політичних партій виховувати в учнів патріотичні почуття.
Основні поняття: «політична партія», «РУП», «Самостійна Україна» М. Міхновського, «УДП», «УРП», «УНП», «УСДРП».
Обладнання: роздавальні картки з документами, історичними матеріалами, портрети засновників політичних партій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда за питаннями
1. Що таке політична партія?
2. Пригадайте, коли і як виникли перші політичні партії в Західній Україні. Кого із засновників цих партій ви можете назвати?
3. Як їхня діяльність вплинула на український національно-визвольний рух?
4. Як партії пропонували вирішити українське національне питання? Яким вони бачили майбутнє України?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та усвідомленняУрок 5. Політизація українського національного руху
Мета: визначити проблеми становлення української нації на початку ХХ ст.; охарактеризувати процес створення перших політичних партій у Наддніпрянській Україні на початку ХХ ст. та діяльність політичних партій Західної України; продовжувати розвивати в учнів уміння та навички роботи з історичними джерелами, аналізувати та систематизувати матеріал, робити висновки, узагальнення, порівняння, висловлювати та аргументувати свою позицію; на прикладах діяльності політичних партій виховувати в учнів патріотичні почуття.
Основні поняття: «політична партія», «РУП», «Самостійна Україна» М. Міхновського, «УДП», «УРП», «УНП», «УСДРП».
Обладнання: роздавальні картки з документами, історичними матеріалами, портрети засновників політичних партій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда за питаннями
1. Що таке політична партія?
2. Пригадайте, коли і як виникли перші політичні партії в Західній Україні. Кого із засновників цих партій ви можете назвати?
3. Як їхня діяльність вплинула на український національно-визвольний рух?
4. Як партії пропонували вирішити українське національне питання? Яким вони бачили майбутнє України?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Проблеми становлення української нації
Постановка питання
Пригадайте, в якому стані перебував процес формування української нації у другій половині ХІХ ст. Які чинники на це впливали?
1. Висока концентрація робітників в промислово розвинених регіонах.
2. Досить строкатий склад робітничого класу.
3. Різке погіршення становища населення.
4. Активізація робітничого і селянського руху.
5. Відбулися зміни в національному складі населення України.
6. Ускладнилися соціальні та національні відносини, що встановилися між селом і містом.
Робота з таблицею
Політичні партії Наддніпрянської України
1900 р. — РУП (Революційна українська партія)
• 1902 р. — УНП (Українська народна партія)
• 1904 р. — УДП (Українська демократична партія)
• 1904 р. — УРП (Українська радикальна партія)
• 1904 р. — УСДС (Українська соціал-демократична спілка)
• 1905 р. — УСДРП (Українська соціал-демократична робітнича партія)
• Завдання
Назвіть політичні партії, які утворилися в Н аддніпрянській Україні на початку ХХ ст. Яким вони бачили майбутнє України?
Робота з джерелами інформації в групах
1-а група
Із праці М. Міхновського «Самостійна Україна»
Завдання
Проаналізуйте даний документ за таким планом:
1. Як автор визначає позицію партії щодо питання про українську державність?
2. Яку течію національно-визвольного руху започаткував цей документ?
3. Чому цей документ спричинив розкол РУП?
2-а група
Із журналу «Гасло» за грудень 1902 р.
Із журналу «Гасло» за квітень 1903 р.
Завдання
Порівняйте обидві цитати з журналу «Гасло», який видавався РУП. Чи однаково тут визначається позиція партії щодо питання про українську державність? Чому?
3-я група
Із програми УСДРП
Завдання
1. Знайдіть у програмі УСДРП вимоги, які підтримували інші політичні партії, й такі, з якими виступали лише соціалісти.
2. До якої з течій визвольного руху належала УСДРП?
Завдання для всього класу
1. Чиї погляди вам більше до вподоби: самостійників чи автономістів? Чому?
2. Якби ви проживали в той час у Н аддніпрянській Україні, то до якої б партії вступили і чому?
Зростання українського національного руху на західноукраїнських землях
Запитання
У чому виявилися особливості національного руху в Західній Україні в другій половині ХІХ ст.?
Робота зі схемою
Завдання
Назвіть основні напрями діяльності українських політичних партій Західної України.
Робота з джерелами інформації в групах
1-а група
Із праці О. Субтельного «Україна. Історія»
Завдання
На основі даного документа зробіть висновки про зв’язок національного руху в Західній Україні з визвольним рухом Наддніпрянщини.
2-я група
Дмитро Дорошенко про успіхи національного руху в Буковині
Завдання
1. Яких успіхів досяг український національний рух на Буковині на початку ХХ ст.?
2. Порівняйте стан національного руху в Г аличині та на Буковині.
Зробіть висновки.
3-я група
Н. Полонська-Василенко про життя українців у Закарпатті
Завдання
1. Охарактеризуйте умови розвитку національного руху в Закарпатті.
2. Порівняйте його із станом національного руху в Галичині та на Буковині.
3. Чим можна пояснити значне поширення москвофільства в національному русі Закарпаття?
V. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда
1. Розкрийте зміст висловлювання — «Галичина — український П’ємонт».
2. Чи згодні ви з таким порівнянням? Свою думку аргументуйте.
3. За рахунок чого забезпечувався на західноукраїнських землях поступ національного руху? Чому ці засоби не були результативними в Наддніпрянщині?
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Підготувати повідомлення: «Кривава неділя» та «Повстання на броненосці «Потьомкін».