Відділ освіти Новоград- Волинської районної державної адміністрації Новоград-Волинський районний методичний центр. Бонковська Ірина Валеріївнавчитель інформатики Піщівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Формування інформаційної компетентності учнів через систему ігрових та проектних технологій на уроках інформатики- 2018 - Педагогічна виставка «Освіта Звягельщини - 2018»Використання інноваційних форм, методів (проектів, практичних занять), засобів навчання, програм в дошкільній, початковій, базовій і повній загальній середній освіті та позашкільних навчальних закладах.
Інформаційний лист. Відомості про автора досвіду: Прізвище, ім’я, по батькові: Бонковська Ірина Валеріївна. Адреса: 11736, вул. Перемоги ,16, с. Дідовичі, Новоград-Волинський район, Житомирська область. Телефон моб. 0633529338. Рік народження: 1987 Освіта: вища. Кваліфікаційна категорія: друга, 2015 рік
Анотація. Перетворення сучасної цивілізації в інформаційне суспільство актуалізує, перш за все, проблему формування інформаційної компетентності особистості. Інформаційна компетенція передбачає вміння: самостійно працювати з інформацією, шукати, вибирати, аналізувати й оцінювати, організовувати, представляти, передавати її; моделювати, проектувати об'єкти і процеси, у тому числі під час взаємодії з іншими, відповідально реалізовувати свої плани, приймати рішення і діяти в непередбачених ситуаціях, учитися упродовж життя. Для успішного формування інформаційної компетентності у процесі навчання вчителю інформатики необхідно перейти на інноваційну педагогічну діяльність з використанням ефективних педагогічних технологій. У роботі проаналізовано основні способи формування інформаційної компетентності учнів на уроках інформатики, розглянуто дидактичні можливості використання ігрових та проектних технологій. Сучасна школа повинна допомогти учням відчувати себе впевненими на ринку праці, вміти адаптуватися до соціальних змін і криз у суспільстві, бути психологічно стійкими, розвивати здатність до самоорганізації спрямувала свою діяльність на вирішення наступних задач: забезпечити високий інструментальний рівень знань випускників;розвивати кожного учня як творчу особистість, здатну до практичної роботи;залучати кожного учня до активної пізнавальної діяльності;формувати навички дослідницької діяльності;розвивати критичне мислення, формувати в учнів цілісну картину світу;грамотно працювати з інформацією. Матеріали досвіду присвячені проблемі «Формування інформаційної компетентності учнів через систему ігрових та проектних технологій», містять дидактичні матеріали щодо вирішення методичної проблеми та можуть бути корисні вчителям інформатики. Схвалено методичною радою Піщівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів від 28.09.2017 протокол №1. Ключові слова: компетентнісний підхід, компетентність, інформаційна компетентність, ігрова технологія, проектна діяльність.
Введення. Тема досвіду: «Формування інформаційної компетентності учнів через систему ігрових та проектних технологій»Автор досвіду: Бонковська Ірина Валеріївна. Адреса досвіду: Піщівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів. Досвід вивчався в 2015-2017 роках директорами школи Горлатою Л. С. та Гриценком В.І.
Актуальність досвіду Інформація – стратегічний ресурс сьогодення. Україна, інтегруючись у світовий інформаційний простір, зацікавлена у підвищенні рівня інформаційної культури зростаючого покоління. Пріоритетами держаної політики в галузі освіти є підготовка молодих людей з високим рівнем освіти й культури, здатних до творчої праці, професійного розвитку, мобільності в освоєнні та впровадженні нових наукових та інформаційних технологій. Ці завдання окреслено Законом України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 рр.», «Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012–2021 рр.», Національною доктриною розвитку освіти України в ХХІ столітті, державною цільовою програмою «Сто відсотків» та ін. Успішне їхнє виконання потребує спрямування вектора розвитку освіти на компетентнісний підхід до навчання, що прийшов на зміну так званому «знаннєвому». Актуальність досвіду зумовлено тим що, компетентнісний підхід у системі шкільного курсу інформатики передбачає зміщення акцентів із засвоєння визначених державними стандартами знань, умінь і навичок на формування здатності практично діяти, приймати ефективні рішення, шукати потрібну інформацію, організовувати, опрацьовувати, аналізувати й оцінювати її, створювати й передавати дані відповідно до власних потреб, а також формування навичок безперервної самоосвіти та рефлексії. Такий підхід забезпечить учням успішне навчання протягом усього життя, дасть змогу підготуватися до майбутньої професійної діяльності, жити й працювати в інформаційному суспільстві.
Стан розробки проблеми Поняття «інформаційна компетентність» достатньо широке і визначається на сучасному етапі розвитку педагогіки неоднозначно (В. Л. Акуленко, Н. В. Баловсяк, М. Г. Дзугоєва, О. Б. Зайцева, А. Л. Семенов, Н. Ю. Таїрова, О. М. Толстих). У дослідженнях учених поняття «інформаційна компетентність» трактується як: складне індивідуально-психологічне утворення на основі інтеграції теоретичних знань, практичних умінь у області інноваційних технологій і певного набору особистісних якостей; нова грамотність, до складу якої входять уміння активної самостійної обробки інформації людиною, прийняття принципово нових рішень в непередбачених ситуаціях з використанням технологічних засобів. Дослідженням у галузі інформаційної компетентності присвячені роботи Н.І. Гендіної, Ю. С. Зубова, С. Д. Каракозова, О. А. Кизика, Н. Х. Насирової, В. А. Фокєєва і інших. Ряд учених розглядає інформаційну компетентність як складову професійної компетентності. Хуторськой О. В. [10] і Тришина С. В. розглядають інформаційну компетентність як одну з ключових компетентностей, що має об’єктивну і суб’єктивну сторони. Автори підкреслюють, що інформаційна компетентність має внутрішню логіку розвитку, яка не зводиться до підсумовування її підсистем (елементів) і логіки розвитку кожної підсистеми окремо, а до задач розвитку інформаційної компетенції відносять збагачення знаннями і уміннями з області інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій; розвиток комунікативних, інтелектуальних здібностей; здійснення інтерактивного діалогу в єдиному у просторі. Актуальність проблеми, значні потенційні можливості інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні інформаційної компетентності учнів школи, зумовили вибір теми «Формування інформаційної компетентності учнів через систему ігрових та проектних технологій».
Мета узагальнення досвіду – розробити методичні засади формування інформаційної компетентності учнів школи в контексті ігрових та проектних технологій. Новизна і практична значимість досвіду полягає в тому, щоб організувати таке середовище, яке б сприяло формуванню інформаційної компетентності учнів та розвитку інтересу до предмету зокрема. Такий підхід дозволяє усвідомити цілісність і значущість інформаційних технологій. Завдання дослідження: Вивчити теоретико - методичні передумови розробки проблеми формування інформаційної компетентності учнів на уроках інформатики. Виявити оптимальні складові структури інформаційної компетентності учнів школи. Сформувати інформаційно-комунікаційне педагогічне середовище як умову ефективного формування інформаційної компетентності учнів школи. Об’єкт дослідження – уроки інформатики в 5-11 класах. Предмет дослідження – процес формування інформаційної компетентності шляхом використання ігрових і проектних технологій. Основна ідея досвіду – процес формування інформаційної компетентності учнів школи відбуватиметься ефективно за умови організації відповідного інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища та використання ефективних методик викладання. Впровадження результатів досвіду здійснюється у межах школи, в якій працюю (виступи на педрадах, засіданнях методичного об’єднання вчителів математики, фізики та інформатики), а також на засіданні районного методоб’єднання.
Зміст 1. Формування інформаційної компетентності на уроках інформатики ...........9 2. Ігрові технології навчання на уроках інформатики …………………………13 3. Проектні технології навчання на уроках інформатики ………...…….... ........17 4. Висновок…………………………………………………………...……………......21 5. Список використаної літератури ……………………………………….. …......22 6. Додатки………………………………………………………………………….......23
Формування інформаційної компетентності учнів на уроках інформатики Мудрість не в тому, щоб знати якомога більше, а в тому, щоб знати, які знання найпотрібніші, які менше і які ще менш потрібні. Л. М. Толстой Інформаційна компетентність — це інтегративне утворення особистості, яке віддзеркалює її здатність до визначення інформаційної потреби, пошуку інформації та ефективної роботи з нею у всіх її формах та представленнях — як в традиційній, друкованій формі, так і в електронній формі; здатності щодо роботи з комп’ютерною технікою та телекомунікаційними технологіями; здатності щодо застосування їх у професійній діяльності та повсякденному житті. Вона пов’язана з формуванням уміння самостійно шукати, аналізувати, відбирати, трансформувати, зберігати та транслювати необхідну інформацію. Ця компетентність забезпечує навички роботи учнів із інформацією, що стосується навчальних предметів і освітніх галузей, а також міститься у навколишньому світі. Тому вчитель використовує комп’ютер на всіх етапах процесу навчання: під час пояснення нового матеріалу, закріплення, повторення, контролю знань, умінь, навичок.Інформаційна компетентність є сукупністю трьох компонент: • інформаційна компонента (здатність до ефективної роботи з інформацією у всіх формах її подання); • комп’ютерна, або комп’ютерно-технологічна компонента (що визначає вміння та навички щодо роботи з сучасними комп’ютерними засобами та програмним забезпеченням);• компонента застосовності (яка визначає здатність застосовувати сучасні засоби інформацій них та комп’ютерних технологій для роботи з інформацією та розв’язання різноманітних задач). Для того щоб реалізувати інформаційну компетентність, потрібно визначити, якою буде діяльність учителя та учня. 9
Схема діяльності вчителя Пропонує завдання, для виконання яких необхідне звернення до альтернативних джерел інформації — додаткової літератури, комп'ютерних баз даних, Інтернету тощо. Заохочує учнів до використання додаткової інформації. Консультує з питань тематики робіт та пошуку інформації. Навчає учнів усвідомлено згортати інформацію, складаючи план, тези, конспект тощо. Стимулює критичне оцінювання інформації.10
Схема діяльності учня. Добуває інформацію з різних джерел: навчальної, довідкової, енциклопедичної, науково-популярної, художньої літератури, періодичної преси, недрукованих засобів масової інформації, комп'ютерних баз даних, Інтернету. Виділяє потрібне із масиву інформації. Поєднує інформацію з різних джерел. Впорядковує свої знання. Опитує оточуючих. Обробляє документи та класифікує їх. Уміє використовувати нові інформаційні технології та швидко адаптується до їх змін. Критично оцінює інформацію. 11
Схема формування інформаційної компетентності на уроках інформатики. Навичкикористувача. Навички роботи зджереламиінформаціїТворчадіяльність. Реалізація здібностейІнформаційна системаІнформаційні процеси. Операційна система. Програми загального та навчального призначення. Енциклопедії та літератураІнтернет. Комп’ютерні бази даних. ЗМІПрезентаціїПроектна діяльність. Участь у конкурсах. Участь у предметних олімпіадах. ПублікаціїВеб-сайти. Створення баз данихІнформаційна компетентність12
