закон України «Про освіту»закон України “Про повну загальну середню освіту»Концепціія реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа»Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898 (https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти
відповідати структурі типової освітньої програмивизначати загальний обсяг навчального навантаження на відповідному рівнімістити навчальний план, що ґрунтується на одному з варіантів типових навчальних планів відповідної типової освітньої програмимістити перелік модельних навчальних програмопис форм організації освітнього процесу та інструментарію оцінювання. Освітня програма закладу загальної середньої освіти має:
Вступна частина. Загальний обсяг навчального навантаження (в годинах) і його розподіл за освітніми галузями, циклами та роками навчання. Навчальний план закладу освіти з визначеним переліком предметів та інтегрованих курсів та закріпленим за цими предметами / інтегрованими курсами тижневим навчальним навантаженням для кожного року навчання. Перелік модельних навчальних програм та навчальних програм згідно з переліком предметів та інтегрованих курсів, визначеним навчальним планом закладу освіти. Опис форм організації освітнього процесу. Опис інструментарію оцінювання.Інші складники (за потреби закладу). На основі зазначених вимог заклад освіти розробляє власну освітню програму, яка має таку структуру:
Заклад освіти, спираючись на відповідний для певного типу освітнього закладу Типовий навчальний план (Додатки 3, 4 до Типової освітньої програми), у навчальному плані зазначає перелік навчальних предметів та/або інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі, а також предмети/курси варіативного освітнього компоненту з урахуванням освітніх потреб учнів. Навчальний план закладу освіти
На основі визначеного в освітній програмі закладу освіти навчального плану педагогічна рада складає, а його керівник затверджує річний навчальний план (один або декілька), в якому конкретизується перелік навчальних предметів (інтегрованих курсів), обов’язкових для вивчення, вибіркових (за вибором учнів) освітніх компонентів, зокрема, навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, та кількість навчальних годин на тиждень (та/або кількість годин на навчальний рік).
Заклад освіти здійснює вибір модельних навчальних програм для закладів загальної середньої освіти з-поміж тих, яким надано гриф «Рекомендовано Міністерство освіти і науки України» (Наказ МОН №795 від 12 липня 2021 року https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-nadannya-grifa-rekomendovano-ministerstvom-osviti-i-nauki-ukrayini-modelnim-navchalnim-programam-dlya-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti). Перелік модельних навчальних програм
модельні навчальні програми із зазначенням у них кількості годиннавчальні програми, розроблені на основі модельних навчальних програм авторськими колективами відповідних модельних програмнавчальні програми, затверджені педагогічною радою, що містять опис результатів навчання учнів з навчальних предметів (інтегрованих курсів)Педагогічний колектив закладу освіти може використовувати в освітньому процесі:
У разі використання додаткових годин на вивчення курсу за вибором до переліку навчальних програм додається програма цього курсу. Звертаємо увагу, що програма курсу за вибором повинна мати відповідний гриф і входити до переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН для використання у закладах загальної середньої освіти (https://cutt.ly/oy. P5 J3 V). При розподілі варіативного складника навчального плану слід враховувати гранично допустиме навантаження.
самостійно вибудовувати послідовність формування очікуваних результатів навчання, враховуючи при цьому послідовність розгортання змісту в навчальній програміучитель може переносити теми уроківвизначати кількість годин на вивчення окремих темадміністрація закладу загальної середньої освіти може лише надавати методичну допомогу вчителю з метою покращення освітнього процесу, а не контролювати його. Розроблення календарно-тематичного та системи поурочного планування вчитель має:
гідне місце у шкільному розкладі як умова забезпечення універсального доступу до якісної освіти, підготовка педагогіки за методикою компетентнісного підходу, якісні навчально-методичні матеріали, використання інтерактивних методів наявність відповідного обладнаного приміщення, залучення і партнерство педагогічного колективу, молоді та батьків, створення сприятливого навчального середовища, системний моніторинг впровадження і оцінки ефективності впливу прихильність і адвокація навчання на всіх рівнях. Для успішного впровадження освітніх програм на основі компетентнісного підходу критичними є такі чинники:
Стосовно нашого предмету Здоров’я безпека та добробут є 5 Модельних програм, які затверджені Міністерством Освіти і Науки України. Кожна програма повинна містити гриф МОН України. Під час вибору Модельних навчальних програм для Освітньої програми закладу слід зважати на раціональне використання навчального часу.
Кожного року відповідно до викладання всіх предметів, які викладаються в школі, видаються Методичні рекомендації щодо викладання того чи іншого предмета. На що потрібно звернути увагу, що рекомендує Міністерство освіти і науки України? Увагу потрібно звернути на Листи, оскільки це є офіційні документи, на які ми спираємось і розпочинаємо вивчення того чи іншого предмету, наприклад, у 2021- 2022 році.
Збаразька №1, Підволочиська, Чортківська, Козівська №1. Наказ № 1032 від 29.09.2021 р. розширив цей проект і до пілотних доєдналися такі школи як: Збаразький НВК №1, Шумська №1, Тернопільська №14, Тернопільська № 28, Тернопільська № 16. 5- ті класи в цих школах долучилися до пілотного проекту, зокрема, в Тернопільській школі №28 працюють по інтелекту (2 класи). ПІЛОТНІ ШКОЛИ:
В разі використання додаткових годин на вивчення курсу за вибором до переліку навчальних програм, якщо додається програма, звертається увага на те, що програми курсів за вибором повинні мати відповідний гриф Міністерство освіти і науки України і обов'язково входити до переліку рекомендованих Міністерством освіти і науки України у закладах загальної середньої освіти.
1. Модельна навчальна програма «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори: Хитра З. М., Романенко О. А.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) Модельна навчальна програма інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» (далі Програма) розроблена на підставі Державного стандарту базової середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898), Типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти (наказ МОН України від 19.02.2021 р. № 235) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
формування в учня/учениці стійких переконань щодо цінності життя, здоров’я та безпеки для себе і тих, хто його/її оточує • формування сталої мотивації до здорового способу життя; • виховання дбайливого та усвідомленого ставлення до життя, здоров’я, безпеки та добробуту; • розвиток потреби адекватного самопізнання та всебічного самовдосконалення; • розвиток активного громадянства, спрямованого на збереження життя і зміцнення здоров’я згідно з основними принципами та закономірностями життєдіяльності людини в природному та соціальному середовищі;Головними завданнями інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» у 5-6 класах є:
формування свідомого прагнення дотримуватися безпечної та етичної поведінки для поліпшення добробуту; • розвиток уміння ухвалювати рішення в повсякденних ситуаціях з користю для безпеки, здоров’я та добробуту; • сприяння індивідуальному розвитку самостійності, підприємливих якостей та споживчої культури; • формування вміння вчитися без шкоди для здоров’я; • розвиток життєвих навичок учня/учениці, спрямованих на заохочення дотримуватися здорового способу життя; • навчання учня/учениці методів самооцінки й діагностики стану та рівня здоров’я; • розвиток емпатії та толерантності у соціальній комунікації, ціннісного ставлення до приватного життя інших людей, усвідомлення відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя в суспільстві, інших соціальних навичок у взаємодії і співпраці в різних видах діяльності;
Програма інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» побудована лінійно-концентрично. Пропонований зміст навчального предмета у 5-6 класах структуровано за такими розділами: Вступ Розділ 1. У ЗДОРОВОМУ ТІЛІ – ЗДОРОВИЙ ДУХ. Розділ 2. ЖИТТЯ У БЕЗПЕЦІ. Розділ 3. ДОБРОБУТ КОЖНОГО – ДОБРОБУТ УКРАЇНИ.
унікальність й талановитість кожної дитинивідсутність дискримінаціїформування цілісного світогляду становлення вільної особистостігармонійний фізичний та психоемоційний розвитокдобробут та безпека утвердження людської гідності та доброчесностівизнання своєї ідентичності й активне громадянство. Ціннісні орієнтири Нової української школи:
роботи в парі та групахевpиcтичні бeciдиділові та рольові ігрикpуглі cтоликoнкуpc пpоєктів та дослідницьких робітнавчальні тpeнiнгикeйc-мeтoдипpaктичні гpупoві й iндивiдуaльні впpaвистворення скрайбів та інфографіківмoдeлювaння певного виду діяльності aбo cитуaцiй , тощо. Використання активних фopм i мeтoдів навчання:
2. Модельна програма «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Василенко С. В., Коваль Я. Ю., Колотій Л. П.)«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
- турбується про особисте здоров’я та безпеку, реагує на чинники, що становлять загрозу для життя, здоров’я, добробуту;- визначає альтернативи, прогнозує наслідки, приймає рішення для власної безпеки та безпеки інших осіб, здоров’я і добробуту;- усвідомлює цінність здорового способу життя, аналізує та оцінює ризики для безпеки власної та суспільної;- виявляє підприємливість та поводиться етично для добробуту власного та інших осіб. Вимоги до обов’язкових результатів навчання із соціальної і здоров’я-збережувальної освітньої галузі передбачають:
Модельна навчальна програма для 5–6 класів розрахована на кількість годин, рекомендовану Типовою освітньою програмою для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (105 годин на адаптаційний цикл навчання), та містить інваріантну частину змісту, яка слугує досягненню очікуваних результатів, і варіативну – творчу компоненту.
3. Модельна навчальна програма «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори: Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Лаврентьєва І. В., Хомич О. Л.)«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
1 Наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 №235 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти» https://is.gd/UIKEPE 2 Державний стандарт базової середньої освіти. https://is.gd/3g6 PJl 3 Онлайн-курс «Основи здоров’язбережувальної компетентності» http://multycourse.com.ua/ua уміння вчитися, підприємливість, професійну соціалізацію особистого життя для власного й суспільного добробуту.
4. Модельна навчальна програма «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори: Гущина Н.І., Василашко І. П.)«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) ВСТУПНА ЧАСТИНА Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут». 5-6 класи (інтегрований курс)»
• виховання дбайливого та усвідомленого ставлення до особистого здоров’я, безпеки, добробуту, ціннісного ставлення до здорового способу життя; • формування уміння визначати альтернативи і ризики, прогнозувати наслідки, ухвалювати рішення з користю для власної безпеки та безпеки інших осіб, здоров’я і добробуту; • розвиток уміння вчитися, потреби самопізнання як засобу підвищення рівня добробуту і збереження здоров’я; • сприяння індивідуальному розвитку підприємливих якостей та поведінки свідомого споживача. Завдання предмета:
Зміст інтегрованого курсу структурований таким чином, щоб зберегти наступність і послідовність вивчення тем від 5 до 6 класу, врахувати міжпредметні (з іншими предметами соціальної та здоров’язбережувальної галузі), міжгалузеві зв’язки (з природничою, громадянською та історичною, мовно-літературною, математичною, інформатичною, технологічною галузями).
5. Модельна навчальна програма «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори: Шиян О., Волощенко О., Гриньова М., Дяків В., Козак О., Овчарук О., Седоченко А., Сорока І., Страшко С.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) Пояснювальна записка Модельна навчальна програма відображає засадничі ідеї Державного стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30. 09. 2020 р. № 898), з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87) та положення концепції «Нова українська школа» (2016 р.).
Модуль 1. Добробут. Модуль 2. Добробут і уміння вчитися. Модуль 3. Добробут і особиста безпека. Модуль 4. Добробут і особисте здоров’я. Розділ 4.1. Фізичне здоров’я і фізичний розвиток. Розділ 4.2. Емоційне здоров’я та етична поведінка. Модуль 5. Добробут і підприємливість. Зміст програми інтегрованого курсу в 5 класі :
Модуль 1. Суспільний добробут. Модуль 2. Добробут і уміння вчитися. Модуль 3. Добробут і безпека в соціумі. Модуль 4. Добробут і громадське здоров’я. Модуль 5. Добробут, співпраця і спілкування. Модуль 6. Добробут і підприємливість. Розділ 6.1. Підприємливість і фінансова грамотність. Розділ 6.2. Волонтерство. Зміст програми 6 класу:
Очікувані результати навчання на відповідному етапі освітнього процесу; ключові компетентності, а саме: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, математична компетентність, компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурна компетентність, підприємливість і фінансова грамотність; Оцінювання має бути зорієнтованим на:
читати з розумінням, висловлювати власну думку, критично і системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми, співпрацювати з іншими.та наскрізні вміння, а саме: