Візитна картка роману А. Камю «Чума»Назва: "Чума"Автор: Альбер Камю. Рік: 1947 Літературний рід: епос. Жанр: філософський роман-притча; роман-парабола. Стиль: екзистенціалізм. Тема: боротьба людської спільноти проти конкретного зла (мешканців алжирського міста Оран проти чуми); у символічному значенні: боротьба проти нацизму та фашизму.Ідея: люди доброї волі здатні перемогти конкретне зло, але не можуть знищити його як категорію світобудови. Тож єдине, що "винна" і повинна людина, - це бути і завжди залишатися Людиною. Головні герої: доктор Бернар Ріє, Жан Тарру, священик отець Панлю, репортер Раймон Рамбер, Коттар, Гран, мадам Ріє (мати доктора). Композиція: 5 частин, хроніка: описано всі стадії епідемії: початок, наростання, загострення і спад. Роман "Чума" у творчості А. Камю знаменує перехід від анархічно-руйнівного бунтарства до захисту загальнолюдських цінностей: протистояння злу, відповідальності й солідарності. На думку самого Камю, роман "Чума" засвідчив його перехід від "етапу абсурду" до "етапу протесту".
Сюжет: В алжирське місто Оран приходить чума. На вулицях міста та в будинках знаходять дохлих пацюків, але ніхто ще не помічає небезпеки. Доктор Ріє проводжає свою хвору дружину (не чума) на лікування до санаторію, до нього переїжджає мати. Першим помирає воротар у будинку, в якому живе доктор. Кількість померлих зростає щодня. Доктор Ріє замовляє в Парижі сироватку, яка може незначно допомогти хворим, а через декілька днів префектура оголошує місто закритим. Одного вечора доктора викликає його пацієнт Гран, чий сусід Коттар намагався покінчити життя самогубством. Ще на початку епідемії Ріє знайомиться з журналістом Рамбером, який протягом карантину постійно здійснює спроби втекти з міста до коханої в Париж, та з таємничим Жаном Тарру, який докладно записує всі своє спостереження щодо жителів Орану. Місцеві жителі відчувають, що вони знаходяться у в'язниці, та починають спалювати свої домівки , у місті закінчуються харчі. Похоронні обряди вже відбуваються не відповідно до правил. Взимку чума відступає: хворі все частіше видужують. Але саме в цей час чума вбиває друга доктора Ріє Тарру. Коттар, який єдиний не чекав закінчення чуми, починає стріляти з вікна в перехожих, поліція затримує його. Доктор Ріє отримує телеграму, з якої дізнається, що його дружина померла. Місто радіє.
Експозиція твору. Навесні, в першій частині роману, чума вперше виявляє свої страшні ознаки у місті: одного дня тут раптом вилізли з підвалів тисячі пацюків і спалахнула епідемія Зав'язка. Вузловий епізод, де зав'язуються нитки роздумів літописця про істини, відкриті страшною хворобою – це суперечка доктора Ріє з колегами і чиновниками, які не бажають глянути правді в обличчя і визнати, що вони мають справу з чумою. Розвиток дії. Літо, події якого охоплюють друга і третя частини роману,— це період невпинного наростання і катастрофічного загострення масштабів епідемії. Створення санітарних дружин, спроби Рамбера втекти з Орана, досягнення чумою своєї вищої точки. Кульмінація. Восени — у четвертій частині роману — показано, як поступово епідемія стабілізується, не зменшуючи, але й не збільшуючи кількість своїх щоденних жертв. Винахід вакцини і врятування перших хворих. Розв'язка. Нарешті, в п'ятій частині — на кінець грудня — епідемія поступово зійшла нанівець. Зняття санітарних кордонів, прихід до Орана першого потягу, смерть дружини Ріє і він же біля помираючого Тарру. Фінал роману відкритий. Мабуть, через те, що знищити чуму неможливо, оскільки за певних умов вона знов повернеться. Композиція. П'ять частин, з яких складається роман, майже точно розподілені за порами року і послідовно фіксують усі етапи наростання, загострення і спаду чумної епідемії. Композиція роману побудована у формі чіткого хронікального викладу подій, які подаються у їх послідовному часовому перебігу, розподіл частин твору приведений у відповідність до природного розподілу відрізків часу.
