МЕТА: - дати поняття учням про байку, мораль, алегорію, розкрити характерні ознаки байки;- познайомити з особистістю і творчістю Езопа, показати особливості змісту та побудови байок Езопа; - розкрити поняття "езопова мова" ;- розвивати навички виразного читання і основ жанрового аналізу байки, зв’язне мовлення; - сприяти вихованню морально – етичних якостей особистості.
Байка є одним із жанрів словесного мистецтва до якого зверталося багато літераторів. Поряд із міфом вона була однією з перших форм літературного мислення. З’явившись у ІІІ ст. до Різдва Христового в Давній Греції, байка знайшла своє втілення у творах представників різних країн: Давньої Греції, Риму, Франції, Італії, України. Розвиток байки у Греції поклав початок розвиткові жанру байки у світовій літературі.
Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен, Сковорода, Крилов – всім вистачило тем. Всім шлях премудрий розвивався, Хто до Езопа добувався, Хто позичав сюжетів та ідей, Щоб байкою збагачувать людей. М. Годованець. Байка і нині розважає й повчає. Тому вона така популярна, її сюжети письменники різних країн та різних часів запозичували в Езопа – від римського письменника Федра (І ст. до н.е.) до М. Годованця (ХХ ст.н.е.). Серед них найбільш відомі: грек Бабрій, італієць Леонардо да Вінчі, українець Леонід Глібов , поляк Іграци Красицький, росіянин Іван Крилов. Кожний автор самобутній, неповторний, вносив свої національні особливості у розвиток жанру байки.
А зараз ми з вами перенесемося у далекі VІ – V століття до нашої ери у Давню Грецію. Важливе місце тоді посідала байка у давньогрецькій літературі. Серед імен, що повиті легендами , - ім’я Езопа. Жодних достовірних відомостей про нього немає. Зате існує багато переказів і легенд про життя цього мудрого співця, який жив у VІ столітті до нашої ери. За переказами, Езоп жив у давній Греції дві з половиною тисячі років тому (у VI ст. до н.е.). Кажуть, що байкар був рабом-невільником, за походженням фракійцем чи фрігійцем. Мав велике черево, чималу голову, горб на спині. Проте цей негарний раб вирізнявся неабияким розумом. Про його мудрість складалися легенди, які свідчили про те, що він був розумніший від своїх сучасників і повчав їх своїми байками.
У байках Езопа багато місця відведено соціальній нерівності. Байкар висвітлює ці проблеми . доносить їх до читачів. Однією з найвідоміших байок, в якій висвітлена проблема соціальної нерівності є байка " Вовк і ягня". Сюжет байки " Вовк і ягня" , написаний прозовою мовою, став традиційним. Його брали для своїх творів поети різних народів: латинянин Федр, грек Бабрій, француз Лафонтен, німець Лессінг, поляк Красицький, росіяни Сумароков, Крилов; до езопівського репертуару зверталися такі відомі українські байкарі , як Г. Сковорода, Є. Гребінка, Л. Глібов, Б. Грінченко. Вовк побачив, що Ягня п'є воду з річки, і хотів знайти якийсь слушний привід, щоб його з'їсти. Отже, хоч він стояв і вище по течії, але почав обвинувачувати Ягня, що воно каламутить йому воду й не дає пити. Ягня відповідало, що воно п'є, торкаючись води тільки краєчком губ, і що, зрештою, воно, стоячи внизу, не може йому каламутити воду. Тоді Вовк зауважив:— Минулого року ти зневажило мого батька.— Мене тоді й на світі не було, — відповіло Ягня. Але Вовк сказав йому:— Хоч би як ти виправдовувалось, я все одно тебе з'їм. Так навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.« ВОВК І ЯГНЯ »
Крук украв шматок м'яса і сів на якесь дерево. Побачила це Лисиця з захотіла відібрати м'ясо. Вона стала перед Круком і почала вихваляти його велич і красу, кажучи, що йому найбільше з усіх годилось б царювати над птахами, і це сталося б напевно, коли б він мав голос. Крук хотів похвалитися, що голос у нього є, закрякав і випустив м'ясо. Лисиця підбігла, схопила м'ясо і сказала: " О Круче, коли б ти мав також розум, тобі більше не бракувало б нічого, щоб стати царем". Ця байка стосується нерозумної людини.« КРУК І ЛИСИЦЯ» Лисиця є уособленням людини хитрої, корисливої, розумної, підступної, винахідливої. Образ Крука — це тип довірливої, простакуватої, наївної та недалекоглядної людини.
Молода Лисиця побачила, що з виноградної лози звисають грона, і захотіла дістати їх, але не змогла. Відходячи, сказала сама до себе:— Вони кислі!Так і в людей буває. Коли хто неспроможний досягти чогось, посилається на обставини.« ЛИСИЦЯ Й ВИНОГРАД» Езоп висміює людські вади: лінь і відсутність бажання думати. У образі Лисиці зображена людина, яка не хоче прикладати зусилля для досягнення мети, ухиляється від праці і таким чином нічого не досягає. Алегоричний образ Лисиці втілює хитрість, прагнення до легкої наживи, небажання чесно і наполегливо працювати.
Мурашки взимку сушили на сонці вогке збіжжя, коли до них підійшла голодна Цикада й попросила, щоб їй дали їсти. Тоді вони спитали її, чому вона не заготувала собі харчів улітку, а вона їм: "Мені все було ніколи, я співала". На це Мурашки, сміючись, відповіли: "Якщо ти співала влітку, то потанцюй узимку". Не слід зневажати нічого, щоб згодом не довелося шкодувати. « МУРАШКА І ЦИКАДА» Мурашка — старанність, працелюбність, поміркованість; Цикада — легковажність, непередбачливість, несумлінність.
У світі весь час щось змінюється: з’являється нове, а старе вмирає. Проте байкам Езопа судилося жити вічно. Їхні сюжети є надбанням усіх європейських літератур. За ними, простими і цікавими, було написано багато творів іншими байкарями. - Такі слова про Езопа писав римський поет Федр. Дійсно в Езопа вчилися складати байки. Тому . що його байки були своєрідними відправними точками в доробку письменників – байкарів. Учнями Езопа були римський поет Федр і грецький поет Бабрій.
Літературний диктант1. Який твір називається байкою?2. Хто вважається родоначальником жанру байки? 3. Країна, що подарувала світові основоположника жанру байок? 4. Яка мова езопова?5. Що називається мораллю байки? 6. Що чи кого засуджує Езоп у байці «Вовк і Ягня»?7. Якими людськими вадами наділена Цикада? (Байка Езопа «Мурашки і Цикада»). 8. Чого навчає байка Езопа «Хліборобові діти»?9. З яких частин складається байка?10. Що висміюється у байках Езопа?11. Чого навчають байки Езопа?12. Творчий доробок Езопа складає…?
Ми черпаємо з байок життєву мудрість. Байка збагачує нас духовно, навчає добра, справедливості, порядності, показує негативні прояви в житті людей і спонукає їх до виправлення власних вад. Здається, байка просто бреше,А справді — мудру правду чеше. Л. Глібов Геть байку роздягли, клятущі, догола. Тоді побачили, що Правда то була. І. Красицький І скільки не беруть живлючої водиці, Не висиха Езопова криниця. М. Годованець
Базікають, що байка «вік свій одробила»І час її списать в архів. Не тратьте, друзі, марно слів,Потрібно, щоб вона влучніше била. Л. Глібов Байка як жанр розвивається й далі. Вона не щезла з літературного життя. Її естафету підхопили такі відомі поети, як Павло Глазовий, Євген Гребінка, Левко Боровиковський та ін. Нехай же з роками не губиться ваш інтерес до байки, вона буде вашою приятелькою, подругою, наставницею на гідні вчинки, думки впродовж життя.
Байка – рідкісний жанр у сучасній літературіГнат Голка (Валерій Гнатюк) – лучанин, історик за освітою, поет, член Ліги українських письменників ім. Павла Чубинського, автор чотирьох збірок поезій та книги «Байки» (2015). Нова книга Гната Голки «Байки» – це намагання автора спробувати себе в цьому незаслужено забутому й, на жаль, сьогодні не зовсім популярному жанрі. Проте, на думку автора, байки – це невичерпне джерело народної мудрості, філософії, любові та правди. Адже байка, як літературне поняття, є невеличка за обсягом, часто віршована оповідь на актуально-моральну тематику, висміювально-повчального характеру. Тому у своїх байках автор висміює людські вади: жадібність, заздрість, дурість, хитрість, зажерливість, хвалькуватість, властолюбство, злодійство. Книжка складається з двох частин: байки-ремейки на твори класиків байкарів Езопа, Глібова, Глазового тощо, де людські недоліки висміюються через образи тварин. Другу частину збірки прикрашають вже авторські твори самого поета, в яких вдало відображені сатиричні образи сьогодення.
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ:1. https://pro-cikave.com.ua/najcikavishi-fakty-pro-ezopa/.2.https://svitliteraturu.com/board/moji_uroki/povchalne_slovo_bajki_analiz_bajok_ezopa_fedra_da_vinchi_lafontena_skovorodi/10-1-0-1712.3. https://www.ukrlib.com.ua/bio-zl/printit.php?tid=42974.http://catalog.library.tnpu.edu.ua:8080/library/Topic. Description?topic_id=266045. https://pidru4niki.com/71063/literatura/ezop6. https://zarlit.com/textbook/6klas_1/11.html7. https://supermif.com/baiki/ezop_baiki_1.html 8. https://guru.net.ua/analiz-murashka-i-cikada-bajka-ezopa/.9.https://moyaosvita.com.ua/literatura/%E2%9 C%85analiz-bajki-ezopa-lisicya-i-vinograd/.10.https://docs.google.com/document/d/1 WH22 PLw7ue. X5pc8eq. Ino. Ezk1ilso76j. U/edit .11.https://drive.google.com/file/d/1cc. Ayqxy. U_A-9 S4j8b. P5lb. Mt4 SPx-x. Jj0/view