Презентація."Методи і прийоми актуалізаціі суб'єктного досвіду учнів на уроках літератури"

Про матеріал

Презентація містить методи і прийоми, за допомогою яких актуалізуються раніше накопичені учнями знання на етапі введення нової інформації, на етапі закріплення і перевірки знань учнів.Цей матеріал може стати у нагоді вчителям зарубіжної та української літератури

при підготовці уроку в рамках особистісно -орієнтованого підходу .

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Методи і прийоми актуалізаціі суб'єктного досвіду учнів на уроках літератури

Номер слайду 2

Актуалізація суб'єктного досвіду учнів - необхідна умова проведення уроку в рамках особистісно орієнтованої технології.  Формування ситуацій, що сприяють актуалізації суб'єктного досвіду учнів має відбуватися на різних стадіях освоєння навчального матеріалу. Я намагаюся використовувати методи і прийоми, за допомогою яких актуалізуються раніше накопичені учнями знання на етапі введення нової інформації, на етапі закріплення і перевірки знань учнів.  Головне, щоб ситуація уроку і отримана інформація пройшла через внутрішнє «Я» учня.

Номер слайду 3

• Метод евристичної бесіди активізує пізнавальну діяльність учнів, надає кожному висловлювати свою точку зору з даної теми; сприяє самостійному пошуку; розвиває вміння аналізувати текст шляхом залучення у свою відповідь цитат з тексту твору, з критичних статей; відкриває нові аспекти досліджуваного матеріалу. • Метод проблемного викладу нового матеріалу шляхом створення проблемних ситуацій на уроках допомагає активізувати діяльність учнів,що для цього віку дуже важливо.  • Самостійна робота на уроці. Цей метод найефективніше застосовувати, коли учні готові до самостійного вивчення даної теми; коли є дидактичні матеріали для самостійної роботи старшокласників і час, що б її організувати на роботі. • Аналіз твору зазвичай пов'язаний з руйнуванням художніх, моральних, громадських, філософських проблем, поставлених письменником. Направляюча роль вчителя полягає в тому, щоб допомогти учням виявити ці проблеми, знайти шляхи їх вирішення в художньому тексті. Методи і прийоми

Номер слайду 4

• Пізнання свого внутрішнього «Я», вивчення свого внутрішнього стану, дослідження свого характеру. Дає можливість відчути, побачити, подумки доторкнутися до того, що вивчається, можна за допомогою асоціативних переживань кожного окремого учня. Складаючи асоціативний ряд, учні звертаються до своїх думок, почуттів, переживань. • Розфарбуй свої почуття. Пропонується розфарбувати свій стан в даний момент, виявити, якого кольору, що ти відчуваєш до героя, ситуації, якого кольору сама ситуація, з яким кольором асоціюється персонаж і т.д. Виконувати можна і усно, і письмово. Найчастіше в психології так інтерпретують кольори: жовтий - щирість, радість; помаранчевий - щастя, дружелюбність, доброзичливість; зелений - задоволення, а й увагу, зосередження; синій - смуток, печаль, туга; яскраво-червоний - гнів, роздратування; коричневий - почуття провини, співчуття, співчуття; чорний - страх, негатив; рожевий - мрія, фантазія. Взагалі, колір має великий вплив на людину. Через колір ми можемо сприймати світ або предмет, отримуючи якесь враження.

Номер слайду 5

• Самохарактеристика На основі висновків, зроблених на уроці з приводу значущих якостей якогось персонажа, постаті видатного письменника, сформульованих на уроці життєвих установок, написати тільки ті свої якості, які присутні у вашому характері. • Вершина. На дошці або у кожного в зошиті намальована скеля з крутою гірською дорогою, яка веде від глибокої прірви ( «погана людина») до вершини ( «ідеальний чоловік»). Точкою потрібно відзначити те місце гори, на якій знаходиться герой розглянутого твору. Можна розташувати на скелі цілу систему персонажів роману, наприклад,героїв роману М.Ф.Достоєвського « Кара і злочин» або роману Оскара Уальда «Портрет Доріана Грея», роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли ,як ясла повні?». Якщо дозволяє емоційний настрій і психологічні особливості учнів, можна попросити зазначити своє місце на скелі щодо героя.

Номер слайду 6

М.Ф. Достоєвський “Кара і злочин” Соня Мармеладова Родіон Раскольников

Номер слайду 7

• Який я? - Який герой? Використання цього прийому на уроці літератури дозволить, по-перше, висловити своє ставлення до літературного персонажу, по-друге, порівняти себе з героєм, поставити себе на його місце. Так, наприклад, можна порівняти себе і Тоню та Віталика із новели О. Гончара “Залізний острів” « Залізний острів» О.Гончара.

Номер слайду 8

• Ромб асоціацій. Застосовується при аналізі вірша, тексту, епізоду на основі асоціацій Посередині сторінки малюється ромб, всередині якого записується тема тексту або епізоду. Зліва - фрази, слова, словосполучення з тексту, праворуч - почуття, образи, асоціації, що виникли при читанні цих слів і пропущені через призму теми. ЛІВОРУЧ фрази, слова, словосполучення з тексту ПРАВОРУЧ почуття, образи, асоціації Тема тексту або епізоду

Номер слайду 9

Вірш читається не відразу, а поступово-по рядкам. Даний прийом вчить учнів передбачати розвиток ситуації, розвиває інтуїцію. Нижче я наведу тільки фрагмент уроку з використанням порядкового аналізу і асоціацій для вірша П.Верлена «Осіння пісня». Пропоную записати свій асоціативний ряд до слів: ячать та хлипкі , оголошуючи лише назву вірша. Учні вибудовують приблизно такий ряд: ячать - хриплять, скриплять, сичать; хлипкі - сльозливі, жалісні. Згадуючи характерні риси поезії П.Верлена пропоную подумати, чому тужний хлип у серце пада? На початку твору замість ніжної мелодії скрипки чуємо різкий, хрипкий дисонанс: "Ячать хлипкі, хрипкі скрипки листопада. Їх тужний хлип у серця глиб просто пада". Слова тут не єднаються, а зіштовхуються. Що відтворюють повторення звуків"ду", "с": "кудись іду у даль у третій строфі? ( Голос вітру ). • Порядковий аналіз вірша

Номер слайду 10

• Предмет як проблема. Уявити проблему твору, уроку у вигляді звичайного предмета і запропонувати варіанти вирішення: відставити убік, переступити, викинути, не звертати уваги і т.д. А чи є можливість виходу з ситуації у нашого героя? На першому уроці, не оголошуючи тему, перед вивченням твору поставити пряме запитання, що стосується проблеми уроку, поставивши учнів на місце героя: Як би ви вчинили в такій ситуації? Давайте подивимося, який вихід знайшли герої твору ... Наприклад, до вивчення твору Ф.Кафки «Перевтілення"

Номер слайду 11

• Рецепт приготування героя . Складається список інгредієнтів. Ними можуть стати, наприклад, риси портретної характеристики, риси характеру героя. Потім пишеться спосіб приготування. Наприклад, для героя повісті О. Бальзака «Гобсек» спосіб приготування може включати в себе наступні дії: налити на обдиччя "місячного відлуння" (жовтава блідість скидалась на колір срібла.з якого облупилася позолота). Посипати волосся попелястим сріблом…

Номер слайду 12

ВИСНОВКИ Перевага використання методів і прийомів емоційно-психологічної спрямованості, тематично пов'язаних з проблемою літературного твору, обговорюваного на занятті, мають наступні переваги: • Створюють настрій уроку, оптимізують його зміст; • Сприяють усвідомленню важливості отриманих знань на сьогоднішній момент і в майбутньому; • Допомагають виробити усвідомлене ставлення до результату своєї діяльності; • Сприяють процесу самопізнання і самодіагностики при аналізі літературного твору; • Допомагають осмисленню своєї життєдіяльності (рефлексія); • Сприяють самовираженню, самоствердженню, саморегуляції особистості; • Розвивають емоційну сферу учнів, їх здібності, уяву, а також духовні та моральні якості; • Підсилюють мотивацію навчання, розвивають інтерес до предмету.

ppt
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
1906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку