Вправа 1
Старий дуб жив уже багато-багато років. Сто років — це ж дуже багато, а він кілька сотень років прожив. Дуб був гіллястий, міцний, поважний, з товстелезним стовбуром, і, звичайно, він був найголовніший у лісі. Ніхто з ним не сперечався, коли він шумів своїм листям. Усі дерева й пташки слухали старого дуба. І навіть вітер-суховій, який налітав із степу, угамовувався в його густому міцному гіллі. Недарма любили старий дуб дерева і птиці і звірі. Під його охороною не страшні їм були ні вітри ні бурі. Наче на сторожі, стояв він на узліссі (О. Іваненко).
Вправа 1
А. Які типи мовлення поєднано в цьому тексті? Доберіть до нього заго ловок із двохтрьох слів.
Б. Випишіть виділені речення, розставляючи розділові знаки між одно рідними членами. В. Знайдіть і випишіть слова, ужиті в переносному значенні.
Вправа 2 (А)
Іван підходить до вікна, розчиняє його. Хвиля пахощів весняного саду заповнює кімнату. Під будинком у затінку нічого не видно, але далі в саду світліше, між деревами видно доріжку, освітлену місяцем. Низенькі яблуні, укриті ніжними, ще липкими листочками, злегка ворушили розлогими вітами, сповнюючи ніч сторожким, ледве відчутним шерехом. Рівна доріжка, освітлена місячним сяйвом, біжить помалу тобі назустріч. Уже палає нічна роса. Віти дерев, кущі, травичка понад доріжкою, мов посипані дрібними скалками товченого скла, виблискують міріадами мінливих, сліпучо-білих іскор (П. Колесник).