У теплі дні збирання винограду... У теплі дні збирання виноградуЇї він стрів. На мулах нешвидких. Вона верталась із ясного саду,Ясна, як сад, і радісна, як сміх.І він спитав: — Яку б найти принаду,Щоб привернуть тебе до рук моїх?Вона ж йому: — Світи щодня лампаду. Кіпріді добрій. — Підняла батіг,Гукнула свіжо й весело на мулів,І чутно уші правий з них прищулив,І знявся пил, немов рожевий дим.І він потягся, як дитина, радоІ мовив: — Добре бути молодим. У теплі дні збирання винограду.1922
Історія написання вірша "У теплі дні збирання винограду"Максим Рильський написав цей вірш у 1922 році. У 1920-х роках Рильський належав до мистецького угруповання "неокласиків", яких переслідувала офіційна критика за декадентство і відірваність від сучасних потреб соціалістичного життя. Протягом цього десятиріччя вийшло у світ десять його книжок поезій. Максим Рильський був напрочуд плодовитим поетом. Також у цей час, протягом 1918-1929 років письменник працював учителем у селах Сквирського повіту, а ще паралельно викладав у київській залізничній школі, на "робітничому факультеті" Київського університету та в Українському інституті лінгвістичної освіти.
Автор: Максим Тадейович Рильський. Дата написання: 1922 рік. Збірка: “Синя далечінь”. Рід літератури – лірика. Жанр: сонет. Вид лірики – інтимна. Напрям, течія: неоромантизм. Поезія “У теплі дні збирання винограду” належить до особистої лірики. Тема твору: Зображення зародження кохання немолодого чоловіка та юної дівчини.Ідея: Возвеличення почуття кохання, яке знаходить людину в усі часи – і в молодості, і в зрілості (у теплі дні збирання винограду – якщо говорити про цю пору, то це рання осінь, а в житті людини – зрілість). Основна думка: Кохання найбільше пов’язане з молодістю, тому, коли вона минає, важко закохатись знову так безтурботно. Форма: діалог між грецькими юнаком та дівчиною. Віршовий розмір – ямб (п’ятистопний). Римування: перехресне.
Художні особливості: вічність і кохання, близькість до нас людей, які жили так давно, але відчували так само, передає вірш "У теплі дні збирання винограду". Душа Еллади мов прокинулась на мить, коли М. Рильський змалював зустріч грецьких юнака та дівчини, селян-виноградарів. Цей вірш — гімн коханню й молодості:І він потягся, як дитина, радоІ мовив: — Добре бути молодим. У теплі дні збирання винограду. Вірш розкриває перед читачем велику радість і повноту життя: першу зустріч з милою, зародження першого хмільного почуття. Весь світ навкруги надихає близькістю щастя. Поет прославляє почуття любові, якому надає античного колориту, естетично підносить його.
Максим Рильський написав свій вірш у жанрі сонету. Тут він, як і середньовічні поети, уславлює красу життя і головне його джерело – кохання. Перший рядок вірша ” У теплі дні збирання винограду” можемо трактувати і як час природи – рання осінь, і як етап в людському житті – зрілість. Останнім же реченням “Добре бути молодим У теплі дні збирання винограду” поет показує, що можна залишатись молодим душею навіть в зрілості, тому не втрачати почуття краси і вміння закохуватись як юнак. Образи у вірші: літнього саду; молодої ясної, радісної дівчини на мулах; образ радісного молодого чоловіка. Образ дівчини з поезії “У теплі дні збирання винограду” – це символ радості, краси, неповторності.
Кіпріда (грец. Kypris, Kypria) — епітет Афродіти, який походить від назви острова Кіпр — її улюбленого місця перебування. Тут, передовсім у містах Пафосі, Амафунті та на горі Ідалія, особливо процвітав культ богині. Мул — міжвидовий гібрид від схрещення коня та віслюка, одержаний від самиці коня та самця віслюка.
Художні засоби. Епітети: теплі дні, на мулах нешвидких, із ясного саду, кіпріді добрій, рожевий дим. Метафори: світи щодня лампаду, Кіпріді добрій; гукнула свіжо й весело на мулів. Порівняння: ясна, як сад, і радісна, як сміх; знявся пил, немов рожевий дим; він потягся, як дитина. Повторення: ясного, ясна
На метафору здобулися й засоби милозвучності вірша: У теплі дні збирання виноградуЇї він стрів. На мулах нешвидких. Вона верталась із ясного саду… Тут звукове інструментування на «н» сприяє уповільненню ритму поезії, навіює медитативний настрій, із яким людина зазвичай насолоджується видивом достиглих грон, збирає виноград або смакує коштовне вино. У такій інтерпретації виноград постає «образом образів» — єднанням не лише чотирьох першооснов світу, чотирьох пір року, а й п’яти чуттів:«Зір, слух, дотик, смак, запах — усі [вони] дають нам змогу відчути терпкувато-солодкий смак самого життя». Цілісний образ природи в попередньому рядку (ясний сад) наче розщеплюється в наступному на складові частини, які тут уже характеризують людину (ясна, як сад). Так навіть у цьому «мікрообразі», побудованому на повторенні дещо видозмінених слів, утверджується гармонія людини і природи — один із провідних мотивів усієї творчості М. Рильського.
Вірш "У теплі дні збирання винограду" авторства Максима Рильського – один з найкращих прикладів інтимно-філософської лірики. Дивовижно, що лише 14 рядків сонету можуть вмістити такий глибокий, майже філософський сюжет!Аналізуючи цей ранній сонет М. Рильського, перекладач А. Содомора характеризував його ідею так: сонетна форма для Рильського — келих, а вміст у ньому — вино: кожен, хто намагатиметься перекласти ці рядки іншою мовою, має зберігати як форму, так і вміст (букет), аби не зашкодити смакові вина.
Питання за текстом твору1. Яким є літературний рід твору «У теплі дні збирання винограду…»?Лірика.2. А який саме її тематичний різновид?Інтимна, адже йдеться про почуття закоханості. Водночас тут є й деякі ознаки лірики філософської, оскільки твір просякнутий ідеєю краси життя, молодості та любові.3. Яким є жанр?Сонет. Сонет – чи не найтиповіший приклад так званої «твердої форми», тобто віршованого твору, побудованою за заздалегідь визначеною, усталеною системою римування. Батьківщиною сонету є Італія. Сонет обов’язково повинен мати 14 рядків, складається з двох чотиривіршів (катренів) та двох тривіршів (терцетів). Катрени зазвичай мають одні й ті ж рими. Також, як правило, використовується п’яти- чи шестистопний ямб (віршовий двоскладовий розмір з наголосом на другому складі). Усі ці правила дотримано у творі Максима Рильського. Так, його написано п’ятистопним ямбом, і він має таку схему римування: абаб абаб ввґг(а) ґ г(а). Така поетова ретельність не є випадковою, адже він належав до літературного угруповання київських неокласиків (так зване «гроно п’ятірне»: Микола Зеров, Павло Филипович, Михайло Драй-Хмара, Освальд Бурґгардт і власне сам Рильський), для яких властивий культ строгої поетичної форми («Класична пластика, і контур строгий,// І логіки залізна течія — // Оце твоя, поезіє, дорога», як стверджував у своєму програмовому творі М. Зеров).
4. До якої збірки входить цей сонет?До збірки «Синя далечінь» (1922 р.)5. У творі розповідається про зустріч якихось чоловіка та жінки. Хто вони?Щоб відповісти на це питання, варто звернути увагу на ще одну особливість творчості поетів-неокласиків. Це відданість класичним, передусім античним (давньогрецьким та римським), сюжетам та мотивам.6. В основі поезії «У теплі дні збирання винограду» лежить один із таких сюжетів. Який саме?У ній є натяк на один із епізодів поеми «Одіссея», створення якої приписують напів легендарному давньогрецькому поетові Гомеру. Це зустріч головного героя поеми Одіссея, що блукав багатьма морями та землями на шляху до своєї батьківщини – Ітаки, – з юною дівчиною на ім’я Навсікая.
Ось цей епізод. Покинувши острів німфи Калліпсо, на якому він провів сім років, Одіссей потрапив на острів феаків Схерію. Аби допомогти Одіссеєві, його покровителька – богиня Афіна – направила до нього дочку царя феаків Алкіноя Навсікаю, дуже вродливу юну дівчину. Афіна явилась уві сні Навсікаї в образі її подруги та закликала з настанням ранку поїхати на колісниці до річки випрати одяг – свій та родичів, щоб мати гарний вигляд на своєму прийдешньому весіллі. Навсікая дослухалася до цієї поради та на колісниці, запряженій мулами (мул – це гібрид коня та віслюка), поїхала на берег моря. Виправши білизну, Навсікая та її служниці стали грати в м’яч. З допомогою Афіни м’яч потрапив у воду, дівчата закричали та розбудили Одіссея, який вийшов із кущів оголений. Служниці злякалися й розбіглися, а Навсікая залишилася. Чоловік звернувся до неї з проханням допомогти приховати наготу та знайти місто. Навсікая погодилася й наказала служницям повернутися й допомогти Одіссеєві помитися й одягнутися, а також нагодувати його, після чого Одіссей вимився в річці та надягнув чистий одяг. Афіна ж своїми чарами зробила Одіссея набагато вродливішим. Вражена його красою Навсікая закохалася в нього й стала мріяти вийти за нього заміж. Дівчина з Одіссеєм поїхали до міста, однак далі вони розсталися, бо Навсікая боялася, що її побачать разом із незнайомцем та розпускатимуть плітки. Вона навчила Одіссея, як знайти палац її батька та як краще поводитися там. Алкіной же, зустрівшись із Одіссеєм, погодився допомогти йому повернутися на батьківщину. Хоч на Одіссея й справили враження краса й благородство Навсікаї, переважили його туга за рідною Ітакою та вірність дружині Пенелопі. Утім, згідно з одним із пізніших міфів, Навсікая стала дружиною Телемаха – сина Одіссея.
7. А які саме слова поезії М. Рильського підтверджують, що йдеться саме про Одіссея та Навсікаю?Героїня поезії їде на мулах, як і Навсікая. Також у поезії є натяк на не молодий, а зрілий вік героя: він стрів героїню «у теплі дні збирання винограду». Збирають виноград здебільшого ранньої осені – у вересні. Це можна зрозуміти так, що герой зустрічає дівчину, у яку закохується, у період, коли його весна (тобто юність) уже далеко позаду. А героїня радить йому, аби привабити її, щодня світити лампаду Кіприді. Кіпридою називали богиню кохання Афродіту, яка після народження вийшла оголеною з морської раковини поблизу Кіпру. Отже, ми бачимо, що хоч поет і бере за основу сюжет Гомера, проте не переказує його, не називає імен персонажів і фактично перетворює його на власний сюжет про кохання вже не молодого чоловіка та юної дівчини.
8. Зі змістом поезії більш-менш зрозуміло. А які художні засоби в ній використано?Їх тут ціла низка. Зупинімось на провідних. По-перше, широко використано епітети, як-от: Вона верталась із ясного саду,Ясна, як сад, і радісна, як сміх. По-друге, в сонеті використано вельми багато порівнянь:«Ясна,як сад, і радісна,як сміх»«І знявся пил,немов рожевий дим.І він потягся,як дитина, радо…»По-третє, милозвучності твору надають численні алітерації, тобто повтори однакових приголосних звуків: «Ясна, як сад, і радісна, як сміх» (повтори «с» та «н»), «І чутно уші правий з них прищулив» (повторюються «п», «р» та «в»). А ще гармонійності сонетові надає такий прийом, як кільцева композиція, тобто повтор одного й того ж рядка на початку та в кінці («У теплі дні збирання винограду»).
ТЕСТИ1. Зразком неокласичної інтимної лірики є твір. А«У теплі дні збирання винограду…»Б«Ви знаєте, як липа шелестить…»В«Чого являєшся мені у сні?..»Г«Чари ночі»Д«Задивляюсь у твої зіниці…»2. Тема вірша М. Рильського «У теплі дні збирання винограду…» — А зачудування весною як порою кохання Б філософські роздуми про плинність життя В звеличення Батьківщини Г патріотичні почуття Д оспівування молодості й життя3. Який сюжет лежить в основі твору «У теплі дні збирання винограду…»?А фольклорний. Б античний. В біблійний. Г літописний
4. Сільську ідилію «теплих днів збирання винограду» зобразив автор рядків. А«І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала»Б «Її він стрів. На мулах нешвидких / Вона верталась із ясного саду»В «Ви знаєте, як сплять старі гаї?– / Вони все бачать крізь тумани»Г «Чому ж стоїш без руху ти, / Коли ввесь світ співає?»Д «Він вилазив на грушу, / і рвав у пазуху гнилиці»5. «У теплі дні збирання винограду…» за жанром. А пісня. Б романс. В балада. Г сонет. Д ліричний вірш6. В основу поезії покладений. А автобіографічний факт. Б факт з історіїВ античний сюжет. Г фольклорний сюжет. Д біблійний сюжет
7. Сонет «У теплі дні збирання винограду…» є зразком. А імпресіонізму. Б сентименталізму. В неокласицизму. Г символізму. Д постмодернізму8. Поезія «У теплі дні збирання винограду...» належить до лірики. А громадянськоїБ пейзажноїВ інтимноїГ інтимно-філософськоїД інтимно-пейзажної9. У поезії згадується богиня. А Афродіта. Б Венера. В Кіпріда. Г Ніка. Д Ірида
10. Вкажіть літературне угруповання, учасником якого був М. Рильський: А «Плуг»; Б «Гарт»; В «МАРС»; Г неокласики; Д ВАПЛІТЕ.11. Вкажіть першу збірку М. Рильського: А «Зимові записи»; Б «Літо»; В «Сині етюди»; Г «Сонячні кларнети»; Д «На білих островах». 12. Вкажіть грані таланту М. Рильського: А поет;Б драматург;В фольклорист;Г перекладач;Д літературознавець;Е співак;Є художник.