Відкритий урок в 5-Б класі
Тема: Вимова і написання префіксів пре-, при-, прі-
Цілі уроку: пояснити особливості написання префіксів пре-, при-, прі-, сприяти зміцненню навичок їх виділення;
поглибити знання учнів про вимову слів з префіксами пре-, при-, прі-; формувати вміння та навички творення нових слів з даними префіксами; розрізняти префікси пре- і при- за значенням;
складати речення з використанням слів із префіксами;
розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам ́ять, культуру усного мовлення;
виховувати інтерес до українських традицій і звичаїв.
Завдання уроку: Сформувати в учнів уміння правильно писати слова з орфограмою «Букви е, и, і в префіксах пре-, при-, прі-»
Технології, методи, форми роботи: Бесіда, гра, пояснення, спостереження над мовним матеріалом, робота з підручником, «Орфографічний тренажер», дослідження-реконструювання, «Мікрофон», «Незакінчене речення»,
«Злови помилку», «Мистецтво красномовства», «Глечик мовних смаколиків», лінгвістичне дослідження.
Необхідне обладнання і матеріали: Ноутбук, комп ΄ютерна презентація, роздатковий матеріал.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу
«Над усе шануйте гостя, відкіля б він не пр..йшов: чи простолюдин він, чи знатний, чи посол».
Киівський князь Володимир Мономах
Хід уроку
І.Організаційний момент
Вчитель Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час Гостей посмішкою й миром.
Учень: Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас
І запрошуєм ласкаво
На урок у 5 клас.
Психологічна вправа «Наш настрій»
-Діти, посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Тим паче, що посмішка - це головна умова успіху, коли йдеш у гості або зустрічаєш гостей. Отже, ви готові розпочати роботу?
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Хатинка, спечений, весело, розв’язати, піч, зліпити.
3. Вправа « Так або ні »
1) Слово складається з кореня та закінчення ( Ні )
2) Закінчення – це змінна частина слова, яка слугує для зв’язку слів у словосполученні та реченні (Так )
3) Префікс – значуща частина слова, яка стоїть після кореня і слугує для утворення нових слів ( Ні )
4) Суфікс – значуща частина слова, яка стоїть після кореня і слугує для утворення нових слів ( Так )
5) Частина слова без закінчення –це основа( Так )
6) Спільнокореневі слова – це слова, які мають однаковий корінь ( Так )
7) В українській мові усі слова змінні ( Ні )
8) Закінчення не позначене буквою називають нульовим ( Так )
9) Незмінні слова не мають закінчень ( Так )
10) Слова таксі, бюро, метро – це незмінні слова ( Так )
11) Слова вода, водою, на воді – це спільнокореневі слова ( Ні )
12) Усі прислівники належать до незмінних слів ( Так )
Ні-4 Так-8
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота з текстом
-Прочитайте текст.
Гостинність у звичаях українців
Слово «гість» - давнє, праслов ΄янське. Первісне значення його – чужинець, чужоземець. Справді, чужинцями, гостями були в нас купці. Дороги, якими вони прибували, називалися «гостинець», та й привозили чужоземці теж гостинці.
Стародавні звичаї веліли, щоб гість, зайшовши на подвір ΄я , бодай на хвилинку вступив до хати. Гостя садовили на найкращому місці, запрошували до столу. Сидячи за столом, гості повинні були чекати запрошення до страви. Коли гостина була святкова, то дітей за стіл не садили, господарі теж не сідали : господиня подавала їсти і припрошувала жінок, а господар – припрошував чоловіків. Нечемним вважалося, коли гість брав зі столу страви сам, без припрошення. Кожного гостя, який уже прощався , господарі проводжали аж на двір або за ворота ( За митрополитом Іларіоном).
2.Бесіда
-Яке первісне значення слова «гість»?
- Які звичаї вам запам ΄яталися?
-Яких з них ви дотримуєтеся?
- Визначте тему та основну думку тексту, тип і стиль мовлення.
-Що означає слово «припрошувати»?
-Який префікс у ньому вживається?
-Чи є в цьому тексті ще слова з префіксами при-? Випишіть їх.
-Чи можете ви пояснити, чому в цьому префіксі пишеться літера и?
2. Бесіда
- Згадайте, що називається префіксом?
-Для чого служать префікси у словах?
-Чи змінюється лексичне значення слова зі зміною префікса?
3. Гра «Префікс чи ні?»
-З ́ясуйте, чи є префікс у словах прихід, природний, приказка, премудрий, премія.
Зробити звуковий запис слів премудрий і прихід .
Як вимовляються ненаголошені голосні в префіксах пре-, при-?
Епіграфом уроку стануть слова київського князя Володимира Мономаха:
«Над усе шануйте гостя, відкіля б він не пр..йшов: чи простолюдин він, чи знатний, чи посол».
- А яку літеру слід писати у слові прийшов, ви скажете наприкінці уроку.
ІУ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Пояснення
Ненаголошений голосний звук ІеІ у префіксах пре- , як і у коренях слів, вимовляється наближено до ІиІ. Ненаголошений ІиІ у префіксах при- у вимові наближається до ІеІ. Щоб не помилитися у написанні префіксів пре- і при- , треба розрізняти їх за значенням.
2. Спостереження над мовним матеріалом
-Яке загальне значення слів прийшов, приїхав, прибіг? (Наближення до чогось)
-Яке загальне значення слів пришив, приєднав, прибив? (Приєднання до чогось)
-Яке загальне значення слів приморський, придорожній, пришкільний? (Перебування біля чогось)
-Яке загальне значення слів присів, приліг, призупинився? (Неповнота, незакінченість дії)
-Зробіть висновок про написанни префікса при-.
(Слайд 7)
-Яке загальне значення слів предобрий, прегарний, пречудовий? (Вища міра ознаки, перебільшення)
-Яким словом можна замінити префікс пре-?
-Зробіть висновок про написанни префікса пре-.
-Префікс прі- вживається лише з трьома словами: прірва, прізвище, прізвисько.
3. Робота з підручником
-Перевіримо свої спостереження за підручником. Прочитаємо, чи співпадають наші висновки про написання префіксів пре-, при-, прі- з правилами, що подані в підручнику. (С.83-84)
4. Фізкультхвилинка )
Із-за парт всі миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок-цок
І продовжим знов урок.
- Яке слово з вивченою орфограмою є в тексті фізкультхвилинки?
5. Поетична хвилинка
Прослухайте вірш. (Читає учень)
Що писати ПРЕ- чи ПРИ-?
Не турбуйся, друже.
Префікс ПРЕ- пиши завжди
замість слова “дуже”.
Хто премилий - дуже милий,
престарий - дуже старий.
Хто премудрий - дуже мудрий,
премалий - дуже малий.
Префікс ПРИ- пиши тоді,
коли мусиш щось зробити:
принести мамі води
чи гачок прибити.
ПРИ- тоді іще напишемо,
коли вкаже він наближення:
прибережний, приморський,
прикордонний, приміський.
- Чи всі правила написання префіксів пре-, при- названо в поезії? Ні
Написання префікса Прі-
Запамятайте! Префікс прі- пишемо у словах: прізвище, прізвисько, прірва.
6. Робота з підручником
Лінгвістичне дослідження
Опрацюйте словникову статтю
Вправа 168, С.84
У. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
1. «Орфографічний тренажер»
Пр..бережний, пр..везений, пр..добрий, пр..хід, пр..красний, пр..землення, пр..рва, пр..шити, пр..битий, пр..хилитися, пр..звище, пр..скромний.
Самоперевірка
-Яку роль відіграє значення слова для правильного написання префіксів?
-Доберіть синоніми до слова прекрасний.
(Прегарний, милозвучний голос, надзвичайний слух, вдалий, влучний зворот, досконалий.
2. Дослідження-реконструювання
-Замінити словосполучення словами з префіксами пре-, при-.
Дуже глибокий,
не зовсім заглушений,
дуже злий,
злегка покритий пилом,
не зовсім сів, дуже добрий ,
невеликий мороз,
лягти на кілька хвилин ,
посадка на землю,
ділянка біля школи .
3. Лінгвістичне дослідження
-Подумайте, які букви треба писати в словах:
пр..солоний і пр...солити.
-Поясніть свій вибір.
4. «Глечик мовних смаколиків »
-Розкрити значення фразеологізмів. Записати, вставляючи пропущені букви.
Пр..хилити небо. – зробити неможливе
Пр..красна половина .-жіноча частина людства
Пр..кусити язика . - замовкнути
Опинитися на краю пр..рви.-потрапити в безвихідне становище
5. «Злови помилку»
-Знайти слова , що містять помилки, записати їх правильно, пояснити правопис.
На березі моря жив-був дім. Дах перекосило. Пічка розвалилась. Труби переїхали набік. Вікна не відкриваються, двері не зачиняються. Долівка в щілинах. Колись давно в цьому будинку жили люди. Тоді він був новенький і гарний. А потім люди виїхали і будинок вийшов із ладу. Став сумувати і старіти. І сад біля будинку сумував і навіть здичавів від самотності. Яблука стали прикислими, а вишні – придрібними. Замість квітів привисока трава, кропива та будяки виросли. От і жив старий запущений будинок в пристарому запущеному саду.
Та одного дня листоноша преніс йому телеграму: "Преготуйся зустрічати гостей, які преїдуть здалеку. На приготування у тебе є два тижні." Зрадів будинок, що до нього повертаються люди і відчув себе знову молодим і повним сили. Недарма українська приказка говорить: «Гість в дім – радість в нім».
-Як цей текст пов ΄язаний з темою нашого уроку?
5. «Мистецтво красномовства»
-За допомогою слів з префіксами пре-, при-, прі- сформулюйте правила поведінки в гостях, яких потрібно притримуватися..
УІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.Гра « Четверте зайве»
1) Приспати, приїхати, прибрати, прегарний
2) Прізвище, прізвисько, пригріти, прірва
3) Премудрий, превеликий, принести, предобрий
4) Прилаштувати, пресмачний, просидіти, прізвище.
УІІ. Підсумок уроку
1.«Мікрофон»
-Якого значення надають словам префікси пре-, при-?
-Наведіть приклади слів з цими префіксами.
-Назвіть слова, які пишуться з префіксом прі-.
-Для чого необхідні знання про написання префіксів?
-Давайте повернемося до епіграфа нашого уроку. Яку ж літеру слід написати у слові прийшов?
-Чому?
Я дізнався…
Я запамятав…
Мені було цікаво…
Мені було важко…
4.Оцінювання роботи учнів під час уроку, мотивація оцінок.
-Якого кольору у ваших відповілях багато?
-А що символізує фіолетовий колір?
Фіолетовий колір символізує вищий розум, мудрість сприяє натхненню, чутливості, співчуттю. . Він був присутній в одязі духовенства і королів. Фіолетовий часто вибирають цілителі і креативні особистості. Він допомагає людині заспокоїти душу, прийняти все, що відбувається зі спокійним серцем, наповнитися енергією натхнення.
-Ото ж, дякую усім за роботу на уроці.
Бажаю вам натхнення на наступні теми.
БУДЬТЕ РОЗУМНИМИ І КРЕАТИВНИМИ.
УІІІ. Домашнє завдання
Обов ́язкове : П. 14, вправа. 170, С.85 .
За бажанням : вправа 171 (усно).
Скласти казку про пригоди трьох братів-префіксів.