Інтеграція - об'єднання, глибоке взаємопроникнення, злиття, в одному навчальному матеріалі узагальнених знань з різних навчальних предметів, що дасть можливість досягнути цілісності знань. ІНТЕГРАЦІЯ (від лат. іnteger - повний, цілісний) – об’єднання в ціле будь-яких окремих частин, може мати два значення : 1) створення в учнів цілісного уявлення про навколишній світ ( тут інтеграція розглядається як мета навчання); 2) знаходження спільної платформи для зближення знань (тут інтеграція - засіб навчання) Поняття “Інтеграція”
ЯКІ Є ВИДИ МІЖПРЕДМЕТНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ? МІЖПРЕДМЕТНА ІНТЕГРАЦІЯ МОЖЕ БУТИ ЧАСТКОВА полягає в поєднанні матеріалу різних предметів, підпорядкованого одній темі ПОВНА становить собою об’єднання в одному курсі різних навчальних предметів (фізика + хімія + біологія + астрономія = природознавство)
РІВНІ ІНТЕГРАЦІЇ Міжпредметна – синтез фактів, понять, принципів тощо двох і більше дисциплін, що і повинен використовувати педагог при підготовці до інтегрованого уроку Транспредметна – синтез компонентів основного і додаткового змісту освіти Внутрішньопредметна - інтеграція понять всередині окремих навчальних предметів
Що таке інтегрований урок? Новий тип уроку, у якому навколо однієї теми поєднано відомості різних навчальних предметів. У першу чергу це інтенсифікація пізнавального інтересу і процесу вироблення загально навчальних умінь і навичок на основі вирішення одного і того ж питання інтегрованого курсу. Урок викладачі можуть проводити разом або окремо, але результат досягається їх спільними, об'єднаними інтересами
Які завдання вирішує такий урок ? підвищення мотивації навчальної діяльності за рахунок нестандартної форми; розгляд понять, які використовуються на різних уроках; організація цілеспрямованої роботи з розумовими операціями: порівняння, узагальнення, класифікація, аналіз, синтез тощо; показ міжпредметних зв'язків та їх застосування при вирішенні різноманітних завдань.
Тип уроку: застосування знань на практиці Форми уроків даного типу: рольові та ділові ігри; практикуми; уроки захисту проектів; подорож; екскурсія; урок творчого пошуку. На цих уроках, мобілізуючи теоретичні знання, учні включаються в експериментальну, дослідницьку, пошукову діяльність. В них формуються наукові погляди, цілісний світогляд.
Урок творчого пошуку Урок творчого пошуку передбачає , що учні самостійно шукають вирішення поставленої проблеми, інформацію для відповіді на дане питання, додаткові відомості з даної теми. Методи пошуку повинні бути попередньо добре продумані викладачами і засвоєні учнями на попередніх уроках.
Урок повторення, системати-зації, узагальнення знань, закріплення вмінь Цей урок сприяє найбільшій інтеграції та реалізації міжпредметних зв'язків. Форми даного типу уроку: повторювально-узагальнюючий урок, диспут, гра, театралізований урок, конференція, екскурсія, оглядова конференція, урок – бесіда…
Етапи розробки та підготовки інтегрованих уроків вивчення та узгодження навчальних програм з предметів; розгляд інтегрувального змісту взаємопов'язаних тем з предметів; вибір теми та мети уроку з міжпредметним змістом. Перший етап: Головне – виявити загальні напрямки даних тем, обговорити і сформулювати загальні поняття, узгодити час їх вивчення, позначити тему майбутнього інтегрованого уроку або інтегрованого курсу; для цього необхідні взаємні консультації викладачів .
Другий етап вибір форми майбутнього уроку; складання плану уроку; визначення методів контролю та оцінки учнями методів і засобів навчання; при складанні конспекту уроку слід чітко розподілити кількість часу, що відводиться кожному викладачу і чітко дотримуватися регламенту. Кожен викладач окремо готує свою частину уроку з урахуванням виділеного часу, а потім весь зібраний матеріал об'єднують в єдине ціле. Слід звернути велику увагу на організацію інтегрованого уроку. Ретельно продумати розташування необхідного обладнання, продумати форми організації практичної роботи учнів (розставити столи), заздалегідь розкласти роздатковий матеріал.
Які предмети легко інтегрувати між собою? Інформатика практично з будь-яким предметом Математика з інформатикою, фізикою, хімією, економікою, спецпредметами Історія з географією, літературою, людина і суспільство. Креслення з інформатикою, математикою, спецпредметами. Біологія з хімією, географією, інформатикою
НАПРЯМКИ РОБОТИ РОЗРОБКА КАРТ МІЖПРЕДМЕТНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ МІЖ ПРЕДМЕТАМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ТА ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ПІДГОТОВКИ ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ НА ОСНОВІ ПОСТАНОВКИ МІЖПРЕДМЕТНИХ НАВЧАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ ОБМІН ДОСВІДОМ З КОЛЕГАМИ З МІЖПРЕДМЕТНОЇ ІТРЕГРАЦІЇ ПРОВЕДЕННЯ ІНТЕГРОВАНИХ УРОКІВ
ЕКОНОМІКА Карта міжпредметної інтеграції між предметами професійної і загальноосвітньої підготовки ТЕХНОЛОГІЯ ВЕРСТАТНИХ РОБІТ КРЕСЛЕННЯ МАТЕРІАЛОЗНАВСТВО ДОПУСКІ І ПОСАДКИ СУЧАСНІ ВИМІРЮВАЛЬНІ ІНСТРУМЕНТИ ТЕХНОЛОГІЯ ШЛІФУВАЛЬНИХ РОБІТ ОХОРОНА ПРАЦІ ЕЛЕКТРОТЕХНІКА МАТЕМАТИКА ВИРОБНИЧЕ НАВЧАННЯ ПРИВОДИ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ОСНАЩЕННЯ ДИПЛОМНИЙ ПРЕКТ ІНОЗЕМНІ МОВИ ПРОФОРІЕНТАЦІЯ
ЕКОНОМІКА Карта міжпредметної інтеграції між виробничим навчанням і предметами загальноосвітньої підготовки ТЕХНОЛОГІЯ ВЕРСТАТНИХ РОБІТ КРЕСЛЕННЯ МАТЕРІАЛОЗНАВСТВО ДОПУСКІ І ПОСАДКИ СУЧАСНІ ВИМІРЮВАЛЬНІ ІНСТРУМЕНТИ ТЕХНОЛОГІЯ ШЛІФУВАЛЬНИХ РОБІТ ОХОРОНА ПРАЦІ ЕЛЕКТРОТЕХНІКА МАТЕМАТИКА ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ПРИВОДИ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ОСНАЩЕННЯ ВИРОБНИЧЕ НАВЧАННЯ
ВИСНОВКИ Інтегрований підхід сприяє: стимулюванню пізнавальної активності учнів; поглибленню їх профільної підготовки з розширенням вивчення непрофільних дисциплін; формування цілісної системи їх знань; відтворення знань в конкретному практичному їх застосуванні; отримати цілісну картину світу з її інформа-ційною, культурною та економічною інтеграцією метою підвищення рівня своєї компетенції і конкурентоспроможності.
Література http://metodcopilka.ucoz.ru/ Антипова О., Паламарчук В. У пошуках нестандартного уроку // Рад. школа. – 1991. - № 1. –С. 65-69. Овечкіна О. І. Прийоми активізації пізнавальної діяльності // Математика в школі. - 1993. - № 5. Малюнок - схема автора «Нові інформаційні технології» Газета «Інформатика» №3, лютий 2014р., видавництво «Шкільний світ» В.Д. Шарко «Сучасний урок»