Про автора методики. Золтан Пал Дьенеш - угорський математик, психолог і педагог, професор Шербрукского університету. Автор ігрового підходу до розвитку дітей, ідея якого полягає в освоєнні дітьми математики за допомогою захоплюючих логічних ігор . Радикально змінив стереотипне сприйняття математики як рутинної і нетворчої наукової дисципліни.
Актуальність методики. Одним з найважливіших завдань виховання маленької дитини - це розвиток його розуму, формування таких розумових умінь і навичок , які дозволяють з легкістю опановувати нове. На вирішення цього завдання мають бути спрямовані зміст і методи підготовки мислення дошкільнят до шкільного навчання, зокрема, і логіко – математичний розвиток. Одним з найбільш ефективних посібників з розвитку логічного мислення - є логічні блоки, розроблені угорським психологом і математиком Золтаном Дьенешом для раннього логічного розвитку, і, перш за все, для підготовки мислення дітей до засвоєння математики.
ОСНОВНА МЕТА ВИКОРИСТАННЯ ЛОГІЧНИХ БЛОКІВ У РОБОТІ З ДІТЬМИОзнайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об’єктів;Розвивати логічне мислення; Формувати уявлення про математичні поняття - алгоритм, кодування інформації; Розвивати уміння виявляти властивості в об'єктах, називати їх; Ознайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об'єктів; Розвивати просторові уявлення (орієнтування на аркуші паперу); Розвивати знання, вміння, навички, необхідні для самостійного вирішення навчальних і практичних завдань; Виховувати самостійність, ініціативу, наполегливість в досягненні мети, подоланні труднощів; Розвивати творчі здібності, уяву, фантазію; Розвивати здатність до моделювання та конструювання;Розвивати уміння виділяти ознаки предмета, називати їх, пояснювати схожість та відмінність об’єктів, обґрунтовувати свої судження.
Перший етап “Знайомство”Перш ніж приступити до ігор і вправ, потрібно надати дітям можливість самостійно познайомитися з логічними блоками. Нехай вони використовують їх на власний розсуд в різних видах діяльності. В процесі різноманітних маніпуляцій з блоками діти встановлять, що вони мають різну форму, колір, розмір, товщину.
Другий етап “Правила гри”На другому етапі відбувається плавний перехід дитини на вивчення правил гри. Вивчення правил є важливим навчальним моментом, оскільки малюк не зможе без знань правил гри вирішити поставлені завдання від початку до кінця. У правилах міститься найважливіша інформація для дитини, яку педагог прагне йому донести.
Третій етап “Порівняння”Діти спочатку опановують вміння виявляти і абстрагувати в предметах одну властивість (колір, форма, розмір, товщина), порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети по кожній з цих властивостей;за двома властивостями (колір і форма, форма і розмір, розмір і товщина і т. д.);за трьома (кольором, формою і розміром; формою, розміром і товщиною; кольором, розміром і товщиною);за чотирма властивостями (колір, форма, розмір і товщина). При цьому в одній і тій же вправі легко можна міняти міру складності завдання з урахуванням можливостей дітей.
Четвертий етап “ Мова символів”Автор системи назвав цю стадію символічною. Пропонуються ігри та вправи , де властивості блоків зображені схематично , на картках . Це дозволяє розвивати здатність до моделювання і заміщення властивостей , вміння кодувати і декодувати інформацію. Для опису карт ігор необхідно використовувати спеціальний мову у вигляді різних символів. Дитина може створювати в процесі гри власні символічні системи.
Дидактичні ігри з логічними блоками Дьенеша. Гра «Змагання»Діти загадують один одному фігуру, яку потрібно знайти, придумують свою кодову схему. У гру з блоками включається елемент змагання. Виграє той , хто жодного разу не помилиться як при кодуванні, так і при пошуку закодованої фігури.
ВПЛИВ ЛОГІЧНИХ БЛОКІВ З. ДЬЕНЕША НА РОЗВИТОК МОВЛЕННЯІгри з блоками Дьенеша сприяють розвитку мовлення: діти вчаться міркувати, вступають в діалог зі своїми однолітками, будують свої висловлювання, використовуючи в реченнях сполучники «і», «або», «не» та інші. Вони охоче вступають в мовленнєвий контакт з дорослими, збагачується словниковий запас, пробуджується жвавий інтерес до навчання.