Перші нариси до роману "Чума" були зроблені Камю на початку 1941 року, коли він вчителював в Орані. І хоча роман було завершено 1943 року, робота над ним ще тривала. Роман вийшов лише 1947 року. Вже самі дати вказують на справжню тему роману і його прихований смисл. З історії створення роману «Чума» Смисл назви роману «Чума»Хроніка вказує на дату 194... рік. Відтак на думку спадає словосполучення - "коричнева чума", тобто фашизм. Так вимальовується картина політичної чуми. За свідченням самого Камю, явний зміст «Чуми» — це боротьба європейського Опору проти фашизму. «За допомогою чуми я хочу передати атмосферу задухи, від якої ми потерпали, атмосферу небезпеки й вигнання, в якій ми жили тоді. Водночас я хочу поширити це тлумачення на існування взагалі. Чума покаже моральне обличчя тих, кому минулої війни випало думати, мовчати і страждати».
Герой роману інтелектуал Тару говорить: «Чума — не тільки хвороба, не тільки війна, це також смертні судові вироки, розстріл переможених, фанатизм церкви і фанатизм політичних сект, загибель безневинної дитини в лікарні, суспільство, влаштоване геть погано, так само як і спроби, всупереч опору влади, улаштувати його заново...» Мікроби чуми гніздяться повсюди, підстерігають кожен необережний крок людини, влади…Прикладів такої «зачумленості» XX століття знає багато: фашистська Німеччина, більшовицький СРСР, червоний Китай. І як тільки люди доброї волі перемагають зло в одному місці, воно піднімає голову в іншому. Доктор Ріє переконаний, що «чума — це нескінченна поразка». Образ чуми — це не тільки символ війни. Це універсальна метафора зла
Екзистенціалізм. Основні положення екзистенціалізму: 1. На перше місце висуваються категорії абсурдності буття, страху, самотності, страждання, смерті. 2. Існування людини (екзистенція) передує сутності та є важливішим. 3. Людина самотня у світі, але її існування в єдності з іншими необхідне, щоб побороти страх, відчай, тривогу, самотність. 4. Відчуженість людини і абсурдність світу взаємопов’язані та взаємозумовлені. 5. Вища життєва цінність, головний скарб людини – її внутрішня свобода. 6. Людина у вирішальні моменти життя стає перед вибором, і в залежності від свого вибору – вона стає Людиною, або ні. 7. Особистість має протидіяти суспільству, державі, середовищу, ворожому «іншому», адже всі вони нав'язують їй свою волю, мораль, свої інтереси й ідеали. 8. Відображення життя у творі митця завжди суб’єктивне. Екзистенціалізм (або філософія існування) (фр. existentialisme від лат. exsistentia – існування, буття) – напрям у філософії XX ст., що позиціонує і досліджує людину як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі. Основним проявом екзистенції є свобода, яка визначається як відповідальність за результат свого вибору. Екзистенціальні мотиви у творі: страх безвихідь становища відірваність від світу абсурдність існуваннямежова ситуація
з. Люди – містечко Оран. Всесвіт хаос, абсурд. Пізнання буття людини у Всесвіті, осягнення трагічності буття в абсурдному Всесвіті. Двобій з дійсністю. Епідемія чуми. Чума — це уособлення всесвітнього зла, яке повністю перемогти неможливо. Остаточна перемога над ним недосяжна, але усвідомлення цього не повинно паралізувати волю й розум людей, їхньої готовності до боротьби. А. Камю шукає в людині сили, що піднімають супроти зла, і знаходить їх у самій природі людини, яка здатна кинути виклик Богові й Долі й одвічному хаосу.
Система образів. Один із перших, хто розпізнав біду і зчинив тривогу. Енергія діїЗдатність узяти на себе відповідальність за всіх. Моральний опір злу, силам, що загрожують людському життю. Прагнення усвідомити все те, що має бути усвідомлене, прогнати видіння Неординарна зовнішність. Сильна особистість. Зачатки бунту. Життєрадісність. Любов до свободи. Таємничий спосіб життя. Лікар Ріє. Жан Тарру.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Два ідейно протиставлені табори. Герої, які поділяють авторську думку про необхідність боротьби з лихом, що спіткало місто. Герої, у яких є своя, осібна думка про те, чим є або може бути для людини чума. Ріє, Тарру, Рамбер і Гран. Отець Панлю і КоттарІдейні антагоністи. Персонажі другого плану: старий ядушник - «котячий дідок», слідчий Оттон, Кастель, мати доктора Ріє та інші, ідейна суть образів яких також визначає їх приналежність до одного з двох ідейно протиставлених таборів. Ріє:бути людиною. Тарру:співчувати іншим, служити людям
Символічні образи♦ Місто Оран - всесвіт, де відбувається боротьба добра і зла, де невідомо, хто і коли переможе, але де сама боротьба, опір звеличуються, бо це — гідне людини («не бути на боці «концтаборів»)♦ Оран і оранці - мікромодель людства у трагічних історичних подіях♦ Образ чуми - фашизм, хвороба, війна, «межова ситуація», жорстокість судових вироків, несправедливе суспільство, фанатизм церкви, розстріл переможених, смерть дитини, абсурд, трагічна людська доля; універсальна метафора зла, зло, невіддільне від буття. Один із героїв похмуро констатує у фіналі роману: «А що таке власне чума? Теж життя, тільки і всього!»♦ Боротьба з чумою - бунт проти абсурду, бунт, вільний від утилітарно-практичних цілей та мотивів, не лише особистих, а й суспільно-історичних
Проблематика і персонажі роману. ПерсонажіПорушені проблеми. Бернар РієЯк жити в абсурдному світі, де панують хаос і зло?Що робити, щоб зберегти у собі людину?Чи можна остаточно перемогти «чуму»?Чи варто боротися з чумою, якщо бацила ніколи не вмирає?Чи має сенс боротьба без шансів на остаточну перемогу?Жан Тарру. Як виконати християнську заповідь «Не убий!»?Як «не бути нічиїм ворогом»?Чи можна «стати святим без бога»?Проблема відповідальності. Жозеф Гран. Проблема «маленької людини». Проблема взаємовідносин життя та творчості. Раймон Рамбер. Чи можна «бути щасливим одному»?Чи можна бути «стороннім» у цьому світі?Отець Панлю. Віра в людину або віра в Бога?Боротися зі злом чи покластися на Божу волю?Коттар. Чи можна наживатися на горі і смерті інших?Як існувати в єдності з іншими?ОранціВзаємини влади і людської спільноти. Проблема самотності людини серед людей. Всі персоажіПроблема вибору людини у «межовій ситуації»Фільм «Чума». 1992 р. Велика Британія, Фрація, Аргентина
Висновки:«Чума» — філософський роман-притча. Твір написано у формі хроніки епідемії чуми, що почалася в Алжирі. У романі висвітлено історичні та філософські проблеми;у творі хвороба символізує не тільки епідемію та паніку, а й штучне зло, принесене ззовні;автор зауважує, що «Чума» — це боротьба європейського опору проти нацизму». Але це не тільки коричнева чума (фашизм, який панував у Європі), а й загальнолюдське зло, яке загрожує всьому людству;автор каже, що «будь-яка радість завжди знаходиться під загрозою, бо мікроб чуми ніколи не помирає» і «завжди може настати день, коли хвороба розбудить пацюків і пожене їх помирати на вулицях щасливого міста», тому кожному потрібно осмислити своє ставлення до норм моралі та загальнолюдських цінностей.
Використані джерелаhttps://www.google.com/url?sa=i&url=https%3 A%2 F%2 Fsvitppt.com.ua%2 Fzarubizhna-literatura%2 Falber-kamyu-chuma0.html&psig=AOv. Vaw15-Q0 XHGw. Fspsr. Mtkq18 NF&ust=1673698882278000&source=images&cd=vfe&ved=0 CBEQjhxq. Fwo. TCJDdiqz. Ex. Pw. CFQAAAAAd. AAAAABAEhttp://nkkep.com/wp-content/uploads/2020/03/P-12-zarubizhna.pdf https://dovidka.biz.ua/chuma-obraz-rambera/https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=108&page=32https://ethicscom.in.ua/archives/353https://z-3.jimdofree.com/%D0%BC%D0%BE%D1%97-%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%B8https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3 A%2 F%2 Fgdz4you.com%2 Fprezentaciyi%2 Fsvitova-literatura%2 Falber-kamyu-4667%2 F&psig=AOv. Vaw1 K_c. EX0 L4hfo_g. Dpx. EBi. Eg&ust=1673939124466000&source=images&cd=vfe&ved=0 CBAQjhxq. Fwo. TCJjm6af. Dy_w. CFQAAAAAd. AAAAABA1https://read-online.in.ua/read/chuma/5https://naurok.com.ua/fiksaciya-rezultativ-poshukovo-diyalnosti-uchniv-pid-chas-vivchennya-romanu-a-kamyu-chuma-230376.htmlhttps://guru.net.ua/kamju-chuma-golovni-geroi/https://studwood.net/971830/filosofiya/otets_panlyu