Одним із провідних видів пізнавальної діяльності в умовах роботи групи продовженого дня є самопідготовка. Самопідготовка - одна з форм організації навчального процесу в групі продовженого дня. Це обов'язкові щоденні заняття, на яких школярі самостійно виконують навчальні завдання в строго відведений час під керівництвом педагога-вихователя. Мета самопідготовки - прищепити учнем навички самоосвітньої роботи, яким у повсякденному житті надається величезне значення. При цьому враховується вік школярів, їхні самоосвітні можливості, ефективність закріплення знань, отриманих на уроках, і вправи в їхньому практичному застосуванні.
Самопідготовка - це не урок. На відміну від уроку ця форма навчання, незважаючи на те, що вона організується не в домашніх умовах, а в шкільних, містить у собі самоосвітні початки й характеризується самостійними навчальними діями учнів. На додаток до уроку в шкільних групах продовженого дня, самопідготовка стає другою основною формою навчання
Виконання домашніх завдань вимагає від учнів активної розумової діяльності, вміння поглиблювати отримані від вчителя знання та здатності використовувати ці знання на практиці. Основи самостійної роботи формуються у учнів вже під час уроків та удосконалюється під час виконання домашніх завдань . Практика показує, що тільки тісний взаємозв язок вихователя і вчителя – предметника дає позитивний результат.
Ведення зошита взаємозв’язку не звільняє вчителя від інструктажу учнів, при якому враховуються такі моменти: Якщо завдання подібне класній роботі – необхідно на це вказати . Якщо завдання іншого типу, ніж які розв’язувались на уроці – розглянути в класі подібні 1 – 2 приклади. Якщо в завданні є скриті труднощі – звернути на це увагу і вказати можливі шляхи їх усунення. Іноді вчителі задають учням великі і складні завдання, рахуючи, що з допомогою вихователя вони з ними справляться. Узгодженості в діях вчителя і вихователя можуть сприяти не тільки їх зустрічі і бесіди, взаємовідвідування занять, але й ведення “Зошита взаємозв’язку”.
Успіх виконання домашніх завдань залежить від якості проведення вчителем уроків, здатності учнів сприймати матеріал та вміння вихователя організувати самостійну навчально – пізнавальну діяльність учнів. Необхідно також здійснювати взаємовідвідування уроків та самопідготовки з метою вироблення єдиних педагогічних вимог
Рекомендації учневі ( готуємося до уроку історії) Підготовка повідомлення: 1. Коротка характеристика епохи. 2. Коротка біографія історичного діяча. 3. Характеристика поглядів епохи або історичної особи. 4. Основні направлення діяльності історичної особи або перелік подій з вказуванням дат. 5. Актуальність поглядів даної історичної особи в сучасну епоху , або роль даних подій для розглядуваної історичної епохи. При підготовці повідомлення рекомендується підготувати наглядні ілюстративні матеріали (малюнки, презентації й т.д.). Час повідомлення має складати 5- 10 хв.
Складання «граф-схем» або таблиць наприклад: «Карта історії» - схематичний опис певних подій з їньою характеристикою. «Послідовність» – схематичний послідовний опис подій, фактів. Таблиця «Що? Де? Коли? Чому?» або: «Епоха- Діяч- Основні події- Факти- Основні ідеї- Мої коментарі» Або: «Хто? Чим відомий? Що зробив? Коли? Результат. Мої коментарі».
Значний виховний результат дає організація самоперевірки, взаємоперевірки. Завдання вихователя – навчити учнів способам самоконтролю, і тоді можна досягти досить значних результатів. Учні в цій роботі зможуть удосконалюватися, оволодіти все більш складними способами перевірки завдань з різних предметів.