Презентація знайомить учнів із місцем та значенням спілкування в житті людини й суспільства, видами та рівнями комунікації. Можна використовувати у синхронному і асинхронному режимах.
Заговори, щоб я тебе побачив. Сократ Ну що б, здавалося, слова… Слова та голос — більш нічого. А серце б’ється — ожива, Як їх почує!.. Тарас Шевченко Найбільша розкіш на світі — це розкіш людського спілкування. Антуан де Сент-Екзюпері
Номер слайду 2
Ефективна комунікація14.11
Номер слайду 3
План уроку. Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація.
Номер слайду 4
1. Роль спілкування в житті людини й суспільства. Без спілкування, без передачі інформації від одного індивіда до іншого, людство не зможе існувати. Для ефективної співпраці необхідні певні навички комунікації, а часто й майстерність у цьому. В українській мові — «спілкування»: сполучатися, спілкуватися, спілка, спільнота. В англійській мові — «соmmunication»: communicate, communitу (громада). Зазвичай, спілкування чи комунікацію, пов’язують із мовленням, коли одна людина повідомляє щось іншій. Насправді, ці явища мають складнішу структуру та суть, оскільки спілкуванням може бути не лише розмова, читання книги чи реклама, а також комунікація у соціальних мережах, жести, одяг тощо. Навіть мовчання — це теж форма комунікації.
Номер слайду 5
Спілкування – це процес передавання й сприймання повідомлень за допомогою вербальних і невербальних засобів, що охоплює обмін інформацією між учасниками спілкування, її сприйняття й пізнання, а також їхній вплив одне на одного і взаємодією щодо досягнення змін у діяльності. У процесі комунікації є три складових: відправник — той, хто говорить, пише, малює тощо; повідомлення — те, що відправник передає, тобто певним чином закодоване повідомлення в усній мові, письмі, малюнку, пісні тощо; отримувач — той, хто намагається зрозуміти суть повідомлення та, відповідно, сприймає його.
Номер слайду 6
Сучасний німецький вчений Фрідман Шульц фон Тун окрім предметного рівня та рівня ставлення, визначив ще два рівні комунікації, а саме рівень спонукання до дії та рівень самовираження відправника повідомлення. У будь-якому повідомленні є предметний рівень (те, що ми говоримо, пишемо) та рівень ставлення (як ми це робимо, які відчуття закладаємо ми у текст, малюнок, музику тощо). У твоїй кімнаті безлад!
Номер слайду 7
2. Вербальна й невербальна комунікація
Номер слайду 8
Мова відіграє у спілкуванні головну роль. Важливо буквально все: як звертаються до співрозмовника, про що йдеться спочатку, а про що потім, чи відповідають слова тону висловлювань, міміці, жестам тощо. Найважливіша невербальна складова процесу спілкування – вміння слухати. Активне слухання – це техніка спілкування зі співрозмовником, що полягає в наданні йому підтримки у розмові, з тим щоб активувати його мову і зберегти його внутрішній психологічний комфорт. Технології ефективного спілкування – це такі способи, прийоми та засоби спілкування, які повною мірою забезпечують взаємне розуміння і взаємну емпатію партнерів по спілкуванню. Вміння читати невербальні сигнали є важливою умовою ефективного спілкування. Наше ставлення до інших нерідко формується під впливом першого враження, а воно є результатом дії, передусім, невербальних сигналів.
Номер слайду 9
Невербальні засоби спілкування мають свою класифікацію: рухи тіла, жести (рухи рук, ніг, голови тощо); вираз очей та спрямованість погляду; вираз обличчя; тактильні засоби (потиск руки, поцілунки); посмішка; реакція шкіри (почервоніння, збліднення); косметика; запахи (парфуми); одяг (колір, фасон); манери поведінки (наприклад, як ми їмо, розмовляємо з іншою людиною тощо); психогеографія (просторове поле між співрозмовниками, комунікаторами
Номер слайду 10
Австралійський спеціаліст з «мови рухів тіла» Аллан Піз стверджує, що за допомогою слів передається лише 7 % інформації, зате за допомогою звукових засобів (включаючи тон голосу, інтонацію тощо) — 38 %, а за допомогою інших засобів (міміки, жестів, пози) — 55 %. Відмінності між невербальною та вербальною комунікацією
Номер слайду 11
Проксеміка, наука про просторові зони спілкування, стверджує, що існують оптимальні дистанції для різних видів спілкування. Наприклад:
Номер слайду 12
Пригадайте!Процес передавання й сприймання повідомлень за допомогою вербальних і невербальних засобів - …?Той, хто говорить, пише, малює тощо. Скільки є рівнів у повідомленні?Спілкування, яке відбувається за допомогою мови?Вираз очей, погляд, вираз обличчя, потиск руки, поцілунки, посмішка тощо – це …?Відправник, повідомлення, отримувач?Предметний, ставлення, спонукання, самовираження?Активне слухання?Чому відстань при спілкуванні має значення?
Номер слайду 13
Домашнє завдання: Опрацювати тему 3.5 або навчальну презентацію. Вміти пояснювати основні поняття теми.