Елвін Тоффлер (англ. Alvin Toffler) (1928 р.) — американський письменник, соціолог та футуролог, один з авторів «Інформаційної цивілізації».“Світ, який швидко утворюється від зіткнення нових цінностей і технологій, нових геополітичних відносин, нових стилів життя й засобів сполучення, вимагає зовсім нових ідей і аналогій, класифікацій і концепцій”.
В умовах сучасних економічних відносин, розвитку різних форм господарювання, впровадження новітніх інформаційних технологій виникає потреба відповідного кадрового забезпечення, значного підвищення рівня професійної підготовки фахівців, уміння виконувати професійні обов'язки на конкретному робочому місці, використовувати комп'ютерні програми, швидко знаходити необхідну інформацію та приймати відповідні рішення.
ЩО ТАКЕ КОМПЕТЕНТНІСТЬ? Міжнародна комісія Ради Європи в своїх документах розглядає поняття компетентності як загальні, або ключові, вміння, базові вміння, фундаментальні шляхи навчання, ключові кваліфікації, та ключові уявлення, опори, або опорні знання. Експерти країн Європейського Союзу визначають поняття компетентність як “здатність застосовувати знання й уміння”, що забезпечує активне застосування навчальних досягнень у нових ситуаціях. ЮНЕСКО трактує поняття компетентність як: здатність застосовувати знання та вміння ефективно й творчо в міжособистісних відносинах – ситуаціях, що передбачають взаємодію з іншими людьми в соціальному контексті так само, як і в професійних ситуаціях. Компетентність – поняття, що логічно походить від ставлень до цінностей, та від умінь до знань.
Експерти програми “De. Se. Co” визначають поняття компетентності (competency) як здатність успішно задовольняти індивідуальні та соціальні потреби, діяти й виконувати поставлені завдання. Внутрішня структура Компетентності:♦ Знання♦ Пізнавальні навички♦ Практичні навички♦ Відношення (ставлення)♦ Емоції♦ Цінності та етика♦ Мотивація
Отож в основі підвищення ефективності підготовки кадрів лежить формування професійної спрямованості студентів. Вирішення цієї проблеми сприяє забезпеченню готовності майбутніх фахівців до творчої праці, освоєнню і впровадженню інноваційних технологій, сталого розвитку наукового світогляду.
В таких умовах важливим завданням професійної освіти стає формування професійно мобільних фахівців. Головним стимулятором мобільності є ринкова економіка, яка, з одного боку, спрямовує кваліфікованих працівників на пошук місць кращого застосування своєї праці з високим творчим змістом та оплатою праці, а з другого – значна частина працездатного населення, яка вивільняється з виробництва і тимчасово не має роботи, мусить проходити професійну перепідготовку.
Процес формування у студентів професійної компетентності, як інтегрованої системи професійних знань, умінь, навичок фахівця та його особистісних якостей, відбувається поступово упродовж як всього періоду навчання, так і всього життя. Завдяки використанню компетентнісно орієнтованих, інтерактивних технологій поглиблюється рівень оволодіння відповідними здібностями.
Основні засоби формування професійної компетентності та виховання соціально-мобільної особистостіПрофесійна орієнтація студентів (профорієнтаційна робота, інформація на сайті коледжу та групі в мережі Інтернет, здобуття другої вищої освіти). Професійно-практична підготовка студен-тів, яка реалізується під час виконання практичних робіт, проходження практик (навчальних, технологічних, переддипломної)
Нікому не секрет, що для успішної адаптації нашої молоді до нових умов життя, гармонійної та безконфліктної взаємодії в конкретному середовищі наші викладачі систематично залучають студентів до науково-дослідної роботи та участі в науково-практичних і науково-теоретичних конферен-ціях.
РЕПРОДУКТИВНИЙ рівень - ДУЖЕ НИЗЬКИЙВи здатні розповідати те, що знаєте самі. Мету заняття та зміст навчального матеріалу вибираєте стихійно. Навчальну літературу використовуєте мінімально. Надаєте перевагу традиційним методам одностороннього пояснення (студенти пасивно сприймають інформацію). Елементи інформаційної структури не обґрунтовуєте.
АДАПТИВНИЙ РІВЕНЕЬ – НИЗЬКИЙВи вмієте пристосовувати свою доповідь до ознак певної аудиторії. Мету і завдання заняття визначаєте адекватно рівню розвитку студентів, але не володієте навичками варіювання методів й засобів навчально-пізнавальної діяльності. Ви рідко застосовуєте методи активізації.
ЛОКАЛЬНО-МОДЕЛЮЮЧИЙ РІВЕНЬ - СЕРЕДНІЙВи володієте стратегією навчання студентів знаннями й навичками окремих розділів курсу. Мету і завдання діяльності обумовлюєте, але не визначаєте рівні засвоєння студентами бази знань та відповідних їм форм і методів роботи. На Ваших заняттях переважають традиційні методи та прийоми навчально-пізнавальної діяльності й контролю знань. Активізацію діяльності студентів здійснюєте без глибини дидактичного обґрунтування.
СИСТЕМНО – МОДЕЛЮЮЧИЙ РІВЕНЬ - ВИСОКИЙВи володієте стратегією навчання студентів знаннями й навичками стосовно курсу і педагогічного процесу в цілому. Мету, завдання, структуру заняття вибираєте відповідно до особливостей студентів, ролі навчального матеріалу в курсі й у зв'язку з іншими предметами. Ви моделюєте рівень засвоєння з теми, відбираєте відповідні форми й методи навчально-пізнавальної діяльності та контролю. Зміст відповідає меті навчання. На ваших заняттях переважають проблемні методи навчання, що відповідають потребам активізації діяльності студентів, мотивам їхньої діяльності й інтересам.
ТВОРЧИЙ РІВЕНЬ – ДУЖЕ ВИСОКИЙВи використовуєте стратегії перетворення свого предмета як засіб формування особистості студента. Мета, завдання , структура заняття відповідають потребам формування мислення й поведінки студентів. Ви розробляєте систему знань, використовуєте диференційований підхід. Форми й методи навчально-пізнавальної діяльності студентів підпорядковані меті реалізації дійсного та творчого рівня засвоєння знань. Ви проектуєте діяльність і поведінку студентів у конкретних ситуаціях.
Основні показники педагогічної компетентності викладача – це передусім:особистісні якості, особливо перетворювальні та психологічні;усвідомлення ролі педагога у вихованні громадянина, патріота;безперервне підвищення загальної та професійної культури;пошукова діяльність педагога;володіння методами педагогічного дослідження;конструювання власного педагогічного досвіду;результативність навчально-виховного процесу;активна педагогічна діяльність спрямована на перетворення особистості студента й викладача.
Де: ВІЗІЯ – ви уявляєте кінцеву мету;ЗАПАЛ – ви підтримуєте мотивацію;ДІЯ – ви йдете до своєї мети. Кожен елемент формули важливий: якщо у вас є візія і запал, але не маєте мрії, ВИ МРІЙНИК, коли маєте візію і дієте, але не маєте запалу – ВИ ПОСЕРЕДНІСТЬ, коли маєте запал і дієте, але не маєте візії, то досягаєте мети, однак зрозумієте що вона була неправильною.