Урок. "Любов і радість поруч йдуть… (До розуміння головної проблеми повісті Е.Портер «Полліанна» )"

Про матеріал

Цей матеріал буде корисний під час проведення уроку позакласного читання. На жаль,учні 11 класу не мали можливості познайомитися з книгою Е.Портер "Полліанна" у 5 класі (твір з'явився лише у новій програмі), тому пропоную зробити їм подарунок - зустріч з Полліанною та грою в "радість".

Перегляд файлу

Конспект уроку світової літератури в 11 класі

Тема:   Урок позакласного читання

  і радість поруч йдуть…  (До розуміння головної проблеми повісті Е.Портер «Полліанна» )

Мета: навчити учнів помічати авторські орієнтири, аналізувати та інтерпретувати твір, використовуючи стратегії смислового читання; з’ясувати сенс авторського задуму та встановити, чи потрібно людині радіти, чи можна цьому навчитися;  сприяти усвідомленню значимості віри в краще майбутнє в житті людини; розвивати літературно-аналітичні навички школярів, критичне мислення, зв’язне мовлення, виховувати оптимістичний погляд на життя, робити висновки з прочитаного.

 

Я буквально страждаю через те, що багато хто сприймає Полліанну як дівчинку, що вічно щебече про радість. Я ніколи не вважала, ніби нам слід заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще вітати невідоме бадьоро і радісно.

                                                 Е.Портер

 

                                       Хід уроку

 

  1. Організаційний момент

Привітання. Налаштування на урок

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  1. Бесіда
  • Чи відома вам дитяча гра, в яку із великим задоволенням грали б як діти, так і дорослі?

          За новою програмою зі світової літератури учні 5 класу ознайомлюються з цікавою повістю Елеонор Портер «Полліанна». Ця книга була написана майже сто років тому (у 1913 р.), але від самого початку і до тепер користується великою популярністю як серед дітей, так  і у дорослих. Вважаю, що ви теж маєте право навчитися грати в радість, бо в наш час часто бачимо і чуємо, що світ доволі жорстокий. Чому ж він такий? Чи можемо ми його змінити? Впевнена, що сьогоднішній урок стане поштовхом до роздумів щодо змін у повсякденному житті!

  1. Повідомлення теми та мети уроку
  2. Робота над темою уроку
  1. Презентація. Короткі відомості про Елеонор Портер.

- Американська письменниця Еленор Портер народилася в родині нащадків одних з перших британських переселенців. Освіту здобула в місцевій школі, потім навчалася співу в консерваторії Бостона і з успіхом виступала на світських концертах та в церквах . 1892 р. вона вийшла заміж за бізнесмена Джона Лаймана Портера і разом з ним переїхала спочатку до Массачусетса , потім  - до Теннессі і, нарешті, Нью -Йорка. Починаючи з 1892 р., Е. Портер публікує оповідання під псевдонімом Еленор Стюарт, а 1907 р. з'являється перший роман  " Зустрічні течії", наступного року  - побачило світ його продовження  - " Зміни“.

Справжніми бестселерами стали  книги Портер :"Міс Біллі", "Міс Біллі приймає рішення " і "Міс Біллі виходить заміж" .

 А 1913 р. у світ вийшла  повість, якій письменниця зобов'язана своєю всесвітньою і нев'янучої славою –" Полліанна ". Книга відразу ж зустріла захоплений прийом у читачів різного віку, і попит на неї не могли задовольнити мільйонні тиражі ( тільки 1920 р. книга була перевидана 47 разів!). По всій Америці створювалися " Клуби Полліанни “.

Знаменита актриса німого кіно Мері Пікфорд заплатила Портер астрономічну на ті часи суму за права на екранізацію повісті. На Бродвеї з гучним успіхом йшла п'єса " Полліанна " з Елен Хейз у головній ролі.

Письменниця отримала безліч листів з проханнями продовжити історію її незвичайної героїні, і 1915 р. з'явилася друга книга - «Полліанна виростає».

Портер продовжувала писати до самої смерті, і нові твори викликали чималий інтерес публіки.

Три письменниці (Вірджинія Моффат , Харрієт Сміт і Елізабет Бортон ) по черзі створювали все нові книги, об'єднані образом головної героїні. Так з'явилася ціла серія - « Радісні книги Полліанни ».

  1.               Слово учителя. Ви прочитали тему уроку і побачили, що в ній пропущено слово. Наше завдання – під час  аналізу знайти загублене слово та відповісти на ключові питання: (записати на дошці)
  • Чи може людина змінити своє життя?
  • Від кого залежить щастя людини?

 

  Стратегії  передтекстової діяльності (пошук інформації та розуміння прочитаного)

  1. Складання семантичної карти  «Радіти життю»
  • Як ви гадаєте, чи можна навчити людину радіти?
  • Що для цього потрібно? І чи потрібно взагалі?

                                           Радіти життю

                                                   

                      Вірити у людей, бачити їх гарні риси

                                                   

                                           Бути оптимістом

                                                   

             Не звинувачувати оточуючий світ у своїх негараздах

  1.  Мозковий штурм
  • Що таке щастя?  Коли людина відчуває себе щасливою?

                                         Щастя

                                                   

                         Усі рідні та близькі  живі та здорові

                                                   

                                               Мир навколо

                                                   

                            Впевненість у прийдешньому

                                                   

                               Матеріальна забезпеченість

                                                   

                                         Щаслива родина

  1.  Глосарій

Місіонер -  особа, відряджена церквою для розповсюдження її вчення серед людей іншої віри.

Жіноча допомога – одне з чисельних благодійних товариств у США.

Оптиміст – погляд на життя з позитивної точки зору;  стверджує: світ чудовий, з будь-якої ситуації є вихід, усе буде добре, усі люди в цілому гарні.

Песимізм — світосприйняття, сповнене безнадії, зневіри в кращому майбутньому; схильність в усьому вбачати найгірше.

  1. Гронування
  • Що ви можете сказати про головну героїню? Яке слово можна вважати синонімом до дівчинки?

                Міс Полліанна Віттієр

  • їй одинадцять років;
  • знає, що таке нужденність та горе;
  • дитина сестри міс Поллі;
  • ім'я Полліанна – мати назвала її на честь двох своїх сестер Поллі та Анни;
  • обожнює людей;
  • постійно радіє;
  • розумна, та інколи робить кумедні вчинки;
  • гарненька, але не красуня;
  • оптимістка;
  • вміє грати у радість.

 

Стратегії текстової діяльності (перетворення та інтерпретація інформації)

Слово вчителя. Зрозуміло, що за один урок ми не встигнемо проаналізувати увесь твір, тому пропоную зупинитися на декількох важливих моментах повісті.

  1. Епізод 1. Що змінилося у Белдінгсвілі з появою дівчинки?
  • Чому Полліанна опинилась у звичайнісінькому провінційному містечку?
  • Як Белдінгсвіл зустрів дівчинку?
  • Як ви гадаєте, чому автор оточує Полліанну лише дорослими?

(Хоче показати, що інколи і в дитини є чому навчитися)

  • Як сприймають Полліанну оточуючі? (Учні зачитують).

Тімоті  («з цією дівчинкою тут тепер буде весело, як у кіно, - щодня!»)

Ненсі («Бідолашне ягнятко»;  «Як цій дитині жити зі своєю тіткою? Хтось-таки має її оберігати,  і це буду я…»

Лікар Чілтон (Ця дівчинка краща за будь-які ліки!»

Містер Пендлтон (Найкраща  із усіх призм – це ти сама, Полліанна»)

  1. Перегляд уривку з вистави. Полліанна та місіс Сноу.

Тітка Поллі («неймовірна дитина»;  «Вже втрете після приїзду Полліанни вона намагалася її покарати, і втретє дівчинка сприйняла покарання як найвищу у світі нагороду.  Мабуть, не дивно, що міс Поллі почувалася безсилою!»)

  •  «Просто дихати – ще не означає жити». Як ви розумієте ці слова Поліанни?
  • Назвіть «добрі справи Полліанни».
  • Місіс Сноу  зрозуміла  сенс та радість життя;
  • Допомогла пастору Форду;
  • Перетворила самотнього та незалежного містера Пендлтона  на батька для Джиммі;
  • Змінила тітку;
  • Зробила щасливим лікаря Чілтона та тітку Поллі;
  • Навчила радіти все містечко.

Мені здається, що Полліанна теж такий собі місіонер, яка несла свою віру у краще для всіх навкруги.

 

Епізод 2. Чому саме тітка Поллі стала грати в гру останньою?

  • Чому тітка дізналася про гру останньою? (Мабуть, була найчерствіша душею, жила лише обов’язком, через самотність).
  • Як пояснив Том, чому тітка така? (І почалося це тоді, як виникли проблеми з її коханням …  З того часу вона ніби харчується колючками – стала колючою, немов їжак…. Їй неможливо догодити, хоч як старайся...»
  • Назвіть девіз тітки Поллі. (Обов’язок)
  • Могла вона на початку твору зрозуміти сенс гри у радість? Чому?
  • Коли ми бачимо, що тітка Поллі почала змінюватися? (Коли послала Ненсі за Полліанною перед грозою. Ненсі сказала, що тітка «потроху стає ближчою до людей і вже не просто виконує свій обов’язок, як завжди»)
  • Чого не вистачає Полліанні? (Зачитати. с. 232) («Знаєте, після того як це трапилося, ви вже багато разів назвали мене «люба», хоча раніше цього не робили. Мені подобається, коли мене так називають, особливо якщо це роблять рідні люди»)

Читання з питаннями

  • У який момент ми повірили, що тітка остаточно змінилася?(Зачитати розмову з містером Пендлтоном. с.237-239)
  • Чого ж не вистачало у житті тітки Поллі? Хто у цьому винен? (Кохання; вона сама).
  • Чого ж треба навчитися, щоб вміти радіти? (Так, дійсно, вміти любити!)

Давайте допишемо пропущене слово в темі уроку. «Любов і радість поруч йдуть…» 

Епізод 3.  Мені не сподобалось, що  автор «карає»  Полліанну»? Чому? (Хоче перевірити Полліанну, перевіряє оточуючих, добрі справи не рятують від трагедії).

  •  Як сприймає Полліанна нещасний випадок? («Як же я тепер зможу чомусь радіти, коли не ходитиму?»,  по-дитячому!)
  • Як ви гадаєте, чи лише для Полліанни   було це випробування?
  • Чи змінюється за час хвороби? Хто допомагає дівчинці? (Зачитати с. 276. «З червня ця благословенна дитина робить усіх жителів цього міста щасливими, вчить їх радіти. А тепер вони намагаються її потішити – хоча б трішки».)

Читання з питаннями

  • Як же допомогти людині у складній ситуації? (Зачитати с.218)
  • Чи можемо ми користуватися порадами, які є в тексті?
  • Чому саме Джиммі розповідає тітці Поллі про можливість вилікувати Полліанну? (Вона теж багато для нього зробила!)
  • Нещодавно в якомусь фільмі почула,  як герой пояснював, як зробити людину щасливою. «Спочатку потрібно у людини щось забрати, а потім повернути».  Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?

 

Стратегії  післятекстової діяльності (оцінка інформації, створення власного нового сенсу, привласнення набутих нових знань як власних у результаті роздумів)

  • Козьма Прутков казав: «Якщо хочеш бути щасливим, будь ним». І Полліанна була щасливою, не зважаючи ні на що.

Робота з епіграфом 

Слово вчителя.

  • Дехто може звинуватити авторку та її героїню в тому, що вони уникають проблем, намагаються не помічати трагедій людського життя. Але це зовсім не так. Свого часу Елеонор Портер зазначала: «Я буквально страждаю через те, що багато хто сприймає  Полліанну як дівчинку, що вічно щебече про радість. Я ніколи не вважала, що слід заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що  набагато краще сприймати невідоме бадьоро й радісно». Так чинила вона сама, і ця дружня порада, звернена до кожного з нас, лунає з вуст її милої, мудрої і безмежно близької нам героїні.
  • Для кого написала Е.Портер свою книгу? Для оптимістів чи для песимістів? (Ця книга – гімн оптимістам, а написана для песимістів, щоб ті подивились на світ іншими очима, наповненими радості, почали радіти і творити прекрасне з радістю!)
  • З якою метою була написана повість?

Створення «рецепту» щастя

  • Пам’ятайте, що в житті бувають не лише неприємності;
  • Вірте, що негаразди обов’язково зміняться щасливими моментами;
  • Усвідомлюйте, що щастя людина повинна створювати власними руками, а не чекати як подарунка;
  • Намагайтеся дарувати оточуючим  радість;
  • Будьте оптимістами;
  • Грайте в радість!
  • Чи з’явилося у вас бажання щось змінити у власному житті?
  • Чи вважаєте ви себе щасливою людиною?

Слово учителя.  Мабуть, не лише ми,  дорослі, але й діти відчувають нині певний дефіцит оптимізму та радості.  Повість навчає нас стійко протистояти проблемам і викликам часу, бути незламними за будь-яких обставин, шукати позитивне у найтемніших проявах життя. Дейл Карнегі зазначав: «Ви не маєте бажання посміхатися? Що ж, в такому разі можна вам запропонувати дві речі. По-перше, примушуйте  себе посміхатися. Якщо ви на самоті, насвистуйте чи наспівуйте будь-яку мелодію або пісеньку. Чиніть так, як ніби ви вже щасливі –  і це приведе вас до щастя».

Я бажаю вам бути щасливими завжди,  даруючи  посмішки та щастя оточуючим! Хай гра в радість стане вашим стилем життя!

  1. Підсумок уроку.  Виставлення та аргументація оцінок.
  2. Домашнє завдання. 

1.Вигадайте  нерадісну ситуацію та знайдіть, чому там можна порадіти.

2. Твір-роздум по епіграфу.

 

 

docx
Додано
2 лютого 2018
Переглядів
2416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку