Презентація на тему: "Філософія Середньовіччя"

Про матеріал
Презентація "Філософія Середньовіччя" орієнтована на здобувачів фахової передвищої освіти з навчальної дисципліни "Основи філософських знань". Може бути використана як для проведення занять, так і для організації самостійної роботи під час дистанційного навчання як опорний конспект лекції.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Філософія Середньовіччя. Викладач СТФК НУХТ Чужинова Т. П.

Номер слайду 2

Філософія Середньовіччя. ПЛАН ЛЕКЦІЇОсновні риси філософії Середньовіччя.Ідеї середньовічної патристики. Схоластика як напрям Середньовічної філософії.

Номер слайду 3

Раннє Середньовіччя – V-VІІІ ст.; Зріле Середньовіччя – ІХ-ХІІ ст.; Пізнє Середньовіччя – ХІІІ– ХVІІ ст. (Ренесанс) Періодизація епохи середньовіччя: Епоха Середньовіччя. У перших століттях першого тисячоліття н.е. відбулися зміни: в економічних відносинах – на зміну рабовласницьким відносинам прийшли феодальні; в суспільних відносинах - на зміну старим державам прийшли нові; пануючою ідеологією стає християнство Середньовіччям прийнято називати період Європи і Сходу епохи феодалізму, що триває майже тисячоліття від падіння Римської імперії до відкриття Америки (V ст. - майже до XV ст.). Цей термін вперше з’явився в 60-х роках XV ст. Період між Ренесансом и античністю був названий італійськими вченими-гуманистами «средніми віками». Однозначної думки про хронологічні рамки доби Середньовіччя немає. Існують такі точки зору: доба починається зрозділу Римської імперії у 395 р. на дві держави – східну і західну;падіння Римськоі імперії - у 476 р.;від прийняття християнства імператором Рима Костянтином як офіційної релігії - у 313 році і по XVII ст.

Номер слайду 4

ЕТАПИ РОЗВИТКУ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ:І-й(ІІ – ІХ ст.)ІІ-й(Х – XVI ст.)апологетикапатристикасхоластикамістикаранні (Х-ХІ ст.)зрілі (ХІІ- ХІІІ ст.)пізні (XIV-XVI ст.)Розробила інтелектуальний інструментарій. Вчила християн розмовляти «філософською» мовою. Раціоналізувала релігійні догмати. Осягла абсолютну істину засобами людського розуміння. Філософія. Теологія. Релігія. Сприяла: Філософієзації релігіїСакралізації філософії (процес набуття священності)Підпорядкування розуму віріВимагала приймати свої догмати на віруІніціювала нову філософську догматику. Верифікувала (підтвнрдила) істини філософіїПриписувала людині, як діяти, жити

Номер слайду 5

Порівняльна характеристика світогляду людини античності і середньовіччя: Античність. Середньовіччя1. Загальна гармонія світу1. Недосконалість світу2. Особлива роль космосу2. Заперечення вічності, головна роль творця3. Головне - людський розум і пізнання світу3. Першопочаткова гріховність людини. Спокута гріхів людства Іісусом Христом 4. Пошуки справедливості4. Віра и вірність – головні риси людини5. Можливість стати подібним до богів5. Страх перед Божим судом і Божою карою

Номер слайду 6

Системотворчим чинником було християнство у формі католицизму. Всі науки мають розвиватися в межах богослов'я. Важливою рисою середньовіччя був теоцентризм, панування релігійного світогляду, в основі якого лежала християнська теологія.Ідеал бога-творця пронизує весь процес осягнення Всесвіту. Постійно проходить ідея про триєдинство Бога. Світ є двоскладовим: небесний – він вічний, незмінний, був завжди, ідеальний; земний – мінливий, гріховний, іде до занепаду, недосконалий, він лише слабкий відблиск першого. Людська природа також має протиріччя, але людина – найкраще створіння бога. Головний мотив в християнстві – аскетизм (відмова від земних радощів в ім'я служіння Богові). Світоглядні основи Середньовіччя. Любов та покора – основні принципи християнства. Концепція часу – вчення про створення і кінець світу

Номер слайду 7

Висновки: Отже, основні світоглядні орієнтири під час переходу від античності до Середньовіччя змінюються на протилежні. Людина Середньовіччя зосереджується на внутрішньому, духовному. Спасіння душі для неї має не лише індивідуальний сенс: рятуючи себе, людина, по-перше, збільшує світовий потенціал добра та світа. По-друге, сприяє поверненню світу до того стану, в якому він перебував до гріхопадіння. Людське життя набуває цільового спрямування, а історія часового виміру, оскільки все людство очікує другого пришестя Христа. Засилля в усіх сферах суспільного життя релігії; філософія розвивається в лоні релігії як панівного світогляду цієї епохи; носієм філософських поглядів було вузьке коло служителів церкви; теоцентризм – філософська концепція, яка базується на розумінні Бога як найвищого й найдосконалішого Буття, джерела всього живого; схоластика як спосіб філософствування; геоцентризм – уявлення про світобудову згідно з яким центральне місце у Всесвіті займає земля;Переважання ідеалістичних напрямів у філософії. ОСНОВНІ РИСИ ФІЛОСОФІЇ СЕРПЕДНЬОВІЧЧЯ:

Номер слайду 8

У філософії Середньовіччя виділяються два напрямки:реалізм (Августин, Ф. Аквінський)продовжує «лінію Платона» і, як правило, зливає­ться з церковною ортодоксією2) номіналізм (Абеляр, Росцеллін)проводить у середньо­вічній схоластиці «лінію Демокріта», відроджує орієнтацію на світ одиничних об'єктів Арістотеля.

Номер слайду 9

Августин Блаженний – один з основних представників західної патристики. Став родоначальником християнської філософії і історії. Різко ставився до театру, видовищ. Головні твори: “Сповідь” – має автобіографічний характер; “Про град Божий”. (Є два гради: град земний – державність і град Божий – церква, духовна спільність людей на основі віри). Патристика — напрям у філософії, заснований отцями церкви За раннього СВ формується патристика. Патристика – сукупність теологічних, філософських і політико-соціальних доктрин християнських мислителів 2-8 ст. – отців церкви. ПРЕДСТАВНИКИ: Василь Великий (Кесарійський), Григорій Богослов, Іван Золотоустий. Змальовує ідею вічного повернення історії. Власна концепція історії Августина лінійна, яка починається зі створення Адама і веде до другого пришестя Христа. Історія поділяється на сім віків, які відповідають семи дням створення світу. Він не погоджується, що божественне провидіння, як і божественне наперед визначення, сумісне з людською свободою волі.

Номер слайду 10

Августин Блаженний: Про вічність, час і пам’ять Час - міра руху і зміни. Світ обмежений у просторі, а буття його обмежено в часі. Розмірковуючи про час, Августин приходить до концепції психологічного сприйняття часу.* Ні минуле, ні майбутнє не мають реального існування - дійсне існування притаманне тільки справжньому. Минуле зобов'язане своїм існуванням нашої пам'яті, а майбутнє - нашої надії. Сьогодення - це стрімка зміна всього в світі: людина не встигне оглянутись, як уже змушена згадати про минуле, якщо у цей момент не уповає на майбутнє. * Таким чином, минуле - це спогад, сьогодення - споглядання, майбутнє - очікування або надія. Час володіє тривалістю, яка характеризує тривалість будь-якого руху і зміни. Вічність - вона не була, ні буде, вона тільки є. У вічному немає ні того, що минає, ні майбутнього. У вічності немає мінливості і немає проміжків часу, так як проміжки часу складаються з минулих і майбутніх змін предметів. Вічність - світ думок-ідей Бога, де все раз і назавжди. При цьому, як всі люди пам'ятають минуле, так деякі здатні "пам'ятати" майбутнє, чим і пояснюється здатність ясновидіння. Як наслідок, саме час існує тільки тому, що про нього пам'ятають, значить для його існування необхідні речі, а до створення світу, коли нічого не було, не було і часу. Початок творення світу - разом з тим і початок часу.

Номер слайду 11

Схоластика як шкільна філософія Середньовіччя Новий підйом культури в Західній Європі починається завдяки зусиллям «імператора варварів» Карла Великого. Слово «схоластика» пов’язане з тим, що філософія у Середньовіччі в основному вивчалася в школах при монастирях. Крім філософії, в середньовічних школах викладали сім вільних мистецтв. Вони включали «тривіум» (граматика, риторика, діалектика) і «квадріум» (арифметика, геометрія, астрономія і музика). Напрямки і представники: Боецій і спадщина Арістотеля: «Походження усього сущого, розвиток усіх речей – ...має свої причини, порядок, форми від незмінного божественного розуму» (480–524).Іоанн Скот Еріугена: «… Бог усе створив, ми повинні розуміти під цим не що інше, як те, що Бог є у всьому, тобто що Він існує як сутність усіх речей» (бл. 810-877). Реалізм. Ансельм Кентерберійський: «..щось, більше за що не можна нічого помислити» (1033–1109). Номіналізм. Іоанн Росцелін: «Універсалії – тільки слова»Концептуалізм. П’єр Абеляр: «..одна доброта, на основі якої людина називається доброю і доброю ж – воля цієї людини» (1079–1142) Схоластика поділяється на такі періоди:1) рання схоластика (XI-XII ст.), для якої характерним є вплив неоплатонізму (Еріугена, Кентерберійський);2) класична схоластика (XII-XIII ст.), яка характеризується пануванням „християнського аристотелізму” (Аквінський та ін.);3) пізня схоластика (XIII-XIV ст.), представники якої виступали проти томізму (Скот), протиставляючи йому теорію двоякої істини

Номер слайду 12

Боецій (480–524) і спадщина Арістотеля.«Розрада філософією» - описує перебування у в’язниці і стан відчаю. Зцілюючи Боеція, Філософія повертає його до віри у Бога. Вона доводить, що світом править універсальне божественне провидіння. Боецій – заклав основи нового типу філософського мислення – схоластики. Поклав собі за мету перекласти на латинь всі видатні твори (Арістотеля, Платона). Він остаточно поділяє систему 7 вільних мистецтв на 2 рівні: Кватріум: арифметика, астрономія, геометрія, музика; Трімум: граматика, риторика, діалектика.

Номер слайду 13

Систематизатор схоластики Хома Аквінський (1225–1274).«Сума теології» - «доказ» буття Бога. 1. якщо у світі все рухається, то повинен існувати Першодвигун, тобто Бог. 2. якщо у світі все обумовлене, повинна існувати Першопричина, тобто Бог. Докази існування Бога: Доказ від руху. Оскільки все на світі рухається, то повинен бути «першодвигун» або «першопоштовх» руху — Бог. Доказ від першопричини. Всі явища і предмети мають причину свого виникнення та існування. Першопричина усього — Бог. Доказ від випадковості. Все у світі існує не випадково, а з необхідності, ця необхідність — Бог. Всі речі мають різні ступені досконалості. Тому повинно існувати абсолютне мірило досконалості — Бог. Доказ божественного керування світом або аргумент через цільову причину. У природі все має певний сенс, доцільність свого існування. Отже, повинна існувати «остання» і головна мета — Бог.

Номер слайду 14

Алхімія. Особливого поширення в Західній Європі у добу розвинутого Середньовіччя   набула алхімія, що ставила перед собою завдання: 1. Пошуки філософського каменю;2. Пошуки рецепту безсмертя;3. Перетворення металів на золото. 

Номер слайду 15

Висновки: Філософія Середньовіччя була складовим елементом християнського світобачення, і тому вона була зосереджена на осмисленні духовних сутностей. Філософія Середньовіччя пов'язувала питання духовної спрямованості людини з її життєвою активністю, з визначенням людської долі та проявами свободи волі людини. Проте, саме в середньовіччі відбувся розкол християнства на католицизм і православ’я . Католицькі священники ревносно слідкували за додержанням догматів і ритуалів . Кращі діячі середньовічної Європи гинули на багаттях «святої» інквізиції, а іншим заможним «грішникам» церква продавала індульгенції – відпущення гріхів; хрестові походи в ім'я Господа Бога також піддавали сумнів віри. «Вчення про двоїсну істину» (для Бога і для науки) – віра нам дає одкровення, а розум – знання. У межах середньовічного християнського філософствування поступово відбувалося нагромадження знань та ідей, які врешті-решт сприяли виникненню сучасної цивілізації, науки та освіти, але перш за все середньовіччя породило феномен європейського Відродження.

pptx
Додано
23 листопада 2023
Переглядів
1955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку