Ісаак Левітан – художник російського пейзажуІсаак Ілліч Левітан— видатний російський художник, майстер пейзажу, основоположник жанру «пейзаж настрою». Левітан вже давно втілює собою саму ідею російської ліричної пейзажного живопису. В більшості своїй, коли пишуть про нього і його шедеврах, найчастіше великого художника називають, не інакше, як «співаком російської природи»1860-1900
Номер слайду 3
Життєвий шлях. Народився у містечку Кібарти Ковенської губернії (нині Литва) в освіченій, але бідній єврейській сім'ї. Навчався у Московському училищі живопису, скульптури й архітектури у В. Перова, О. Саврасова і В. Полєнова. Улітку кілька років поспіль писав із натури в Останкіно («Дубовий гай. Осінь»,1880; «Дуб»,1880; «Сосни», 1880). Художник створює пейзажі у Саввінській слободі під Звенигородом: «Останній сніг. Саввінська слобода» (1884),«Місток. Саввінська слобода» (1884). Навесні 1885 року Левітан закінчив училище. Звання художника він не отримав — йому видали диплом учителячистописання.
Номер слайду 4
Навесні 1888 року Левітан вирушив на пароплаві Окою до Нижнього Новгорода. Під час подорожі несподівано для себе відкрив красу маленького містечка — Плес. Приблизно 200 робіт, виконані ним за три літа, проведені у Плесі, зробили Левітана надзвичайно популярним. З кінця 1889 до початку 1890 року Левітан уперше подорожував Західною Європою, відвідавши Францію та Італію.1898 року Левітану присвоїли звання академіка пейзажного живопису. Він почав викладати в тому самому училищі, у якому вчився сам. Художник мріяв створити «Будинок пейзажів» — велику майстерню, у якій могли б працювати всі російські пейзажисти. Життєвий шлях
Номер слайду 5
1891 року вступив до Товариства пересувних художніх виставок. Упродовж 1898—1900 років керував пейзажною майстернею училища, у якому раніше навчався. З-поміж його учнів — М. Сар'ян, П. Кузнецов, М. Ф. Ларіонов та інші відомі живописці. Улітку 1900 року у російському відділі Всесвітньої виставки в Парижі експонувалися картини Левітана.22 липня (4 серпня) 1900 року Ісаак Левітан помер. У його майстерні залишилося приблизно 40 незавершених картин і 300 етюдів. Остання робота — «Озеро. Русь» (не завершена). Життєвий шлях
Номер слайду 6
«І. Левітан — майстер задумливого пейзажу»Левітан значно розширив можливості пейзажного жанру, сповнивши його філософським змістом, міркуваннями про життя та смерть, про місце людини у світі, прагнучи до того, щоб природа була в картині «олюдненої», пропущеною «крізь призму темпераменту художника». Левітан продовжив лінію ліричного пейзажу, почату О. Саврасовим.Ісаак Ілліч Левітан відіграв важливу роль у становленні жанру пейзажу на межі XIX—XX ст., проникнувши у психологію людини, у найпотаємніші куточки її душі.
Номер слайду 7
Рання творчість. У своїх ранніх роботах Левітан захоплювався різноманітними можливостями живопису на пленері. Його цікавило передавання за допомогою фарб напоєного вологою повітря, м'якого вечірнього освітлення, гри сонячних відблисків на поверхні води. Волга постала перед митцем як глибоке, величне втілення гармонії та чистоти. Саме на Волзі набрав сили дар художнього узагальнення, яким володів Ісаак Левітан, а поетика пейзажу в його творчості набула епічних рис. Художникові вдалося побачити чарівність дощів, і створити відомі «дощові роботи».«Буря»
Номер слайду 8
Пізній етап творчостіНа пізньому етапі творчості художник знову звертається до радісних, світлих мотивів. Найзвичайніший куточок сільської природи на картині «Березень» (1895) іскриться безпосередністю та радістю життя. У пейзажі «Золота осінь» (1895) з'являється чудове святкове видовище одягненої «у багрець і золото», за рядками О. С. Пушкіна, природи. Колористичне багатство картини досягається лише трьома основними кольорами.«Золота осінь»(І варіант)
Номер слайду 9
«Золота осінь»Полотно, яке на зорі російського імпресіонізму почав писати Левітан одночасно характерно і нехарактерно для пейзажного живопису великого художника. З одного боку, тонкі, високі берізки є особливістю пейзажів Левітана, з іншого – яскраві, мажорні тони і недбалі мазки категорично суперечать традиційній техніці живопису, що характеризує ранні картини художника.«Золота Осінь» – картина Левітана, яка поєднує в собі риси імпресіонізму та традиційної академічної живопису.
Номер слайду 10
«Березень»«Березень»— це одна з найвідоміших картин художника Ісаака Левітана. Картина була написана в березні 1895 року, повністю з натури. Картина пронизана веселим, життєрадісним настроєм. Створюючи картину "Березень", Левітан підстеріг особливо зворушливу хвилину в житті північної природи.
Номер слайду 11
Про стиль. Саме поняття стилю – це особиста категорія. Починаючи роботу над картиною, художник немов вступає в запропоновану гру, приймаючи її умови. Звичайно, він має право повстати проти цих умов, спростувати їх своєю манерою письма. Щось подібне відбувалося і з Левітаном. У його ранніх роботах - "Село", "Дорога в лісі", "Осінній день в Сокольниках", "Водяний млин", "Алея Останкіно", "Сад в снігу", "Пейзаж. Далі" та інших - явно проявляється стилістика модерну.«Сад в снігу»«Водяний млин»
Номер слайду 12
Композиція і форма. Композиційно роботи Левітана вирішені за класичними зразками, в них присутня рівновагу, своєрідний графізм. Композиція розбивається на умовні трикутники.
Номер слайду 13
Колір і світло. Улюблений колір художника - зелений, і він умів розбити його на десяток відтінків з однієї смарагдово-зеленої фарби. Навіть тіні він ніколи не писав чорним. Тонкі шари- ось так домагався Левітан казкової мальовничості своїх творінь. Взаємозв'язок кольору і світла художник відчуває геніально. У Левітана колір не перестає бути інтенсивним, предмети, віддаляючись, темніють дуже незначно. Озеро. Осінь. Вечірній дзвін