Об’єкт дослідження – процес визначення надійності та валідності педагогічних тестів на базі платформи https://naurok.com.ua/ . Предмет дослідження – науково-методичне забезпечення визначення надійності та валідності педагогічних тестів з математики. Meта дослідження: розробка методики визначення надійності та валідності педагогічних тестів з математики в закладах загальної середньої освіти та її апробація на базі платформи https://naurok.com.ua/ Вiдпoвiднo дo мeти пocтaвлeнi тaкi зaвдaння дослідження: 1. Проаналізувати науково-педагогічну літературу з питань педагогічного вимірювання. 2. Визначити критерії якості тестових завдань. 3. Розробити методику визначення надійності та валідності педагогічних тестів з математики 4. З’ясувати вплив науково-методичного забезпечення визначення надійності та валідності педагогічних тестів з математики на якість тестів. 2
АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ Основним завданням сучасної освіти є виховання відповідальної особистості, яка вміє критично мислити, використовує набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем. Реалізація цього завдання припускає зміни в змісті організації навчального процесу, що визначає потребу в застосуванні найбільш сучасних методик діагностики якості освітнього процесу і його результату. Найбільш ефективним визначається процес тестування, але досвід його застосування у вітчизняній освіті є не дуже напрацьованим. Тести активно використовуються зараз у навчальному процесі і тому важливо щоб використовувались якісні тести. Процедури ж тестового контролю знань з математики, що впроваджуються в практику, недостатньо об'єктивні, його система слабко враховує конкретні орієнтири, необхідні як для тих, хто безпосередньо здійснює контроль у навчально-виховному процесі, так і для тих, хто готує дидактичний матеріал.3
Наукова новизна й теоретичне значення отриманих результатів дослідження полягає в тому, що: • уперше розроблено інструментарій, що дозволяє вчителю визначити надійність та валідність педагогічних тестів з математики; • уточнено сукупності наданих умов при складанні тестів, що надасть кожному вчителеві можливість формувати за допомогою тестових завдань особистість учня, яка здатна самостійно знаходити, оцінювати та використовувати одержану інформацію, досліджувати та аналізувати рівень власної математичної підготовки, самостійно організовувати корегувальну діяльність щодо вдосконалення своїх знань та вмінь з математики;• подальшого розвитку отримало дослідження навчально-методичного забезпечення технології тестування з математики4
НАДІЙНІСТЬНадійність – це стійкість результатів. Область допустимих значень цього коефіцієнта перебувати в інтервалі [0; 1]. Існують різні методи визначення кількісної оцінки, що визначається коефіцієнтом надійності.1. Метод половинного ділення2. Метод підрахунку коефіцієнту надійності при розрахунку середньої кореляції тестів випробування.3. Метод розрахунку коефіцієнта надійності тесту за формулою Кюдера. Річардсона4. Метод оцінки високих і низьких досягнень групи.10
Дані для розрахунку коефіцієнта кореляції першого завдання18{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Номер іспитуємого, n. Отримані бали за проходження у першому тестовому завданні, 𝒙𝒊𝟏 Сума балів за всі пройдені тестові завдання кожним іспитуємим,𝒋=𝟏𝒌𝒙𝒊𝒋𝒙𝒊𝟏𝒋=𝟏𝒌𝒙𝒊𝒋𝒙𝒊𝟏𝟐(𝒋=𝟏𝒌𝒙𝒊𝒋)𝟐1113131169204001631141411964113131169511414119661181813247013001698012001449111111121101121211441118816412199181сума𝑖=1𝑛𝑥𝑖1=9𝑖=1𝑛𝑗=1𝑘𝑥𝑖𝑗==141𝑖=1𝑛(𝑥𝑖1𝑗=1𝑘𝑥𝑖𝑗)=112𝑖=1𝑛𝑥𝑖12=9𝑖=1𝑛(𝑗=1𝑘𝑥𝑖𝑗)2=1793 Середнє значення𝑖=1𝑛𝑥𝑖1𝑛=0,75𝑖=1𝑛𝑗=1𝑘𝑥𝑖𝑗𝑛=11,75𝑖=1𝑛(𝑥𝑖1𝑗=1𝑘𝑥𝑖𝑗)𝑛=9,33 𝑖=1𝑛𝑥𝑖12𝑛=0,75𝑖=1𝑛(𝑗=1𝑘𝑥𝑖𝑗)2𝑛=149,42{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Номер іспитуємого, n1113131169204001631141411964113131169511414119661181813247013001698012001449111111121101121211441118816412199181сума. Середнє значення
