Валер'ян Підмогильний. Роман “Місто”. Світоглядна еволюція характеру Степана Радченка. (Урок)

Про матеріал

План - конспект відкритого уроку допоможе вчителю привернути особливу увагу до того, як висвітлює автор коло питань, пов'язаних із життям суспільства, формуванням ідейно моральної позиції людини.

навчити бачити внутрішній світ героїв, розуміти мотиви їхніх вчинків,морально – етичні принципи і авторський погляд на них.

Перегляд файлу

Тема уроку: Валер'ян Підмогильний. Роман “Місто”. Світоглядна еволюція характеру Степана Радченка.

Мета: Привернути особливу увагу до того, як висвітлює автор коло питань, пов'язаних із життям суспільства, формуванням ідейно моральної позиції людини.

 навчити бачити внутрішній світ героїв, розуміти мотиви їхніх вчинків,морально – етичні принципи і авторський погляд на них.

Розвивати вміння виробляти власні оцінні позиції, щоб знання перетворювались на переконання.

Виховувати  людську гідність, почуття соціальної справедливості , пошану до своєї історії та свого народу.

Обладнання:портрет Валеріана Підмогильного, виставка збірок його творів,

 мультимедійний проектор,цитати.

Тип уроку: Розповідь з елементами бесіди.

Хід уроку

Організаційний момент.

Актуалізація опорних знань учнів:

  • Дайте трактування назви « Розстріляне відродження?
  • Які письменники належали до когорти письменників «Розстріляного відродження»?
  • Які соціально політичні умови розвитку української літератури 30 рр. 20 століття?

Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя:Література володіє необмеженими можливостями впливу на людину. Однак інколи так буває, що причини тих чи інших вчинків героїв, їхні складні стосунки, а також авторська позиція під час аналізу твору залишаються поза розумінням учнів. Тому на сьогоднішньому уроці нам з вами буде важливо

- привернути особливу увагу до того, як висвітлює автор коло питань, пов’язаних із життям суспільства, формуванням ідейно моральної позиції людини.

- важливо навчити бачити внутрішній світ героїв, розуміти мотиви їхніх вчинків, морально - етичні принципи і авторський погляд на них

- повинні виробити власні оцінні позиції, щоб знання перетворювались на переконання

Адже саме з позиції морально - етичних і морально-естетичних цінностей ви маєте сприймати і оцінювати твори ,які ви вивчаєте на уроках української літератури.

Сформульована нами тема уроку істотно відрізняється від типового формулювання тем, а тому наше завдання сьогодні протрактувати роман »Місто» цікавіше і глибше, адже твір нещодавно введений в шкільну програму, і ще не є достатньо дослідженим.

Сьогодні ми спробуємо розглянути авторську позицію Підмогильного в усіх її виявах:явну, приховану, на рівні підтексту.

В особі Валеряна Підмогильного наша література могла би мати письменника врівні з Мопассаном чи Франсом, Бальзаком чи Меріме, проте кривава рука більшовицького тоталітаризму обірвала життя талановитого прозаїка на початку сходження до вершин світового мистецтва. Про  це свідчать твори, які полишив нам Підмогильний, написані протягом неповних 17 років.

Ми послухаємо розповідь учениці про Підмогильного_______________________________-

Вчитель: Як ми розуміємо, в українській літературі на початку 20 ст. з’явився окрім героя - селянина, герой письменник, який з глухого закутка їде завойовувати місто як омріяну ним райську територію. Місто, як він думає, дасть змогу реалізувати свій потенціал, розвинути талант, утвердитися, стати відомим. Знаходимо щось спільне в наш час?Своїми витоками, думками, мораллю персонаж ніби закорінений у село, але адаптуючись в новому суспільстві, приймає правила гри , яке диктує місто.

Історія, яку ми сьогодні розкажемо , насамперед повчальна  для дівчат,вона насичена добром і злом, Любов’ю і зрадою,щирістю і підлістю, користолюбством, і звичайно, жодна історія не обходиться без жінок, які в тій ситуації стали безневинними жертвами. . Молодий хлопець, на ім’я Степан Радченко їде у велике місто , навчатись, щоб потім повернутись в рідне село, піднімати цілини духовності. Спочатку місто його лякало, боляче було розлучатися з рідним селом, з рідними людьми. Але заспокоювало те, що він покидав рідні простори ненадовго, а ще заспокоювала Надійка, дівчина з його села

Розповідь Надійки у формі інтерв’ю.

Вчитель: Як ми бачимо, слабка фізично, добра, лагідна Надійка стала для Радченка тим, на кому можна відігратись, кого можна морально принизити, розтоптати, щоб заглушити образу в собі,завдану йому іншим.  ЗА що він так вчинив з Надійкою?

Учениця:Логіка персонажа в таких ситуаціях відіграє величезну роль. Це спроба персонажа пояснити, виправдати свої, часто аморальні вчинки, створити видимість того, що змусив так діяти, бо не було іншого вибору, або  що він значно чесніший за тих , кого підло підвів. Це була перше жертва на його шляху. І добре, що він її покинув і забув про неї на деякий час. Це , можливо , врятувало її від нещасної долі

Вчитель:Радченко живе далі своїм життям…

В інституті він знайомиться з Максимом Гнідим, який запрошує його до себе жити(слайд - слова Максима)

І як же беріг їхню щиру дружбу Степан? На нашому ток –шоу зустрічаймо одного з героїв роману.7

Ми зустрічаємо Мусіньку(Тамару Василівну)

Розповідь Мусіньки

Вчитель:Степан не знає , що таке кохання. Як черевики……

Коли Максим дізнається і заступається за честь  матері, яка для нього була ідеалом чистоти, Степан використовує ту саму логіку

Слайд: Його лице почервоніло….

Вчитель:Як ми бачимо Степан стає повним егоїстом, який плюндрує все на своєму шляху. ЧИ справді він вже закінчений мерзотник?

Учениця : Ні Логіка все - таки не витримує, коли Степан дізнається про те, що Максим іде з дому, а згодом зустрічає його в дешевому низькосортному ресторані, коли дізнається, як спилась Мусінька після його переїзду і як занепало господарство тих, хто на перших порах його перебування в Києві щиро прийняв хлопця на квартиру, він жаліє їх, але всього  декілька хвилин, а потім стає радісно на душі від того, що він далекий від сього світу і що він туди ніколи більше не повернеться.

Вчитель:Минає рік. Новою метою Радченка стає завоювання міста, яке асоціюється у нього з жінкою. Починається шлях від однією перемоги до іншої. З підвищенням у соціальному статусу герой змінює жінок, що стають знаками його зростання: від темної селянки Надійки до блискучої, впевненої в собі балерини Рити.

Степан стає відомим письменником, Успіх криється в тому, що Він пише твори про класову боротьбу, я така тема вважалася індульгенцією і пропуском у красне письменство. Про твори Радченка автор взагалі нічого не згадує  окрім «Бритви», лише згадано високі гонорари і те, що Степан постійно дістає замовлення, а у вільний час ламає життя довірливим київським дівчаткам, уявивши себе божественним. Він кидає інститут, пересичується плотськими втіхами, та ще й обурюється, що навколо нього примітивні і неглибокі люди. Якщо жертви Степана були тактовними у поведінці з ним, то повія, якою він не погребував прямо каже йому те, на що він давно заслуговує:

 ( Слайд)Що це ти розпитуєш мене? Ти чого сюди прийшов?

Він ніяково відповів, що прийшов до неї більше за тим,щоб по душі погомоніти. І вона страшенно обурилась:

Душі йому треба! За рубля йому душу вивертай!За що платиш – бери, а душі не трогай!

 

Вчитель: Значно нещасливіша від Надійчиної та Мусінькиної долі доля Зоськи. Повіривши наївно, що Степан геній, юна кияночка закохалася в нього. Зрозуміло, що від генія вона чекала й відповідної поведінки, натомість отримала пресинг, диктат і повну нівеляцію будь -  якого права на власне рішення. Зоська звичайно лукавить , коли на його питання, чому вона з ним зустрічається каже йому, що зустрічається з ним тому що він в кіно її водить за власні гроші. Степан сприймає це за чисту монету, хоч витрачені кошти копійчані і не він ,а батьки забезпечують Зоську всім необхідним(Це видно з її гарного одягу, вміння танцювати наймодніші танці, з незалежної поведінки тощо)

Слайд:Чого їй зі мною не ходити…

Відчувши через деякий час, що їхні зустрічі не задовольняють Степана і він хоче  більшого Зоська переступає через свою гідність і стає коханкою Степана ,навіть сама підшукує їм квартиру для зустрічей. Становище коханки для Зоськи принизливе Вона каже Степанові: Ти попсував мене. Тепер я вже попсована, але він знімає всю відповідальність з себе кажучи : Сама винна.

Побачивши, що ці зустрічі стали для Степана звичними і вони йому набридають Зоська підупадає в дусі. Зоська на межі зриву, таке життя стало для неї тягарем. Утім самогубство відкладається. Але чому?Степан вирішив одружитися.

-З любові?

-З відповідальності?

-З почуття обов’язку? Ні

Просто Степан зустрівся З Борисом Задорожним і той йому розказав про чудові кулінарні здібності Надійки, і Степанові захотілося хазяйновитої жінки в хаті

Слайд: з Надійки чудова господиня

Як видно з наведених художніх деталей Степан висококалорійно харчується в фешенебельному ресторані ,отже домашня куховарка йому не потрібна, але він за натурою - власник, йому знічев’я захотілося дружини - наймички, наймички, рабині, яка би вгадувала його забаганки.

Пропозицію Зоська сприймає не лише із захопленням, а й з терпким зізнанням пережитого нею тягаря : «Якби ти знав , як важко бути коханкою. Скільки я перемучилась!»Тема коханки є актуальною і нині—зараз дуже модно бути коханкою забезпеченого чоловіка. Ми провели опитування серед інших груп і от що ми виявили:

Питання до вас:Чи хотіли б ви ,будучи закоханими в чоловіка, маючи освіту і т. Д. стати йому коханкою?

Далі по тексту. Здається, ці слова зворушили навіть кам’яну стіну. Та не Степана. Він, який напередодні вже дав розпорядження підшукати для нього, сімейного,велику квартиру на липках, а ще за хвилину до освідчення Зосьці. Спокійно зважував всі за і проти і не знаходив жодного проти, раптом безжально розпинає себе за цю пропозицію

Слайд:Має женитись!

Утім Радченко не здатний на тривалі само тортури. Для нього легко перекласти вину на іншого і піти второваним шляхом –  звинуватити у всьому жінку.

Слайд:Але як могла вона…..

Зустрівшись з Зоською на вечірці, Степан грубо та вульгарно поводиться, вкладає вкладає у слова весь негативний заряд нікчемного самолюбства й самовпевненості

Слайд:Зоська спинилась…

Степана зовсім не хвилює, що станеться далі з Зоською- тільки ,щоб не знайшла собі когось іншого.Коли на тій самій вечірці їй раптово стало погано, Степан ледве спромагається дати 3 карбованці візникові, який відвозить її додому, Про те, щоб провести її додому, зясувати , чому вона захворіла, степан навіть не думає.Така поведінка свідчить про черствість душі й абсолютну байдужість Радченка до будь – кого, окрім самого себе ..Тому коли йому несподівано перестало писатися, коли прихильниці збайдужіли, а друзі і знайомі мали свої клопоти, Радченко згадав Надійку ,щоб разом повернутися в село, хоч на той час вона вже була дружиною його друга Бориса . Але коли він побачив ,що Надійка щаслива в шлюбі,його це збентежило

 Слайд ------------------------------------------------------------------------------------.

А потім він згадав про Зоську, з якою можна розважитись, ні за що не відповідаючи . Те, що він недавно образив і брутально  принизив дівчину ,він до уваги не бере.

Слайд: Та коли вона справді любить мене…

Звістка про самогубство Зоськи голубовської вибила Радченка з наїждженої колії самовдоволення і самозакоханості, але ненадовго. У хід пішла та сама логіка: а може вона отруїлась не через мене, а випадково, зрештою все можна спокутувати, щороку приходити на її могилку,а можна попросити пробачення . Він так і зробив…

Підсумки уроку:Підсумовуючи все сказане про рівень моральності Радченка, доречно навести слова покійної дівчини: Душа в тебе погана. Погана якась душа. Що це означає?

Домашнє завдання: характеристика образів роману.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Котляр Тетяна
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку