Презентація " Механізми імунних реакцій організму людини Алергія "

Про матеріал
Імунітет і алергія;збудники захворювань, що уражають імунну систему, чинниками, що негативно впливають на її роботу; ; виховання бережливого ставлення до власного здоров’я.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

8 кл біо Матяш пар 27 Механізми імунних реакцій організму людини Алергія 23 12 2024 СНІД та його профілактика* Імунітет людини може бути → набутим (специфічним) → і вродженим (неспецифічним).

Номер слайду 2

* Ці види імунітету за механізмами реалізації поділяють → на клітинний → та гуморальний.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

* Клітинний імунітет забезпечують → певні групи лейкоцитів. * Лейкоцити - безбарвні клітини крові, → що мають ядро та здатні до амебоїдного руху. Чим характеризується клітинний імунітет? 

Номер слайду 5

* За рахунок такого руху певні види лейкоцитів → можуть проникати крізь стінку кровоносних судин. * Вони рухаються в напрямку до бактерій, їхніх токсинів, уражених вірусами клітин, → уламків клітин власного організму.

Номер слайду 6

* Завдяки утворенню несправжніх ніжок → лейкоцити здатні до фагоцитозу .

Номер слайду 7

* Лейкоцити різноманітні за особливостями будови клітин і властивостями * Більшість з них містить у цитоплазмі → багато гранул із біологічно активними речовинами. * Їх називають гранулоцитами. гранулоцити.

Номер слайду 8

* Лейкоцити, позбавлені таких гранул, належать до агранулоцитів.

Номер слайду 9

* Гранулоцити поділяють на → нейтрофіли, еозинофіли та базофіли.

Номер слайду 10

* Основні функції нейтрофілів: → здійснення фагоцитозу та внутрішньоклітинне перетравлення сторонніх для організму об’єктів (наприклад, хвороботворних бактерій). * Вони також здатні виділяти сполуки, → здатні вбивати клітини хвороботворних бактерій на відстані.

Номер слайду 11

* Важливою особливістю нейтрофілів є → їхня здатність мігрувати до осередків проникнення хвороботворних мікроорганізмів або запалення. * Вони потрапляють навіть туди, куди не можуть проникати інші групи лейкоцитів.

Номер слайду 12

* Еозинофіли забезпечують імунітет → у разі зараження організму паразитичними червами (гельмінтами); → запобігають проникненню антигену всередину судин, → зв’язуючи їх у тканинах; послаблюють розвиток алергічних реакцій.

Номер слайду 13

* Речовини, які входять до складу гранул еозинофілів, → можуть вбудовуватись у мембрани клітин паразитів, → порушуючи їхню цілісність.

Номер слайду 14

* Базофіли беруть участь в алергічних реакціях.

Номер слайду 15

* До агранулоцитів належать → моноцити і лімфоцити. * Моноцити - найбільші клітини крові. * Моноцити, які виходять за межі кровоносних судин і → потрапляють у тканини, називають макрофагами.

Номер слайду 16

* Один макрофаг здатний захопити і перетравити → кілька десятків бактерій. * Цікаво, що після цього макрофаги зазвичай не гинуть → і далі виконують захисні функції.

Номер слайду 17

* Основні функції моноцитів (макрофагів): → синтез лізоциму, захисних білків інтерферонів; → здійснення фагоцитозу; → знешкодження пухлинних клітин; → участь у механізмах специфічного імунітету.лізоцимфагоцитоз

Номер слайду 18

* Лімфоцити, на відміну від інших груп лейкоцитів, → потребують ще дозрівання і спеціалізації в лімфоїдних органах (наприклад, Т-лімфоцити - у тимусі, або вилочковій залозі).

Номер слайду 19

* Лише після цього вони стають здатними виконувати свою головну → функцію - забезпечення і підтримання специфічного імунітету.

Номер слайду 20

* Під час першої зустрічі в крові чи міжклітинній рідині з антигеном → Т-лімфоцит упізнає його структуру. * Потім він починає інтенсивно ділитися.

Номер слайду 21

* При цьому частина новоутворених клітин стає → так званими клітинами-вбивцями (Т-кілерами),→ а частина - клітинами імунної пам’яті. Вчені зняли на відео атаку Т-кілерів на ракові клітини клітини імунної пам’яті.

Номер слайду 22

* Т-кілери, виділяючи специфічний білок, → руйнують мембрани бактеріальних клітин, тим самим знищуючи мікроорганізми. * У разі повторного зараження організму цим видом бактерій → захисна відповідь відбувається швидше,→ оскільки в крові вже є готові клітини імунної пам’яті.

Номер слайду 23

* Гуморальний імунітет забезпечується різними біологічно активними речовинами,→ зокрема антитілами та інтерферонами. Які механізми гуморального імунітету? Антитіла́, або імуноглобулі́ниінтерферон— це білки плазми, які синтезуються зрілими В-лімфоцитами, тобто плазмоцитами.

Номер слайду 24

* Антитіла продукують В-лімфоцити. В-лімфоцити.

Номер слайду 25

* У людини В-лімфоцити дозрівають → у мигдаликах (органи в ротоглотці, сформовані лімфоїдною тканиною), → апендиксі, лімфатичних вузлах.

Номер слайду 26

* Після впізнавання антигену В-лімфоцити діляться на → клітини імунної пам’яті → та плазматичні клітини, які переміщуються в лімфатичні вузли → і починають продукувати антитіла. клітини імунної пам’яті антитіла.

Номер слайду 27

* Спочатку ці антитіла пов’язані з мембранами В-лімфоцитів, → згодом, відриваючись від мембрани, → вони специфічно з’єднуються з антигеном. * Так утворюється комплекс антиген—антитіло (мал. 102). Мал. 102. Схема реакції антиген - антитіло

Номер слайду 28

* Компоненти неспецифічного імунітету активно реагують на→ комплекс антиген-антитіло і знешкоджують антиген.

Номер слайду 29

* Захисні білки інтерферони запобігають розмноженню вірусів, → мають протипухлинну та антибактеріальну дію. * На відміну від антитіл, їм не властива вузька специфічність щодо антигенів.інтерферон

Номер слайду 30

* Потужною антибактеріальною активністю характеризується → лізоцим - фермент, який міститься в слині, сльозах.лізоцим -

Номер слайду 31

* Одним з основних показників стану захисних систем організму є → кількісна характеристика лейкоцитів.

Номер слайду 32

* Їхня кількість може змінюватись у досить широких межах: → зменшуватись до 1,5-2 тис./мкл (лейкопенія)

Номер слайду 33

або зростати до 15-20 тис./мкл (лейкоцитоз).

Номер слайду 34

* Важливим показником стану організму є також → співвідношення різних типів лейкоцитів, так звана лейкоцитарна формула.

Номер слайду 35

* Зміщення співвідношення різних типів лейкоцитів → у бік збільшення кількості нейтрофілів → свідчить про наявність в організмі гострого запального процесу, Абсолютна кількість нейтрофілів (АКН) — це показник стійкості організму вашої дитини до інфекцій, особливо бактеріальних.

Номер слайду 36

→ лімфоцитів - хронічного. Лімфоцити підвищені – збільшення кількості лімфоцитів ( лімфоцитоз, абсолютний , або відносний) спостерігається при вірусних інфекціях - наприклад, вітрянка, краснуха, герпес. При деяких бактеріальних інфекціях - наприклад, туберкульоз, коклюш. 

Номер слайду 37

* У деяких випадках імунітет можна створити штучно → за допомогою імунізації - застосування профілактичного щеплення чи сироваток. * Для щеплення застосовують вакцини. Що таке щеплення та вакцинація? 

Номер слайду 38

* Ці препарати складаються з послаблених чи вбитих збудників хвороб, → продуктів їхньої життєдіяльності, окремих антигенів. * Прикладом таких вакцин є→ протидифтерійна, протитуберкульозна, протиполіомієлітна тощо.