Коефіцієнти кореляції з кожного тестового завдання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Номер тестового завдання у тесті, k. Коефіцієнт кореляції, 𝑟𝑗Середній коефіцієнт кореляції, 𝑟𝑗𝑟𝑗2 Дисперсія,𝜎𝑗2𝑟𝑗2𝜎𝑗210,3570,016230,000260,195,00316 E-0520,2460,011180,000130,081,00026 E-0530,6930,031500,000990,080,0000793840,4890,022230,000490,240,00011857250000060,7340,033360,001110,220,00024488970,6900,031360,000980,240,00023608380,6930,031500,000990,080,00007938900000100,3890,017680,000310,247,50352 E-05110,4430,020140,000410,197,70399 E-05120,5640,025640,000660,149,20112 E-05130,4310,019590,000380,145,37325 E-05140,2620,011910,000140,223,12018 E-05150,7170,032590,001060,250,000265542160,4140,018820,000350,196,72836 E-051700000180,7340,033360,001110,220,000244889190,1120,005090,000030,082,07339 E-0620-0,271-0,012320,000150,192,88301 E-052100000220,4310,016230,000380,145,37325 E-05сума𝑗=1𝑘𝑟𝑗=8,128𝑗=1𝑘𝑟𝑗=0,36945𝑗=1𝑘𝑟𝑗2=0,0099556𝑗=1𝑘𝜎𝑗2=3,12𝑗=1𝑘𝑟𝑗2𝜎𝑗2=0,00118082{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Номер тестового завдання у тесті, k10,3570,016230,000260,195,00316 E-0520,2460,011180,000130,081,00026 E-0530,6930,031500,000990,080,0000793840,4890,022230,000490,240,00011857250000060,7340,033360,001110,220,00024488970,6900,031360,000980,240,00023608380,6930,031500,000990,080,00007938900000100,3890,017680,000310,247,50352 E-05110,4430,020140,000410,197,70399 E-05120,5640,025640,000660,149,20112 E-05130,4310,019590,000380,145,37325 E-05140,2620,011910,000140,223,12018 E-05150,7170,032590,001060,250,000265542160,4140,018820,000350,196,72836 E-051700000180,7340,033360,001110,220,000244889190,1120,005090,000030,082,07339 E-0620-0,271-0,012320,000150,192,88301 E-052100000220,4310,016230,000380,145,37325 E-05сума19
Методичні рекомендації щодо визначення валідності та надійності тестів з математики. Значення коефіцієнта надійності тесту, отримані різними способами23{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Метод половинного поділу чи розщеплення Метод підрахунку середньої кореляції Формула Кюдера-Річардсона за рівності дисперсій більшості завдань випробування Метод оцінки досягнень групи Формула Кюдера-Річардсона при гомогенності випробувань 0,864(дуже добра)0,928(дуже добра)0,784(задовільна)0,534(незадовільна)0,74836(задовільна)
АПРОБАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ1. Артьомова А. В. Методика верифікації педагогічних тестів з математики: Вісник Сковородинівської академії молодих учених [Електронне видання]: зб. наук. праць / – Харків : ХНПУ , 2021. – С. 350- 359 2. Простакова Ю. С., Артьомова А. В. Формування у здобувачів базової середньої освіти умінь математичного моделювання : Матеріали Дев’ятнадцятої наукової конференції студентів та молодих учених «Наумовські читання» [Електронний ресурс] : (23-24 листопада 2021 р., м. Харків) / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Харків: ХНПУ, 2021. C. 85-87.26
ВИСНОВКИВ роботі надана методика верифікації якості процесу тестування при навчання математики при використанні платформи https://naurok.com.ua/. Для розрахунку були використані отримані результати дітьми під час виконання завдань. Реалізація сукупності наданих умов при складанні тестів надасть кожному вчителеві можливість формувати за допомогою тестових завдань особистість учня, яка здатна самостійно знаходити, оцінювати та використовувати одержану інформацію, досліджувати та аналізувати рівень власної математичної підготовки, самостійно організовувати корегувальну діяльність щодо вдосконалення своїх знань та вмінь з математики. Подальшого дослідження потребує розробка навчально-методичного забезпечення технології тестування з математики.27