзання на тертя кочення, що зменшує зношування зубів зірочок. Шарнірно-роликові ланцюги використовуються при колових швидкостях до 20 м/с. Наявність ролика збільшує вагу ланцюга, а також його вартість.
Матеріали деталей ланцюгових передач. Матеріал пластин – середньовуглецеві та леговані сталі: 45, 50, 40 Х, 40 ХН, 30 ХНЗА. Матеріал деталей шарнірів (валиків, втулок, призм, роликів) – цементовані сталі: 15, 20, 15 Х, 20 Х, 12 ХНЗ . Зміцнювальна обробка – цементація з паралельним загартовуванням до твердості 55 – 65 HRC. Ефективним є застосування газового ціанування. Матеріал зірочок – середньовуглецеві та леговані сталі із поверхневим та об'ємним загартовуванням до твердості 45 – 55 HRC або цементовані сталі із загартовуванням до твердості 55 – 60 HRC. Зірочки з великим числом зубців для тихохідних передач допускається виготовляти з чавуну марок СЧ20, СЧ30 із загартовуванням.
Види та причини відмов ланцюгових передач. Основний вид відмови більшості ланцюгових передач – спрацювання деталей шарнірів ланцюга, зумовлене відносними кутовими переміщеннями ланок. У зв'язку з цим, а також унаслідок зминання деталей шарнірів крок збільшується і ланцюг видовжується, шарніри при зачепленні із зірочками піднімаються по профілю зубів і можлива втрата їх зачеплення із зірочками. Для компенсації видовження ланцюга передбачаються натяжні пристрої.
Існує ще мінімум три способи вимірювання зносу ланцюга це:вимірювання за допомогою калібру;вимірювання за допомогою штангенциркуля; вимір "дідівським" способом. Калібр Shimano налаштований на показники між 9-роликами 120,7 мм. Калібри бувають "налаштовані" на 11 роликів. Відстань від 119,7 до 120,6 ммміж 9 роликами. Якщо при відтягуванні ланцюга від ведучої зірочки в місці відтягнення зуб зірочки оголюється більше ніж на половину своєї висоти, ланцюг потрібно міняти.
Критерії працездатності та розрахунку. Працездатний стан ланцюгових передач зумовлений такими критеріями:1) зносостійкістю шарнірів ланцюга;2) опором утоми пластин ланцюга;3) ударно-циклічною міцністю роликів і втулок ланцюга;4) контактною міцністю валиків і втулок (стійкістю до заїдання).