Ігрові технології навчання на уроках інформатики. Сучасні уроки інформатики значно відрізняються від традиційних своєю спрямованістю на формування практичних навичок роботи з комп'ютером, духом постійного співробітництва між учителем і учнем, різними формами, прийомами й методами навчання, у тому числі й нестандартними. Особливо цікаво проходять уроки інформатики з використанням ігрових технологій. Основна мета гри - підняти інтерес учнів до навчання, і тим самим підвищити ефективність навчання. Такі уроки передбачають творчий підхід з боку вчителя й учнів, освоєння вмінь учнями в процесі активної пізнавальної діяльності. Для учнів - це перехід в інший психологічний стан, це інший стиль спілкування, позитивні емоції, відчуття себе в новій якості. Для вчителя урок-гра, з одного боку - можливість краще зрозуміти учнів, оцінити їхні індивідуальні особливості, з іншого боку, це можливість для самореалізації, творчого підходу до роботи, здійснення власних ідей. Використання ігрових прийомів та методів передбачає виконання певних вимог:враховувати вікові, психічні та фізичні особливості дітей при виборі теми і форми;дотримуватись принципу доступності;враховувати рівень зацікавленості дітей щодо обраної теми;створити умови для розвитку інтелектуальних, розумових, творчих здібностей дітей;залучити до роботи всіх дітей;застосовувати різні форми і види ігрової діяльності; гра на уроках, в першу чергу, - це засіб здобуття нових знань, а не тільки розвагою, це праця, яка вимагає певних сил, здолання певних труднощів, потребує реалізації певних здібностей.13
Гра стимулює краще запам'ятовування й розуміння матеріалу, а також сприяє підвищенню мотивації й дозволяє тому, кого навчають, комплексно використовувати органи почуттів при сприйнятті інформації, а також самостійно й неодноразово відтворювати її в нових ситуаціях.Ігри, що використовуються на уроках інформатики діляться на: комп'ютерні, рольові, організаційні і ділові. На уроках інформатики в середній ланці - це рольові й комп'ютерні ігри, старшій ланці - ділові ігри. Грати можна цілий урок або використовувати ігрові прийоми та методи на різних етапах уроку. На організаційному етапі доречними є ігри на зосередження уваги, налаштування настрою учнів, включення у тему уроку: «Формула уроку», «Міні-тренінг», «Долонька до долоньки», «Спіймай мій настрій», «Ім’я з малюнком». Під час гри «Ім'я з малюнком» всі сідають в коло, а кожен учень малює на папері річ, яка, як він вважає, найкраще його характеризує. Підписує малюнок своїм ім'ям. Всі по черзі демонструють малюнки групі і пояснюють, чому обрали цей образ. Після презентації кладуть малюнки на стіл. (Додаток №1)На етапі актуалізації опорних знань та мотивації ефективними є ігрові прийоми: «Квітка», «Картинна галерея», «Мозкова атака», «Так-ні», «Лови помилку». Наприклад, гра «Квітка» - один з різновидів асоціативного грона: у серединці записуємо основне поняття, а на пелюстках - прояви й характеристики поняття, які називають учні. (Додаток №2)Для перевірки домашнього завдання часто застосовую прийоми: «Вірю-не вірю», «Впізнай мене», тестові завдання, «Поєдинок», «Пошта». (Додаток №3)На етапі вивченого нового матеріалу можна запропонувати такі ігри: «Дерево рішень», «Учитель – учень», «Театралізація», «Творча лабораторія», ділова гра «НДЛ», асоціативні схеми. Зокрема, ділова гра передбачає виконання завдань відповідно до ролей, передбачених темою уроку та гри.14
Якщо НДЛ — науково-дослідницька лабораторія, то учасниками можуть бути «замовник» (який дає задачу — цю роль виконує учитель або спеціально підготований учень), «винахідники», або «дослідники», або «розв'язувані» (залежно від виду завдань групи), «приймальна комісія» (цю роль теж бере на себе учитель, але вже в ансамблі з 2 - 3 учнями). (Додаток №4) На етапі перевірки знань фактичного матеріалу, основних понять, глибини осмислення, контролю та самоперевірки краще використовувати такі ігри: програмоване опитування, тренувальна контрольна робота, «Світлофор», опитування ланцюжком, фактологічний диктант. (Додаток №5) На етапі первинного закріплення, застосування, узагальнення, контролю знань доцільно використовувати такі прийоми та методи»: «Крокодил», робота в парах, «Доміно», «Інтелектуальне лото», міні – практикум. Добре учні засвоюють поняття за допомогою гри «Крокодил», коли учні мають продемонструвати їх за допомогою пантоміми. (Додаток №6)Під час рефлексії ефективними є «Бортовий журнал», «Кольорова феєрія», «Портфоліо», «Синквейн», дворядний круглий стіл, які дають можливість учням зробити самооцінку, самоаналіз діяльності та досягнень на уроці. (Додаток №7,8)Ставлення дітей до уроків з ігровим наповненням є надзвичайно позитивним: відсутня скутість, закомплексованість, страх помилки чи негативного результату. Діти з радістю, задоволенням і азартом працюють над такими завданнями, вправляються в розвитку уваги, пам’яті, творчості, уяви. Цей азарт діти переносять і в сім’ї, залучаючи до інтелектуальної праці батьків. Зовсім іншими очима діти дивляться і на вчителя, що разом з ними розв’язує цікаві завдання, дає пізнавальну інформацію. Вчитель для них стає другом, порадником, що ділиться своїми знаннями з дітьми. Атмосфера довір’я і співпраці з уроків інформатики переноситься на уроки з інших предметів школи. В процесі гри у дітей виробляється звичка зосередитися, мислити самостійно, розвивається увага, потяг до знань. 15
. Захопившись, школярі не помічають, що навчаються: пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в незвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, встановлюють взаємозв’язки між поняттями, розвивають фантазію, оцінюють виграшні стратегії, формують навики прийняття самостійних рішень. А це є, безсумнівно, визначальними компетентностями, які необхідні в сучасному інформаційному суспільстві. Завдяки ігровим технологіям вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили. Гра тільки здається легкою. А насправді вона потребує, щоб дитина яка грається віддавала грі максимум своєї енергії, розуму, витримки, самостійності. Гра постійно стає напруженою працею і через зусилля веде до задоволення. Отже, гра на уроках інформатики - ключ в організації навчання, формуванні інформаційної компетентності дитини. 16 Ми повинні виховувати так , щоб дитина почувала себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стимулююча робота школяр забарвлюється радісним почуттям і може принести маленьким людям переживання творця. В. О. Сухомлинський
Проектні технології навчання на уроках інформатики Дієвим способом формування інформаційної компетентності учнів є проектна діяльність. Метод проектів тісно пов'язаний з такими методами особистісно -орієнтованого підходу, як навчання у співпраці, рольові ігри, дискусії тощо. Він дає можливість проводити бінарні уроки, здійснювати інтегрований підхід. Проектна діяльність вимагає продуманого підходу: ретельно розробити план проекту, критерії оцінювання діяльності учня й готового продукту, підібрати методичний матеріал на допомогу учневі, проробити варіанти усунення можливих утруднень, спланувати форми проміжного оцінювання й самооцінювання учня. У практиці використовую такі проекти:дослідницькі («Соціологічне дослідження », «Снід – загроза людства», «Комп’ютерні віруси », «Комп’ютер майбутнього», «Комп'ютерні архітектори», «Залежність від соціальних мереж Інтернету»);ігрові («Моя візитка», «Найкращий веб-сайт», відеокліп « Клас року», «Створення резюме», «Анімаційна студія»); інформаційні («Я хочу розповісти про …», «Бази даних», «Основи веб-дизайну», «Комп’ютерні публікації», «Служба Інтернету», «Ділові папери»);, практико-орієнтовані («Кросворд - перевір себе», «Збери вислів», «Моє маленьке підприємство», «Розрахунок комунальних платежів» );творчі (презентація «Хай стелиться Вам доля рушниками…», «Краща 2 D-растрова графіка », «Писанкарство»). Одним з ефективних є проект «Я хочу розповісти…», який можна використовувати при вивченні багатьох тем з інформатики в різних класах. Тема: Текстовий редактор. Проект : Я хочу розповісти... Тип проекту : інформаційний. Очікуваний результат: створений та оформлений засобами програми документ. 17
Мета : учні мають використати навики введення редагування та форматування тексту, роботи з таблицями графічними об’єктамита самостійно створити документ, за вибраною темою. Хід проекту: На першому уроці під час мотивації вивчення даної теми, загальної характеристики теми учням оголошується що результатом вивчення даної теми стане створення та захист індивідуальних проектів. В якості проектів можуть бути розгортки, брошури, прес-релізи, газети, рекламні плакати і т.д. з будь-якої теми яка вибрана самими учнями згідно їх інтересів. А тому, на наступних уроках процес набуття нових умінь та навичок відбувається з більшим інтересом та активністю так як учні розуміють що все це необхідно застосувати до реалізації свого власного проекту. В процесі вивчення даної теми я контролюю координую проміжні етапи роботи над проектом( вибір теми підбір матеріалу, графічних об’єктів, таблиць, тощо.)Важливим етапом при роботі з проектом є вибір теми. Оскільки учень має вибрати тему, яка цікава не тільки йому особисто, а й врахувати інтереси інших та можливість зацікавити учнів при захисті своєї роботи. Крім того учні мають врахувати специфіку програми і підібрати матеріал, який відповідає певним вимогам, з якими учні ознайомлюються на початку вивчення теми. Іншим важливим етапом створення проекту є його реалізація на комп’ютері. Під час цього процесу учні закріплюють отримані знання та вміння, а кращі із них ознайомлюються із додатковим матеріалом. Вони набувають досвіду роботи з програмою, який підкріплений інтересом та бажанням створити найкращий продукт. Під час захисту учні розповідають про причини актуальності вибраної теми, доводять правильність вибраної структури, її оригінальність, описують ті проблеми, які виникли підчас створення проекту та шляхи їх усунення і репрезентують власний проект. Після цього відбувається обговорення даного проекту учні висловлюють свої зауваження та рекомендації виставляється оцінка. Таким чином учні набувають не лише певних умінь та навичок, а й мають можливість самостійно створити достатньо якісний продукт.18
Тема: Бази даних. Системи управління базами даних. Проект : Кросворд – перевір себе. Тип проекту : практично-орієнтований. Очікуваний результат: створення та оформлення тематичного кросворду в тестовому редакторі Word. Хід проекту: Підбір матеріалу і створення запитань з відповідями. Створення макету кросворду на папері. Створення кросворду на комп’ютері при оформленні можна використовувати вставки малюнків, автофігур. Оформлення запитань та відповідей до кросворду. Презентація роботи учнів. Даний проект використовується на підсумкових уроках під час вивчення прикладних програм: текстовий і графічний редактор, електронні таблиці та ін. Тема: Електронні таблиці. Проект: Соціологічне дослідження. Тип проекту: Дослідницький. Очікуваний результат: отримання кількісних характеристик різних соціальних явищ, оформлення їх за допомогою програми Excel та ілюстрація діаграмами. Мета: формування навиків збору інформації шляхом проведення анкетування, практичне використання набутих знань для обробки результатів за допомогою Excel. Хід проекту: За заздалегідь проводиться бесіда з психологом та визначаються ті проблеми, в розв’язку яких можуть учні могли б надати реальну допомогу. Під час виконання даного проекту учні об’єднуються в групи по три дитини. При роботі в малих групах учні, спілкуючись, виясняють, що кому не зрозуміле. У випадку необхідності звертаються до вчителя за консультацією. Кожний розуміє, що успіх групи залежить не лише від запам’ятовування готових знань, а й від уміння самостійно набувати нові знання та застосовувати в конкретних ситуаціях. 19
Учні проходять всі етапи проектування, а кожен відповідає за свій напрямок роботи і постійно навчає своїх товаришів отриманим навичкам. Захист проектів відбувається на уроці. Для представлення результатів учні використовують підготовлені презентації. Участь у проектах позитивно впливає на навчально-пізнавальну діяльність учнів, бо надає змогу підтримувати пізнавальний інтерес до тем, що вивчаються, у вигляді різних заохочень - можливості побачити результати своєї роботи, і усвідомлення того, що їх побачать інші. Вона є самостійною, бо вимагає пошуку та творчого підходу до поставленої мети. Так як даний проект має за мету проведення дослідження певних соціальних процесів, то під час роботи учні співпрацюють зі шкільним психологом. Діяльність над проектами передбачає застосування творчо-пошукових методів навчання, що в свою чергу вимагає активності учнів в роботі. Як показує практика підчас виконання проектів в учнів формуються та відпрацьовуються навички збору систематизації та аналізу інформації, публічного виступу, вміння подати інформацію в естетичному вигляді, вміння висловлювати свої думки та доводити свої ідеї, вміння працювати в групах, вміння працювати самостійно, робити вибір, приймати рішення. А ще розширюються та поглиблюються знання з різних предметних областей, підвищується рівень інформаційної культури, учні більш досконало вивчають ту комп’ютерну програму, в якій створюється проект, мають можливість здійснити свої творчі задуми, стосунки з учителем переходять на рівень співпраці, підвищується самооцінка тих учнів, які з певних причин вважали себе неуспішними. На мій погляд, інформатика саме той предмет, де найбільш вдало можна використовувати метод проектів. Навчання учнів перетворюється в захоплюючу діяльність. А після закінчення школи дає можливість їм стати успішною самодостатньою особистістю, яка постійно буде розвивати свої здібності.20
Висновок. За інноваційним потенціалом досвід носить випереджальний характер,тобто спрямований у майбутнє, на розв’язання проблем нового століття, розвиток ключових компетенцій вихованців, впровадженні комп’ютерних технологій в навчально-виховний процес, використання інтерактивних методів та прийомів для досягнення високої результативності в роботі, формуванню в них нових способів мислення й діяльності. Це дозволяє педагогу самому творчо диференціювати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватись в зміст тільки однієї технології. У результаті впровадження методів формування інформаційної компетентності на уроках інформатики учні удосконалюють вміння:використовувати різні джерела інформації; класифікувати документи; користуватися новими інформаційними технологіями; переробляти інформацію для отримання певного продукту; критично аналізувати, порівнювати інформацію; самостійно опрацьовувати інформацію; систематизувати інформацію; розуміти та усвідомлювати інформацію; залучати власний досвід. Ігрові та проектні технології навчання на уроках інформатики сприяють ефективному розвитку в кожної особистості інформативних здібностей, розвитку логічного мислення, системи загальнолюдських цінностей та загальноприйнятих норм поведінки, як упродовж навчання у школі, так і в житті. Тому девізом моєї роботи є такі слова: «Йти в ногу із сучасністю, пройматися і надихатися силами, що пробудились в мені»21
Сп. Список використаної літератури. Барановська О. Інформаційні компетентності випускника школи ХХІ століття // Завуч. — 2005. — № 4. — С. 27–29.Іванішена С. Форми та методи інтерактивного навчання //Початкова школа. - 2006. - № 3. - C. 9-11Інтерактивні технології навчання: теорія, досвід: Методичний посібник. / Авт. -уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. - 2007. Лапшина І. Впровадження компетентнісного підходу на уроках інформатики // Інформатика. — 2008. — № 3. — С. 3–7. Нестеренко О. В. Інформаційне суспільство і масова інформаційна просвіта // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2004. — № 4. — С. 3–5. Пометун О.І. Сучасний урок. ІТН., К.: Вид.: АСК, 2004р. – 192с. Потапова Ж. В. Формування інформаційної компетенції педагогічних працівників у системі післядипломної педагогічної освіти Київщини // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2006. — № 4. С. 8–10. Сиротенко Г. О. Сучасний урок: ІТН, Харків: Вид. гр.: «Основа», 2003р. – 80с.22
Сп. Додаток №1 9 клас. Тема: «Комп’ютерна модель та її переваги, поняття комп’ютерного експерименту, основні етапи комп’ютерного моделювання, моделювання предметних галузей».«Ім'я з малюнком» (Всі сідають в коло, а кожен учень малює на папері річ, яка, як він вважає, найкраще його характеризує. Підписує малюнок своїм ім'ям. Всі по черзі демонструють малюнки групі і пояснюють, чому обрали цей образ. Після презентації кладуть малюнки на стіл). Організаційний етап1. Що таке комп’ютерна модель?2. Чим відрізняються комп’ютерні моделі?3. Основні етапи комп’ютерного моделювання.23
Сп. Додаток №2 5 клас. Тема: «Інформаційні процеси: зберігання, опрацювання, передавання, пошук повідомлень та пристрої для їх підтримки».«Квітка»(Учитель малює на дошці квітку (серединка та чотири пелюстки). У серединці записує основне поняття. Після цього він просить учнів назвати прояви й характеристики поняття й записує їх на пелюстках). Етап актуалізації опорних знань та мотивації1. Як ви розумієте поняття «інформаційні процеси»?2. Які ви знаєте інформаційні процеси?3. Які є способи передавання інформації?24
Сп. Додаток №3 10 клас. Тема: «Принципи функціонування електронної пошти. Програми для роботи з електронною поштою». «Поєдинок»(Клас поділений на декілька груп. Кожній групі вчитель дає окремий текст. У кінці кожного тексту поставлено проблемне питання («Чи може...», «Що відбудеться, якщо...», «Чи вірне твердження...»). Етап перевірки домашнього завдання. Що таке електронна пошта?Якими перевагами володіє електронна пошта в порівнянні із звичайною паперовою поштою?Що таке поштовий сервер?Що таке поштовий клієнт?Як записується поштова адреса?25
Сп. Додаток №4 8 клас. Тема: «Двійкове кодування. Одиниці вимірювання довжини двійкового коду». Ділова гра «НДЛ»(У даному випадку НДЛ — це науково-дослідницька лабораторія. Учасники: Замовник (який дає задачу) — цю роль виконує учитель або спеціально підготований учень;Винахідники, або дослідники, або розв'язувані — залежно від виду завданим група учнів. Приймальна комісія — цю роль теж бере на себе учитель, але вже в ансамблі з 2 - 3 учнями). Вивчення нового матеріалу26
Сп. Додаток №5 11 клас. Тема: “ Поняття комп’ютерної публікації. Засоби створення публікацій ” «Фактологічний диктант»(Проводиться по базовим питанням (5—7 питань на варіант). На партах тільки чистий аркуш паперу й ручка. Робота ведеться у швидкому темпі: тут немає необхідності у роздумах, повинна працювати пам'ять. Жорстка форма роботи. )Етап перевірки знань фактичного матеріалу, основних понять, глибини осмислення, контролю та самоперевірки27 Які види публікацій розрізняють? Що можна віднести до комп’ютерної публікації?Які засоби потрібні для створення публікації?Що таке шаблон і макет документа?Які особливості має програма Microsoft Publisher?Як створити публікацію за допомогою програми Microsoft Publisher?Як працювати з текстом у середовищі програми Microsoft Publisher?
Сп. Додаток №6 6 клас. Тема: «Алгоритми в нашому житті. План виконання завдання. Планування в нашому житті ». «Крокодил »(Учні діляться на дві команди. Один з учнів (або невеличка група) демонструє дослід, явище з допомогою міміки й жестів, без слів чи обладнання. Переможе команда, котра швидше розгадає показане). Етап первинного закріплення, застосування, узагальнення, контролю знань28
Сп. Додаток №7 7 клас. Тема: «Уведення даних до комірок: текст, число. Редагування даних ». Копіювання, переміщення й вилучення даних. Автозаповнення.“ Умовні знаки” (Запитую учнів: «Як би ти оцінив свої здобутки на уроці?»Пропоную підняти картки із зображенням, які означають Наступне.- «Я все розумію, я все роблю правильно»«Мені була зрозуміла більша частина матеріалу, але я ще іноді припускаюся помилок»- « Я майже нічого не розумію, нове правило для мене складне»). Підсумок уроку29