Прізвища походять:- від назв( Кабан, Хижак, Кучма)- від означень( Головатий, Дикий, Горілий)- від імен( Семен, Богдан)- від патронімів( Максимович, Петрович)- від місцевості ( Долина, Підгірний)- від діяльності ( Слюсар, Кравченко)- від числівників( Половинко, Третяченко)- від дієслівної форми( Рева, Чуйко)- від службових слів( Гевко, Гайдученко) - від словосполучень( Паливода, Дерипало)
Двадцяті роки ХХ століття є неоднозначною сторінкою в історії нашого літературного процесу, зокрема діяльності театру. З одного боку, це час українського піднесення, що був зумовлений політикою українізації, яку проводила радянська владаа з іншого - період масштабного знищення літературно-мистецького покоління.
На жаль, ця політика мала лише тимчасовий характер,тому вже за кілька років українці усвідомили великий ступінь небезпеки “українізації”,а саме: відомих письменників, акторів, режисерів позбавляли свободиі навіть життя тільки через належність до українськомовної спільноти. Саме цей період відомий нам під назвою “Розстріляне відродження”,яскравим представником якого і був Микола Куліш.
Чого вартує лише “філологічна дискусія про походження слів” між дядьком Тарасом і тьотею Мотею. Власне, виставу й побудовано саме на контрастах української та російської мов,кожен герой намагається обрати, якою мовою він говоритиме,адже від цього залежить і вибір, до якого табору буде долучатисязберегти прізвище Мазайло чи прагнути отримати нове, “більш підходяще” місце.
Які ж події стали об’єктом висміювання? Пригадаймо сюжет. Харківський службовець “Донвугілля” з Н-ської вулиці на Холодній Горі Мина Мазайло хоче змінити своє прізвище,оскільки вважає його «мужицьким», таким, через яке не може досягти успіхів у кар’єрі. Натомість він прагне будь-якою ціною отримати нове «благородне» прізвище. Саме це “історичне питання” провокує конфлікт у сім’ї.
Як можна переконати когось змінити свою думку?Правильно, перевіреним способом - маніпуляцією, краще за все - почуттями. Саме це бере на озброєння Рина (сестра Мокія). Вона хоче вплинути на брата за допомогою чарівної подруги Улі Розсохи,щоб та «своєю базою» (за висловом Рини) змогла переконати Мокія «відмовитись від укрмови». Проте план зруйновано, бо Уля після тривалих розмов та прогулянок із Мокієм сама закохується в хлопця.
Причиною цього стало неблагородне прізвище Мазайло, чи предок Квач,чи недостатнє володіння українською мовою, чи походження?Наміри та кроки дійових осіб, звичайно, викликають питання:«А чи готові були в 20-ті роки ХХ століттямешканці Харкова визнавати себе українцями?». Урешті-решт, що заважає досягати успіхів у кар’єрі,ставати фахівцями й з українським прізвищем,а також із українським менталітетом та походженням?
Герої вистави не прагнуть віднайти відповідей на питання,вони сліпо вірять у свою істину та крокують уперед до вирішення проблем. Проте кожен їхній крок може стати фатальним через елементарне нерозуміннята неусвідомлення самого себе як частини українського суспільства,від якого вони чомусь так наполегливо прагнуть утекти.
МИНА МАЗАЙЛО – ХАРКІВСЬКИЙ СЛУЖБОВЕЦЬ, УКРАЇНЕЦЬ;ХОЧЕ ЗМІНИТИ СВОЄ ПРІЗВИЩЕ НА ЩОСЬ МИЛОЗВУЧНІШЕ;ВВАЖАЄ, ТІЛЬКИ ТАК СТАНЕ УСПІШНОЮ ТА ЩАСЛИВОЮ ЛЮДИНОЮ;ПРІЗВИЩЕ МАЗАЙЛО ДЛЯ НЬОГО – ПРИЧИНА ВСІХ БІД, НЕМОВ КАМІНЬ НА ШИЇ;НЕ ГОВОРИТЬ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ; НАВПАКИ, НАЙМАЄ ВЧИТЕЛЬКУ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ТОГО, ЩОБ НАВЧИТИСЯ «ПРАВИЛЬНИХ ПРОІЗНОШЕНІЙ»;
СИН НАЗИВАЄ ЙОГО «ВАЛУЄВСЬКИМ АСИСТЕНТОМ», ОЧЕВИДНО, ЗА АНАЛОГІЄЮ ДО ЦАРСЬКОГО МІНІСТРА ВАЛУЄВА,ЯКИЙ СВОЇМ НАКАЗОМ ОБМЕЖУВАВ ФУНКЦІОНУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. СМІЛИВО ЗАЯВЛЯЄ: «СЕРЦЕМ ВІДЧУВАЮ, ЩО УКРАЇНІЗАЦІЯ – ЦЕ СПОСІБ РОБИТИ З МЕНЕ ПРОВІНЦІАЛА, ДРУГОСОРТНОГО СЛУЖБОВЦЯІ НЕ ДАВАТИ МЕНІ ХОДУ НА ВИЩІ ПОСАДИ». ГОТОВИЙ ПІТИ НА ЗЛОЧИН ЧЕРЕЗ ПИТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У СПІЛКУВАННІ З СИНОМ:«ЗАСТАВЛЮ! ВИБ’Ю З ГОЛОВИ ДУР УКРАЇНСЬКИЙ! А ЯК НІ – ТО ЧЕРЕЗ ТРУП ПЕРЕСТУПЛЮ. ЧЕРЕЗ ТРУП!»ВИСНОВОК: ТИПОВИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ НІГІЛІСТ.
МОТРОНА РОЗТОРГУЄВА, ДЛЯ РОДИЧІВ – ТЬОТЯ МОТЯ, МЕШКАЄ БІЛЯ БАЗАРУ В МІСТІ КУРСЬКУ;ЩИРО НЕНАВИДИТЬ УСЕ УКРАЇНСЬКЕ; ВОРОЖА ДО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ;ЇЇ РЕПЛІКИ, НА ПЕРШИЙ ПОГЛЯД, СМІШНІ, АЛЕ ВОДНОЧАС НАДТО НЕБЕЗПЕЧНІ;ПІДТРИМУЄ МИНУ МАЗАЙЛА В ПРАГНЕННІ ЗМІНИТИ ПРІЗВИЩЕ.ЇЙ НАЛЕЖИТЬ НИЗКА СКАНДАЛЬНИХ ВИСЛОВІВ. ПРО УКРАЇНІЗАЦІЮ: «БОЖЕ!.. ПО-МОЄМУ, ПРІЛІЧНЄЄ БИТЬ ІЗНАСІЛОВАННОЙ, НЄЖЕЛІ УКРАЇНІЗІРОВАННОЙ». ПРО МОВУ: «УКРАЇНСЬКА МОВА – ТО АВСТРІЯЦЬКА ВИДУМКА». ПРО УКРАЇНЦІВ: «ТОДІ Я НЕ РОЗУМІЮ, ЩО ТАКЕ УКРАЇНЦІ, ХТО ВОНИ ТАКІ: ЄВРЕЇ, ТАТАРИ, ВІРМЕНИ?БУДЬ ЛАСКА, СКАЖІТЬ МЕНІ, КОГО У ВАС НАЗИВАЮТЬ УКРАЇНЦЯМИ?»ПРО НАПИСИ В ГРОМАДСЬКИХ МІСЦЯХ: «НЕ БАЧИЛИ, НЕ ЧИТАЛИ? «ХАРКІВ» - НАПИСАНО. ТІЛЬКИ ЩО ПІД’ЇХАЛИ ДО ВОКЗАЛУ, ДИВЛЮСЬ – ОТАКИМИ ВЕЛИКИМИ ЛІТЕРАМИ: «ХАРКІВ». ДИВЛЮСЬ – НЕ «ХАРЬКОВ», А «ХАРКІВ»!НАЩО, ПИТАЮСЬ, НАВІЩО ВИ НАМ ІСПОРТІЛІ ГОРОД?»
ПРОТЕ В НАШОМУ ПЕРЕЛІКУ Є ПЕРСОНАЖ, ЯКИЙ РУЙНУЄ СВІТОГЛЯД СТАРШОГО ПОКОЛІННЯ. МОКІЙ – «ВДАРЕНИЙ МОВОЮ», МРІЄ ДОДАТИ ДО ПРІЗВИЩА «МАЗАЙЛО» ЗАГУБЛЕНУ ЧАСТИНКУ «КВАЧ»;РОМАНТИЧНИЙ ТА МРІЙЛИВИЙ; ЗА ДОПОМОГОЮ ФІЛОЛОГІЧНИХ КОМЕНТАРІВ ЗУМІВ ЗАКОХАТИ В СЕБЕ УЛЮ РОЗСОХУ. ВИМІРЮЄ ДІВОЧУ КРАСУ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ: «ТА ЩО ТАМ ПРІЗВИЩЕ – У ВАС ОЧІ УКРАЇНСЬКІ, ГУБИ, СТАН»ВРАЗЛИВИЙ ДО НЕГРАМОТНОСТІ: «ПОБАЧУ ОТО НЕПРАВИЛЬНО ПИСАНУ АФІШУ, ВИВІСКУ АБО ТАБЛИЦЮ –І ДОСАДИ ТОБІ НА ЦІЛИЙ ДЕНЬ. А ЯКІ ЖАХЛИВІ АФІШІ ТРАПЛЯЮТЬСЯ, ЯК ПЕРЕКРУЧУЮТЬ УКРАЇНСЬКУ МОВУ». ДЛЯ НЬОГО НАЙВИЩА ЦІННІСТЬ У ЖИТТІ - БАГАТСТВО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ:«А ЯК ХОЧЕТЬСЯ ЗНАЙТИ СОБІ ТАКОГО ДРУГА, ТЕПЛОГО, ЩИРОГО,ЩОБ ДО НЬОГО МОЖНА БУЛО ПРОМОВИТЬ СЛОВОМ З ГРІНЧЕНКОВОГО СЛОВНИКА ТА Й З ВЛАСНОГО СЕРЦЯ».
ЩЕ ОДИН ПЕРСОНАЖ, ПОГЛЯДИ ЯКОГО Є ДОСТАТНЬО СУПЕРЕЧЛИВІ, ЦЕ …ДЯДЬКО ТАРАС – РОДОМ ІЗ КИЄВА; ВИСТУПАЄ ЗА ЗБЕРЕЖЕННЯ СТАРОГО ТА ПАТРІАРХАЛЬНОГО;НЕКОНФЛІКТНИЙ; НЕ НАВАЖУЄТЬСЯ ЗАХИЩАТИ ВЛАСНУ ТОЧКУ ЗОРУ. ВИСЛОВЛЮЄ ПРОРОЧІ СЛОВА ЩОДО МАЙБУТНЬОГО УКРАЇНІЗАЦІЇ:«… ЇХНЯ УКРАЇНІЗАЦІЯ - ЦЕ СПОСІБ ВИЯВИТИ ВСІХ НАС, УКРАЇНЦІВ, А ТОДІ ЗНИЩИТИ РАЗОМ, ЩОБ І ДУХУ НЕ БУЛО… ПОПЕРЕДЖАЮ!»
ЧОМУ ВИНИКАЄ НАЦІОНАЛЬНИЙ НІГІЛІЗМ?НАСАМПЕРЕД ІДЕТЬСЯ ПРО БРАК ОСВІТИ Й ЗНАНЬ. ГЕРОЇ СПРИЙМАЮТЬ “УКРАЇНІЗАЦІЮ” ЯК СВОЄРІДНУ ТИМЧАСОВУ ГРУ,НЕ УСВІДОМЛЮЮЧИ ПРИНАЛЕЖНОСТІ ДО УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ. ЯК НАСЛІДОК, ДІЙОВІ ОСОБИ ПРОТИСТАВЛЯЮТЬ СЕБЕ СОЦІУМУЙ НАМАГАЮТЬСЯ БУДЬ-ЩО ПОЗБАВИТИСЬ УСІХ НАЦІОНАЛЬНИХ АТРИБУТІВ. ПРОТЕ НЕМОЖЛИВО ВІДКИНУТИ НАДБАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ, ІСТОРІЇ, МОВИ.