Система уроків "Мудрість байки".

Про матеріал
Матеріал містить конспекти уроків, додаткові матеріали, які можна використати під час уроків зарубіжної літератури у 6 класі. Розробки уроків укладені згідно з новими вимогами щодо формування життєвих компетентностей учнів; пропонується використання різних інтерактивних технологій. Теми розробок уроків:  Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. Байки «Вовк і ягня», «Езопова мова». Мораль байок Езопа.  «Правдиве слово байкаря…». Утілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість, дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах (байки Езопа «Крук і лисиця», «Мурашки і цикада», «Хліборобові діти»).  Жан де Лафонтен «Зачумлені звірі». Новаторство Ж. де Лафонтена у жанрі байки. Людські вади в байці «Зачумлені звірі». Алегоричні образи твору.  Підсумковий урок – конкурс "Цікава байка".  Додаткові матеріали. В розробках уроків використано опорні схеми, оформлені у вигляді таблиць, карток, висновків, які народжуються під час пояснення. Від традиційних наочностей вони відрізняються тим, що стають опорою думки, опорою дії. Дивлячись на ці схеми, учні формують свою відповідь. В результаті матеріал запам’ятовується дуже свідомо, міцно, без надмірних зусиль. Дані схеми та таблиці послідовно розкривають новий матеріал. Іх використання приводить до розвитку мислення учнів. Особливості людини такі, що більше інформації вона сприймає наочно. Учні вчаться «згортати» і «розгортати» необхідну інформацію, а тому вчитися стає легше і цікавіше.
Перегляд файлу

УРОК №1

ТЕМА:  Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст. Езоп – легендарний  поет, засновник  жанру  байки. Байки «Вовк  і  ягня»,    «Езопова  мова».  Мораль байок Езопа.

МЕТА: - дати поняття  учням  про  байку,  мораль,  алегорію, розкрити  характерні     ознаки  байки;

             - познайомити  з  особистістю  і  творчістю  Езопа, показати  особливості  змісту  та  побудови  байок  Езопа;

             - розкрити  поняття "езопова  мова" ;

             - розвивати  навички  виразного  читання  і  основ  жанрового  аналізу  байки, зв’язне  мовлення;

             - сприяти  вихованню  морально – етичних якостей  особистості.

ОБЛАДНАННЯ: Репродукції  картини "Езоп" Д. Веласкеса, виставка  книг  Езопа, ілюстрації  до  його  творів, презентація, відео.

Тип уроку: вивчення нового  матеріалу.

 

                                                        Геть  байку  роздягли, клятущі,  догола

                                                        Тоді побачили, що Правда то  була

                                                                                                І.Красицький

 

                                                ХІД      УРОКУ

І. Організаційна  частина  уроку

1.Вступне  слово  вчителя: Сьогодні  на уроці  нам  потрібно дізнатися,  що  таке  байка, де  і  коли  вона  виникла. Яку  мудрість  вона  несе  у  собі. Познайомитися  з  відомими  байкарями  світу  та  їх  творами..

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.

1 Оголошення  теми  і  мети  уроку.

2.Розповідь учителя:   Байка  є  одним  із  жанрів  словесного  мистецтва,  до  якого  зверталося  багато  літераторів. Поряд із  міфом  вона  була  однією  з  перших  форм  літературного  мислення. З’явившись  у  ІІІ ст.  до  Різдва  Христового  в  Давній  Греції, байка  знайшла  своє  втілення  у  творах  представників  різних  країн: Давньої  Греції, Риму, Франції, Італії, України. Розвиток  байки  у  Греції поклав  початок  розвиткові  жанру  байки  у  світовій  літературі.

   Що ж називають  байкою? Спочатку  це  були  невеликі  твори, що  нагадували  притчі, з повчальним   змістом ( діти  вже  мають  уявлення  про  притчі, оскільки  вивчали  біблійні  притчі)

   Байка – невеличкий, переважно віршований  твір  повчального характеру,  в  якому  в  образах  тварин, предметів . явищ  відображаються  людські  стосунки.

Байка = коротка  оповідь + мораль

3. Робота з презентацією (учні записують визначення     байки  в  зошити)

4. Словникова  робота(презентація)

Сатира – художній  прийом  у  творах  літератури  або  мистецтва,  заснований  на   різкому  висміюванні  пороків, хиб, негативних  явищ  дійсності.

Алегорія  -  художній  прийом   ,  завдяки  чому  людські  вади.  Характери, риси  переносяться  на  тварин.

Мораль – система  поглядів, норм  і  оцінок, що регулюють  поведінку  людей.

Мораль  у  байці – повчальний  висновок. (учні  по  черзі  зачитують  із  підручника  всі  визначення)

5. Слово вчителя: Байка  складається  з  двох  частин ( оповідної  та  моралі). Не  завжди  мораль  є  висновком  чи  підсумком  всього  сказаного. Як, наприклад, в  Езопа,  де  вона  знаходиться  в  кінці  байки. Мораль  може  бути  початком  байки, як  у  римського  поета  Федра. Тоді  вона  є  не  висновком  і  не  повчанням, а  передмовою  до  основної  частини, що  розкриває  зміст  байки.

 

 

 

    А  тепер  ми  з  вами  перенесемося  у  далекі VІ – V століття  до  нашої  ери  у  Давню  Грецію. Важливе  місце  тоді  посідала  байка  у  давньогрецькій  літературі. Серед  імен, що  повиті  легендами, - ім’я  Езопа.  Жодних  достовірних  відомостей  про  нього  немає.   Зате  існує  багато  переказів  і  легенд  про  життя  цього   мудрого  співця,  який  жив  у   VІ  столітті  до  нашої  ери.

   Байка  склалася  в  той  період, коли  в  Греції  точилася  гостра  боротьба  народу  з  родовою  знаттю  . а езопівські  байки  були  своєрідним  знаряддям  боротьби. "Життєпис  Езопа"  змальовує  його  мудрим  борцем  з  аристократами. Що  перевищує  їх  розумом  і  гострим  словом. Байки  Езопа або  ті, що поширювалися  під  його  іменем, увійшли  в  шкільний  побут. Саме  для  потреб  школи  були  створені  перші  збірки  Езопових  байок.

       Кажуть,  що  Езоп  був  невільником.  За   походженням  фракійцем  чи   фінікійцем. Цей  непривабливий  зовні  раб  вирізнявся   неабияким  розумом.  Про  його  мудрість  складалися  легенди, які свідчать  про  те, що  він  був  розумніший  від  своїх  сучасників  і  повчав  їх  своїми  байками.

6.Повідомлення  учнів (випереджальне завдання),  які  отримали  індивідуальні  завдання  і  опрацювали  легенди  про  Езопа: " Про  море", "Легка  ноша", " У в’язниці".

7.Слово  вчителя: У  байках  Езопа  багато  місця відведено  соціальній  нерівності. Байкар  висвітлює  ці  проблеми, доносить  їх  до  читачів. Однією  з  найвідоміших  байок,  в  якій  висвітлена  проблема  соціальної  нерівності  є  байка " Вовк  і  ягня".

8.Робота  з  підручником.  Виразне  читання  байки  " Вовк  і  ягня"

9.Слово  вчителя:  перекладач   Юрій  Мушак.

         Байку  Езопа  "Вовк  і  Ягня"переклав  з  давньогрецької  мови на  українську Юрій  Мушак. Народився  він  12 листопада 1904 року  в  с.Брозі (тепер Козаківка ) біля Балехова на  окраїні  Івано – Франківщини. Ще  в  гімназії  вивчив  напам’ять  старогрецькою усю  "Одіссею". Після  закінчення навчання  деякий  час  працював  у  Тернопільській  гімназії. А  з  1939 року  -  у  Львові. Перекладав  з  класичних  мов  "Байки"  Езопа,  "Поетику"  Аристотеля. Автор  кількох підручників  з  латинської  мови  для  вузів, численних  літературно – критичних  статей. Помер Юрій  Мушак  22  листопада 1973 р.

10. Бесіда  з  елементами  аналізу  твору. Робота з презентацією.

  • Про що  мовиться  у  байці?
  • Хто  є  персонажами  байки?
  • З  якими  намірами  вовк  підійшов  до  річки?
  • Чи  справедливо  Вовк  звинувачує  Ягня?
  • На  чиєму  боці  справедливість?
  • Який  аргумент  звинувачення  висуває  Вовк?
  • Чи зупинила  Вовка  спроба  Ягняти  захиститись?
  • Чи  є  у  творі  описи  героїв? Якщо   немає, то  чому?
  • Який  фінал  твору?
  • Пригадайте .  у  якому  творі ви  вже  зустрічали  вияв  трагічного  у  житті  героя? Чи однакові  ці  прояви?
  • У  яких  словах криється  мораль  байки?
  • У  чому  полягає  алегорія  твору?    З  якою  метою  автор  використовує  цей прийом?
  • Які  почуття  викликала  у  вас  байка?

   Під час  бесіди  можна  застосовувати  прийоми:- "Словесне  малювання", де  учні  можуть  розповісти про  свої  ілюстрації, які вони б намалювали  до  байки;- "Добери  заголовок", до  ілюстрацій  дібрати  заголовок, який  відображав  би   ідейний  зміст  байки ("Вовчий  закон", " Перемога  несправедливості"  тощо).

 

 

 

 

 

 

 

 

11.Складання  опорної  схеми  до  рис  характеру Вовка  і  Ягняти. (колективна  робота)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Підтвердіть  характеристики  Вовка  і  Ягняти  рядками  байки.

 

              ВОВК                                                                     ЯГНЯ

 

 

« Хотів  знайти  слушний                                 « відповіло, що  воно  п’є, торкаючись привід»                                                                          тільки  краєчком  губ»

 

 

«почав  обвинувачувати»                                      « стоячи  внизу, не  може

                                                                              каламутити  воду»    

 

                                                 ВИСНОВОК

 

 «все  одно  тебе з’їм»                                             « виправдовується,»

 

 

(заподіявся  чинити                                                   (намагається    знайти

кривду )                                                                      справедливий  захист)

 

 

 

 

Додатковий матеріал

На розсуд вчителя  можна виконати компоративний аналіз байки  " Вовк  і  ягня"  Федра, Бабрія, Езопа (робота  в  групах) . У  ході  аналізу  учні  складають  схему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.Слово вчителя: Свої байки  Езоп  будував  як алегоричні  розповіді, застосовуючи  живу  розмовну  мову. Тому  байки  були  зрозумілі  всім. Алегорична  мова  байок  дістала  назву "езопова мова".

13.Словникова  робота.(запис  у  зошити) – презентація.

"Езопова  мова" – тайнопис  у  літературі, художня  мова, навмисне  прихована  думка  автора. (учні  записують  в  зошити)

14.Робота  з  епіграфом  уроку.

  • Чи  перегукуються  слова Красицького, взяті  за  епіграф  до  уроку, із  байкою Езопа " Вовк  і  ягня"

-         Перегукуються. Зі  змісту  байки  видно , що  це не  просто  казочка  про  тварин, а  гірка  правда  життя. Красицький вказує  на  одну  із  основних  особливостей  байки: правдиве  зображення  життя через  прийом  алегорії.

15.Слово  вчителя:

    Сюжет  байки  " Вовк  і  ягня"  , написаний  прозовою  мовою, став  традиційним. Його  брали  для  своїх  творів  поети  різних  народів: латинянин  Федр, грек Бабрій, француз Лафонтен, німець Лессінг, поляк  Красицький; до  езопівського  репертуару  зверталися  такі  відомі  українські  байкарі , як Г.Сковорода, Є.Гребінка, Л.Глібов, Б.Грінченко.

   Байкарі  і  перекладачі  прагнули  актуалізувати  байки  Езопа,  переосмислити  їх  мораль  відповідно  до  вимог  часу. Ось  як  про  свою  перекладацьку  працю  сказав М.Годованець:

Я  їх  вдруге  народив

І духом  рідним  збагатив,

Подарував  коханому  народу,

Щоб  він  у  праці, в боротьбі

За  людське  щастя, за  свободу

Мав  на  озброєння  собі.

  А  ось  як  відгукнувся  Федр  про  свого  учителя  та  про  жанр  байки:

В Езопа  вчіться, добрі  люди.

Для  того  байка  коле  під  ребро,

Щоб  виправлять  людські  заблуди

І  похвалять  красу  й  добро.

Хоч  розповідь  коротка  й  жартівлива,

Мета  її  ясна  й  правдива.

Важливий  зміст, не  прізвище  митця.

Езопів  дух  я  в  байці  зберігаю.

Коли  й  додам  своє – гріха  не маю:

Життя  не  викривля  перо  творця.

Прийми  ласкавим  серцем  нас, читачу!

Короткістю  тобі  віддячу.

                 Переклад   М.Годованця

ІІІ. Закріплення  вивченого  на уроці.

Метод « Мікрофон»

-         Чи  актуальна байка Езопа " Вовк  і  ягня"  у  наш  час? Чому?

ІV. Підбиття  підсумків  уроку. Модель "Коло  думок"

  • Чим  зацікавив  вас  сьогоднішній  урок. Відповідь аргументуйте.

V.   Домашнє  завдання: опрацювати  біографію Езопа  за  підручником; виразно  читати байку " Вовк  і  Ягня"; виписати  із  байок  Езопа  вислови, що  стали  крилатими. Намалювати  ілюстрації до  байок Езопа. (за  бажанням)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий  матеріал  (легенди про Езопа).

                                    

                                               « ПРО МОРЕ»

 

    За  переказами , Езоп  був  рабом   у  неука Ксанфа, який  вважав  себе  філософом. Почувши  від  Езопа  якусь  справді  мудру  думку, він  привласнював  її  і  хизувався  перед  друзями  своєю  "вченістю".

    Якось  хвалько  потрапив  у  пастку,  заявивши  своїм   співрозмовникам, що він, такий  розумний  і  всесильний, може  випити  море. Його  спіймали  на  слові  й  побилися  об  заклад: якщо  завтра  вранці  він  не  вип’є  море,  втратить   свій  маєток.

    Отямившись,  хвалько  побіг  додому ,  покликав  Езопа   і  почав  благати.

-         Рятуй  мене! Проси  за  порятунок усе, що  хочеш!

     Збідніти  - це  було  найстрашнішим  для Ксанфа.

-         Я допоможу, - промовив Езоп. – Скажеш… Але   за  це  ти  маєш  дати  мені  волю.

     Ксанф  змушений  був  погодитись уранці він  прийшов  на  берег  моря, де  зібрався  натовп, щоб  поглузувати  з  хвалька. Оглянувши  присутніх , Ксанф гордо сказав:

-         Я вип’ю  море,  але  для  цього  потрібна  чаша. Зробіть  її, перелийте  воду  з  моря  в  чашу, і я доведу. Що  перед  вами  не  базіка.

    Усі  були приголомшені.

-         Що   й  говорити, Ксанф  таки  має  розум! Ксанф таки  філософ!

      А  справжній  філософ  байкар  Езоп  з  торбою  за  плечами  ішов  дорогою  і  дихав  на  повні  груди, бо  був  уже  вільний.

 

 

                                

 

                                                    «У  В’ЯЗНИЦІ»

 

   Якось  господар  послав  Езопа  до  міста  з  якимось  дорученням. Дорогою  трапився  йому  суддя , який  суворо   запитав.

-         Куди  йдеш?

-         Не  знаю. – відповів Езоп.

   Така  відповідь  здалась  судді  підозрілою,  і  він  звелів  відвести  Езопа  до  в’язниці.

-         Але  ж  я  сказав  щиру  правду, - запевняв  Езоп. – звідки  мені  було  знати,  що  я  потраплю  до  в’язниці?

     Суддя  засміявся  і  відпустив  його.

 

                                                        

                                              « ЛЕГКА   НОША»

 

  Разом  з  іншими  рибаками  Езопові  було  наказано  здійснити  кількаденний  перехід. Езоп  звернувся  до  хазяїна  з  проханням  дати  йому  легшу  корзину, бо  він,  мовляв,  значно  поступається  силою  перед  іншими  рабами.

-         Вибери  собі  сам! – сказав  хазяїн.

  Езоп  узяв  найбільшу  корзину  з  хлібом. Усі  сміялися  з  нього: він  ледве  дійшов  до  місця  ночівлі. Але  наступного  ранку йому  значно  легше  було  нести  свою  ношу  -  раби  повечеряли   і  поснідали  кількома  хлібинами. До  місця  призначення Езоп  ішов  майже  з  порожньою  корзиною.

 

 

 

 

 

УРОК №2

 

ТЕМА: " Правдиве  слово  байкаря…".Утілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість, дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах (байки  Езопа "Крук  і  лисиця",   "Мурашки  і  цикада", "Хліборобові  діти").

МЕТА: - закріпити  знання  учнів  про алегорія, байку, "езопову мову";

               - розкрити   зміст  байок "Крук  і  лисиця", "Мурашки  і  цикада", "Хліборобові  діти";

-       розвивати   усне  мовлення, творчі  здібності, логічне  мислення;

-       вдосконалювати  навички  виразного  читання;

-       сприяти  вихованню  морально – етичних  норм  людської  поведінки.

ОБЛАДНАННЯ:  виставка  ілюстрацій  до  байок  Езопа , байки  Езопа,  малюнки  учнів, презентація.

Тип уроку:  застосування  знань  і  формування  вмінь.

 

В Езопа  вчіться, добрі  люди,

Для  того  байка  коле під  ребро,

Щоб  виправлять  людські  заблуди,

І похвалять  красу  й  добро.

                                                                                                             Федр

                                          ХІД  УРОКУ

 

І. Підготовчий  етап. Актуалізація  опорних  знань.

1.Виразне  читання    учнями  байки  Езопа  « Вовк  і   Ягня»  та  її  аналіз.

Запитання  для  аналізу:

  • Про   що  розповідається  в  байці?
  • Хто її герої? (образи -  символи). Дайте  їм  характеристику. Що  вони  символізують? (Вовк – силу, Ягня – покірність – раба)
  • Яка мораль  байки? У  яких  словах  вона  виражається? (Мораль в тому, що, навіть справедливий  захист,  немає   сили  для  тих, хто заповзявся  чинити  кривду).
  • Що  засуджує  автор? (засуджується  зухвалість, жорстокість,  несправедливість, рабська  покора)

2. Вислови, що  стали  крилатими.

    Учні  зачитують  вислови, виписані  вдома.

ІІ. Мотивація навчальної  діяльності.

  1. Повідомлення  теми  і  мети  уроку.

