Нікопольська гімназія № 10
Нікопольської міської ради
Желудкова Галина Григорівна – вчитель зарубіжної літератури,
заступник директора з навчально-виховної роботи
КЛУБ ЗНАВЦІВ ЛІТЕРАТУРИ
М.В.Гоголь «Вечори на хуторі біля Диканьки» 6 клас
Мета: прищеплювати учням інтерес до зарубіжної літератури, зацікавити учнів збіркою Гоголя «Вечори на хуторі поблизу Диканьки», залучати до позакласної роботи з предмета; навчати уважному читанню; розвивати читацькі інтереси, зв’язне мовлення, ерудованість, кмітливість, мислення, пам’ять та увагу, різноманітні творчі здібності учнів, почуття відповідальності за доручену справу; виховувати спостережливість, взаємодопомогу, естетичні смаки і вподобання школярів.
Обладнання: виставка книг, фотоілюстрації, учнівські малюнки до твору.
Хід роботи
Учитель. Запрошу вас, любі шестикласники, на нову зустріч у «КЛУБІ ЗНАВЦІВ ЛІТЕРАТУРИ». Нагадаю, що це – урок-змагання, урок-пригода, урок-вистава. Цим уроком позакласного читання ми завершуємо вивчення пригодницької, поетичної, веселої повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом». Але ж зверніть увагу, сьогодні ми працюємо не з однією повістю, а з всією книгою – не менш пригодницькою, поетичною, веселою, а саме – «Вечори на хуторі біля Диканьки».
Зустріч ми проведемо як змагання трьох команд. І перший наш конкурс називається «Знайомство».
І команда «Вечори на хуторі біля Диканьки»
Прочитали книгу ми,
Що Гоголь в Петербурзі написав.
Свята і обряди, пригоди й легенди...
Про Україну – всьому світу розсказав.
ІІ команда «Рудий Панько»
Незвичайний початок,
Дивовижний фінал.
Старий пасічник чимало
Розповів історій нам.
ІІІ команда «Черевички»
Черевички ми дістанемо –
Переможцями всі станемо.
І Оксані скажемо дружно:
«Кохання цінувати нужно»
Учитель. Перший традиційний конкурс – «Розминка». Проходитиме він у два етапи. Ви маєте можливість показати, як добре знаєте книгу «Вечори на хуторі біля Диканьки».
1) «У якій повісті…»
- Герой якої повісті продає душу нечистій силі заради кохання? (Петро. «Вечір напередодні Івана Купала»)
- Герой якої повісті здійснив подорож за допомогою нечистої сили? (Вакула, «Ніч перед Різдвом»)
- У якій повісті зло, скоєне кілька століть тому, призводить до страшних наслідків та страждань ні в чому не винних людей? («Страшна помста»)
- У якій повісті нечисту силу показано з гумором? («Ніч перед Різдвом»)
- Герой якої повісті не побоявся вирушити в лігво нечистої сили заради важливого документу? (Дід, «Зникла грамота»)
- У якій повісті нечиста сила «водить» героя? («Зачароване місце»)
- У якій повісті герой реального світу та героїня фантастичного світу допомагають один одному? (Левко та Панночка, «Майська ніч, або утоплена»)
- У якій повісті молоді люди розігрують місцеву легенду про нечисту силу, що й допомагає поєднатися закоханим? («Сорочинський ярмарок», легенда про червону свитку)
- Герой якої повісті домагається любові дівчини не стільки за допомогою нечистої сили, скільки завдяки власним якостям: сміливості, рішучості, винахідливості ... (Вакула, «Ніч перед Різдвом»)
2. «Впізнай героя»
- Вона «мала від народження не більше 40 років. Була ані гарна, ані погана собою. Однак вона вміла причарувати до себе статечних козаків» (Солоха)
- «Ні за які благополуччя на світі не наважувалися люди брати від нього подарунки. Знову, як же не взяти: всякого пробере страх, коли насупить він, бувало, свої щетинисті брови і пустить спідлоба такий погляд, що, здається, забрав би ноги бог знає куди; а візьмеш - так на іншу ж ніч і тягнеться в гості якийсь приятель з болота ... » (Басаврюк)
- «Був точно колись запорожцем; але вигнали його чи він сам втік із Запоріжжя, цього ніхто не знав» (Пацюк)
- «Розповідають, що збирає вона щоночі утоплених і заглядає поодинці кожній в обличчя, намагаючись дізнатися, яка з них відьма» (Панночка)
- «Підперши ліктем гарненьке підборіддя своє, задумалася вона, сидячи в хаті одна. Багато мрій обвивалося біля русявої головки. Іноді легка усмішка торкалася її червоних губок і якесь радісне почуття піднімало темні її брови; то знову хмара задумливості опускала їх на карі світлі очі. «Ну що, якщо не справдиться, що він каже? Що, якщо мене не видадуть?» (Параска)
- «Він був не те щоб з боягузкого десятка; бувало, зустріне вовка, так і схопить просто за хвіст; пройде з кулаками між козаками - всі, як груші, поваляться на землю. Але ж щось подирало його по шкірі, коли вступив він у таку глуху ніч у ліс» (Дід)
Учитель. Наступний конкурс має за мету перевірити ваші теоретичні знання. «Конкурс літературознавців». Команди будуть працювати з уривком із повісті «Майська ніч, або утоплена». За визначений час ви повинні виписати засоби художньої виразності із цього уривка. А один учень з команди візьме участь у «Конкурсі читців», він виразно прочитає цей уривок напам’ять.
