Презентація "Мина Мазайло"

Про матеріал
Презентація допоможе вчителям і учням підготуватись до уроку з вивчення творчості Миколи Куліша і його п'єси "Мина Мазайло".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Микола Куліш. Мина Мазайло

Номер слайду 2

Прізвище - найменування особи, набуте при народженні або вступі в шлюб, що передається від покоління до покоління і вказує на спорідненість. Процес виникнення прізвищ як окремого класу спадкових найменувань розпочався у 16 ст.

Номер слайду 3

Прізвища походять:- від назв( Кабан, Хижак, Кучма)- від означень( Головатий, Дикий, Горілий)- від імен( Семен, Богдан)- від патронімів( Максимович, Петрович)- від місцевості ( Долина, Підгірний)- від діяльності ( Слюсар, Кравченко)- від числівників( Половинко, Третяченко)- від дієслівної форми( Рева, Чуйко)- від службових слів( Гевко, Гайдученко) - від словосполучень( Паливода, Дерипало)

Номер слайду 4

Мазайло- Квач Мазайлами за часів козаччини називали тих, хто змазував вози, щоб вони легко їхали не рипіли і ворог їх не помічав. А Квач - це ганчірка, якою мазали віз. Тобто мазали-квачі. Ось таке походження прізвища Мазайло-Квач.

Номер слайду 5

Двадцяті роки ХХ століття є неоднозначною сторінкою в історії нашого літературного процесу, зокрема діяльності театру. З одного боку, це час українського піднесення, що був зумовлений політикою українізації, яку проводила радянська владаа з іншого - період масштабного знищення літературно-мистецького покоління.

Номер слайду 6

У цей час за ініціативи радянської влади тимчасовий статус столиці УРСР здобуває місто Харків. Відтак саме Харків стає центром поширення української національної культури.

Номер слайду 7

Тут створюється чимало мистецьких організацій та об’єднань. Політика українізації була спрямована на зміцнення радянської владичерез впровадження української мови в школі, у ЗМІ і навіть у владі. Тобто якщо знаєш українську мову, то матимеш більше шансів на успіх.

Номер слайду 8

На жаль, ця політика мала лише тимчасовий характер,тому вже за кілька років українці усвідомили великий ступінь небезпеки “українізації”,а саме: відомих письменників, акторів, режисерів позбавляли свободиі навіть життя тільки через належність до українськомовної спільноти. Саме цей період відомий нам під назвою “Розстріляне відродження”,яскравим представником якого і був Микола Куліш.

Номер слайду 9

Драматурга часто називають творцем “модерної драми”,який “сформував невідомий доти синтетичний тип драматичного дійства,що набув повноцінного сценічного втілення завдяки театру “Березіль” Леся Курбаса

Номер слайду 10

У центрі п’єси - намагання говорити про одвічні загальнолюдські питання. Микола Куліш втілює на сцені образ штучно створеної радянської людини, “українізованого українця”. Для цього він вдало поєднує у творах і комічне, і трагічне водночас.

Номер слайду 11

Одними з головних чинників в акті обвинувачення у справі проти Миколи Кулішабули написання й постанова сатиричної комедії «Мина Мазайло».

Номер слайду 12

Сатирична комедія – це жанр комедії, у якому об’єктом нищівного висміюванняє події громадського, політичного, артистичного, побутового життя.

Номер слайду 13

Сам Микола Куліш визначив жанр своєї п’єси як «філологічний водевіль». Водевіль – це різновид легкої комедії. А от слово “філологічний” означає якраз вивчення мов,зіставлення та аналіз.

Номер слайду 14

Чого вартує лише “філологічна дискусія про походження слів” між дядьком Тарасом і тьотею Мотею. Власне, виставу й побудовано саме на контрастах української та російської мов,кожен герой намагається обрати, якою мовою він говоритиме,адже від цього залежить і вибір, до якого табору буде долучатисязберегти прізвище Мазайло чи прагнути отримати нове, “більш підходяще” місце.

Номер слайду 15

Які ж події стали об’єктом висміювання? Пригадаймо сюжет. Харківський службовець “Донвугілля” з Н-ської вулиці на Холодній Горі Мина Мазайло хоче змінити своє прізвище,оскільки вважає його «мужицьким», таким, через яке не може досягти успіхів у кар’єрі. Натомість він прагне будь-якою ціною отримати нове «благородне» прізвище. Саме це “історичне питання” провокує конфлікт у сім’ї.

Номер слайду 16

Дружина Мазайла Лина та дочка Рина підтримують батька. А от син Мокій захищає прізвище й мріє додати до “Мазайла” втрачену частину “Квач”,утворивши милозвучне “Мазайло-Квач”.

Номер слайду 17

Для того, щоб переконати Мокія змінити прізвище,Рина та Лина надсилають телеграму в Курськ до сестри Мини,Мотрони Розторгуєвої, більш знаної як тьотя Мотя. Вона не визнає української мови і щиро дивується навіть наявності українськомовного напису «Харків» на вокзалі

Номер слайду 18

Як можна переконати когось змінити свою думку?Правильно, перевіреним способом - маніпуляцією, краще за все - почуттями. Саме це бере на озброєння Рина (сестра Мокія). Вона хоче вплинути на брата за допомогою чарівної подруги Улі Розсохи,щоб та «своєю базою» (за висловом Рини) змогла переконати Мокія «відмовитись від укрмови». Проте план зруйновано, бо Уля після тривалих розмов та прогулянок із Мокієм сама закохується в хлопця.

Номер слайду 19

Конфлікт триває. На допомогу до Мокія з Києва приїжджає дядько Тарас,“у якого навіть кури по-українському говорять”.

Номер слайду 20

Кульмінаційним моментом п’єси є дискусія про доцільність зміни прізвища. У газеті друкують оголошення про зміну прізвища і...повідомлення про звільнення Мини Мазайла“за систематичний і зловмисний опір українізації...”. Виходить, план не спрацював? Чому?

Номер слайду 21

Причиною цього стало неблагородне прізвище Мазайло, чи предок Квач,чи недостатнє володіння українською мовою, чи походження?Наміри та кроки дійових осіб, звичайно, викликають питання:«А чи готові були в 20-ті роки ХХ століттямешканці Харкова визнавати себе українцями?». Урешті-решт, що заважає досягати успіхів у кар’єрі,ставати фахівцями й з українським прізвищем,а також із українським менталітетом та походженням?

Номер слайду 22

Герої вистави не прагнуть віднайти відповідей на питання,вони сліпо вірять у свою істину та крокують уперед до вирішення проблем. Проте кожен їхній крок може стати фатальним через елементарне нерозуміннята неусвідомлення самого себе як частини українського суспільства,від якого вони чомусь так наполегливо прагнуть утекти.

Номер слайду 23

п’єса «Мина Мазайло»є справжнім джерелом для аналізу актуальних проблем не лише ХХ сторіччя, а й сьогодення.

Номер слайду 24

НІГІЛІЗМ(від латинської «ніщо») – це специфічна концепція ставлення до світу, що піддає сталі цінності запереченню і ревізії. Тобто йдеться про заперечення усталених суспільством норм, принципів, законів.

Номер слайду 25

НАЦІОНАЛЬНИЙ НІГІЛІЗМ ВИЯВЛЯЄТЬСЯ У ЗВЕРХНЬОМУ СТАВЛЕННІ ДО ЕЛЕМЕНТІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ. ТАКІ ОСОБИСТОСТІ МАЮТЬ ЗАНИЖЕНУ ОЦІНКУ ВЛАСНОГО НАРОДУ, НЕ ВІРЯТЬ У ПЕРСПЕКТИВИ ЙОГО РОЗВИТКУІ, ЗВІСНО, НЕ БАЖАЮТЬ ГОВОРИТИ РІДНОЮ МОВОЮ.

Номер слайду 26

УСІ ЦІ РИСИ ЗНАЧНОЮ МІРОЮ ПРИТАМАННІ ДІЙОВИМ ОСОБАМ П’ЄСИ МИКОЛИ КУЛІША. ТА ЧИ ВСІХ МОЖНА ВВАЖАТИ НАЦІОНАЛЬНИМИ НІГІЛІСТАМИ?

Номер слайду 27

МИНА МАЗАЙЛО – ХАРКІВСЬКИЙ СЛУЖБОВЕЦЬ, УКРАЇНЕЦЬ;ХОЧЕ ЗМІНИТИ СВОЄ ПРІЗВИЩЕ НА ЩОСЬ МИЛОЗВУЧНІШЕ;ВВАЖАЄ, ТІЛЬКИ ТАК СТАНЕ УСПІШНОЮ ТА ЩАСЛИВОЮ ЛЮДИНОЮ;ПРІЗВИЩЕ МАЗАЙЛО ДЛЯ НЬОГО – ПРИЧИНА ВСІХ БІД, НЕМОВ КАМІНЬ НА ШИЇ;НЕ ГОВОРИТЬ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ; НАВПАКИ, НАЙМАЄ ВЧИТЕЛЬКУ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ТОГО, ЩОБ НАВЧИТИСЯ «ПРАВИЛЬНИХ ПРОІЗНОШЕНІЙ»;

Номер слайду 28

СИН НАЗИВАЄ ЙОГО «ВАЛУЄВСЬКИМ АСИСТЕНТОМ», ОЧЕВИДНО, ЗА АНАЛОГІЄЮ ДО ЦАРСЬКОГО МІНІСТРА ВАЛУЄВА,ЯКИЙ СВОЇМ НАКАЗОМ ОБМЕЖУВАВ ФУНКЦІОНУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. СМІЛИВО ЗАЯВЛЯЄ: «СЕРЦЕМ ВІДЧУВАЮ, ЩО УКРАЇНІЗАЦІЯ – ЦЕ СПОСІБ РОБИТИ З МЕНЕ ПРОВІНЦІАЛА, ДРУГОСОРТНОГО СЛУЖБОВЦЯІ НЕ ДАВАТИ МЕНІ ХОДУ НА ВИЩІ ПОСАДИ». ГОТОВИЙ ПІТИ НА ЗЛОЧИН ЧЕРЕЗ ПИТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У СПІЛКУВАННІ З СИНОМ:«ЗАСТАВЛЮ! ВИБ’Ю З ГОЛОВИ ДУР УКРАЇНСЬКИЙ! А ЯК НІ – ТО ЧЕРЕЗ ТРУП ПЕРЕСТУПЛЮ. ЧЕРЕЗ ТРУП!»ВИСНОВОК: ТИПОВИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ НІГІЛІСТ.

Номер слайду 29

МОТРОНА РОЗТОРГУЄВА, ДЛЯ РОДИЧІВ – ТЬОТЯ МОТЯ, МЕШКАЄ БІЛЯ БАЗАРУ В МІСТІ КУРСЬКУ;ЩИРО НЕНАВИДИТЬ УСЕ УКРАЇНСЬКЕ; ВОРОЖА ДО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ;ЇЇ РЕПЛІКИ, НА ПЕРШИЙ ПОГЛЯД, СМІШНІ, АЛЕ ВОДНОЧАС НАДТО НЕБЕЗПЕЧНІ;ПІДТРИМУЄ МИНУ МАЗАЙЛА В ПРАГНЕННІ ЗМІНИТИ ПРІЗВИЩЕ.ЇЙ НАЛЕЖИТЬ НИЗКА СКАНДАЛЬНИХ ВИСЛОВІВ. ПРО УКРАЇНІЗАЦІЮ: «БОЖЕ!.. ПО-МОЄМУ, ПРІЛІЧНЄЄ БИТЬ ІЗНАСІЛОВАННОЙ, НЄЖЕЛІ УКРАЇНІЗІРОВАННОЙ». ПРО МОВУ: «УКРАЇНСЬКА МОВА – ТО АВСТРІЯЦЬКА ВИДУМКА». ПРО УКРАЇНЦІВ: «ТОДІ Я НЕ РОЗУМІЮ, ЩО ТАКЕ УКРАЇНЦІ, ХТО ВОНИ ТАКІ: ЄВРЕЇ, ТАТАРИ, ВІРМЕНИ?БУДЬ ЛАСКА, СКАЖІТЬ МЕНІ, КОГО У ВАС НАЗИВАЮТЬ УКРАЇНЦЯМИ?»ПРО НАПИСИ В ГРОМАДСЬКИХ МІСЦЯХ: «НЕ БАЧИЛИ, НЕ ЧИТАЛИ? «ХАРКІВ» - НАПИСАНО. ТІЛЬКИ ЩО ПІД’ЇХАЛИ ДО ВОКЗАЛУ, ДИВЛЮСЬ – ОТАКИМИ ВЕЛИКИМИ ЛІТЕРАМИ: «ХАРКІВ». ДИВЛЮСЬ – НЕ «ХАРЬКОВ», А «ХАРКІВ»!НАЩО, ПИТАЮСЬ, НАВІЩО ВИ НАМ ІСПОРТІЛІ ГОРОД?»

Номер слайду 30

ІМ’Я ТЬОТІ МОТІ СЬОГОДНІ Є ЗАГАЛЬНОЮ НАЗВОЮ ЛЮДЕЙ,ЩО СВІДОМО ЦУРАЮТЬСЯ СВОГО УКРАЇНСЬКОГО ПОХОДЖЕННЯ І СМІЛИВО РОЗКАЗУЮТЬ ПРО ЦЕ ВСІМ-ВСІМ-ВСІМ.

Номер слайду 31

ПРОТЕ В НАШОМУ ПЕРЕЛІКУ Є ПЕРСОНАЖ, ЯКИЙ РУЙНУЄ СВІТОГЛЯД СТАРШОГО ПОКОЛІННЯ. МОКІЙ – «ВДАРЕНИЙ МОВОЮ», МРІЄ ДОДАТИ ДО ПРІЗВИЩА «МАЗАЙЛО» ЗАГУБЛЕНУ ЧАСТИНКУ «КВАЧ»;РОМАНТИЧНИЙ ТА МРІЙЛИВИЙ; ЗА ДОПОМОГОЮ ФІЛОЛОГІЧНИХ КОМЕНТАРІВ ЗУМІВ ЗАКОХАТИ В СЕБЕ УЛЮ РОЗСОХУ. ВИМІРЮЄ ДІВОЧУ КРАСУ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ: «ТА ЩО ТАМ ПРІЗВИЩЕ – У ВАС ОЧІ УКРАЇНСЬКІ, ГУБИ, СТАН»ВРАЗЛИВИЙ ДО НЕГРАМОТНОСТІ: «ПОБАЧУ ОТО НЕПРАВИЛЬНО ПИСАНУ АФІШУ, ВИВІСКУ АБО ТАБЛИЦЮ –І ДОСАДИ ТОБІ НА ЦІЛИЙ ДЕНЬ. А ЯКІ ЖАХЛИВІ АФІШІ ТРАПЛЯЮТЬСЯ, ЯК ПЕРЕКРУЧУЮТЬ УКРАЇНСЬКУ МОВУ». ДЛЯ НЬОГО НАЙВИЩА ЦІННІСТЬ У ЖИТТІ - БАГАТСТВО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ:«А ЯК ХОЧЕТЬСЯ ЗНАЙТИ СОБІ ТАКОГО ДРУГА, ТЕПЛОГО, ЩИРОГО,ЩОБ ДО НЬОГО МОЖНА БУЛО ПРОМОВИТЬ СЛОВОМ З ГРІНЧЕНКОВОГО СЛОВНИКА ТА Й З ВЛАСНОГО СЕРЦЯ».

Номер слайду 32

МОКІЙ – УКРАЇНЕЦЬ У ДУШІ, АЛЕ ЛИШЕ НА СЛОВАХ. ВІН МАЙСТЕРНО ВІДЧУВАЄ РІЗНІ ВІДТІНКИ МОВИ, УПЕВНЕНО ВИСЛОВЛЮЄ ДУМКИ. ПРОТЕ ПОЗА МЕЖАМИ РОЗМОВ МИ МОКІЯ НЕ ПОМІЧАЄМО. НА ЖАЛЬ, ЙОГО МІРКУВАННЯ ЛИШАЮТЬСЯ В ТІНІ ГАЛАСЛИВИХ ПРОМОВ ТЬОТІ МОТІ.

Номер слайду 33

ЩЕ ОДИН ПЕРСОНАЖ, ПОГЛЯДИ ЯКОГО Є ДОСТАТНЬО СУПЕРЕЧЛИВІ, ЦЕ …ДЯДЬКО ТАРАС – РОДОМ ІЗ КИЄВА; ВИСТУПАЄ ЗА ЗБЕРЕЖЕННЯ СТАРОГО ТА ПАТРІАРХАЛЬНОГО;НЕКОНФЛІКТНИЙ; НЕ НАВАЖУЄТЬСЯ ЗАХИЩАТИ ВЛАСНУ ТОЧКУ ЗОРУ. ВИСЛОВЛЮЄ ПРОРОЧІ СЛОВА ЩОДО МАЙБУТНЬОГО УКРАЇНІЗАЦІЇ:«… ЇХНЯ УКРАЇНІЗАЦІЯ - ЦЕ СПОСІБ ВИЯВИТИ ВСІХ НАС, УКРАЇНЦІВ, А ТОДІ ЗНИЩИТИ РАЗОМ, ЩОБ І ДУХУ НЕ БУЛО… ПОПЕРЕДЖАЮ!»

Номер слайду 34

ДЯДЬКО ТАРАС ВТІЛЮЄ РИСИ ТАКОГО ДОБРОГО УКРАЇНЦЯ, ЯКИЙ НАЧЕ ХОЧЕ ЗАХИЩАТИ СВОЇ ІНТЕРЕСИ,АЛЕ ВОДНОЧАС НЕ ХОЧЕ СВАРИТИСЬ І СПРОБУВАТИ ПРО ВСЕ ДОМОВИТИСЬ МИРНИМ ШЛЯХОМ. ЗРЕШТОЮ ЦЕ ПРИЗВОДИТЬ, ЩО ВІН РАДШЕ СТАЄ ГЛЯДАЧЕМ, А НЕ УЧАСНИКОМ ВИСТАВИ.

Номер слайду 35

ФІНАЛ П’ЄСИ ЦІЛКОМ ЛОГІЧНИЙ. ВІДМОВЛЯЮЧИСЬ ВІД ВЛАСНОГО «Я», РИЗИКУЄШ УТРАТИТИ ТЕ, ЩО МАЄШ. ВОДНОЧАС ЛИШЕ ЗА РАХУНОК МАЙСТЕРНОГО ВОЛОДІННЯ СЛОВОМТЕЖ НАВРЯД ЧИ МОЖНА ДОСЯГТИ БАЖАНОГО.

Номер слайду 36

ЧОМУ ВИНИКАЄ НАЦІОНАЛЬНИЙ НІГІЛІЗМ?НАСАМПЕРЕД ІДЕТЬСЯ ПРО БРАК ОСВІТИ Й ЗНАНЬ. ГЕРОЇ СПРИЙМАЮТЬ “УКРАЇНІЗАЦІЮ” ЯК СВОЄРІДНУ ТИМЧАСОВУ ГРУ,НЕ УСВІДОМЛЮЮЧИ ПРИНАЛЕЖНОСТІ ДО УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ. ЯК НАСЛІДОК, ДІЙОВІ ОСОБИ ПРОТИСТАВЛЯЮТЬ СЕБЕ СОЦІУМУЙ НАМАГАЮТЬСЯ БУДЬ-ЩО ПОЗБАВИТИСЬ УСІХ НАЦІОНАЛЬНИХ АТРИБУТІВ. ПРОТЕ НЕМОЖЛИВО ВІДКИНУТИ НАДБАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ, ІСТОРІЇ, МОВИ.

Номер слайду 37

ЦЕ ВАЖЛИВА СКЛАДОВА КОЖНОГО З НАС. АЛЕ ВАРТО БУТИ БІЛЬШ ТОЛЕРАНТНИМИ ДО ІНАКШИХ ПОГЛЯДІВ І ВЗАГАЛІ ЗАЛИШАТИСЯ ЛЮДИНОЮ В БУДЬ-ЯКІЙ СИТУАЦІЇ.

pptx
Додано
29 грудня 2024
Переглядів
41
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку