Цей матеріал використовується на уроках української мови у 5-тому класі . Презентація містить відомості про другорядні члени речення ( що означають, на яке питання відповідають , як підкреслюються та тренувальні вправи ) .
Другорядні члени речення Українська мова 5 клас Вчитель спеціалізованої школи I-III ступенів з поглибленим вивченням англійської мови №165 міста Києва Фалько Олена Анатоліївна
Номер слайду 2
Другорядні члени речення – додаток,означення, обставина. Вони пояснюють головні члени речення та залежать від них. Зверни увагу !
Номер слайду 3
Це важливо! Речення,яке складається тільки з граматичної основи називається непоширеним. Наприклад: Місто спить. Речення, у якому є другорядні члени речення, називається поширеним. Наприклад: Спить натомлене місто.~~~~~~~~~~~~rr
Приклади Я милуюсь ( чим?) каштаном ( під чим ?) під травневим дощем. Душа тужиться ( за чим ?) за просторами ( чого?) степу. r
Номер слайду 6
ім. товариша Я одержав листа від ( кого?) …….. у (чому?) ім.листі займ. мені…… товариш розповів ( кому?) ……. про своє ім.книгинавчання,свої захоплення. Переказав зміст ( чого?) ……… , яку щойно ім.відповідь прочитав. Того ж дня я написав ( що ?) …….. на лист . Виконай! Ти це зможеш! Перепиши речення, на місті крапок вставляючи слова. Знайди додатки , з’ ясуй , якими частинами мови вони виражені.
Номер слайду 7
Козаки Виконай! Складіть речення, у яких подані слова виступали б то підметом , то додатком. ім1. Помандрували козаки хоробрі ім2. Не вмирає слава козаків. Лист ім1. Надійшов лист ім2. Написати сестрі лист r
Номер слайду 8
Означення (другорядний член речення) Називає ознаку предмета Питання Який? Чий? Котрий? Підкреслюємо ~~~~~~~~~~~~ ( хвиляста лінія )
Номер слайду 9
Приклади На нього повіяло ( яким ?) густим ~~~~~~~ настоєм трав і ( яким?) серпневим сонцем. ~~~~~~~ Тополі роси ( які?) сині обтрушують з віт. ~~~~~
Номер слайду 10
Виконай!Перевір себе! чорної 1. Білі ручки …… роботи не люблять. ~~~~~ ~~~~~ задні 2. Передні колеса кінь везе,а …… - самі котяться. ~~~~~ ~~~~~ Допиши пропущені в другій частині антонімічні означення ( підкресли їх)
Номер слайду 11
Виконай!Ти зможеш!Над лісовим озерцем запалав рожевий ранок. ~~~~~ ~~~~~ На тихому плесі почали виринати зелені пуп'янки. ~~~~~ ~~~~~ Золоті промені перетворили смарагдові бруньки на ~~~~~ ~~~~~~~~білосніжні чашечки з пучками гарячого сонця .~~~~~~~ ~~~~~ Розквітла водяна лілея – біле латаття ~~~~~ ~~~ Прочитай текст, визнач та підкресли означення
Номер слайду 12
Обставина(другорядний член речення ) називає ознаку дії (місце,час,причину,мету,спосіб) Питання де?куди?звідки?коли?чому? як? з якою метою? Підкреслюємо -.-.-.-.-.-.-.-. (риска,крапка)
Номер слайду 13
Приклад. Школярі (коли ?) навесні поїхали (куди?) на екскурсію ( куди?) до Умані. rr
Номер слайду 14
Перевір себе. Я не мислю України понад простором і часом. А) і Б) і 2. Снилась йому хата під ясенами і півники в городчику. А) і Б) і Обери правильну схему до кожного речення - - - - - -.-.-.-.- -.-.-.-.- - - - - - -.-.-.-.- -.-.-.-.- ------ ~~~ ~~~ ----- -.-.- -.-.-rrrrrrrrrrrrrrr
Номер слайду 15
Ти зможеш!1. Угору стиха завертає путь.2. Зорі висипали на небо.3. Звисока усім киває на городі бузина.4. Дивилось мовчки море.5. Пливе хмарина вранці.6. Над кручею, за садом, на горі розквітла яблуня. Визначити і підкреслити головні члени речення , а також обставину
Номер слайду 16
Домашнє завдання. Складіть і запишіть речення за схемами 1) ~~~ 2) ~~~ 3) 4) ~~~r