Робота  з  епіграфом  уроку.

  1. Розповідь  учителя: Такі  слова  про Езопа  писав  римський  поет  Федр. Дійсно  в  Езопа  вчилися  складати  байки. Тому  що  його  байки  були  своєрідними  відправними  точками  в  доробку  письменників – байкарів.  Учнями  Езопа  були  римський  поет  Федр  і  грецький  поет  Бабрій.
  2. Виразне  читання  байок. Використання слайдів з презентації. Робота  в групах.

а) Підготуватися  до  виразного  читання  байок.

б) Здійснити  аналіз прочитаних  байок.

в) Скласти  опорну  схему  до  байки.

Перша  група. "Крук  і  лисиця"

Учні  виразно  читають  і  аналізують  байку "Крук  і  лисиця"

Питання  для  аналізу:

  • Які  герої  діють  у  байці?
  • Який  тип  людини  змальовано  в  образі  Крука?
  • Який  тип  людини  змальовано  в  образі   Лисиці?
  • Зі  скількох  частин  складається  оповідна  частина?
  • Як  ставиться  автор  до  героїв? Яка його  позиція?
  • Що  засуджується  в  байці?

 

 У  ході  аналізу  учні  складають  схему.

 

                            "Крук  і  Лисиця"

 

                            Оповідна  частина

 

 

 

 

 

 

 


Слово надається  художникам групи, які  в  цей  час  малювали  героїв  байки.

Друга  група. Учні  виразно  читають  і  аналізують  байку  "Мурашки  і  цикада"( використовуємо слайди презентації).

Питання  для  аналізу:

  • Хто  герої  байки?
  • Кого  зображено  в  образі  Мурашок?
  • Чим  кожний  з  героїв  займається?
  • Чому  страждає  Цикада?
  • Який  висновок  можна  зробити  з  байки?
  • Що  засуджується?
  • Який  прийом  застосовує  автор ?  (антитеза)
  • Пригадайте , що  таке  антитеза.
  • Для чого  автор  застосовує  цей  прийом?
  • Що він  хоче  підкреслити?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У  ході  аналізу  учні  складають  схему  до  байки "Мурашки  і  Цикада" .

                                           "Мурашки  і  Цикада"

 

 

 

                                                    АНТИТЕЗА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Слово надається  художникам групи, які  в  цей  час  малювали  героїв  байки.

Третя  група. Учні  виразно  читають  і  аналізують  байку  "Хліборобові  діти"

Питання  для  аналізу:

  • Про що байка?
  • Доведіть  таку  думку: байка "Хліборобові  діти"  має  два  плани – реальний  та  морально-філософський.
  • На  відміну  від  попередніх  байок, тут  діють  люди. Що  хвилювало  хлібороба?
  • Які  стосунки  склалися  між  дітьми?
  • Як  батько  вирішив помирити  дітей? Зачитайте
  • Які  слова  сказав  батько  своїм  дітям?
  • Зачитайте  мораль.
  • Чого  навчає байка?
  • Чи  актуальна  тема  байки  і   сьогодні?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У  ході  аналізу  учні  складають  схему  до  байки     "Хліборобові  діти"  .

 

                                             "Хліборобові  діти" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Закріплення  вивченого  матеріалу.

  1. Порівняльний  аналіз  вивчених  байок. Скласти  порівняльну  таблицю.

                              Байки  Езопа

           Спільне

            Відмінне

 

 

 

 

Знайдіть  риси, що  є  спільними  для  усіх  байок  Езопа.

-         Усі вони  написані  прозою.

-         Однакові  за  будовою: спочатку йде  оповідь, а  потім  мораль.

-         Обмежена  кількість  дійових  осіб.

-         Присутня  алегорія.

  1. Підсумкова  бесіда. Метод «Мікрофон»
  • Як  ви  вважаєте,  на  кого  більше  схожі  герої  байок  Езопа  -  на  тварин  чи  на  людей? Чому?
  • Як  ви  розумієте  вислів "езопова  мова"?
  • Спробуйте  ще  раз  визначити, що  таке  мораль байки.
  • Чого  нас  вчать  байки  Езопа? Що  засуджують? Що  схвалюють?
  1. Слово вчителя: У  світі  весь  час  щось  змінюється: з’являється  нове, а  старе  вмирає. Проте  байкам  Езопа  судилося  жити  вічно.  Їхні  сюжети  є  надбанням усіх  європейських  літератур.  За  ними, простими  і   цікавими, було  написано багато  творів  іншими  байкарями. Тому, давайте  ще  раз  назвемо  їх  імена (учні  називають  імена  відомих  байкарів). Давайте  подякуємо  Езопу  за  його  творчість. Від  свого  імені  дякую  вам   за  вашу  плідну роботу, за  допомогу  при  вивченні  життєвого  та  творчого  шляху  давньогрецького  байкаря  Езопа . І  хочу  попередити , що  попереду  нас  ждуть зустрічі  з  не менш  відомими  байкарями, про   яких  ви  дізнаєтеся  з  наступних   уроків.

ІV. Домашнє  завдання. Виразно  читати  байки. Підготувати  повідомлення  про  Жана  де  Лафонтена.( інд.завдання). Повторити  поняття "байка", "мораль" , "езопова  мова" , "алегорія".


УРОК №3

 

ТЕМА: Жан де Лафонтен «Зачумлені звірі». Новаторство Ж. де Лафонтена у жанрі байки. Людські вади в байці «Зачумлені звірі». Алегоричні образи твору.

 МЕТА: - закріпити знання  учнів  про байку, алегорію, мораль;

-         познайомити  учнів  з  життєвим  та  творчим  шляхом  французького  байкаря Жана  де  Лафонтена, показати  значення  його  творчості. ознайомити  учнів  із  байкою Лафонтена "Зачумлені  звірі", розкрити  її алегоричний  зміст;

-         розвивати логічне  мислення, навички  виразного  читання, зв’язного  мовлення;

-         виховувати  у  школярів  високоморальні  риси  характеру.

ОБЛАДНАННЯ: портрет  письменника, виставка книг  французьких 

                 просвітителів, ілюстрації  до  байки, відео.

Тип уроку: вивчення нових  знань.

 

 " Отак  і  в  нас : є  гроші  -  маєш  право,

 Не  маєш  то  під  суд  іди"

 

І. Організація  класу  до  уроку.

ІІ. Оголошення  теми, мети  і  завдань  уроку.

 ІІІ. Сприйняття  і  засвоєння  учнями  навчального  матеріалу.

  1. Слово  вчителя: Сьогодні  ми  познайомимося  ще  з  однією  видатною  особистістю, талант  якої  найповніше  розкосився  у  байці. Його  твори – філософські  й  політичні, народні  за  своїм  гумором, по – французьки  вишукані  й  галантні. Жив  і  творив  він  у  добу Просвітництва.
  2. Повідомлення про  письменника (заздалегідь  підготовлене  учнем)

        Жан де Лафонтен (1621 – 1695 рр.) народився  8  липня  1621  року  в  Шато  Тьєрі в  родині  лісника.  Навчався  в  сільській  школі,  а  потім  вивчав  право  в  коледжі  міста  Реймс. Оскільки   батько  був  збирачем  податків ,  то  він  мав  перейняти  від  нього  цю  посаду.

             Писати Жан де Лафонтен  почав  у  33 роки. Першими творами  були  комедії, поеми, казки  і  оповідання  у  віршах. Пізніше, познайомившись  із  творами  Езопа,  звернувся  до  байки і  написав  їх  аж  238. У них Жан де Лафонтен  поєднав  езопівську  мудрість  з  легким  французьким  віршем.

                 Лафонтен  обрав  жанр  байки  не  випадково. Саме  байка  дозволяла  не  тільки  розважати  людей ,  а  й  передавати  їм  свій  життєвий  досвід. Проте повчальність  у  його  байках  легка, яскрава, а  тому  легко  і  надовго запам’ятовується.

  1. Виразне  читання  байки   Жана  де Лафонтена "Зачумлені  звірі" вчителем  з  наступною  бесідою.

Запитання  для  бесіди:

  • Хто  є  персонажами  байки? (Лев, Лисиця, Осел, Вовк)
  • Назвіть  проблему, що  турбує  звірів. (У  лісі  бушує  чума,  її  послано  звірам  за  гріхи.)
  • Чому  Лев  виявився  безгрішним? (Він  є  цар.)
  • Кого  визнали  винним? Чому? (Осла, тому  що  він  беззахисний  і  безсилий.)
  • Що  криється  під  образом  Осла? (Народ)
  1. Виразне  читання  байки   Жана  де Лафонтена "Зачумлені  звірі" учнями  в  ролях.
  2.  Аналіз  твору.

Запитання для  аналізу:

  • Які  верстви  суспільства  представлені  в  байці?
  • Чи  вирішується   конфлікт між  царем  (Левом)  та  народом (Ослом)?
  • Який  настрій  байки?
  • Яке  ставлення  автора  до  Осла?
  • Знайдіть  в  тексті  байки  слова  до  характеристики  образів. 
  1. Колективне  складання  схеми.

 

                    ОСНОВНІ  РИСИ  ХАРАКТЕРУ  ЗВІРІВ  У  БАЙЦІ

                                        «ЗАЧУМЛЕНІ  ЗВІРІ»

 

 

 

 

 

 

 

 

"роздер", "загриз"                      "низько  гнеться"                   "покірно  визнає"

                                                                                                   "пробачення  просив"  

 

 

 

 

 

  1. Психологічний  практикум.

Поясніть, чому  звірі:

  • "Не  сміли  в  Тигра  гріх  знайти"
  • "Ведмедя  вирішили  обійти.."
  • " Псів – Сторожів  на  Раді  не  осудив  ніхто  в громаді"
  1.   Метод "Мікрофон".

      На  вашу  думку ,  у  чому  полягає алегорія  твору? (алегоричним є  образ чуми. Чума – це  гроші, влада  яких  засмоктує  людей, калічить  їх  душу, потьмарює  розум)

 

 

 

 

 

 

 

  1. Складання  схеми

                                     АЛЕГОРІЯ  ТВОРУ

 

                            Алегорія  твору                     образ  чуми

 

 

            

 

 

 

 

 

 страшна влада  яких засмоктує          калічать           затьмарюють

           людину                                         душу                     розум

 

 

 

 

 

 

 

                                       Є                                           НЕМАЄ

 

                

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Робота  з  текстом  байки ( Учні  знаходять  у  тексті  вислови, які  можна  назвати  крилатими  і  записують  їх  в  зошити.)

 

11.Дослідницька  робота. Прийом "гронування".

Порівняйте  байки Лафонтена  з  байками  Езопа.

 

 

 

                                        Діє  більше  персонажів

                                        Наявна  більша  кількість  діалогів

 

                                        Віршована  форма

                                        Присутні  соціальні  мотиви

 

                                        

                                         Діє два – три персонажі

                                         Прозова  мова

                                         Байки  нагадують  стислі  сценки        

 

 

 

12.Робота  над  проблемним  питанням. Повернення  до епіграфу  уроку . Метод «Коло  думок»

Учні  висловлюють думки,  обґрунтовуючи  їх.

ІІІ. Систематизація  і  закріплення  вивченого.

      Запитання  для  контролю:

-         На  вашу  думку,  вивчений  твір  є  байкою?

-         Які  проблеми  порушує  Лафонтен  у  своїй  байці?

-         Чого  хотів  навчити  людей  байкар?

-         Що  нового  додав  Лафонтен  у  розвиток  жанру  байки?

-         Чи  актуальна  сьогодні  тема, яку  висвітлює Жан де  Лафонтен  в  байках?

ІV. Домашнє  завдання. Виразно  читати  та  аналізувати  байку.

 

 

 

 

 

 

 

 

  УРОК №4

 

ТЕМА: Підсумковий  урок – конкурс "Цікава  байка"(можна провести між паралелями класів).

МЕТА: - перевірити  знання, одержані  учнями під час  вивчення  теми;

-         вдосконалювати  навички виразного  читання  байок;

-         розвивати логічне  мислення учнів, їхню  кмітливість, спостережливість, усне  мовлення;;

-         виховувати інтерес  до  світової  літератури  і  до  жанру  байки;

-         сприяти .  вихованню морально – етичних  норм  людської  поведінки.

ОБЛАДНАННЯ: портрети   відомих  байкарів, виставка  ілюстрацій  та  малюнків  учнів  до  творів  байкарів, схеми, кросворди, виставка  книг  відомих  байкарів, роздатковий матеріал, емблеми команд, картки  з  балами, дипломи для нагородження.

Тип уроку: застосування  набутих  знань.

 

Байка  вчить,

Як  на  світі  жить.

 

                                       ХІД  УРОКУ

 

І.  Організаційна  частина.

ІІ. Основна частина  уроку

  1. Слово  вчителя.

         Ми  познайомилися  із  дуже  цікавою  темою "Байка  у  світовій  літературі".  І  сьогодні  проводимо підсумковий  урок – конкурс "Цікава  байка" (учні  класу  діляться  на  дві  команди. У кожного  гравця  до  одягу  прикріплена  емблема, на столах  -  вишка-емблема, що  символізує  назву  команди. Обирають  журі, до  якого  входять  вчителі  та  учні. Ведучий – учитель. Перед  початком  гри  відбувається  конкурс захисту  емблем команд та  привітань. Бали  виставляються  після  кожного етапу  конкурсу  за 5 –ти  бальною  системою)

  1.  Проведення  конкурсу  "Цікава  байка".
  1.       "Хто  більше?"

     Протягом  однієї  хвилини  учні  готуються, щоб  перелічити якнайбільше  байок.

     По  одному  учаснику  від  команди  записують  на  дошці  імена  відомих  байкарів.

  1.         "Запитання  -  відповідь"

     Назвіть  давньогрецьких  байкарів. (Езоп, Бабрій)

     Хто  із  відомих  байкарів  писав  байки  прозою? (Езоп, Леонардо  да  Вінчі)

     Назвіть  найвідомішого українського  байкаря. (Л.Глібов)

  1.     Конкурс  читців  на  краще  виразне  читання  байки.
  2.     "Упізнай  мене"

Ведучий  пропонує  ілюстрації  до  байок. Потрібно  назвати  байку  і  розповісти про епізод, зображений  на  ілюстрації.

  1.     Продовжте  схему

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.     Домашнє  завдання.

а) Бліц – конкурс  запитань, якими  обмінюються  команди:

     Визначте  мораль  байки Езопа  " Крук  та  Лисиця".

     Назвіть  риси  характеру  Лафонтена, які  вирізняють  його  з-поміж інших  байкарів.

     Чому  рядки  з  байок  стали  крилатими  висловами? Наведіть приклади.

     Як  називають  сюжети , що  переходять від одного  байкаря  до  іншого?

     Як  ви  розумієте  значення  виразу: "Езопові  байки  -  скарбниця  світової  літератури"?

     З  якої  байки  ця  мораль : "отак  і  в  нас:  є  гроші  -  маєш  право, немає  -  то  під  суд  іди"?

          б) "Розгадай  кросворд"

               Команди  обмінюються  заздалегідь  складеними  кросвордами, які 

               потрібно  розгадати  протягом   2  хвилин .

  1.     "Хто  що  символізує"Виберіть  риси, які  відповідають  певним  героям  байок  і  з’єднайте  їх  стрілками. ( запис  на  дошці)
  • Вовк                               Жорстокість

                                                  Боягузтво

  • Лисиця                           Тупість

                                                                Влада

  • Осел                               Хижацтво

                                                               Нещирість

  • Ягня                               Працьовитість
  • Лев                                 Зухвалість
  • Крук                               Рабська  покірність

                                                               Чинопоклонство

  • Мурашки                       Нерозважливість

                                                               Лукавство

  • Цикада                           Сила
  1.     "Знайдіть  помилку"

Ведучий  читає  байку  з  помилками. Потрібно  їх  виправити  і  визначити  мораль  байки.

 

                                 «Мурашка  і  Горобець»

 

     У  літню  спекотну  пору  Горобець, гуляючи  по  полю, збирав  зернятка  ячменю  й  пшениці  і  запасався  на  зиму. Побачила  його  Мурашка, здивувалася, що  працює  він  в  той  час , коли  всі  інші  тварини  та  птахи, забувши  про  працю , відпочивають. Горобець  промовчав.

     Прийшла  зима. Мурашка  зголодніла, прийшовши  до  горобця, просила  хоч  трішечки  харчів. А  горобець  їй: « О, Мурашко, якби  ти  працювала, коли  мене  безжалісно  лаяла, то  тепер, мабуть, не  бракувало  б  тобі  їжі.»

 

                              « Дятел  і  Лисиця»

   Лисиця  украла шмат  м’яса  і  вибралася  на  самий  вершечок  дерева. Летів  неподалік  дятел, побачив  Лисицю, присів  поруч  на  гілку  і  почав   вихваляти  її  велич  і  красу, кажучи, що  їй  уже  давно   б  годилося  царювати  над  звірами ,  та  потрібно  правильно  поставити  голос.

   Лисиця  хотіла  похвалитися, що  голос  у  неї  є , та  випустила  м'ясо. Дятел  м'ясо вхопив  і  сказав : «О, Лиско,  коли  б  ти  розуму  хоч  трішечки  мала,   то  вже  б  до  цього  часу  панувала.»

  1.     Конкурс  капітанів

Порівняйте  жанр  байки  та  казки. Вкажіть, що  у  них  спільне  та  чим  вони  відрізняються.

  1.   "Складіть  квітку"

                Кожній  команді  дають  намальовану середину  квітки, на  одній  написано  "байка  прославляє" ,   на  другій  -  "байка  засуджує". Поруч  лежать упереміж  пелюстки  зі  словами: щедрість, жорстокість, зухвалість, несправедливість, мудрість, доброзичливість, легковажність, лукавство, старанність, взаємоповага, нерозважливість, працьовитість, безпорадність, покірність, дружба. Команди  добирають  відповідні  пелюстки  і  складають  квітки.

   11)Конкурс «Власна байка» (випереджальне завдання). Учні зачитують байки, складені самостійно.

  1.   Інсценізація  байок Езопа, Лафонтена (1 на вибір), (випереджальне завдання).

 

VІ.  Підсумок  уроку. 

         Журі  оголошує  результати  конкурсу. Нагородження команд.

V. Домашнє  завдання: Повторити  теми: «Міфи народів світу», «Мудрість байки»,  підготуватися  до   контрольної   роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             


 

 


 


 


 


 

1

 

docx
Додано
14 березня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку