Р.3.Деталі машин.Т.3 Фрикційна передача - це механізм, що служить для передачі обертального руху (або для перетворення обертального руху в поступальний) між валами за допомогою сил тертя, які виникають між котками циліндричної або конічної форми, насадженими на вали і притиснутими один до одного.
Р.3.Деталі машин.Т.3 Один коток до другого може бути притиснутий: - попередньо затягнутими пружинами (у передачах, призначених для роботи при невеликих навантаженнях); гідроциліндрами (при передачі великих навантажень); власною масою машини або вузла; через систему важелів за допомогою вказаних вище засобів; відцентровою силою (у випадку складного руху котків у планетарних системах).
Р.3.Деталі машин.Т.3 а) простота конструкції й обслуговування; б) плавність передачі руху і безшумність роботи; в) великі кінематичні можливості (перетворення обертального руху в поступальний, безступінчасту зміну швидкості, можливість реверсування на ходу, включення і вимикання передачі на ходу без зупинки); г) за рахунок можливостей пробуксовки передача має запобіжні властивості.
Р.3.Деталі машин.Т.3 а) непостійність передаточного числа через проковзування; б) незначна передана потужність (відкриті передачі -до 10-20 кВт; закриті -до 200-300 кВт); в) для відкритих передач порівняно низький ККД; г) велике і нерівномірне зношування котків при буксуванні; д) необхідність застосування опор валів спеціальної конструкції з притискними пристроями (це робить передачу громіздкою); є) для силових відкритих передач незначна колова швидкість (V < 10 м/с); ж) значно більші навантаження на вали.
Р.3.Деталі машин.Т.3 Класифікація фрикційних передач. За призначенням: з нерегульованим передаточним числом з безступінчастим регулюванням передаточного числа (варіатори) - без проміжної ланки і з проміжною ланкою . За взаємним розташуванням осей валів: з паралельними осями (циліндричні або конічні); з осями, що перетинаються (конічні і лобові); співвісні (торові).
Р.3.Деталі машин.Т.3 Застосування фрикційних передач Передачі з постійним передаточним числом, внаслідок недоліків у машинобудуванні застосовують порівняно рідко (фрикційні преси, молоти, лебідки в буровій техніці і т. п.), зате частіше застосовують у приладах і апаратах, де потрібна плавність і безшумність роботи (магнітофони, програвачі, спідометри і т. п.). Найбільш поширені в машинобудуванні варіатори - фрикційні передачі зі змінним передаточним числом, їх застосовують у металорізальних верстатах, у приводах текстильних і транспортних машин і т. п.
Р.3.Деталі машин.Т.3 Матеріали котків фрикційних передач Вимоги до матеріалів тертьових поверхонь котків : високі зносостійкість, коефіцієнт тертя , модуль пружності Е і вологостійкість. Котки фрикційних передач виготовляють з однорідних або різнорідних матеріалів. При цьому доцільно ведений коток виконувати з більш зносостійкого матеріалу
Р.3.Деталі машин.Т.3 Для малонавантажених відкритих передач, що не вимагають великої довговічності, - текстоліт, гетинакс або фібра по сталі або по чавуну. Таке сполучення матеріалів дозволяє знизити вимоги до якості обробки контактуючих поверхонь, тому що вони добре припрацьовуються.
Р.3.Деталі машин.Т.3 При вивченні механічних передач слід пам'ятати що : -Момент Т1 рушійних сил завжди прикладений до ведучого вала О1 передачі і має напрям, який збігається з напрямом обертання цього вала ω1. -Момент Т2 сил опору завжди прикладений до веденого вала 02 передачі і має напрям, протилежний напряму обертання цього вала ω2.