Методичні рекомендації щодо системи навчання грамоти. ОЗНАКИ КЛАСИФІКАЦІЇ УРОКІВ НАВЧАННЯ ГРАМОТИ. ЗАГАЛЬНОДИДАКТИЧНІ І СПЕЦІАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВИМОГИ ДО УРОКІВ НАВЧАННЯ ГРАМОТИ.
ОЗНАКИ КЛАСИФІКАЦІЇ УРОКІВ НАВЧАННЯ ГРАМОТИ за основним предметом навчання: - уроки читання; - уроки письма; за часом, за періодами і етапами навчання: - добукварний період; - букварний період; - післябукварний період; за наявністю чи відсутністю нової теми на одному уроці.
Номер слайду 3
КЛАСИФІКАЦІЯ УРОКІВ ЗА НАЯВНІСТЮ (ВІДСУТНІСТЮ) НОВОЇ ТЕМИ: уроки вивчення нового звука і букви або навчання письму букви, великої і малої (рядкової); уроки закріплення, на яких нова буква не вивчається; особливий тип уроку - урок повторення і узагальнення; щотижневий урок читання, на якому 20 хв. відводиться на позакласне читання.
Номер слайду 4
ЗАГАЛЬНОДИДАКТИЧНІ І СПЕЦІАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВИМОГИ ДО УРОКІВ НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
Номер слайду 5
ЗАГАЛЬНОДИДАКТИЧНІ ВИМОГИ: виховний характер уроку, чіткість виховної мети (розвиток моральних якостей); чіткість навчальної мети уроку: оволодіння новими знаннями; розвиток умінь і навичок учнів; рівень пізнавальної активності; розвиток мислення тощо. наступність і перспективність уроку (зв'язок із попередніми і наступними уроками, його місце серед уроків з даної теми, розділу програми);
Номер слайду 6
різноманітність методичних засобів і прийомів роботи, варіативність роботи, доступність методики; диференційований та індивідуальний підхід до учнів, наявність зворотного зв'язку; навчання прийомів розумової праці (умінням, які необхідні для успішного навчання в школі); науковість, доступність матеріалу тощо.
Номер слайду 7
СПЕЦІАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВИМОГИ: турбота про мовленнєве середовище; правильне, виразне, образне, логічне, точне мовлення; культура мовлення; виховання “мовного чуття”, любові до рідної мови; робота з розвитку мовлення: збагачення словника; складання і аналіз речень; робота над словосполученням; усні висловлювання; читання напам'ять; драматизація тощо;
Номер слайду 8
різноманітні прийоми звуко-буквеного аналізу і синтезу (підготовка до читан-ня, письма), самостійні вправи; робота з формування умінь і навичок читання та письма за часом займає 2/3 уроку; використання матеріалу для зразка – додаткові тексти для усної роботи (уривки з творів поетів, письменників української і зарубіжної літератури, фольклорні твори);
Номер слайду 9
реалізація принципу наступності і перспективності (урок читання готує учнів до уроку письма, а урок письма є продовженням попереднього уроку читання).
Номер слайду 10
ЗАГАЛЬНА СТРУКТУРА УРОКУ ОПРАЦЮВАННЯ НОВОЇ БУКВИ (ЕТАПИ УРОКУ ТА ВИДИ РОБОТИ)
Номер слайду 11
I. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА ПОПЕРЕДНЬОМУ УРОЦІ Види робіт: читання учнями напам'ять віршів, скоромовок про вивчену букву; розгадування загадок; словниково-логічні вправи; розв'язування фонетичних задач з якісною характеристикою звуків; конструювання і моделювання слів, словосполучень, речень; алфавітне називання вивчених літер; розпізнавання знайомих літер серед інших і т. ін.
Номер слайду 12
II. ПІДГОТОВЧІ АРТИКУЛЯЦІЙНО-СЛУХОВІ ВПРАВИ Види робіт: заучування напам'ять (загадки, прислів'я, скоромовки); виділення звуків із зручної позиції: активне вимовляння виділених звуків; спостереження за артикуляційними особли-востями (якими мовними органами і в який спосіб створюється перешкода на шляху струменя видихуваного повітря); віднесення виділених звуків до голосних чи приголосних (якщо приголосні звуки, то зіставлення твердого і м'якого звуків на слух та за способом вимовляння);
Номер слайду 13
позначення звуків умовними значками (фішками); вправи на впізнавання звуків у заданих учителем словах; самостійний добір учнями слів із звуками в різних позиціях; аналітичні і синтетичні вправи із звуками (на утворення та аналіз складів-злиттів).
Номер слайду 14
III. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З БУКВОЮ: Види робіт: алфавітна назва букви; демонстрація малої і великої літери, їх структурний аналіз; ознайомлення з місцем букви у касі розрізної азбуки; друкування букви на дошці (зошитах, повітрі); ігрові вправи.
Номер слайду 15
IV. ВПРАВИ З ЧИТАННЯ Види робіт: складання складів, слів із букв розрізної азбуки демонстраційного характеру та в індивідуаль-них касах; читання складових таблиць; читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі; читання слів у колонках з опорою на виділені злиття (з дошки, таблиці, картки); читання колонок слів за фонетичним, лексичним, граматичним напрямком.
Номер слайду 16
V. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ Види робіт: читання колонок слів за букварем; аналіз ілюстрацій; робота з моделями слів, речень, їх аналіз; бесіда-аналіз на тему тексту; читання тексту вчителем (учнями); колективне (індивідуальне) читання - аналіз речень, тексту.
Номер слайду 17
VI. ТВОРЧА РОБОТА Види робіт: складання моделей складів, слів, речень за ознакою, вказаною учителем; читання-прогнозування; піктографічне читання; гра-мініатюра; складання речень за малюнком (предметним, сюжетним); словниково-логічні вправи на класифікацію, групування, вилучення зайвого, на доповнення, на підведення родових понять під видові і навпаки; впізнавання літери за описом; утворення складів, слів за вказаною ознакою; добір до моделей складів слів, речень; складання розповіді (казки) про букву і т. ін.
Номер слайду 18
VII. ПІДСУМОК УРОКУ Види робіт: алфавітне називання вказаних літер; читання прямих і обернених складів із вивченою літерою; розгадування фонетичних задач; порівняльна характеристика звуко-складової (звуко-буквеної) структури слова (слів); аналітико-синтетичні вправи; гра; знаходження на сторінці букваря матеріалу за вказаною ознакою; розповідь учнів про найцікавіші завдання уроку; пригадування вивченого напам'ять і т. ін.