Чи знаєте ви українську ніч? о, ви не знаєте української ночі! Пригляньтесь до неї: з середини неба дивиться місяць. Безмежне склепіння небесне розійшлось, розширилось іще безмежніш. Горить і дише воно. Земля вся у срібному світлі; а дивне повітря віє і теплом, і прохолодою, і дише млостю, і розливає океан пахощів. Божественна ніч! Чарівлива ніч! Нерухомо, натхненно стали гаї, виповнені темрявою, і кинули велетенську тінь од себе. Тихі та спокійні ці стави; холод і морок вод їх похмуро оточений темно-зеленими стінами садів. Незаймані гущавини черешень та черемхи боязко простягай своє коріння у студені джерела і шепочуть іноді листям, немов сердячись та гніваючись, коли прекрасний зальотник — нічний вітер, закравшися зненацька, цілує їх. Увесь ландшафт спить. А вгорі все дише, все чудове, все урочисте. А на душі й безмежно, і дивно, і рої срібних видінь зграйно виникають у її глибині. Божественна ніч! Чарівлива ніч! І раптом усе ожило: і гаї, і стави, і степи. Котиться величний грім українського солов'я, і здається, що й місяць заслухався його посеред неба… Як зачароване, дрімає на пагорбі село. Ще біліше, ще краще блищать проти місяця гурти хат; ще сліпучіше вирізуються з темряви низькі їх стіни. Пісні замовкли. Скрізь тихо. Благочестиві люди вже сплять. Де-не-де тільки світяться вузенькі вікна. Перед деякими тільки хатами, біля порога, запізніла сім'я сидить за пізньою вечерею.
Учитель. Ми знаємо, що повісті Гоголя сповнені містики. Тож наступний конкурс - «Нечиста сила».
- У якій повісті з'являється червона свитка? («Сорочинський ярмарок»)
- У яких повістях є відьма? («Ніч перед Різдвом», «Майська ніч, або утоплена», «Зникла грамота»)
- У якій повісті діє чаклун? («Страшна помста»)
- У якій повісті є потопельниця? («Майська ніч, або утоплена»)
- У якій повісті показаний притулок нечистої сили? («Зникла грамота»)
- У якій повісті з'являється чорт? («Ніч перед Різдвом»)
- Хто такий Басаврюк? ( Диявол, «Вечір напередодні Івана Купала»)
Учитель. Ще один конкурс за текстом повістей - «Бюро знахідок». Кому належать речі?
- дзеркальце (Оксана)
- намисто (Оксана, Ганна)
- мітла (Солоха)
- заплічний мішок (Вакула)
- записочка-наказ (Левко)
- галушки (Пацюк)
- шапка (Дід)
- ключ від підвалу (Катерина)
- мішок із золотом (Петро)
- заступ, лопата (Дід, «Зачароване місце»)
Учитель. У повістях багато таємниць. Тому наступний конкурс буде пов’язаний з розгадуванням таємниць. «Анаграми». Вам треба прочитати зашифровані слова.
ЗДВІРО (РІЗДВО)
ААСОКН (ОКСАНА)
ВРСАКЮАБ (БАСАВРЮК)
ООГЛАВ (ГОЛОВА)
ЛУЧНКА (ЧАКЛУН)
АУАЛВК (ВАКУЛА)
ОКЕЛВ (ЛЕВКО)
ГЛОГЬО (ГОГОЛЬ)
ЇДТАРЦІИ (ТРАДИЦІЇ)
ФТАИТАНСАК (ФАНТАСТИКА)
Учитель. Ми не можемо не згадати письменника, який подарував нам таку надзвичайну книгу – Миколу Васильовича Гоголя. «Знаю такий факт». Це біографічний конкурс. Я пропоную вам згадати факти, пов’язані із життям Гоголя на Україні.
Команди по черзі називають факти біографії Гоголя.
Учитель. Завершується наша зустріч творчими конкурсами. Журі оцінюють ілюстрації, які підготували члени команд – «Художній конкурс».
Команди виступають з інсценуванням епізодів – «Театральний конкурс».
ЖУРІ ПІДБИВАЄ ПІДСУМКИ ЗУСТРІЧІ-ЗМАГАННЯ.