Номер слайду 39

* У відповідь на введення їх в організмі утворюються власні антитіла → і клітини імунної пам’яті, як і після перенесених захворювань. * Тому людина стає несприйнятливою до певного захворювання. * Як ви пригадуєте, такий штучний імунітет називають активним.

Номер слайду 40

* Одним з перших методику щеплення застосував → англійський лікар Едуард Дженнер (1749-1823) → проти вірусу натуральної віспи в 1796 році. Едуард Дженнер (1749-1823)

Номер слайду 41

* Наукові основи щеплення проти багатьох інфекційних захворювань, → зокрема проти сибірки, бешихи свиней, сказу, розробив Луї Пастер (мал. 103) - видатний французький учений, засновник сучасної медичної мікробіології та імунології. Мал. 103. Луї Пастер (1822-1895)

Номер слайду 42

* Для утворення пасивного штучного імунітету в організм людини → вводять спеціальні сироватки, що містять готові антитіла проти відповідного збудника.

Номер слайду 43

Номер слайду 44

* Їх здебільшого отримують з крові тварин, → які перехворіли на певне захворювання. * Власні антитіла при цьому в організмі→ не утворюються.

Номер слайду 45

* Введення сироваток хворому → зупиняє розвиток хвороби і сприяє швидшому одужанню. * На жаль, пасивний штучний імунітет зберігається → лише декілька місяців.

Номер слайду 46

* Отже, щеплення здійснюють з метою запобігання захворюванням, → а сироватки вводять для лікування певних захворювань.* Введення вакцини під час хвороби може тільки ускладнити її перебіг.

Номер слайду 47

* Зміцненню імунної системи сприяють → загартовування організму, → фізичні навантаження, → повноцінне харчування, → дотримання особистої гігієни.

Номер слайду 48

→ фізичні навантаження,

Номер слайду 49

→ повноцінне харчування,

Номер слайду 50

дотримання особистої гігієни.

Номер слайду 51

* Зазвичай імунна відповідь на потрапляння в організм антигену є корисною. * Проте інколи така імунна реакція може бути → надмірною чи неадекватною. * У такому разі розвивається алергічна реакція - підвищена чутливість організму до певної речовини (переважно білкової природи) - алергену. Що таке алергічні реакції? 

Номер слайду 52

Алергія — стан підвищення чутливості організму у відповідь на дію алергенів.

Номер слайду 53

Алергени — речовини, які спричинюють алергічні реакції в організмі.

Номер слайду 54

* Зазвичай речовини, які можуть бути алергенами,→ не становлять жодної небезпеки для організму. * Такі речовини можуть входити до складу → пилку рослин, шкіри і шерсті тварин, харчових продуктів, лікарських засобів тощо. пилок рослин

Номер слайду 55

* Алергічна реакція розвивається → за повторного потрапляння алергену. * Симптоми алергічної реакції - почервоніння, набряки, свербіж шкіри, сильне стискання дихальних шляхів тощо.

Номер слайду 56

* Алергени поділяють на → зовнішні → та внутрішні.

Номер слайду 57

* До зовнішніх алергенів належать речовини, → що входять до складу деяких харчових продуктів (яйця, шоколад, цитрусові), → лікарських препаратів, різні хімічні органічні речовини, леткі сполуки (запахи квітів, парфумів).

Номер слайду 58

* Такі самі реакції можуть виникнути під час дії отруйних речовин, укусів бджіл, джмелів, інших комах.

Номер слайду 59

* Внутрішні алергени - власні тканини організму, → переважно зі зміненими природними властивостями. * Наприклад, у разі опіків чи обморожень → організм сприймає змертвілі тканини як чужорідні й утворює до них антитіла.

Номер слайду 60

* Найважчим проявом алергічних реакцій є → анафілактичний шок. * Він може виникнути внаслідок укусів комах, → алергії на харчові продукти та лікарські препарати тощо.

Номер слайду 61

* Такий тип алергічної реакції відбувається бурхливо.* Її симптомами є сверблячі висипання на шкірі, набряк горла, зниження артеріального тиску тощо.

Номер слайду 62

Анафілактичний шок: симптоми та перша допомога

Номер слайду 63

* Кожна людина повинна знати, на що в неї виникає алергія, → й уникати контактів з алергеном. * У разі виникнення алергічної реакції потрібно вміти надати першу допомогу.

Номер слайду 64

* Більшість інфекційних хвороб, з якими до останнього часу стикалося людство, → виникла досить давно. * До одних у людини утворився природний імунітет. * З деякими люди навчилися боротися, → створюючи штучний імунітет. Що таке СНІД? 

Номер слайду 65

* Проте наприкінці XX ст. виявлено віруси, → дія яких спрямована проти самої імунної системи. * Цю надзвичайно небезпечну хворобу назвали →«синдром набутого імунодефіциту» - СНІД.

Номер слайду 66

* СНІД - захворювання, → спричинене вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ). * Пригадайте, користуючись схемою, основні шляхи передавання ВІЛ-інфекції . Мал. 104. Основн шляхи передачі ВІЛ-інфекції

Номер слайду 67

* Надзвичайно небезпечним є те, що людина - носій вірусу → може захворіти через багато років після зараження, → за цей час інфікуючи інших людей. * Спілкування з ВІЛ-інфікованими людьми на побутовому рівні є→ безпечним для оточуючих.

Номер слайду 68

Номер слайду 69

* Переслідування ВІЛ-позитивних або ігнорування таких людей - це порушення прав людини.

Номер слайду 70

* Лікарі багатьох країн світу констатують→ зниження в людини активності імунної системи → і, як результат, збільшення частоти і тяжкого перебігу інфекційних захворювань → унаслідок погіршення екологічної ситуації на нашій планеті.

Номер слайду 71

* На жаль, екологічна ситуація в Україні є → надзвичайно напруженою, → зокрема в промислових районах→ і забруднених радіацією після аварії на Чорнобильській атомній електростанції.

Номер слайду 72

* Пригнічують імунну систему також → викиди автомобільних газів, отрутохімікати, продукти харчування, → у яких надмірний уміст консервантів, ароматизаторів тощо.

Номер слайду 73

* Тому всім потрібно дбати про→ якість продуктів харчування → і збереження чистоти довкілля. Ключові терміни і поняття: природний імунітет, штучний імунітет, імунізація, вакцина, лікувальна сироватка, алергія.

Номер слайду 74

Дайте відповідь на запитання1. Що таке імунізація? 2. Чим вакцина відрізняється від лікувальної сироватки? 3. Що таке алергія? Які ознаки алергічної реакції ? 4. Чому виникнення алергічної реакції є небезпечним для здоров’я людини? 5. Що таке СНІД? Які найпоширеніші шляхи поширення ВІЛ-інфекції?ПЕРЕВІРТЕ ТА ЗАСТОСУЙТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ

Номер слайду 75

1. Позначте внутрішні алергени: а) харчові продукти (яйця, шоколад, цитрусові); б) запахи (квітів, парфумів); в) лікарські препарати; г) власні тканини організму під час опіків.2. Виберіть можливі шляхи зараження ВІЛ-інфекцією: а) повітряно-крапельний; б) переливання крові; б) споживання заражених харчових продуктів; в) споживання сирої води; г) рукостискання. Виберіть одну правильну відповідь

Номер слайду 76

Обговоріть у групах. Що таке імунізація, види імунізації і яке її значення для збереження здоров’я людини?Поміркуйте. 1. На початку виникнення епідемії грипу джерела масової інформації закликають робити вакцинацію. Чи доцільно вводити протигрипозну профілактичну вакцину? Яке це має значення для збереження здоров’я людини? 2. Чому заходи щодо боротьби зі СНІДом слід проводити в міжнародному масштабі?

Номер слайду 77

1. Дослідіть, яку імунізацію проводили вам. Які вакцини вам уводили і чому? 2. Користуючись різними джерелами інформації, у тому числі й інтернетом, оформте презентацію «Статистичні дані захворювань на СНІД у різних регіонах України». Творче завдання. 

pptx
Додав(-ла)
Томляк Ірина
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Презентації
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
25 грудня
Переглядів
10
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку