Дана презентація стане в нагоді для вчителів української мови та літератури під час підготовки до вивчення твору "Сойчине крило" Івана Яковича Франка в 11 класі. Цей матеріал слугуватиме кращому засвоєнню матеріалу учнями та продуктивній співпраці на уроці.
Фокусуючі запитання: Як звати головного героя новели?Поясніть другу назву новели «Із записок відлюдька». Напередодні якого свята відбуваються події?Розкажіть про спосіб життя Хоми. Хто така Сойка, як її справжнє ім`я ?Які образи-символи є в новелі?Чому розлучились герої?Доведіть, що Хома і Марія справді кохали одне одного. Поясніть початок листа : «Чи тямиш мене?» Якою була поведінка Хоми під час читання листа, про що це свідчить?Чому Сойка наважилась через 3 роки все-таки повернутися до Массіно? Що символізують крила давно вбитої сойки?
Сюжетний ланцюжок: Експозиція: Герой – естет готується до зустрічі Нового року. Ніщо суспільне його не хвилює. Він самотньо милується мистецтвом, книгами, квітами. Зав’язка: Лист від незнайомки. Розвиток дії: Історія кохання Марії до Массіно, ревнощі до сойки, брак пристрасті з боку чоловіка. КУЛЬМІНАЦІЯ: Втеча з практикантом, пограбування батька Генріхом. Розвиток дії: Перебування із Зигмундом у банді злочинців; допомога крадіям. Арешт Зигмунда; поїздка в Іркутськ із Володею. Нудьга. Програш у карти. В руках у купця. Напад на купця. Героїня стає другою дружиною капітана-ісправника Серебрякова. Втеча Марії в Порт-Артур. Російсько-японська війна. Догляд за пораненим чоловіком. Мрія про Массіно. Розв’язка: Герой – оповідач змінює свої погляди, починає розуміти справжнє життя. Марія повертається до нього. Позасюжетні елементи: описи (пейзажі, портрети), роздуми героя, коментарі.
Оповiдач схаменувся близько дванадцятоï. Оце так свято, проведене в сльозах! Мабуть, романтична дiвчина повидумувала... Де вона тепер?Раптом дзвiнок у передпокоï. Iвась говорить, що прийшла якась дама у вуалi й хоче бачитися з паном радником. Зняла хутро й сидить у легкiй червонiй сукнi з бiлими цятками.
Продовження сюжетного ланцюжка до твору І. Франка « Сойчине крило» ( зразок ) Експозиція: Входить до кабінету Хоми Марія. Обоє спочатку мовчать. Зав’язується розмова. Розвиток дії: Вони поринають у спогади. У обох шалено б’ється серце. Кульмінація: Хома робить відважний крок і пропонує Марії одружитися, бо після сьогоднішньої зустрічі не уявляє своє життя без неї. Розвиток дії: Дівчина сприймає цю пропозицію не серйозно, бо не може повірити в його щирі наміри після всього, що вона вдіяла. Массіно знову поринає у самотнє життя, ні з ким не спілкується. Марія весь час думає про Хому. Усвідомлює, яку помилку допустила. В якусь мить кидає усі справи і їде до Массіно. Розв’язка: Він не тримає зла на Марію і добре її розуміє. Дівчина приймає пропозицію одружитися. Вони щасливо доживають свої останні роки життя.
Питання для обговорення: Хто винен у тому, що Хома та Марія розлучилися?Чи зустрілися б вони, якщо б Марія не надіслала листа?Як ви розцінюєте той факт, що вона першою пішла на примирення?Які якості повинні виробити в собі закохані, щоб не розлучатися? Проблемне питання: Чому Іван Франко ввів образ пташки сойки?
Коментар: У новелi I. Франка «Сойчине крило» змальована жiноча доля в новiтнiй iнтерпретацiï. Героïня дуже помилилася у своєму виборi, i це призвело до тяжких моральних та фiзичних страждань. Тому вона згадує своє перше чисте й незаплямоване кохання, хапається за нього, хоч у листi, як за рятiвну соломину. Герой-адресат уособлює боротьбу мiж байдужим, вiдстороненим вiд людських пристрастей естетом i живим чоловiком з живими почуттями. Його настроï та свiтогляд змiнюються разом iз перипетiями в листi; перемагають добро й великодушнiсть.