І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
• Пригадайте, яким було становище різних верств українського суспільства на початку ХХ ст.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Причини революції
Робота з документом
Із праці О. Д. Бойка «Історія України»
Завдання
1. Проаналізувавши текст, визначте економічні, соціальні і політичні причини революції 1905–1907 рр. у Р осійській імперії.
2. Чому автор вважає, що саме на початку ХХ ст. настав слушний момент для революційного виступу?
Уроки 6–7 Події революції 1905–1907 рр. в Україні
Мета: формувати в учнів знання про події російської революції1905–1907 рр. в Україні, а також охарактеризувати процес активізації громадсько-політичного життя в Україні в даний період; розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки під час аналізу історичних подій, самостійно опрацьовувати історичні документи та інші текстові джерела, аналізувати матеріал, вміти виділяти головне і другорядне, робити висновки; на прикладах боротьби українського народу в ході революції 1905–1907 рр. виховувати в учнів патріотичні почуття.
Основні поняття: «революція», «Кривава неділя», «Маніфест 17 жовтня», «Державна Дума».
Обладнання: карта, документи, схеми, таблиці, ілюстрації.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроків
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
• Пригадайте, яким було становище різних верств українського суспільства на початку ХХ ст.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Причини революції
Робота з документом
Із праці О. Д. Бойка «Історія України»
Завдання
1. Проаналізувавши текст, визначте економічні, соціальні і політичні причини революції 1905–1907 рр. у Р осійській імперії.
2. Чому автор вважає, що саме на початку ХХ ст. настав слушний момент для революційного виступу?
Слухаючи розповідь учителя, учні складають узагальнюючу таблицю.
Причини революції 1905–1907 рр.
Економічні |
• Суперечливі процеси модернізації; |
Політичні |
• Самодержавна форма правління; |
Соціальні |
• Існування станових привілеїв; |
Події революції в Україні
Розповідь учителя, який акцентує увагу учнів на основних питаннях теми, доповнюється повідомленнями учнів:
Робота з таблицею
Етапи революції 1905–1907 рр.
І фаза — «піднесення» (січень–жовтень 1905 p.):
II фаза — «кульмінація» (жовтень–грудень 1905 р.):
III фаза — «спад» (січень 1906 — червень 1907 р.)
Робота з ілюстраціями
Учні працюють з ілюстраціями і виконують завдання.
• Повстання селян у селі Великі Сорочинці на Полтавщині.
• М. Дерегус «Повстання селян в Україні у 1905 році».
Завдання
Охарактеризуйте зміст ілюстрацій за таким планом.
1. Опишіть, що ви бачите на ілюстрації.
2. Який момент селянського повстання тут зображений? Чому ви так думаєте?
3. Що роблять і чим займаються люди, зображені на ілюстрації?
4. Кого художник зобразив на передньому плані, а кого на задньому? Чому так?
5. На основі ілюстрації зробіть висновки про учасників повстання, його хід, озброєння повстанців, наміри.
Робота з документами
Постанова селянських зборів Сумського повіту Харківської губернії
Завдання
1. Які економічні та політичні вимоги ставили селяни під час повстання?
2. Чи є в документі національні вимоги? Про що це свідчить?
Прем’єр-міністр Росії С. Вітте про загальний настрій населення на початку жовтня 1905 р.
Завдання
Поясніть, чому кожна з верств російського суспільства, яка згадується в документі, була невдоволена існуючими порядками в Російській імперії. Про що свідчить така революціонізація населення?
Маніфест «Про вдосконалення державного порядку» (17 жовтня 1905 року)
Завдання
1. Визначте основні положення Маніфесту.
2. Які зміни в політичний лад імперії мав внести цей документ?
Із праці Н. Полонської-Василенко «Історія України»
Завдання
Поясніть, чому так неоднозначно населення сприйняло царський Маніфест 17 жовтня.
Із праці О. Д. Бойка «Історія України»
Завдання
1. Як Бойко пояснює причини виникнення Рад робітничих депутатів?
2. Чи мала ця подія якесь значення?
Активізація українського визвольного руху під час революції
Робота зі схемою
Робота з документом
Ярослав Грицак про становище в українських партіях восени 1905 р.
Завдання
1. Чому українські політичні партії у 1905 р. були менш впливовими, ніж загальноросійські?
2. Н а основі тексту розкрийте особливості українського визвольного руху у 1905 році.
Діяльність української громади в Державній Думі
Робота з таблицею
Діяльність українських громад в І та ІІ Державних Думах
|
І Державна Дума |
ІІ Державна Дума |
Склад |
Поміщики — 24 чол. |
Поміщики — 16 чол. |
Діяльність |
• 45 депутатів об’єдналися в українську парламентську громаду; |
• 47 депутатів об’єдналися в українську парламентську громаду; |
Запитання
Як склад української громади в Державній Думі впливав на зміст висунутих вимог?
V. Узагальнення та систематизація знань
Метод «Дерево рішень»
Клас поділяється на дві групи.
Завдання
• 1-а група. Визначити результати революції 1905–1907 рр. в Україні.
• 2-а група. Значення революції 1905–1907 рр. в Україні.
Під час відповідей груп «Дерево рішень» матиме орієнтовно такий вигляд.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника.